Gå til innhold

Hva skjer med mishandlet baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjertet blør for barn som er mishandlet. Senest den fire uker(!!!) gamle babyen som nesten mistet livet, mishandlet av en av eller begge foreldre,  overlever men har fått hjerneskade i form av cerebral parese (som oftere er fysisk handicap enn psykisk etter det jeg forstår, og mistet synet (mulig hun får synet tilbake, ber til høyere makter - som jeg dessverre ikke tror på siden slikt kan skje). http://www.vg.no/nyheter/innenriks/foreldre-siktet-for-grov-vold-baby-fikk-cerebral-parese/a/23603458/

Er det noen som vet hva som skjer med slike barn?

Det står at barnet er ivraretatt av barnevernet, og vil bli plassert i beredskapshjem, men vil det få et hjem? Noen som vil ta det til seg for resnne av livet? Mene rikke at noen skal utlevere kofnidensiell info, men si på prinsipielt grunnlag og erfaringsmessig hva som er prosessen og om det er håp for et godt liv elsket av gode mennesker+

Skulle gjerne stått på liste over beredksapshjem, men vil nok ikke kvalifisere p.t. til slike små barn, pga generell livs- og bosituasjon, mht jobb og egne småbarn, men kanksje senere.

Anonymkode: 1dc29...aab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun skal i tilrettelagt beredskapshjem og etter en liten stund der vil hun bli flyttet til en fosterfamilie. Det er nok en plassering for resten av barndommen ja, forhåpentligvis er dette fantastiske mennesker som kommer til å vise henne den omsorgen hun fortjener. 

Jeg har ikke noen spesiell erfaring, men som regel er det dette som skjer. 

Hun fikk en grusom start på livet, men det eneste man kan håpe på nå er at hun vil få det godt resten av livet selv om hun må bære med seg skadene. 

Det er dessverre ikke første gang jeg hører om et slikt tilfelle. Jeg kan virkelig ikke forstå det.. Har dere noen gang holdt et nyfødt lite barn? Hvordan kan man skade noe så lite og uskyldig? Jeg ser på min femåring og kan ikke forstå at en mor eller far kan skade barnet sitt i det hele tatt... Det er grusomt. 

Anonymkode: a9f35...82f

• Liker 4
Skrevet

Takk for svar. Jeg håper virkelig det går henne vel, a thun kommer til bedre mennesker enn foreldrene noen sinne ville bli. At hun blir så frisk som mulig. Marerittet er at hun bilr tatt vare på så lenge hun er liten, men så blir en kasteball i systemet, særlig om hun blir tungt handicappet, og med det mister den ekte nærheten og omtanken som hun skulle hatt fra dag 1. Men det finnes heldigvis gode mennesker og med et velfungerende helsevesen håper jeg hun blir så frisk at hun får et liv fylt med glede.

Tenk, født helt frisk og fire uker gammel mishandler foreldre elelr en av dem den lille forsvarsløse, slik at hun nesten dør. De bør straffes som ved forsettelig drap, men dessverre diskriminerer det norske rettssystemet barn, eksemeplvis den latterlige straffen til stefaren til Kristoffer Kihle Gjerstad - 7-8 år for mishandling av en gutt til han døde,d et er en vits og en skam.

• Liker 3
Skrevet

Litt avhengig av hvor alvorlig CP hun har fått, vil jeg tippe hun havner på institusjon...

Er nok ikke mange som tar til seg ett så skadet barn, mtp den umenneskelige kampen mot systemet foreldre med alvorlig syke/handicappede barn må igjennom:(

En forferdelig trist og tragisk sak! Og jeg er litt usikker på om det at hun overlevde er en god ting....

Anonymkode: 3967e...48c

• Liker 3
Skrevet

Dessverre så blir det nok ikke fosterhjem. De fleste ender opp på institusjon fordi omsorgsbehovet er for tyngende, selv med forsterket fosterhjem og avlastning.

Anonymkode: 21fca...fad

• Liker 1
Skrevet

Det samme skjer med dette barnet som i sin tid skjedde med Olsvik-babyen. Mammaen ble drept av pappaen som kjørte på mamma da hun trillet babyen ute. Babyen ble alvorlig skadet, mamma drept og pappa satt i fengsel for drap.

Olsvik-babyen hadde heldigvis en morfar med bein i nesen. Jenten er skadet og vokser opp i beredskapshjem. Om hun er adoptert, i dag, vet jeg ikke. (Har vært mye om saken på tv og i aviser tidligere.)

Oslobabyen har nok fått en bistandsadvokat som ivaretar hennes interesser, juridisk. Tragisk? Ja, til å felle mange tårer over. 

Anonymkode: f5ff9...753

• Liker 3
Skrevet

VET dere dette, basert på erfaring og innsikt, eller TROR dere? Nå er jo CP ofte slik at det mentale kan fungere, men det motoriske er rammet. Det betyr at det kan hende barnet "bare" vil være fysisk hemmet. 

Men håper noen med erfaring kan svare. Stakkars liten.

Skrevet

Forhåpentligvis får hun fosterhjem som kan følge henne langt inn i voksenlivet, enten med avlastning eller ikke. Vi har en slik ung voksen pasient, og jeg er overrasket over hvor velfungerende avlastningsboligen og menneskene der er. 

Anonymkode: e4d64...8d2

Skrevet

Umulig å svare sikkert på kva som skjer i kvar enkelt sak. Men dei som svarer over har rett, i alle fall generelt sett. Håpet er at alle barn i barnevernet si omsorg skal få ein fosterheim. Men det er mangel på fosterheimar, og det er spesielt vanskelig å finne fosterforeldre til store barn, over 10-12 år, og barn med ekstra store behov pga sjukdom/skader. 

Det betyr ikkje at det er umogleg, men det er ikkje lett å finne fosterforeldre som vil ta på seg dette ansvaret. 

Eit vesentlig poeng: det kan vere lettare å få hjelp/avlastning/nødvendig støtte når barnet er i fosterheim, fordi barneverntenesta er ein støttespelar inn mot andre instansar.

Skrevet

Håpet hun blir tatt godt vare på og får et tross alt godt liv. Forferdelig sak. Hvem blir gravid, bærer barnet i 9 mnd, føder det, tar vare på det i fire uker, for så og mishandle det nesten ihjel. Er sp grusomt at jeg ikke kan fatte det. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner til et funksjonshemmet barn uten familie.

Barnet har på grunn av omfattende omsorgsbehov hele tiden bodd i barnebolig med heldøgns bemanning. Barnet har hatt et fosterhjem, men av ulike ytre årsaker er dette avviklet. 

Om babyen kan bo i en fosterfamilie eller har best av en barnebolig vil komme helt an på omfanget av de medisinske behovene hun har. 

Anonymkode: 27417...b98

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner til et funksjonshemmet barn uten familie.

Barnet har på grunn av omfattende omsorgsbehov hele tiden bodd i barnebolig med heldøgns bemanning. Barnet har hatt et fosterhjem, men av ulike ytre årsaker er dette avviklet. 

Om babyen kan bo i en fosterfamilie eller har best av en barnebolig vil komme helt an på omfanget av de medisinske behovene hun har. 

Vet du om barnet opplever omsorg og kjærlighet fra de ansatte el tidligere familie og har det bra?

Skrevet

Eg veit også om eit lite barn som har så store skader at det bur i omsorgsbustad. Trur faktisk det kan vere like godt som fosterheim, når barnet krev meir enn ein vaksen er i stand til å gje. Det kan vere bra å ha turnus fordi det er friske krefter som tek vare på barnet, ikkje ein utslitt forelder som aldri får kvilt seg skikkeleg.

Det er sannsynleg at nokre av desse barna ikkje oppfattar forskjellen...

• Liker 3
Skrevet

Nå snakker Jeg av erfaring når jeg sier dette, mange av disse barna får noen fantastiske fosterforeldre. Foreldre som tar de kampene enten de er mot helsevesen, kommunen eller andre. Det er sikkert vanskelig å Finne for dem enn for friske barn, men ikke umulig. Vi (barnesykepleier på en barneavd) ser disse barna med store behov og den fantastiske omsorgen de får. Dette både for barn som er født med skader, og de som får det senere,  enten av ulykke, eller ved mishandling. 

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Limbo 2014 skrev:

Vet du om barnet opplever omsorg og kjærlighet fra de ansatte el tidligere familie og har det bra?

Den kognitive svikten er så stor at det er vanskelig å måle sosiale relasjoner hos barnet. Det jeg vet, er at barnet viser tegn til gjenkjennelse når fast personale returnerer etter fravær samt at barnet kan være mer urolig sammen med nyansatte. 

Barnet har det veldig bra sett ut fra diagnose og boforhold. Det er omgitt av gode og trygge omsorgspersoner som setter pris på barnet og søker å gi best mulig fysisk og emosjonell omsorg til enhver tid. 

En barnebolig vil aldri kunne erstatte en familie, men med dedikerte ansatte vil det være et godt alternativ for barn uten familie. 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den kognitive svikten er så stor at det er vanskelig å måle sosiale relasjoner hos barnet. Det jeg vet, er at barnet viser tegn til gjenkjennelse når fast personale returnerer etter fravær samt at barnet kan være mer urolig sammen med nyansatte. 

Barnet har det veldig bra sett ut fra diagnose og boforhold. Det er omgitt av gode og trygge omsorgspersoner som setter pris på barnet og søker å gi best mulig fysisk og emosjonell omsorg til enhver tid. 

En barnebolig vil aldri kunne erstatte en familie, men med dedikerte ansatte vil det være et godt alternativ for barn uten familie. 

Tusen takk for svar. Man får ofte ikke vite gjennom media hvordan det går, men synes det er fortvilende å tenke på dette barnet. Håper det var faren som gjorde dette og moren fortsatt elsker barnet sitt, og vil kunne følge det, om hun ikke er skikket til å ha omsorgen (handikappet eller ei). Krysser fingre for et mirakel og at barnet får synet tilbake og at den unge lille kroppen blir friskere enn man skulle tro. 

Skrevet

Ryddet for hatefullt innhold. 

Raven Emerald, mod.

Skrevet

Jeg har i jobbsammenheng vært borte i et barn som hadde shaken baby syndrome. Hun bodde 20% hos fosterforeldre og 80% på institusjon. 

Man ser jo stort sett ikke hvor stor/liten hjerneskade det er med en gang, men man merket det jo fort når barnet ikke utvikler seg slik jevnaldrende gjør. 

Anonymkode: 11825...f6f

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i jobbsammenheng vært borte i et barn som hadde shaken baby syndrome. Hun bodde 20% hos fosterforeldre og 80% på institusjon. 

Man ser jo stort sett ikke hvor stor/liten hjerneskade det er med en gang, men man merket det jo fort når barnet ikke utvikler seg slik jevnaldrende gjør. 

Anonymkode: 11825...f6f

Det også er grusomt. Det er ikke tvil om at mange aldri burde blitt foreldre. Er det spesielle krav til slike fosterforeldre (utover at de skal være oppegående, omsorgsfulle mennesker med energi og tid), kompetansemessig?

Skrevet
Den 26. januar 2016 at 19.48, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg håper virkelig det går henne vel, a thun kommer til bedre mennesker enn foreldrene noen sinne ville bli. At hun blir så frisk som mulig. Marerittet er at hun bilr tatt vare på så lenge hun er liten, men så blir en kasteball i systemet, særlig om hun blir tungt handicappet, og med det mister den ekte nærheten og omtanken som hun skulle hatt fra dag 1. Men det finnes heldigvis gode mennesker og med et velfungerende helsevesen håper jeg hun blir så frisk at hun får et liv fylt med glede.

Tenk, født helt frisk og fire uker gammel mishandler foreldre elelr en av dem den lille forsvarsløse, slik at hun nesten dør. De bør straffes som ved forsettelig drap, men dessverre diskriminerer det norske rettssystemet barn, eksemeplvis den latterlige straffen til stefaren til Kristoffer Kihle Gjerstad - 7-8 år for mishandling av en gutt til han døde,d et er en vits og en skam.

De ekstremt lave straffene i Norge for vold mot barn og kvinner er et hån!

Stakkars baby...født frisk hos to bestialske og idiotiske foreldre 😡😣😰

Anonymkode: 2a5e2...d28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...