Gå til innhold

Intervall= den ultimate måten å forbedre kondisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det intervall? Kan noen eventuelt gi meg noen eksempler på dette, eller sende meg en link til en nettside med gode programmer?:)

Anonymkode: 16b2e...0d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det intervall? Kan noen eventuelt gi meg noen eksempler på dette, eller sende meg en link til en nettside med gode programmer?:)

Det finnes forskjellige, men jeg løper blant annet pyramide i form av intervaller. Løper ca. 500m på der antall minutter varierer etter hva gruppen bestemmer seg for. Starter som oftest på 3 min og går nedover til 1 min. Noe ala slik: 3min, 3 min, 2min, 1min, 2min, 2min osv og tar 2 min pause etter hver runde.

Kan vare helt til 25runder eller mer hvis man orker. 

Anonymkode: a1a77...64a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om det er en spesifikk fasit, men intervall er med på å bygge kondisjonen og er en effektiv treningsmetode. Jeg løper blant annet; 150m - 30 sek med 30sek hvile. Eller 150m-35sec, med 35sec hvile. Kan hende jeg også løper pyramide, men føler dette er hardere. Tar alt fra 20-30 intervaller

• Liker 1
Skrevet

Intervalltrening er bra fordi det tillater at du har intensiv belastning uten at du blir så innmari sliten, siden du legger inn perioder der du kan hente deg inn igjen. F.eks 3x3 minutter der du veksler mellom å ha tre minutter med maks belastning og tre minutter der du roer ned til et nivå der du ikke puster hardere enn at du kan føre en samtale. Som på en avslappet joggetur.

Det blir mer effektivt enn om du skulle ha kjørt med en belastning midt imellom til du ikke klarte mer, og du har mer energi igjen etter at økten er slutt.

Skrevet

Da jeg var ung lærte jeg at det mest effektive  var variasjon, f.eks en intervalløkt, ett par rolige langturer, en styrketrening og en konkurranse.

Driver du kun med intervall, og trives med det, så vil jeg si at det viktigste er å ha det fint nok til at man ønsker å fortsette med det over tid.  Kjør på med det du vil.

Skrevet

Husk og varier intervallene. Kroppen blir vandt til det etterhvert. Løp F. Eks 4 min, jogg/gå 2, løpe to, stå 1 min på siden av mølla. Løp motbakke intervaller og pyramider...

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, I Grosny skrev:

Da jeg var ung lærte jeg at det mest effektive  var variasjon, f.eks en intervalløkt, ett par rolige langturer, en styrketrening og en konkurranse.

Driver du kun med intervall, og trives med det, så vil jeg si at det viktigste er å ha det fint nok til at man ønsker å fortsette med det over tid.  Kjør på med det du vil.

Ja, det fins vel knapt nok noe slikt som en bortkasta treningsøkt. Det eneste som er negativt, er ting som dreper gleden ved å trene.

• Liker 1
Skrevet

Her er noen av intervallene jeg kjører. Tar de ute på banen for å forbedre løpingen, men kan sikkert gjøres på mølle for kondisjonen sin del også :) 

100s

The same distance, done a set number of times. Approx. your sprint pace.

Fast reps of 100m: run 15-20 x 100m, with 300m recoveries.

400s

The same distance, done a set number of times. Approx. your 5km race pace.

Fast reps of 400m: run 6-10 x 400m, with 200m recoveries.

Yasso 800

Convert you target marathon time into min/seconds, and complete 800m in that time.

Reps of 800m: run 6-10 x 800m, with same time for recovery.

1000s

The same distance, done a set number of times. Approx. your 10km race pace.

Fast reps of 1000m: run 4-6 x 1000m, with 600m recoveries.

Upwards Ladder

Progress from shorter to longer repetitions.  Approx. your 10km race pace.

Reps: 200m, 400m, 600m, 800m, 1000m, 1200m with 200 recoveries.

Pyramids

An up and down ladder together. Approx. your 10km race pace.

Reps: 400m, 600m, 800m, 1000m, 800m, 600m, 400m, with 200 recoveries.

Downwards Ladder

Run down ladder increasing speed each time until your last interval is a sprint.

Reps: 1200m, 1000m, 800m, 600m, 400m, 200m, with 200 recoveries.

I tillegg har du HIIT/Tabata og 30-20-10 :)

Skrevet
Den 28.1.2016 at 12.41, PrincessConsuela skrev:

Her er noen av intervallene jeg kjører. Tar de ute på banen for å forbedre løpingen, men kan sikkert gjøres på mølle for kondisjonen sin del også :) 

100s

The same distance, done a set number of times. Approx. your sprint pace.

Fast reps of 100m: run 15-20 x 100m, with 300m recoveries.

400s

The same distance, done a set number of times. Approx. your 5km race pace.

Fast reps of 400m: run 6-10 x 400m, with 200m recoveries.

Yasso 800

Convert you target marathon time into min/seconds, and complete 800m in that time.

Reps of 800m: run 6-10 x 800m, with same time for recovery.

1000s

The same distance, done a set number of times. Approx. your 10km race pace.

Fast reps of 1000m: run 4-6 x 1000m, with 600m recoveries.

Upwards Ladder

Progress from shorter to longer repetitions.  Approx. your 10km race pace.

Reps: 200m, 400m, 600m, 800m, 1000m, 1200m with 200 recoveries.

Pyramids

An up and down ladder together. Approx. your 10km race pace.

Reps: 400m, 600m, 800m, 1000m, 800m, 600m, 400m, with 200 recoveries.

Downwards Ladder

Run down ladder increasing speed each time until your last interval is a sprint.

Reps: 1200m, 1000m, 800m, 600m, 400m, 200m, with 200 recoveries.

I tillegg har du HIIT/Tabata og 30-20-10 :)

Sikkert bra å løpe en god del på bane dersom målet er å konkurrere på bane,

men tenker du helse, så kom deg til skogs så snart våren gjør den klar. Mye mer allsidig trening av små muskler, og mye mindre belastning på knær og ryggsøyle.

Skrevet
Den 2/1/2016 at 21.15, I Grosny skrev:

Sikkert bra å løpe en god del på bane dersom målet er å konkurrere på bane,

men tenker du helse, så kom deg til skogs så snart våren gjør den klar. Mye mer allsidig trening av små muskler, og mye mindre belastning på knær og ryggsøyle.

Skulle gjerne gjort det, men det er ikke så mye skog hvor jeg bor - men jeg skjønner hva du mener ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...