Random Skrevet 26. januar 2016 #1 Skrevet 26. januar 2016 Hei jeg ha lyst å bli medlem i norsk politisk parti men jeg ha ikke norsk pass. Går det ann? Jeg finner parti som vil ha direkte demokrati som sveits, http://norgespartiet.no/ Vet noen om jeg kan bli medlem?
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #2 Skrevet 26. januar 2016 Det er normalt ikke noe problem å bli medlem i et norsk parti uten norsk pass. Det er ingen lovregler som forbyr det, så det måtte i så fall vært hvis partiet selv hadde regler mot det, og det har jeg aldri hørt om at noe norsk parti som har. Norgespartiet er forøvrig ikke noe vanlig norsk parti. De er et lite nisjeparti som faktisk ikke engang klart å bli registrert i partiregisteret, og de har aldri deltatt i noe stortingsvalg. De støtter også opp om en del konspirasjonsteorier her og der, de hevder blant annet at Norge er et diktatur og at Arbeiderpartiet har begått statskupp, noe også jeg som ikke liker Arbeiderpartiet overhodet synes er en ganske drøy påstand. Du har rett i at de også er meget opptatt av direkte demokrati (som er veldig usannsynlig her til lands, men som det selvfølgelig er lov å jobbe for), men de står altså også for en god del annet som kanskje ikke alle synes er like greit. Du står selvsagt helt fritt til å melde deg inn i partiet likevel, det er helt opp til deg. Jeg ville bare gi beskjed, i tilfelle du som utenlandsk statsborger ikke har fulgt norsk politikk så tett og lenge, om at de er en ganske ukjent (og ganske ytterliggående?) bevegelse som ikke har noen betydning i norsk politikk og forsåvidt ikke engang står i partiregisteret. Så må du selvsagt gjerne prøve å være med på å endre deres posisjon til det bedre hvis du vil, hvis du er enig med dem også i andre saker enn akkurat det med direkte demokrati. Anonymkode: 1557d...de4 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #3 Skrevet 26. januar 2016 Beklager forresten om det ble litt for belærende over her. Svaret på det generelle spørsmålet om du som utenlandsk borger kan bli medlem i et norsk parti er altså ja. De sjekker ikke nasjonalitet uansett, men det ville vært greit uavhengig av hvor du var statsborger. Det er først hvis man for eksempel er stortingsrepresentant at det er krav om at man må ha stemmerett ved stortingsvalg selv (altså er norsk statsborger, myndig osv.). Ikke for å være medlem i et parti. Anonymkode: 1557d...de4
Random Skrevet 26. januar 2016 Forfatter #4 Skrevet 26. januar 2016 Har veninne fra universitet som er med i det parti, de sa til hun at de stod for en ting det var direkte demokrati at det skal bli folkets vilje som er viktig. Hva de har i teorier er nok ikke så viktig hvis det er folkets vilje som er det mest viktige. Mere demokrati er bedre enn som nå. Men kan jeg stemme til valg?
Cambria Skrevet 26. januar 2016 #5 Skrevet 26. januar 2016 2 minutter siden, Random skrev: Har veninne fra universitet som er med i det parti, de sa til hun at de stod for en ting det var direkte demokrati at det skal bli folkets vilje som er viktig. Hva de har i teorier er nok ikke så viktig hvis det er folkets vilje som er det mest viktige. Mere demokrati er bedre enn som nå. Men kan jeg stemme til valg? Uten norsk statsborgerskap kan du ikke stemme til stortingsvalg, eller stille som kandidat. Kommunevalg er jeg noe usikker på, da jeg tror det er andre krav der enn norsk statsborgerskap. I fare for å være belærende. Er det noen andre ting ved denne bevegelsen du liker, utenom direkte demokrati? Det er kanskje ikke det beste valget om du er uenig i alt annet de står for 1
Random Skrevet 26. januar 2016 Forfatter #6 Skrevet 26. januar 2016 Det er bare direkte demokrati. De ønsker referendum om alle saker.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #7 Skrevet 26. januar 2016 2 minutter siden, Random skrev: Har veninne fra universitet som er med i det parti, de sa til hun at de stod for en ting det var direkte demokrati at det skal bli folkets vilje som er viktig. Hva de har i teorier er nok ikke så viktig hvis det er folkets vilje som er det mest viktige. Mere demokrati er bedre enn som nå. Men kan jeg stemme til valg? Da kan du godt bli med hos dem. Som utenlandsk borger ville jeg forresten også tatt med med i beregningen at de selv har uttalt at de vil stanse absolutt all innvandring til Norge. Men som sagt: Du avgjør selv hvilket parti du velger å støtte, jeg ville bare si fra om at du bør se på flere ting ved dem enn bare det med direkte demokrati, selv om det er den saken de pusher mest når de rekrutterer folk. Men nok om det, du bestemmer selv. Når det gjelder stemmerett: - For å ha stemmerett ved stortingsvalg (altså til parlamentet) må du være norsk statsborger, enkelt og greit. Der har du ikke stemmerett frem til du eventuelt blir norsk statsborger. - For å stemme ved kommune- og fylkestingsvalg (altså lokalvalg) trenger du ikke være norsk statsborger, men du må være registrert bosatt i Norge sammenhengende de siste tre årene før valget. Er du svensk, dansk, finsk eller islandsk er kravene enda lavere. Siden neste kommune- og fylkestingsvalg er først i september 2019 vil du nødvendigvis oppfylle kravet innen neste valg så sant du bor her nå. Det er nok ikke så veldig sannsynlig at du vil få mulighet til å stemme på Norgespartiet, men du vil ha stemmerett så lenge du er folkeregistrert i Norge fra nå og frem til 2019. Anonymkode: 1557d...de4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #8 Skrevet 26. januar 2016 16 minutter siden, Cambria skrev: Uten norsk statsborgerskap kan du ikke stemme til stortingsvalg, eller stille som kandidat. Kommunevalg er jeg noe usikker på, da jeg tror det er andre krav der enn norsk statsborgerskap. I fare for å være belærende. Er det noen andre ting ved denne bevegelsen du liker, utenom direkte demokrati? Det er kanskje ikke det beste valget om du er uenig i alt annet de står for De pusher dette med direkte demokrati veldig for tiden, siden det er ganske mange som er positive til det. Norgespartiet har imidlertid lenge hatt koblinger til blant annet FMI, Folkebevegelsen mot innvandring, altså Arne Myrdals gamle "nasjonalistiske" bevegelse. Han som ble tatt for å planlegge å sprenge et asylmottak en gang i tiden. Så det er litt av hvert. Det må i rettferdighetens navn sies at de kan virke som om de har dreid litt i retning av å fokusere på dette med direkte demokrati nå, men direkte stuerent blir nok aldri et parti med koblinger til rasister og nynazister. Anonymkode: 1557d...de4 1
Random Skrevet 26. januar 2016 Forfatter #9 Skrevet 26. januar 2016 Om de vil stoppe invandring må det være med referendum. Det forstå jeg ikke som folk som allerede har opphold, ikke asyl, bli kastet ut. Det er nok asylfolk her, bli mere farlig i norge enn hjemme. Mange unge menn som er muslim hit er ikke bra. Hva er rasist? "the belief that all members of each race possess characteristics, abilities, or qualities specific to that race, especially so as to distinguish it as inferior or superior to another race or races." Da er nok jeg rasist hvis jeg sier vanlig asiat eller vestlig hvite er mere smart enn svarte. Vet ikke om de er rasist. Det er kanskje mot muslim invandring men islam er ikke rase. Jeg er og mot muslim invandring. Har nok av de. http://www.jihadwatch.org/2014/02/thailand-muslims-murder-buddhist-monk-and-nine-year-old-child-in-jihad-raids
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #10 Skrevet 26. januar 2016 Vel, FMI er folk som disse, som blant annet banket opp og jevnlig ramponerte huset til en fredelig vietnamesisk familie en gang i tiden. Ikke har Norgespartiet skilt mellom asylsøkere og andre innvandrere heller, det har ikke vært gjort forskjell på asylsøkere og andre ikke-vestlige innvandrere. Jeg stemmer blått, men dette er mørkebrune greier. Så de har i hvert fall bånd til grupper som julte opp folk som ikke hadde gjort noe annet enn å se asiatiske ut (og definitivt ikke var muslimer). Ikke så sterke bånd, kanskje, og det er mulig partiet har sluttet å koble seg til folk som banker opp sørøstasiater for sport, men jeg er personlig glad for at et slikt parti ikke har støtte nok til å få stille til valg engang. Men nå gir jeg meg i denne tråden. Du kan bli partimedlem, og du kan stemme ved neste kommunevalg. Du kan derimot ikke stemme ved stortingsvalg. Lykke til. Anonymkode: 1557d...de4
Gjest Ferie Skrevet 26. januar 2016 #11 Skrevet 26. januar 2016 10 timer siden, Random skrev: Hei jeg ha lyst å bli medlem i norsk politisk parti men jeg ha ikke norsk pass. Går det ann? Jeg finner parti som vil ha direkte demokrati som sveits, http://norgespartiet.no/ Vet noen om jeg kan bli medlem? Du kan jo ta direkte kontakt med de eller det partiet du liker best og høre 😊 Lykke til 👍🏼
Random Skrevet 5. februar 2016 Forfatter #12 Skrevet 5. februar 2016 Den 26.1.2016 at 22.43, AnonymBruker skrev: Vel, FMI er folk som disse, som blant annet banket opp og jevnlig ramponerte huset til en fredelig vietnamesisk familie en gang i tiden. Ikke har Norgespartiet skilt mellom asylsøkere og andre innvandrere heller, det har ikke vært gjort forskjell på asylsøkere og andre ikke-vestlige innvandrere. Jeg stemmer blått, men dette er mørkebrune greier. Så de har i hvert fall bånd til grupper som julte opp folk som ikke hadde gjort noe annet enn å se asiatiske ut (og definitivt ikke var muslimer). Ikke så sterke bånd, kanskje, og det er mulig partiet har sluttet å koble seg til folk som banker opp sørøstasiater for sport, men jeg er personlig glad for at et slikt parti ikke har støtte nok til å få stille til valg engang. Men nå gir jeg meg i denne tråden. Du kan bli partimedlem, og du kan stemme ved neste kommunevalg. Du kan derimot ikke stemme ved stortingsvalg. Lykke til. Anonymkode: 1557d...de4 Hva har fmi med norgespartiet? Er det ikke bare mot islam?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå