susaton Skrevet 26. januar 2016 #1 Skrevet 26. januar 2016 Hei! Vi har nettopp kjøpt oss hus fra 1962, og tenker å pusse opp. På grunn av at jeg er student et lite halvår til, har vi ikke så veldig mye å ta av økonmisk sett. Utgangspunktet vårt er nå 100 000,- men vi skal kun pusse opp den ene etasjen til å begynne med. Her kommer en kort oppsummering: Badet er forholdsvis nytt og velhold, og vi trenger ikke å gjøre noe her, bare gi vinduet ett malingstrøk. I gangen ønsker vi å tapetsere veggene, samt bygge en vegg og sette inn dør til nedre etasjen, slik at det ikke er åpen løsning. Soverommet tenker vi kun å tapetsere eller male. Stuen tenkte vi å legge nytt tak, lister og tapetsere. Kjøkkenet er helt OK, men kunne gjerne tenkt meg ett nytt kjøkken fra IKEA til rundt 30 000. Om dette ikke er mulig, tenkte vi å bytte ut benkplatene (kjøkkenet er fra 90-tallet), samt tapetsere veggen. Er dette realistisk for 100 000 kr, vi gjør alt selv, men kunne jo også gjerne tenkt oss spisebord + stoler. Ingen av gulvene skal tas, da de er ganske velholdt og fine. Setter pris på tilbakemeldinger og gjerne tips og råd.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #2 Skrevet 26. januar 2016 Hvis det er kun det du sier, og dere gjør jobben selv, så er det fullt mulig for 100 000,-. Jeg ville heller spart pengene og levd med et slitt hus en periode dersom dere da vil ha bedre økonomi i ganske nær fremtid. Tenker da spesielt på kjøkkenet. Husk at dere trenger hvitevarer også. Du kommer til å angre på snarveier! Ta noen billige rom først. Maling og tapet er forholdsvis rimelig og gjør stor forskjell. Er huset godt isolert og har gode vinduer? Dere må også tenke på hvilket gulv dere skal ha og om det kan legges over hele flater nå eller om dere må vente på kjøkkenet f.eks. Anonymkode: 3d712...ca4 3
susaton Skrevet 26. januar 2016 Forfatter #3 Skrevet 26. januar 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er kun det du sier, og dere gjør jobben selv, så er det fullt mulig for 100 000,-. Jeg ville heller spart pengene og levd med et slitt hus en periode dersom dere da vil ha bedre økonomi i ganske nær fremtid. Tenker da spesielt på kjøkkenet. Husk at dere trenger hvitevarer også. Du kommer til å angre på snarveier! Ta noen billige rom først. Maling og tapet er forholdsvis rimelig og gjør stor forskjell. Er huset godt isolert og har gode vinduer? Dere må også tenke på hvilket gulv dere skal ha og om det kan legges over hele flater nå eller om dere må vente på kjøkkenet f.eks. Anonymkode: 3d712...ca4 Det er kun det jeg har nevnt over i første omgang. Men 2. etasje består av 2 gamle soverom (vegg til vegg tepper osv), og underetasjen er en innredet grovkjeller. Tenker at vi fokuserer på hovedetasjen først, siden vi ikke har noen særlige behov for å gjøre noe i de andre etasjende umiddelbart. Huset er godt isolert, men det er nok noen vinduer som må skiftes etterhvert, men dette tenker vi å ta når vi skal bygge om og økonomien strekker til. Må innrømme jeg er veldig usikker med tanke på kjøkken. Kjøkkenet er fullt brukelig og utseendemessig helt ok, men det er som sagt fra 90-tallet. Har du noen erfaringer fra å bytte ut benkeplater på et så gammelt kjøkken? Og hvilken pris dette kommer på? Kjøkkenet er ikke så veldig stort, men vi har ikke fått tatt mål av det enda. Lurer også på om du har noen erfaringer med å skifte tak innvendig? Hvordan vurderer en om en skal fikse taket eller ei? Jeg synes at vi burde tatt taket i samme slengen som vi tar stuen, siden vi skal tapetsere og skifte lister (i tillegg er det tilbud på takplater på obs bygg nå). Mannen min synes taker ser greit ut. Er noe usikker på hva taket består av, men det er i hvertfall helt slett, ikke plater, og heller ikke gips.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #4 Skrevet 26. januar 2016 Benkeplate i laminat er billig og finnes i alle mulige varianter. Sjekk IKEA. Ville heller byttet det og levd med kjøkkenet til jeg hadde råd til drømmekjøkkenet. 😊 Anonymkode: 3d712...ca4 1
icom Skrevet 26. januar 2016 #5 Skrevet 26. januar 2016 ville ikke stresset så alvorlig med å pusse opp.. nå vet jeg ikke hvor lenge dere har bodd der, men lønner seg alltid å bo seg litt inn for å se hvordan man egentlig ønsker ting. Plutselig var det en vegg her eller der så må flyttes, eller så var det noen viktige oppgraderinger som må gjøres andre plasser osv. Som nevnt over, ikke ta snarveier. Ikke kjøp et billig kjøkken bare for å få et kjøkken nå. Når dere først pusser opp rom - er det f.eks nøvendig å tenke på nytt elektrisk? mer praktisk å legge dette skjult når dere nå skal pusse opp. Så ro ned tempoet litt 1
susaton Skrevet 27. januar 2016 Forfatter #6 Skrevet 27. januar 2016 Den 26.1.2016 at 20.53, icom skrev: ville ikke stresset så alvorlig med å pusse opp.. nå vet jeg ikke hvor lenge dere har bodd der, men lønner seg alltid å bo seg litt inn for å se hvordan man egentlig ønsker ting. Plutselig var det en vegg her eller der så må flyttes, eller så var det noen viktige oppgraderinger som må gjøres andre plasser osv. Som nevnt over, ikke ta snarveier. Ikke kjøp et billig kjøkken bare for å få et kjøkken nå. Når dere først pusser opp rom - er det f.eks nøvendig å tenke på nytt elektrisk? mer praktisk å legge dette skjult når dere nå skal pusse opp. Så ro ned tempoet litt Vi har ikke engang flyttet inn, kjøpte huset på fredag, hehe. Jeg må nok roe meg en del ned, er bare så gira! :-D Vi skal byggeom huset om noen år uansett. Men kunne tenkt meg å tatt en liten oppgradering på kjøkkenet, f. eks skiftet benkeplatene. Det er ikke så mye som skal til for at en skal trivs litt bedre. De benkeplatene som er på nå er slitte og gulaktige på farge noen steder.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #7 Skrevet 27. januar 2016 Den 26.1.2016 at 15.50, susaton skrev: Hei! Vi har nettopp kjøpt oss hus fra 1962, og tenker å pusse opp. På grunn av at jeg er student et lite halvår til, har vi ikke så veldig mye å ta av økonmisk sett. Utgangspunktet vårt er nå 100 000,- men vi skal kun pusse opp den ene etasjen til å begynne med. Her kommer en kort oppsummering: Badet er forholdsvis nytt og velhold, og vi trenger ikke å gjøre noe her, bare gi vinduet ett malingstrøk. I gangen ønsker vi å tapetsere veggene, samt bygge en vegg og sette inn dør til nedre etasjen, slik at det ikke er åpen løsning. Soverommet tenker vi kun å tapetsere eller male. Stuen tenkte vi å legge nytt tak, lister og tapetsere. Kjøkkenet er helt OK, men kunne gjerne tenkt meg ett nytt kjøkken fra IKEA til rundt 30 000. Om dette ikke er mulig, tenkte vi å bytte ut benkplatene (kjøkkenet er fra 90-tallet), samt tapetsere veggen. Er dette realistisk for 100 000 kr, vi gjør alt selv, men kunne jo også gjerne tenkt oss spisebord + stoler. Ingen av gulvene skal tas, da de er ganske velholdt og fine. Setter pris på tilbakemeldinger og gjerne tips og råd. Budsjettet er det første som sprekker. Det er ikke noe som påvirker hverandre her, så jeg ville tatt det enkleste og billigste først også sett hva som man har råd til etterhvert. Ikke sett i gang med alt på engang for så å finne ut at dere mangler 50,000,- ... Anonymkode: 9dce7...f99 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #8 Skrevet 27. januar 2016 En annen ting: Det er utrolig dumt å gjøre noe annet enn litt maling og nye lister om dere egentlig må rive og pusse opp store deler av huset innen noen få år. Det finnes jo faktisk de som river alt innvending for å finne ut at de har ikke noe penger til å egentlig gjøre mer enn å male veggene når el-anlegget burde skiftes, huset burde isoleres, vinduer burde skiftes, ventilasjon og våtrom må erstattes eller oppgraderes, varmepumpe må inn, oljefyren må ut, ny pipe skal på plass osv.... Har man et prosjekt hvor man tar ned vegger og tak bør man ha i tankene hva man faktisk tenker å gjøre bak veggen og en plan hvor hver del henger sammen med hverandre mtp ventilasjon, isolasjon og elektrisk, samt vann og avløp. Om man ikke har noe plan for det bør man la være å åpne veggen i utgangspunktet og holde seg til maling, lister og tapet. Anonymkode: 9dce7...f99 3
Surriball Skrevet 28. januar 2016 #9 Skrevet 28. januar 2016 Du kommer langt med 100 000 hvis dere gjør en del selv, men med én gang du trenger elektriker så flyr pengene fort! Når huset er så gammelt så er det en viss sannsynlighet for at dere kommer til å trenge det. Vårt rekkehus er ikke fullt så gammelt, men vi har pussa opp en del og det var mye snålt som var gjort med elektrisiteten i huset. Er veldig glad for at vi fikk gjort noe med det, men det var dyrt! Dere må også huske på at verktøy også koster en del. Hvis dere først har tenkt å pusse opp en del og vil gjøre det selv, vil jeg anbefale å kjøpe skikkelig verktøy av god kvalitet. Det er skikkelig drit å jobbe med verktøy som bare fungerer sånn halvveis, og så bli nødt til å kjøpe nytt når du blir lei av den idiotiske drillen/hva enn det er snakk om. Vi ser på det som en investering, for vi skal vel fikse på flere ting i framtida enn bare i dette huset. Man får bruk for det neste gang. Vil også anbefale å ta oppussinga over tid. Ta et og et prosjekt etter hvert som dere har råd og orker. Det dummeste dere gjør er å sette i gang i fire rom på en gang og tenker at dere tar det på en måned. Er dere ferske tar alt fire ganger så lang tid som man tror (bortsett fra maling - det går fort), og når man setter i gang med noe baller det alltid litt på seg. Man begynner å male et rom og ser plutselig at taket også trenger et strøk, og så er listene slurvete plassert av forrige eier, så man kjøper nye. Og lister er et prosjekt i seg selv. Og så skjer det andre ting på fritida man har lyst til å gjøre, så man utsetter ei uke, osv. Da er det greit om det bare er ett rom som er rotete og halvferdig, og ikke halve huset Da ser man en ende på prosjektet, du får tid til å tenke ut hvordan du virkelig vil ha det, du har alltid et ålreit sted å være selv om dere pusser opp og økonomien strekker til 1
Atea Skrevet 30. januar 2016 #10 Skrevet 30. januar 2016 (endret) Enige med de over. Det blir alltid dyrene enn man tror og dårlig verktøy er rett og slett dårlig verktøy og bortkastede penger, men noe kan dere kanskje låne av familie og venner i kortere perioder. Jeg ville fått sjekket det elektriske anlegget og levetiden på vinduene og varmtvannstanken som nummer en. På kjøkkenet ville jeg valgt benkeplate av tre, oljet den, malt skapene og byttet knotter/håndtak. Hvis det er et lite kjøkken ville jeg malt tak og vegger. Ta ett rom av gangen. Jeg ville også sjekket hva som er under teppene i 2. etasje. Det kan være tregulv hvis dere er heldige. Hvis ikke utsetter dere å ta vekk teppene, gjør det til våren når det er lettere å lufte. I begynnelsen ville jeg ikke gjort så mye siden dere har tenkt å gjøre om på bygningen om få år. Jeg ville ikke brukt opp reservekapital på 100tusen på "dekorasjoner". Det er greit å ha en solid buffer når man eier enebolig. Jeg ville heller brukt litt av inntektene hver måned til maling og det jeg kaller vedlikehold. Høres veldig spennende ut. Blir litt "misunnelig" og forstår at du er utålmodig nå. Gratulerer med huskjøp! Lykke til. Endret 30. januar 2016 av Atea
Konvall Skrevet 30. januar 2016 #11 Skrevet 30. januar 2016 Jeg har kjøkken fra tidlig nitti årene. Og det holder bra enda i skrogene. Vi har byttet skapdører i mellomtiden . Benkeplatene våre holder fint enda. Kjøkken er så dyrt å skifte at dere burde vente og kun ta benkeplatene om det er det som er synlig slitt hos deg. Mal vegger og tak og listverk i alle rom og bruk acrylmasse flittig! Da blir listene mye bedre å se til. Vent med alt som krever riving og oppsetting av vegger til dere har bodd dere inn og fått spart opp penger. Da får man se hva man egentlig trenger og ønsker videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå