AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #1 Skrevet 26. januar 2016 Ja, jeg ble fratatt AAP i dag. Hvorfor? Fordi jeg, ironisk nok, har vært for syk til å møte opp på behandling. Jeg vet alt er min feil, men hva gjør man i slike situasjoner da? Jeg blir helt rådvill. Sykdommen min gjør formen min veldig uforutsigbar, så jeg er kjempedårlig i perioder. Nå står jeg igjen uten inntekt. Tips? Anonymkode: b3336...a4f 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #2 Skrevet 26. januar 2016 Da er det vel sosialstønad som er neste alternativ. Hvis du ikke er frisk nok til å ordne det som trengs av papirer etc må du be om hjelp til dette. Anonymkode: 4b2c7...ceb
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #3 Skrevet 26. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da er det vel sosialstønad som er neste alternativ. Hvis du ikke er frisk nok til å ordne det som trengs av papirer etc må du be om hjelp til dette. Anonymkode: 4b2c7...ceb Takk for svar. Men er man ikke pliktet til å møte opp på NAV hver dag om man mottar sosialstønad? For da får jeg jo samme problem igjen.. Anonymkode: b3336...a4f
Gjest førstedamen Skrevet 26. januar 2016 #4 Skrevet 26. januar 2016 Snakk med legen din, perosnnen vet jo at du er syk og vil kunne ringe din nac behandler eller skrive en email. Der kan hun forklare at de IKKE HAR LOV å frata deg APP uten bedre grunn? Du har lovene i ryggen her... Å være syk på APP ja det kan du være hver dag! Du trenger ikke kunne møte opp på nav på åresvis heller. Så her skjønner jeg ikke hva som har skjedd...
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #5 Skrevet 26. januar 2016 Nei, du må ikke møte hver dag, og jeg vil tro de kan hjelpe deg dersom de mener du egentlig har krav på AAP og sier at du er for syk til å følge opplegget for AAP. Anonymkode: 4b2c7...ceb
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #7 Skrevet 26. januar 2016 Et øyeblikk siden, førstedamen skrev: Snakk med legen din, perosnnen vet jo at du er syk og vil kunne ringe din nac behandler eller skrive en email. Der kan hun forklare at de IKKE HAR LOV å frata deg APP uten bedre grunn? Du har lovene i ryggen her... Å være syk på APP ja det kan du være hver dag! Du trenger ikke kunne møte opp på nav på åresvis heller. Så her skjønner jeg ikke hva som har skjedd... Jeg tror nok ikke jeg har loven i ryggen :/ For å få AAP er det et krav at man må være i behandling eller arbeidsrettet tiltak. Når jeg da ikke har klart å møte til behandling på mange måneder så har de vel lov å ta pengene fra meg. Men det er så frustrerende! Jeg får jo AAP nettopp fordi jeg er syk, og når jeg da i perioder blir for syk, så får jeg ikke mer. Anonymkode: b3336...a4f
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #8 Skrevet 26. januar 2016 Kan du ikke få dekket taxi til/fra behandling? Vil det hjelpe? Anonymkode: 4b2c7...ceb
Gjest førstedamen Skrevet 26. januar 2016 #9 Skrevet 26. januar 2016 Ja men da er det jo ikke verre enn å dette over på sykepenger, nødpenger, dagpenger osv til de ser at det igjen ER app du skal ha og du igjen får det. men ja sånn er det med nav, frem og tilbake frem og tilbake så mye at man stort sett står på stedet hvil. Men jeg droppet alle arbeidsrettedde tiltak jeg hadde når jeg var syk. Det resulterte i at jeg slapp og sende inn meldekort annenhver uke og jeg kunne gjøre alt jeg ville så lenge jeg klarte det. Og ikke tjente penger på det da selvfølgelig. Advokaten min som sa de ikke kunne ta bort app bare fordi jeg var for syk til å gå på jobb. Da skal heller AKTIVITETSPLANEN din endres. Og den har du ansvar for å endre på nett hvsi du mener du ikke klarer og gjøre det som står der. Hvis det der står møte opp til behandling, ja da må du få tatt det bort å få de til å lage ny aktivitetsplan.