Gå til innhold

Kommer det et boligkrakk? Kjøpe leilighet i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det dumt å kjøpe nå? Hva tror dere, vil boligprisene få et fall eller vil de fortsette å stige?

Anonymkode: 5ef8a...3be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Generelt er boligprisne i Norge beskyttet politisk. Store deler av nordmenns sparepenger ligger i bolig, og staten vil aldri la dette gå til grunne (f.eks. ved innføre regler som gjør det lettere og billigere å bygge boliger). Boligmarkedet er rett pg slett "too big to fail"

Oslo er i tillegg til de politiske føringene, hovedstad og økonomisk sentrum i Norge. Her vil boligprisene aldri falle. Jo raskere du kommer inn her jo bedre. Til slutt vil det bli for dyrt å bo i Oslo for vanlige lønnsmottakere, som vi for eksempel ser i London, New York, Hong Kong, men det er blir ikke ditt problem. Det problemet får nete generasjon eller generasjonen etter det.

Så lenge du ikke kjøper en råtten pappeske, vil du aldri tape på det. Kjøp bolig i Oslo.

Anonymkode: ee46b...e48

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det dumt å kjøpe nå? Hva tror dere, vil boligprisene få et fall eller vil de fortsette å stige?

For tidlig å si noe om det ennå.

Skrevet

Hvis du kjøper for å bo der over tid og du ikke kjøper over evne er det ikke dumt å kjøpe nå.

Et boligkrakk er kun et problem for deg dersom du må selge midt i krakket fordi du ikke har råd til å betale lånekostnadene dine. Har du et lengre perspektiv, vil markedet bygge seg opp igjen etter et evt. krakk.

Det er "eksperter" som har spådd krakk siden 2000. Det er andre som tror markedet vil vokse inn i himmelen. Hvem som får rett vet vi ikke før i ettertid, og da er det uansett for sent. Så lenge du ikke spekulerer, er det fremdeles slik at det lønner seg å eie fremfor å leie i det lange løp i Norge.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo ha en plass å bo? Om prisene faller litt så kommer det uansett ikke noe krakk. 

Anonymkode: 6d097...bd8

Skrevet

Akkurat nå så lønner det seg å kjøpe å låne penger til bolig. Lønner seg fordi:

Boligrenten er ned på 2 %

Inflasjonen er over 2 %

Du får 28% skattefradrag

Du tjener penger på dette her.

Anonymkode: f73f0...fc4

Skrevet

Takk for svar! :) Høres ut som det ikke er "skummelt" å kjøpe da.

Tenker å studere i Oslo over flere år. Kan også se for meg at jeg blir værende i der etter det og, men er kanskje for tidlig å si. Blir da foreldrene mine som etv kan investere i leilighet, som jeg senere kan kjøpe av dem, så slipper jeg å leie. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo ha en plass å bo? Om prisene faller litt så kommer det uansett ikke noe krakk. 

Anonymkode: 6d097...bd8

Alternativet hadde vært å leie. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er gode sjanser for at boligprisene vil falle endel fremover. Stavanger, Vestlandet og Sørlandet er spesielt utsatt, men også Akershus kan få seg en liten smell. De fleste er enige om at Oslo er tryggest foreløpig, men muligheten er for at man får 10-20-30% fall i prisene der også.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...