Gå til innhold

Meningen med livet er å få barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er singel og barnløs. Står opp om morgenen, går på jobb, er med venner av og til. Sånn går dagene. Er ferdig med alt av utdanning, boligkjøp osv. og ser for meg at livet kommer til å fortsette å være akkurat som det er i dag. Føler ikke at det er noen dypere mening med min eksistens. Jeg lever, og en dag skal jeg dø. 

Er livet mitt så tomt fordi jeg ikke har barn? Vet at mange lever meningsfulle, barnefri liv, men da har de kanskje andre ting de brenner for. Jeg liker jobben min, har hobbyer og interesser, men det er ikke som da jeg var 12 år hestegal, og anså ridning som hele meningen med livet. 

Har egentlig aldri hatt lyst på egne barn, men begynner å lure på om jeg går glipp av en stor og viktig del av livet.

Anonymkode: 3da30...164

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er barna mine det viktigste i mitt liv, og det som gir mitt liv mening. Men sånn er det ikke for alle. 

Hvor gammel er du?

Anonymkode: d94f1...a28

• Liker 1
Skrevet

Biologisk sett ja, det er det du er innebygd til å føle. Av samme grunn får enkelte en intens glede av sine barn, det er naturen på sitt beste.

Anonymkode: abc85...59b

• Liker 1
Gjest Castielz
Skrevet

Meningen med livet er nok helt individuell, for meg er det å bli den beste "jeg" jeg kan bli.
For meg betyr det å lære meg språk, reise, dele opplevelser med venner og kjæreste.
Jeg har ikke plass til barn i mitt liv, ikke ville jeg satt barn til liv i en verden slik som denne heller, de fremtidlige generasjoner skal jammen få det tøft!

Skrevet

Vil du ikke ha barn, så vil du ikke ha barn. Det er samfunnets stigma mot barnløse som gjør at du føler på det at du ikke vil ha barn, og det er en skam. Alle bør få gjøre som de vil :) 

Når det er sagt, så tror jeg mye av meningen ved livet handler om små ting. Store ting også, selvfølgelig, men de små hverdagsgledene er fint. Jeg tror også at vi har venner, foreldre, søsken, barn, kjærester og mennesker i livet vårt som erkjenner at vi er mennesker. De er tilskuere til vår eksistens, for hvem ellers bryr seg om at du og jeg er her på denne jorda? De er vitner til at vi har levd, og det syns jeg er fint å tenke på :) Barnløs eller ei! 

Anonymkode: a9a03...4b8

• Liker 2
Skrevet

Nei det er absolutt ikke meningen med livet. Meningen med livet er å leve det sånn vi vil, gjøre det vi elsker og prøve å oppnå drømmer. Mest av alt å leve et mest mulig godt liv.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For meg er barna mine det viktigste i mitt liv, og det som gir mitt liv mening. Men sånn er det ikke for alle. 

Hvor gammel er du?

Anonymkode: d94f1...a28

I 30-årene... 

TS

Anonymkode: 3da30...164

Skrevet

Det er jo helt opp til deg, egentlig :) Du høres jo fornøyd ut med livet slik det er nå? Jeg tror ikke nødvendigvis de som velger å leve uten barn går glipp av selve meningen med livet, men det er klart, man får jo da heller ikke vite hvordan livet KUNNE vært. 

Jeg var fornøyd med livet før barn, og det å få barn var ikke noe som opptok meg spesielt før jeg plutselig ble rammet av verpesjuken. I dag har vi ett barn og han er absolutt en berikelse. Jeg føler ikke livet er så mye annerledes i den forstand at jeg ikke kan leve fullt ut som før, men ting må selvfølgelig planlegges om man er ikke lenger fri til å være like impulsiv. Jeg kunne aldri tenkt meg en stor ungeflokk, da føler jeg at hele livet kretser rundt det å være mamma.

Både jeg og mannen er enige om at det å ha blitt en familie er et nytt stadie i livet og gir oss mye ekstra, men igjen, ingen er like. Dersom man ikke har noe ønske om barn så har man ganske enkelt ikke det og føler vel da heller ikke at livet mangler noe. 

Det kunne aldri falt meg inn å si at de som velger å ikke få barn ikke har et meningsfullt liv, fyll det slik du ønsker og føler for :) 

Anonymkode: c7c95...8c0

• Liker 1
Skrevet

Etter man har fått barn så vil jo barna (forhåpentligvis) være meningen med livet til foreldrene. Men vil man ikke ha barn så vil jeg tro meningen med livet er å gjøre det som gjør en lykkelig, enten det er de store eller de små tingene. 

Jeg har en gutt på 1,5 år som absolutt er den store meningen med livet mitt, men jeg kjenner også at en god natts søvn og litt mer alenetid hadde gitt veldig mening akkurat nå :fnise:

Skrevet

For noen er meningen med livet å få barn, for noen er meningen med livet noe helt annet. Hva som er meningen med livet varierer fra person til person. Det er mange uten barn som har det helt strålende.

10 minutter siden, Aye skrev:

Nei det er absolutt ikke meningen med livet. Meningen med livet er å leve det sånn vi vil, gjøre det vi elsker og prøve å oppnå drømmer. Mest av alt å leve et mest mulig godt liv.

Atter en gang sitter du med fasiten for alle altså?

Anonymkode: ab770...3c0

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noen er meningen med livet å få barn, for noen er meningen med livet noe helt annet. Hva som er meningen med livet varierer fra person til person. Det er mange uten barn som har det helt strålende.

Atter en gang sitter du med fasiten for alle altså?

Nei men å få barn er ikke meningen med livet for alle vet du ;) 

Skrevet

Meningen med vår eksistens i et biologisk perspektiv, er å sikre artens overlevelse. For mange betyr dette, at de gjør det ved å få barn, andre bidrar ved at de støtter opp om dette. Det siste kan være at de jobber med matproduksjon, medisin, helse, renovasjon, bygger hus mm og at man betaler skatt, eller med f.eks å støtte opp om nieser og nevøers eller andre barns  oppdragelse.

Skrevet

For meg er ikke meningen med livet nødvendigvis ensbetydende med å ha barn. For min del er meningen å leve det så godt jeg klarer, kose meg og finne glede i hverdagen og ting jeg liker. Etter jeg fikk barn finner jeg det meste av min glede i barna mine. De er blitt en vesentlig del av meningen med mitt liv, de gir meg så enormt med kjærlighet og glede! 

Du må finne din egen mening med livet. 

Anonymkode: f03da...371

Skrevet
26 minutter siden, Aye skrev:

Nei men å få barn er ikke meningen med livet for alle vet du ;) 

Det er noe med å ikke være så bastant i svarene sine. Når du sier "Nei det er absolutt ikke meningen med livet.", så høres det ut som du mener at det ikke er meningen med livet for noen i det hele tatt.

• Liker 2
Skrevet

For meg er barn overhode ikke meningen med livet..

Jeg synes dypt synd på de som ikke har noen annen mening med livet enn det. 

Anonymkode: 077a8...912

• Liker 1
Skrevet

Kjenner meg igjen etter at jeg i mange år hadde fylt livet med aktiviteter og interesser, lært mye om liver og meg selv, kvittet meg med tung bagasje mm. Men følte etterhvert at det ble litt repetisjon og litt grunt. Fikk barn på fallrepet og det har vært fantastisk, en ny reise og ny læring og utvikling. Hadde jeg ikke fått barn, hadde jeg nok dedikert meg enda mer til jobben som er innenfor et felt jeg mener har stor samfunnsverdi, og kanskje også brukt mer tid på ideelt arbeid, feks omplassering av dyr, Stine Sofies stiftelse, leksehjelp el.l. Kjente at omsorgsinstinktet presset på, behovet for å bety noe for andre, etterlate meg noe etc. Men ville kanskje ikke kommet dit uten å ha vært på min egen reise først. Altså har livet for meg hatt ulik mening i ulike faser og fra 40 har det vært barn. Det kunne vært noe annet. 

Anonymkode: ff4f0...746

Skrevet

Begynn med hest igjen. 

Jeg har heller aldri hatt lyst på barn. Jeg har ikke opplevd rasling i eggstokker eller at den biologiske klokken tikker et brøkdels sekund en gang. Barn er ikke min greie rett og slett. Derimot har jeg hester og katter og de er for meg meningen med livet. 

• Liker 2
Skrevet

Etter at jeg har fått barn så jeg hvor meningsløst livet mitt var før det, men likevel hadde jeg det jo veldig bra før barna kom.

SÅ det er et vanskelig spørsmål det der ;)

Men for meg er det helt klart at livet er mye mer meningsfylt nå, og jeg kan ikke se for meg et liv uten de... Det var deilig, vi gjorde jo bare ting vi ville selv, men det spørs om det ikke hadde blitt kjedelig på sikt?

Skrevet

Jeg var hun som aldri skulle ha barn, fordi jeg skulle reise, lære språk, holde på med mange hobbyer. Og bare leve livet.

Men jeg fikk 2 barn, og de er ikke den eneste meningen med livet. Jeg elsker barna mine veldig høyt, men jeg vil ha et liv utenom de og. Ellers blir jeg faktisk sprø. Nå har de blitt litt større, og jeg lærer meg språk og går på en idrett sammen med det ene barnet. Jeg og barna har og reist mye. Og jeg har mange planer om alt jeg skal gjøre, jo eldre barna blir.

Anonymkode: d9da8...73c

Gjest Jon Are
Skrevet

Absolutt ikke meningen med livet. Har aldri vært sjalu på de som har barn. Kjæresten min har barn, og hun ofrer mye tid på de. Kjøre hit og dit og endeløse timer på treninger. Imens kan jeg kose meg med min to hunder, gå lange turer, ha besøk av venner, jobbe eller bare kose meg i mitt eget selskap. Begynn med hest igjen ! Lange turer i skogen med hest gjør godt. Kanskje reise litt. Det er bare tull det der at en må reprodusere seg for å bli lykkelig. Lykke til

Med hilsen fra

Jon Are

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...