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #10 Skrevet 26. januar 2016 1 minutt siden, førstedamen skrev: Ja men da er det jo ikke verre enn å dette over på sykepenger, nødpenger, dagpenger osv til de ser at det igjen ER app du skal ha og du igjen får det. men ja sånn er det med nav, frem og tilbake frem og tilbake så mye at man stort sett står på stedet hvil. Men jeg droppet alle arbeidsrettedde tiltak jeg hadde når jeg var syk. Det resulterte i at jeg slapp og sende inn meldekort annenhver uke og jeg kunne gjøre alt jeg ville så lenge jeg klarte det. Og ikke tjente penger på det da selvfølgelig. Advokaten min som sa de ikke kunne ta bort app bare fordi jeg var for syk til å gå på jobb. Da skal heller AKTIVITETSPLANEN din endres. Og den har du ansvar for å endre på nett hvsi du mener du ikke klarer og gjøre det som står der. Hvis det der står møte opp til behandling, ja da må du få tatt det bort å få de til å lage ny aktivitetsplan. Jeg kan ikke få sykepenger eller dagpenger, da jeg ikke har vært i jobb. Jeg vet ikke hvordan jeg kunne endret aktivitetsplanen, for den kan jo ikke være tom heller.. Huff, alt skal være så vanskelig om man er syk! Anonymkode: b3336...a4f
Rosaboble15 Skrevet 26. januar 2016 #11 Skrevet 26. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke få sykepenger eller dagpenger, da jeg ikke har vært i jobb. Jeg vet ikke hvordan jeg kunne endret aktivitetsplanen, for den kan jo ikke være tom heller.. Huff, alt skal være så vanskelig om man er syk! Anonymkode: b3336...a4f Dersom jeg ikke orker aktiviteter har jeg fått beskjed om å fylle inn "syk" på meldekortet, for da er det i orden. Meningen er jo at jeg skal prøve å leve med sykdommen. Aktivitetsplanen er en del av det, det samme er å finne ut hvor mye jeg kan gi. Hva står det i aktivitetsplanen din egentlig? 2
Gjest Lunasama Skrevet 26. januar 2016 #12 Skrevet 26. januar 2016 Hvis du er for syk for å gå på AAP, kan du ikke søke om Uføretrygd? Du har rett på AAP i inntil 8 måneder der det søkes om trygd.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #13 Skrevet 26. januar 2016 Et øyeblikk siden, Rosaboble15 skrev: Dersom jeg ikke orker aktiviteter har jeg fått beskjed om å fylle inn "syk" på meldekortet, for da er det i orden. Meningen er jo at jeg skal prøve å leve med sykdommen. Aktivitetsplanen er en del av det, det samme er å finne ut hvor mye jeg kan gi. Hva står det i aktivitetsplanen din egentlig? Behandling. Det var meningen jeg skulle i praksis også, men jeg har vært for dårlig. Anonymkode: b3336...a4f
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #14 Skrevet 26. januar 2016 1 minutt siden, Lunasama skrev: Hvis du er for syk for å gå på AAP, kan du ikke søke om Uføretrygd? Du har rett på AAP i inntil 8 måneder der det søkes om trygd. Det skal vel utrolig mye til for å få uføretrygd, så det har jeg ikke turt å tenke tanken på engang. Det er heller ikke et ønske, jeg er bare i tjueårene. Anonymkode: b3336...a4f
Gjest førstedamen Skrevet 26. januar 2016 #15 Skrevet 26. januar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke få sykepenger eller dagpenger, da jeg ikke har vært i jobb. Jeg vet ikke hvordan jeg kunne endret aktivitetsplanen, for den kan jo ikke være tom heller.. Huff, alt skal være så vanskelig om man er syk! Anonymkode: b3336...a4f Ja sånn er desverre nav systemet. Men ta et møte eller noen telefonen denne uka, kom i kontakt med bahandler hos legen for å diskutere hva som har skjedd og hva som burde stå i din aktivitetsplan ( det er også din fastlege sitt ansvar og hjelpe deg med dette når du er syk) Fastlegen skal selfølgelig ikke fylle ut sjema for deg og lignende men de skal ha en kontakt med NAV hvis du er der pga sykdom. Fastlegen gjør det mye lettere med tanke på at nav ikke kan ta det for "tull du kommer med", for det er du og fastlegen som er blitt enig om hva som fungerer for deg. Masse lykke til.
Rosaboble15 Skrevet 26. januar 2016 #16 Skrevet 26. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Behandling. Det var meningen jeg skulle i praksis også, men jeg har vært for dårlig. Anonymkode: b3336...a4f Jeg skjønner ikke at de har stoppet aap på dette grunnlaget. Jeg hadde trening 3 dager i uka som en del av mitt opplegg. I tillegg skal jeg jobbe ca. 10 timer per uke. De ukene jeg har jobbet 10 timer, har jeg ikke klart trening i det hele tatt, dette har NAV hatt full forståelse for. Jeg jobber heller ikke 10 timer hver uke, noe som også går bra. Vi prøver oss frem, og når kroppen sier stopp, så gjør den det. Jeg synes du skal ta kontakt med NAV for å få en ordentlig forklaring og tips til hva du skal gjøre videre. Ring også legen, det kan hende at det lønner seg med en oppdatert legeerklæring!
Gjest førstedamen Skrevet 26. januar 2016 #17 Skrevet 26. januar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Behandling. Det var meningen jeg skulle i praksis også, men jeg har vært for dårlig. Anonymkode: b3336...a4f I min aktivitetsplan står det ingenting.. Det er faktisk ikke,lov så regner med de ringer meg inn til et møte snart. De gangene jeg snakker med navkontoret i min kommune (de som har skrevet aktivitetsplan) sier de at det står "skal bare være hjemme i kommende periode". Det står det enda etter ett år på app. Når jeg ringer kontoret i Olso blir det ramaskrik for de ser jo at der ikke ligger noen aktivitetsplan på meg. Navkontoret i min kommune sliter med for få ansatte tror jeg. Har mast etter møte de siste 6 mnd, fordi jeg vil studere, men har vært nytteløst.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #18 Skrevet 26. januar 2016 Et øyeblikk siden, Rosaboble15 skrev: Jeg skjønner ikke at de har stoppet aap på dette grunnlaget. Jeg hadde trening 3 dager i uka som en del av mitt opplegg. I tillegg skal jeg jobbe ca. 10 timer per uke. De ukene jeg har jobbet 10 timer, har jeg ikke klart trening i det hele tatt, dette har NAV hatt full forståelse for. Jeg jobber heller ikke 10 timer hver uke, noe som også går bra. Vi prøver oss frem, og når kroppen sier stopp, så gjør den det. Jeg synes du skal ta kontakt med NAV for å få en ordentlig forklaring og tips til hva du skal gjøre videre. Ring også legen, det kan hende at det lønner seg med en oppdatert legeerklæring! De har rett og slett stoppet fordi jeg ikke har klart å gjøre det som står i aktivitetsplanen på flere måneder. Jeg har forklart at jeg i perioder er veldig dårlig og at situasjonen da blir en helt annen, men da har jeg tydeligvis bare rett på støtte de periodene jeg er bedre og klarer å møte opp.. Anonymkode: b3336...a4f
Gjest førstedamen Skrevet 26. januar 2016 #19 Skrevet 26. januar 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke få dekket taxi til/fra behandling? Vil det hjelpe? Anonymkode: 4b2c7...ceb Man kan ihvertfall få avtalt med lege at de skriver en henvisning hver gang du er inne så man får et skriv om at man trengte taxi. Da må du betale taxien for så å sende inn lapp fra legen med kvitteringer fra helfo. Da får du beløpet tilbake. Hvis du ikke har denne henvisningen fra fastlege får du bare igjen de kronene som en bussbilett ville kostet...
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #20 Skrevet 26. januar 2016 Et øyeblikk siden, førstedamen skrev: I min aktivitetsplan står det ingenting.. Det er faktisk ikke,lov så regner med de ringer meg inn til et møte snart. De gangene jeg snakker med navkontoret i min kommune (de som har skrevet aktivitetsplan) sier de at det står "skal bare være hjemme i kommende periode". Det står det enda etter ett år på app. Når jeg ringer kontoret i Olso blir det ramaskrik for de ser jo at der ikke ligger noen aktivitetsplan på meg. Navkontoret i min kommune sliter med for få ansatte tror jeg. Har mast etter møte de siste 6 mnd, fordi jeg vil studere, men har vært nytteløst. Jeg visste ikke at det gikk an å ha en tom aktivitetsplan. Da jeg først søkte om AAP og ble kalt inn til møte, så måtte vi skrive opp at jeg skulle i praksis (som ikke ble noe av pga sykdom, som sagt), + at jeg såklart måtte i annen behandling. Anonymkode: b3336...a4f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå