bolle2 Skrevet 26. januar 2016 #1 Skrevet 26. januar 2016 Staffen min på 2 år er verdens mest kosete og snille hund. MEN hver gang vi får besøk blir han helt hyper og skal overfalle gjestene, nappe etter føtter/hender/nese osv. Det er utrolig slitsomt. Må rett og slett sette han i bur når perifererte slektninger og venner kommer innom, for at de ikke skal bli redd og tro han er agressiv. For det er han absolutt ikke. Han liker absolut alle mennesker og dyr vi har møtt (inkl katter). Men han er som sagt altfor ivrig og leker veldig hardhendt... Han kan og få byger og bli helt raptus når vi sitter på gulvet med babyen vår i babygymmen. Og dessverre har han nappet henne i foten et par ganger. Ble ikke merke, og baby sa ikke noe, så det kan umulig være vond/farlig. Men han skal uansett aldri ha foten hennes i munnen! Så når dette skjer sier jeg strengt nei, og fjerner meg og baby fra situasjonen. Gir tydelig beskjed at vi ikke vil leke. Samme gjør nær familie og venner som er på besøk. De snur ryggen til han når han begynner, etter at de har sagt nei. Prøver å ignorere han. Nappingen er noe vi har prøvd å jobbe med siden vi fikk han. Da han ble valp begynte vi med piping/høyt au, og fortsatte med "nei" når han hadde lært seg hva det betydde. Og da slutter han i 3sekunder og sleiker isteden, før han begynner igjen. Har vært inne på tanken at han er understimulert, men kan ikke skjønne det heller. Han får en 1-2 timer lang tur og 3-4 turer på 10-30min hver dag. I tillegg gir vi han mentale øvelser; trene på å sitte bamse, "high five", skattejakt etter godteri, ball med godteri inni osv. Han leker mye med andre hunder og, hvertfall annenhver dag. Men på grunn av den brutale leken hans er det dessverre noen hunder som ikke vil leke med han, så er begrenset hvor mange han får lekt med. Skal nevnes at han er veldig nervøs av seg. Tisser på gulvet viss vi reiser fra han til uvandte tidspunkt og springer og gjemmer seg bak oss om en busk rister i vinden. Vi begynner å bli veldig frustrert over dette. Tenker med skrekk på når barnet blir eldre og skal ha med venner hjem. Det kan bli stygt viss de oppfatter han som sint og får en liten rift/merke etter "hilsingen" hans. Vil og kunne la barnet og hunden kunne gå på gulvet samtidig (under oppsyns selvsagt!), uten at hun blir overfallt og nappet etter. Noen gode råd? Som nevnt er han utrolig snill og utrolig glad i folk, men han greier rett og slett ikke styre seg...
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #2 Skrevet 27. januar 2016 Kanskje han er OVERstimulert? Jeg tenker at det er stressrelatert. Hva med å trene hunden til å sladre til deg når noen kommer, eller gå og legge seg i kurven sin? Du gir godbit og trener positiv forsterkning. Kurv når noen kommer = godbit. Anonymkode: e82f5...ef2 2
Tabris Skrevet 27. januar 2016 #3 Skrevet 27. januar 2016 Jeg ville droppet "nei", hunder kan ikke norsk og forstår ikke hva dette betyr. Jeg tenker også litt stress her. Ikke når det kommer til tur og aktivisering, men leking med andre hunder. Han trenger ikke leke med andre hunder annenhver dag, det blir fort veldig mye og kan øke stresset. Jeg ville redusert dette ganske mye. Deretter ville jeg trent mye kontakt og ro. Øv på at han skal sitte/stå/ligge (det er opp til hunden) foran deg og se deg inn i øynene. Så fort han gjør det, si "Bra!" og gi ham en godbit. (Pass på at du ikke har godbitene i hendene - han skal gi deg øyekontakt, ikke se på hendene eller lommene). Når han har lært det så kan du øke tiden gradvis - dvs at han etterhvert må se på deg 1 sek før han får godbit, så 3 sek osv. (Men ikke bare øk tiden, gi også godbiter av og til fort kort øyekontakt slik at det ikke bare blir vanskeligere). Ved tegn på at han stresser seg opp, så vær i forkant og begynn med kontakttreningen igjen. Har du kontakt, så har du også kontroll. Du vil også ofte kunne se hundens stressnivå etter om den står, sitter eller ligger foran deg. Hvis hunden setter seg av seg selv, så begynner den å roe seg. Fokuser på mentale aktiviteter - lydighetstrening, triksetrening og nesearbeid. Spesielt sistnevnte er veldig bra. Søk etter godbiter osv er gøy, men ikke spesielt krevende for hunden. Du kan f.eks få hunden til å lete etter en gammel kong/ball som du gradvis klipper i mindre og mindre biter og gjemmer. (Men pass da på at du gjemmer småbitene slik at hunden ikke kan få tak i dem og svelge dem). Unngå, i hvert fall redusèr, aktiviteter som øker stressnivået som herjing og lek med andre hunder, løping, ballkasting osv. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå