Gå til innhold

Ris på rumpa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplevde noen av dere å bli riset/ dasket som barn? Hvor gamle er dere isåfall? 

Anonymkode: f0f5d...c86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, 32 år. Var helt vanlig i gata der jeg vokste opp.

Anonymkode: 979f6...be2

• Liker 2
Skrevet

Er 35 år, og fikk masse ris da jeg var ulydig.

Anonymkode: b55d0...b1a

Skrevet

22 år.

Ble ris på meg:ohmy:

Anonymkode: 4ce9c...0a6

Skrevet

19år. Jeg var det man kan kalle et ''vanskelig'' barn å ha med og gjøre. Jeg fikk ofte ris på rumpa.. og noen ganger sparket på rumpa.. men det er en annen sak. Den dag idag har jeg selverfart at vold er vold skulle det være ris på rumpa eller en liten ørefik. 

• Liker 2
Skrevet

Det er overgrep og vold mot barn. Og er ALDRI okei. Uansett hva andre har opplevd eller ikke.

Så ja det er nok mange i dette landet her i alle aldre som har opplevd dette. Desverre.

Men det betyr ikke at det er riktig for det om. 

• Liker 2
Skrevet

30 år. Kan ikke huske å ha fått ris på rumpa, men fikk en og annen ørefik. 

Anonymkode: 574ca...314

Skrevet

44 år, husker jeg fikk såkalt ris på rumpa, var mer som et dask som ikke gjorde så vondt. Ble også holdt hardt i armen og tatt i øret - men det gjorde altså ikke vondt, var mer en markering. Opplevde det ikke da som vondt, og ser ikke på dette som vold eller overgrep i dag. Ikke at jeg forsvarer dette, men mer forklarer hvordan jeg opplevde det da og opplever det når som voksen. 

Har IKKE videreført denne formen for avstraffelse til mitt barn.

Vet om et par venner som fikk skikkelig ris på rumpa såpass at jeg i dag ser på det som vold. 

Anonymkode: 105ff...78c

• Liker 3
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

44 år, husker jeg fikk såkalt ris på rumpa, var mer som et dask som ikke gjorde så vondt. Ble også holdt hardt i armen og tatt i øret - men det gjorde altså ikke vondt, var mer en markering. Opplevde det ikke da som vondt, og ser ikke på dette som vold eller overgrep i dag. Ikke at jeg forsvarer dette, men mer forklarer hvordan jeg opplevde det da og opplever det når som voksen. 

Har IKKE videreført denne formen for avstraffelse til mitt barn.

Vet om et par venner som fikk skikkelig ris på rumpa såpass at jeg i dag ser på det som vold. 

Glemte å skrive at dette skjedde frem til jeg var ca 10 år tror jeg. Husker ikke helt rett og slett

Skrevet

Ja, er 29 år. Det er enda ett sårt tema mellom meg og min mor. 

Anonymkode: 6d2ec...a93

• Liker 2
Skrevet

Er 45 år og har aldri fått ris eller annen type fysisk avstraffelse. Lenge siden det ble forbudt. Synes det er helt sykt hvordan folk behandlet barna sine før. Hva slags mennesker var det egentlig, og hvordan kan noen som har opplevd dette ha et normalt forhold til disse foreldrene i dag? Hvordan i all verden kunne de tro at det var greit?

Anonymkode: 7a74e...dfb

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 28 år og fikk ris da jeg var liten. Egentlig vil jeg ikke kalle det ris, heller juling. Mamma og pappa brukte tresleiv til å slå med så det var ganske hardt. 

Husker ikke hvor gammel jeg var når de slutta med det, men jeg husker godt hvor vondt det var og hvor redd jeg var.

fikk også mye trusler og annen straff i oppveksten. 

Anonymkode: ce60a...898

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er 45 år og har aldri fått ris eller annen type fysisk avstraffelse. Lenge siden det ble forbudt. Synes det er helt sykt hvordan folk behandlet barna sine før. Hva slags mennesker var det egentlig, og hvordan kan noen som har opplevd dette ha et normalt forhold til disse foreldrene i dag? Hvordan i all verden kunne de tro at det var greit?

Anonymkode: 7a74e...dfb

Jeg har ikke noe godt forhold til mine foreldre den dag idag. De nekter å innse at det de gjorde da vi var små var feil og at det har satt dype spor i meg som aldri går bort. De var ikke særlig omsorgsfulle foreldre heller og de er like lite omsorgsfulle den dag idag. Slik jeg ser det så er det noe galt med de, og det vil nok aldri endre seg. 

Jeg skulle ønske barnevernet grep inn da jeg var liten. De var inni bildet flere ganger (bekymringsmeldinger) men de henla bare saken(e) etter en samtale med foreldrene mine. Skulle ønske de spurte barna hvordan vi hadde det. Da hadde de iallfall fått høre noe sannhet. (Også kunne vi kanskje fått en bedre oppvekst)

Anonymkode: ce60a...898

• Liker 5
Skrevet

Jøss, mange av dere som svarer er barn av 80-90 tallet, og dere fikk fortsatt ris på rumpa? Hadde jeg ikke trodd, er 33 og aldri vært i nærheten av å få ris, til tross for at jeg var et problembarn. Ble mye skreket til, låst på rommet og kløpet i armen en og annen gang, dog.

Anonymkode: 01c89...f7f

• Liker 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opplevde noen av dere å bli riset/ dasket som barn? Hvor gamle er dere isåfall? 

Anonymkode: f0f5d...c86

34 år. Aldri ris, men ble kløpet i øret noen ganger. 

Skrevet

36 år, mann

Jeg og min søster fikk ris på rumpen og klaps over fingrene. Jeg lurer faktisk på om vi fikk pepper på tungen og, har et minne av dette, men kan aldri huske at det skjedde meg.

Jeg kan egentlig ikke skjønne at mine foreldre gjorde det. Vi har aldri snakket om det siden, men jeg er sikker på at de idag skammer seg over det og skjønner ikke helt selv hvordan de kunne gjøre det den gangen.

Jeg har dog ikke tatt noen skade av det. Jeg ville aldri kunne gjøre barna mine vondt.

Anonymkode: a1067...fc8

• Liker 1
Skrevet

Er 23. Jeg fikk ris et par ganger av mamma, men da var jeg veldig liten. Tror hun innså at det var galt, så hun sluttet med det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...