Gå til innhold

Barnefar ønsker 50/50

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt hjelp her. Vi har to barn sammen og barnefar ønsker 50/50 for eldste. Minste er såpass liten at noe samværsavtale har vi ikke laget. Men hvordan går vi frem? Må det gjennom fvk? Hvilke rettigheter får han og hvilke rettigheter "mister" jeg?

ps: uansett hva, så blir det 50/50, jeg kommer aldri til å nekte han dette. Betaler jeg bidrag ene året og han det andre, eller hvordan blir dette? :) 

Anonymkode: b5c18...ba1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikkje at eg er noko ekspert, men betalar ikkje personen som ikkje har borna bidrag til personen som har borna i kvardagen? Altså, når de har 50/50 så skal vel ingen betale bidrag, sidan de då delar likt på utgifter? 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor mener du og far at dette er den aller beste løsningen for barnet? Mener du barnet har godt av å flytte hver eneste uke? Hvorfor handler det om å nekte far? Bør det ikke handle om hva som er best for ungen din? 

Anonymkode: 10261...4a1

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du og far at dette er den aller beste løsningen for barnet? Mener du barnet har godt av å flytte hver eneste uke? Hvorfor handler det om å nekte far? Bør det ikke handle om hva som er best for ungen din? 

Vi bor ganske nært hverandre og vi har sånn noen lunde 50/50 nå, bare ikke på papiret. Jeg ønsker ikke å gjøre noe snusk eller å frata far rettigheter mtp barnet, så det var egentlig derfor jeg lurte på dette. Vi bare ønsker å få det på det rene siden barnet allerede er ca 50/50 hos begge. Det blir også litt enklere å planlegge jobb (som ekstravakter) og ferier dersom det faktisk er nedskrevet, føler jeg. Kanskje jeg tenker feil? 

Skrevet

Hvor gammelt er barnet? 

Jeg tror ikke jeg hadde hatt lyst til at den ene ungen skulle ha vært borte annenhver uke mens lillebror/lillesøster hadde vært hos meg.. De er søsken og jeg synes de skal få vokse opp sammen og ikke 50% av året, og dermed følge hverandre når det er samvær. 

Tror jeg ville tatt et møte på FVK. 

Ang bidrag så kommer det an på inntekten deres. Har dere lik inntekt så skal dere ikke betale til hverandre. Er det stor differanse så kan det være at den som tjener mest må betale en sum til den andre. Men, hvis den ene ungen skal være hovedsaklig til deg og den andre annenhver uke så kan det være at far er bidragspliktig for den som er mest til deg.

Jeg personlig ville vært betenkt på å splitte søsken på den måten der. 

• Liker 1
Skrevet

Om dere har to og ønsker å maskinerie støtte så har dere  ett barn hver- da får du alt som en aleneforsørgere og far alt som en aleneforsørgere .. 

Anonymkode: 368aa...296

Skrevet
2 timer siden, skruf skrev:

Hvor gammelt er barnet? 

Jeg tror ikke jeg hadde hatt lyst til at den ene ungen skulle ha vært borte annenhver uke mens lillebror/lillesøster hadde vært hos meg.. De er søsken og jeg synes de skal få vokse opp sammen og ikke 50% av året, og dermed følge hverandre når det er samvær. 

Tror jeg ville tatt et møte på FVK. 

Ang bidrag så kommer det an på inntekten deres. Har dere lik inntekt så skal dere ikke betale til hverandre. Er det stor differanse så kan det være at den som tjener mest må betale en sum til den andre. Men, hvis den ene ungen skal være hovedsaklig til deg og den andre annenhver uke så kan det være at far er bidragspliktig for den som er mest til deg.

Jeg personlig ville vært betenkt på å splitte søsken på den måten der. 

Det er vel ikke snakk om å skille barna for evig da, han skal sikkert ha barn 2 også 50 prosent når h*n blir gammel nok.

Skrevet

Hvorfor ikke vente til den minst er eldre, så slitter eldste å være en hvileløs kasteball alene? Tror det beste er å holde søsken samlet.

Anonymkode: 6079e...6ef

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor ganske nært hverandre og vi har sånn noen lunde 50/50 nå, bare ikke på papiret. Jeg ønsker ikke å gjøre noe snusk eller å frata far rettigheter mtp barnet, så det var egentlig derfor jeg lurte på dette. Vi bare ønsker å få det på det rene siden barnet allerede er ca 50/50 hos begge. Det blir også litt enklere å planlegge jobb (som ekstravakter) og ferier dersom det faktisk er nedskrevet, føler jeg. Kanskje jeg tenker feil? 

Du skriver i innlegget ditt at du ikke vil nekte far 50/50. Men vil du nekte barnet ditt den best mulige oppveksten? Hvordan har dere fått for dere at det er bra å skille søsken? Og at eldste skal flytte hver uke? Jeg tar for gitt at barnet det er snakk om er i skolealder og selv har fått kommet med sin mening? Og at dere har vurdert andre alternativer, for å unngå 50/50? Eller har dere en grunn til at dere mener det er det aller beste for akkurat dette barnet? 

Skrevet

De vil jo være samlet mesteparten av tiden likevel, for minste vil jo ha noe samvær selv om det ikke blir 50%. Hvis minste har 25% f.eks. så er de bare fra hverandre de siste 25 prosentene.

Anonymkode: 91a72...663

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet må jo flytte hver uke selv om man har feks annenhver helg. Så dette argumentet forstår jeg ikke. 

Anonymkode: b0193...2ae

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger litt hjelp her. Vi har to barn sammen og barnefar ønsker 50/50 for eldste. Minste er såpass liten at noe samværsavtale har vi ikke laget. Men hvordan går vi frem? Må det gjennom fvk? Hvilke rettigheter får han og hvilke rettigheter "mister" jeg?

ps: uansett hva, så blir det 50/50, jeg kommer aldri til å nekte han dette. Betaler jeg bidrag ene året og han det andre, eller hvordan blir dette? :) 

"Bidrag"?!

Hva er det? 

De som har avtalt 50/50 har ikke slikt. De har hver sin bolig og hver sin fulle inntekt

De betaler 50/50 som likeverdige parter. 

Anonymkode: 649e1...d68

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver i innlegget ditt at du ikke vil nekte far 50/50. Men vil du nekte barnet ditt den best mulige oppveksten? Hvordan har dere fått for dere at det er bra å skille søsken? Og at eldste skal flytte hver uke? Jeg tar for gitt at barnet det er snakk om er i skolealder og selv har fått kommet med sin mening? Og at dere har vurdert andre alternativer, for å unngå 50/50? Eller har dere en grunn til at dere mener det er det aller beste for akkurat dette barnet? 

Hva som er best mulig oppvekst for andre individer skal du vokte deg vel for å ha så sterke meninger om. 50/50 kan  være helt perfekt for en del familier! 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Bidrag"?!

Hva er det? 

De som har avtalt 50/50 har ikke slikt. De har hver sin bolig og hver sin fulle inntekt

De betaler 50/50 som likeverdige parter. 

Igjen, hvis det er stor forskjell i inntektene så kan den som tjener mest bli pålagt et bidrag til den som tjener minst for å jevne ut forskjellen. Sjekk Nav sine sider. 

• Liker 3
Skrevet

Barnet begynner på skolen til høsten, men er veldig moden for alderen. Han har et søsken hos far også som han er veldig knyttet til og vil ofte til far nettopp pga dette søskenet (som han også prater daglig om hjemme hos meg). Far har dette søskenet 50/50. Far har forresten ca 3 ganger så høy inntekt som meg, men jeg klarer meg greit uten bidrag. Til nå har ikke far betalt en fast sum til meg i mnd, men han har spart til barna, i tillegg tll at vi har delt på ALT av utstyr og klær til de. Og som en annen her nevner, det er ikke for alltid at mine (våre) barn skal være adskilt, men til minste blir stor nok for hyppigere samvær. 

Skrevet (endret)
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS. Jeg anbefaler lese barnelova på lovdata.no. Den ligger åpen. Videre NAV.no

Du bør lære deg begrepene samvær,bosted og delt bosted. Forstå hva de betyr og innebærer ovs. Det et ikke godt å si hva du mister da jeg ikke vet hva du mottar. 

Genrelt vil jeg si at du blir ikke såkalt alene forsørger lenger for dette barnet lenger, om dere velger delt bosted . Siden dere ikke har bosted det andre barnet, vil du forsatt være såkalt alene forsørger. 

Far skal normalt ha halve barnetrygden for dette barnet ved delt bosted  Videre dele skattefradraget. Ny avtale meldes NAV og skatteetaten. En delt bosted avtale som meldes inn til skatt folkeregisteret er viktig opp mot bosted barnet. Ved en slik avtale slipper en bytte bosted folkeregisteret annet hvert år  

Du kan ikke flytte med barnet uten fars samtykke. Dette da far har de samme juridiskerettigheter og plikter som deg.Men du kan flytte selv.

Barnebidrag blir noe som kalles nettobidrag. Utgangspunktet er at det  ikke skal betales barnebidrag om dere dekker likt barnets utgifter og levekostnader. Lønnsforskjeller legges også til grunn. Er noe av dette forskjellig kan dere nå bruke NAV kalkulator. Men HUSK å krysse av for delt bosted og over to år . Det gis ikke fradrag for samværskjerming andel ved nettobidrag uansett hva brøken dekr bosted er.

Det kan også velges samvær og bosted som nå men 50% .  NAV ikke gi alene forsørger tileggene og overgangsstønad. Skatt kan dere avtale deling skattefordel fremdeles. BarnetrygdEn kommer til deg.  NAVs grense for såkalt alene forsørger går ved 60/55 % bosted. Litt uklar praksis. 

Dere trenger ikke gå via familievernkontoret. Det er kun en gang det er obligatorisk, og det er etter samlivsbruddet - gjelder fordeling barn. Er dere foreldre enige bør dere lage en skriftlig avtale. Ellers trenger en familievernkontor ved rettstvist vedr.barnefordeling. Men dere kan selvfølgelig bestille avtale frivillig for å få hjelp, om det er ønskelig. 

Jeg har sikkert glemt noe men håper det var opplysende for deg.

Endret av Peter007
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva som er best mulig oppvekst for andre individer skal du vokte deg vel for å ha så sterke meninger om. 50/50 kan  være helt perfekt for en del familier! 

Det er derfor jeg spør, for å finne ut om de har tenkt gjennom det. Og dessverre er det mange som velger det fordi det er helt perfekt for familien, som du sier. Når de burde valgt ut fra barnet, ikke familien samlet. Det er ikke foreldrene det skal tas hensyn til i slike valg. 

Så jeg spør rett og slett TS hva som er grunnen til at de mener dette er den aller beste løsningen for sitt barn. Merkelig å se at ingen har svar på dette når man spør.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er derfor jeg spør, for å finne ut om de har tenkt gjennom det. Og dessverre er det mange som velger det fordi det er helt perfekt for familien, som du sier. Når de burde valgt ut fra barnet, ikke familien samlet. Det er ikke foreldrene det skal tas hensyn til i slike valg. 

Så jeg spør rett og slett TS hva som er grunnen til at de mener dette er den aller beste løsningen for sitt barn. Merkelig å se at ingen har svar på dette når man spør.

Hvorfor mener du at du har krav på å få vite det? Har du noe med det?

Les hovedinnlegget en gang til, ts spør ikke OM de skal ha 50/50.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du at du har krav på å få vite det? Har du noe med det?

Les hovedinnlegget en gang til, ts spør ikke OM de skal ha 50/50.

Hvis mine spørsmål kan få et eneste foreldrepar til å revurdere saken og faktisk ta en avgjørelse basert på barnets beste er det verdt det. 

Skrevet
5 timer siden, Peter007 skrev:

Hei TS. Jeg anbefaler lese barnelova på lovdata.no. Den ligger åpen. Videre NAV.no

Du bør lære deg begrepene samvær,bosted og delt bosted. Forstå hva de betyr og innebærer ovs. Det et ikke godt å si hva du mister da jeg ikke vet hva du mottar. 

Genrelt vil jeg si at du blir ikke såkalt alene forsørger lenger for dette barnet lenger, om dere velger delt bosted . Siden dere ikke har bosted det andre barnet, vil du forsatt være såkalt alene forsørger. 

Far skal normalt ha halve barnetrygden for dette barnet ved delt bosted  Videre dele skattefradraget. Ny avtale meldes NAV og skatteetaten. En delt bosted avtale som meldes inn til skatt folkeregisteret er viktig opp mot bosted barnet. Ved en slik avtale slipper en bytte bosted folkeregisteret annet hvert år  

Du kan ikke flytte med barnet uten fars samtykke. Dette da far har de samme juridiskerettigheter og plikter som deg.Men du kan flytte selv.

Barnebidrag blir noe som kalles nettobidrag. Utgangspunktet er at det  ikke skal betales barnebidrag om dere dekker likt barnets utgifter og levekostnader. Lønnsforskjeller legges også til grunn. Er noe av dette forskjellig kan dere nå bruke NAV kalkulator. Men HUSK å krysse av for delt bosted og over to år . Det gis ikke fradrag for samværskjerming andel ved nettobidrag uansett hva brøken dekr bosted er.

Det kan også velges samvær og bosted som nå men 50% .  NAV ikke gi alene forsørger tileggene og overgangsstønad. Skatt kan dere avtale deling skattefordel fremdeles. BarnetrygdEn kommer til deg.  NAVs grense for såkalt alene forsørger går ved 60/55 % bosted. Litt uklar praksis. 

Dere trenger ikke gå via familievernkontoret. Det er kun en gang det er obligatorisk, og det er etter samlivsbruddet - gjelder fordeling barn. Er dere foreldre enige bør dere lage en skriftlig avtale. Ellers trenger en familievernkontor ved rettstvist vedr.barnefordeling. Men dere kan selvfølgelig bestille avtale frivillig for å få hjelp, om det er ønskelig. 

Jeg har sikkert glemt noe men håper det var opplysende for deg.

Dette er det eneste fornuftige svaret du har fått her! Dette er fakta, og ikke synsing og meninger fra folk som tror de vet hva de snakker om (de er det altfor mange av når det gjelder slike saker). Understreker dog viktigheten av skriftelig samværsavtale for å unngå eventuelle missforståelser og konflikter. Den skal i prinsippet vurderes på nytt hvert år, men om begge parter er enige kan den bare videreføres.

Hva som er det beste for barna kan ikke noen utenfra vurdere. Det vil variere stort fra familie til familie. Og hvorfor er man mer "kasteball" om man er en hel uke hos faren enn bare en helg? Fram og tilbake må man uansett! Jeg syns det er supert at TS innser at barna har like mye behov for faren sin. Ja, man skal ta hensyn til barna og hva som er best for dem. Men det er ikke sånn som mange her mener at det automatisk er best for barna at de bor mest hos moren. Behovet og hva som er best for barna vil også kunne variere med årene, dette er ikke en statisk situasjon. Det kan også gagne søsken å få litt tid alene hos hver forelder, det er jo ikke snakk om å splitte søsken permanent her. Gjør de valgene som føles riktig for dere, og gi blaffen i alle her inne som tror de vet og kan alt. Men bruk gjerne anbefalingene fra Familieverkontoret/Bufetat som et utgangspunkt og veiledning.

Anonymkode: 3f6e1...78a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...