AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #1 Skrevet 25. januar 2016 Mannen min har begynt med noe jeg synes er fryktelig unødvendig overfor treåringen vår. Hun kan ofte være trassig/vrang av seg, og nekter ofte å gjøre som vi sier. Men dette hører jo med til alderen, og jeg løser det som oftest ved avledning, å tulle med henne, eller evt bare å "stå i trassen" hvis ingenting annet funker. Siden litt før jul har imidlertid mannen funnet en annen løsning, som han synes er helt briljant Hver gang hun er det minste vanskelig, for eksempel ved kveldsstellet, får hun ha mobilen hans og se på filmsnutter på YouTube.. Hun synes jo dette er helt supert, og blir da selvsagt også mye mer medgjørlig- men jeg synes det er veldig feil! For det første synes jeg det blir mye skjermtid på én dag, hun ser allerede ca en time på TV (Fantorangen + barne-TV) hver dag. For det andre får hun jo nå nesten en belønning for å være vrang; da får hun pappas mobil. Og for det tredje synes jeg ikke noe om å lære henne at alt bare skal være lek og gøy hele tiden. Noen ting, som tannpuss, er man bare nødt til å gjøre, og man må bare godta at det kanskje kan oppleves som kjedelig. Har tatt det opp med mannen flere ganger, men han svarer bare "ja og ha", og fortsetter uansett i samme tralten.. Hva synes dere? Er det jeg som er sær og vanskelig, eller er dere enige i at dette er en dum uvane å gi til treåringen? Anonymkode: 67aa3...1f8 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #2 Skrevet 25. januar 2016 Helt enig med deg. Anonymkode: ef020...a7c 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #3 Skrevet 25. januar 2016 Er en times skjermtid så jøvla mye da? Anonymkode: 425c4...63e 5
Gjest chisandra Skrevet 25. januar 2016 #4 Skrevet 25. januar 2016 Trassalder er trassalder, og da er det greit å bruke noen kompromisser. Ikke hver gang, men jeg husker at jeg valgte mine kamper med omhu i den tiden.
Gjest Mythic Skrevet 25. januar 2016 #5 Skrevet 25. januar 2016 Han belønner henne for uønsket atferd. Det er jo stikk i strid med all sunn fornuft. Han velger minste motstands vei, og det kommer til å straffe seg i det lange løp. Ta en alvorsprat med han og få han til å innse at han lager ris til egen ræv.
Hvalen Skrevet 25. januar 2016 #6 Skrevet 25. januar 2016 Er en time med skjermtid mye? Hvilken skader mener du kan gjøre egentlig? Men angående det andre så er jeg enig med deg. 2
Gjest Magnifiq Skrevet 25. januar 2016 #7 Skrevet 25. januar 2016 1 minutt siden, Hvalen skrev: Er en time med skjermtid mye? Hvilken skader mener du kan gjøre egentlig? Men angående det andre så er jeg enig med deg. Ja, jeg syns også det er mye! Hvertfall på en vanlig hverdag hvor ungen er 6-8 timer i Bhg også. Om man skal plassere barna mer enn det forran skjermen er det ikke mye tid til å være sammen?
needinspiration Skrevet 25. januar 2016 #8 Skrevet 25. januar 2016 (endret) 2 timer siden, Mythic skrev: Han belønner henne for uønsket atferd. Det er jo stikk i strid med all sunn fornuft. Han velger minste motstands vei, og det kommer til å straffe seg i det lange løp. Ta en alvorsprat med han og få han til å innse at han lager ris til egen ræv. Her skjedde det også, og jeg skal love deg at det har straffet seg for meg som den eneste forelder nå . Få han med på til helsesøster der hun forklarer han basic oppdragelse. Hilsen voldsoffer Endret 25. januar 2016 av needinspiration
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #9 Skrevet 25. januar 2016 5 minutter siden, needinspiration skrev: Her skjedde det også, og jeg skal love deg at det har straffet seg. Nå prøver jeg å gjøre det bra igjen. Få han med på til helsesøster der hun forklarer han basic oppdragelse. Hilsen voldsoffer Det gjorde mannen her også og nå beklager han seg over at hun ikker hører på ham, bare på meg. Som man reder, ligger man svarer jeg da. Anonymkode: 93570...b90 1
missLynch Skrevet 25. januar 2016 #10 Skrevet 25. januar 2016 Snakk om å lage ris til egen bak..,! La barnet få kose seg ned mobilen hver gang det slår seg vrang?? Er han helt tullerusk? 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #11 Skrevet 25. januar 2016 Kjenner meg veldig godt igjen. Her har pappaen vært helt rådvill når det kommer til trass og gir fort etter for å ikke selv hisse seg opp. Han har rett og slett ikke tålmodighet. Han vet riktignok veldig godt at det ikke er måten å løse det på, og skulle ønske han klarte håndtere det som jeg gjør. Mitt prinsipp er å ikke gi oppmerksomhet til adferd man ikke ønsker mer av, da verken negativ eller positiv. Gir masse positiv oppmerksomhet når trassen er over, da gjerne uten å legge vekt på adferden man ikke likte, men heller det man liker at barnet gjør. Eks. "Nå ble jeg skikkelig glad for at du reiste deg opp og kom bort til meg. Jeg vil så gjerne at vi skal kle på oss sammen og gå ut, det tror jeg blir gøy!" 3-åringen har lært seg at det ikke nytter med mamma og gir seg raskere med trassanfall hos meg enn hos pappaen. Anonymkode: 2b220...d50 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #12 Skrevet 25. januar 2016 Hvis han har lyst til at trassalderen skal bli permanent så kan han bare fortsette. Anonymkode: 95171...ab1 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #13 Skrevet 26. januar 2016 Takk for alle svar- greit å se at det ikke er JEG som er helt utpå jordet! Viste denne tråden til mannen min i går kveld, men han brydde seg ikke noe særlig Han gidder tydeligvis ikke å ta tak i det faktum at han skaper seg et problem på lengre sikt, så lenge han opplever at ting blir enklere akkurat nå, på kort sikt. Får vel prøve å snakke litt mer ordentlig med han om det i kveld. ts Anonymkode: 67aa3...1f8
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #14 Skrevet 26. januar 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Mannen min har begynt med noe jeg synes er fryktelig unødvendig overfor treåringen vår. Hun kan ofte være trassig/vrang av seg, og nekter ofte å gjøre som vi sier. Men dette hører jo med til alderen, og jeg løser det som oftest ved avledning, å tulle med henne, eller evt bare å "stå i trassen" hvis ingenting annet funker. Siden litt før jul har imidlertid mannen funnet en annen løsning, som han synes er helt briljant Hver gang hun er det minste vanskelig, for eksempel ved kveldsstellet, får hun ha mobilen hans og se på filmsnutter på YouTube.. Hun synes jo dette er helt supert, og blir da selvsagt også mye mer medgjørlig- men jeg synes det er veldig feil! For det første synes jeg det blir mye skjermtid på én dag, hun ser allerede ca en time på TV (Fantorangen + barne-TV) hver dag. For det andre får hun jo nå nesten en belønning for å være vrang; da får hun pappas mobil. Og for det tredje synes jeg ikke noe om å lære henne at alt bare skal være lek og gøy hele tiden. Noen ting, som tannpuss, er man bare nødt til å gjøre, og man må bare godta at det kanskje kan oppleves som kjedelig. Har tatt det opp med mannen flere ganger, men han svarer bare "ja og ha", og fortsetter uansett i samme tralten.. Hva synes dere? Er det jeg som er sær og vanskelig, eller er dere enige i at dette er en dum uvane å gi til treåringen? Anonymkode: 67aa3...1f8 Akkurat det gjør du vel selv også da? Anonymkode: c8f12...39a 4
Lou Salome Skrevet 26. januar 2016 #15 Skrevet 26. januar 2016 Syns faktisk det er helt innafor jeg, problemet deres her er at du er uenig, så dere bør løse det på et vis. Velg dine kamper, både de med barnet, og de med mannen. Vi så mye på små you tube-snutter i den alderen, fg det var redningen mang en gang. Grensen vår var ved matbordet. 1
minister-mio Skrevet 26. januar 2016 #16 Skrevet 26. januar 2016 Jeg syntes han er alt for lettvinn, han må da gidde å oppdra ungen sin 1
Gjest Mythic Skrevet 26. januar 2016 #17 Skrevet 26. januar 2016 20 timer siden, needinspiration skrev: Her skjedde det også, og jeg skal love deg at det har straffet seg for meg som den eneste forelder nå . Få han med på til helsesøster der hun forklarer han basic oppdragelse. Hilsen voldsoffer Ikke for å si noe galt om helsesøster, men når det gjelder atferd og oppdragelse, ville jeg heller bedt om en samtale med ped.leder i barnehagen, og da skal mannen være med. Da kan de få veiledning på hvordan de skal takle disse episodene. Jeg kan si så mye som at noe av det verste man holder på med som foreldre, er å ikke være noenlunde enig i hvordan man vil oppdra barna sine, og ikke minst, gjøre ting veldig forskjellig i forhold til barnet.
waco Skrevet 26. januar 2016 #18 Skrevet 26. januar 2016 10 minutter siden, Mythic skrev: Ikke for å si noe galt om helsesøster, men når det gjelder atferd og oppdragelse, ville jeg heller bedt om en samtale med ped.leder i barnehagen, og da skal mannen være med. Da kan de få veiledning på hvordan de skal takle disse episodene. Jeg kan si så mye som at noe av det verste man holder på med som foreldre, er å ikke være noenlunde enig i hvordan man vil oppdra barna sine, og ikke minst, gjøre ting veldig forskjellig i forhold til barnet. Her har far funnet en lur løsning som er bedre enn deres konfliktfylte mor-datter forhold hvor alt handler om underkastelse og å vise hvem som er sjefen. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #19 Skrevet 26. januar 2016 Er enig med mannen din jeg. Hvorfor lage et problem ut av en ting når det finnes OK løsninger? Greit for husfredens skyld, og ingen tar skade av det. Dette er virkelig bagateller. Anonymkode: 91ea9...b33 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #20 Skrevet 26. januar 2016 Jeg skjønner ikke helt hvorfor kveldsstellet SKAL være et ork? Vi har alltid sett på snutter eller TV når vi pusser tennene, det gjør vel ingenting? Jeg forstår jo at det ikke skal brukes i enhver sammenheng, eller som belønning for trass, men at han velger letteste utvei ved tannpussen kan da ikke være et stort problem. Anonymkode: 11fd3...340
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå