AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #1 Skrevet 25. januar 2016 Jeg er kommunalt ansatt, og kommunen gikk over til elektronisk registrering av egenmeldinger for noen måneder siden. Jeg var hjemme med sykt barn, og meldte fra om fravær de dagene. Ordning er at det skal legges inn elektronisk egenmelding innen 14 dager i etterkant. Dette fikk jeg av ulike grunner ikke gjort, og det hele forsvant i glemmeboken. Det kom heller aldri noe spørsmål etter den. Når jeg nå fikk lønnslipp, så er jeg trukket i lønn for disse dagene, og får beskjed om at retten til å levere egenmelding bortfaller etter 14 dager, etter kommunens egne regler, og at disse pengene er tapt. Har andre vært borti en slik praksis? Anonymkode: 2d0c7...8c7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #2 Skrevet 25. januar 2016 Det er ditt ansvar å dokumentere fraværet ditt, og en egenmelding eller melding om sykt barn er din dokumentasjon på fraværet. Hvis du ikke leverer dette etter rimelig tid har du strengt tatt vært borte fra jobb uten å dokumentere gyldig fravær, det er regler som alle offentlige ansatte må forholde seg til. Når det er sagt så synes jeg det er strengt av arb.giveren din å bare trekke deg i lønn uten å minne deg på at egenmeldingen mangler, men jeg kan sette meg inn i hans situasjon og forstå at han ikke ser det som sin jobb å passe på at du gjør din del av oppgaven. Lever melding nå, og spør om det er mulig å få etterbetalt for dagene ved neste lønn. Om det ikke er det, spør ihvertfall om du kan få permisjon uten lønn på de dagene, så ser det ikke ut for fremtidige arbeidsgivere som om du bare har vært ugyldig borte fra jobb. Anonymkode: a1899...46d 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #3 Skrevet 25. januar 2016 Sitat Egenmelding skal komme frem til arbeidsgiveren første fraværsdag og denne kan både være skriftlig eller muntlig. Folketrygdloven § 8-26 gir arbeidsgiver rett til å kreve at en muntlig egenmelding bekreftes ved en skriftlig egenerklæring. Arbeidsgiveren setter da en rimelig tidsfrist for når denne skriftlige erklæringen må være mottatt. Dette kan også være regulert i arbeidsavtalen. Dersom du som arbeidstaker allikevel ikke leverer slik skriftlig erklæring innen den fastsatte fristen kan retten til utbetalingen falle bort. Så ja, de kan trekke deg i lønn når du ikke har oppfylt kravene. Anonymkode: 7bad3...8d8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #4 Skrevet 25. januar 2016 Det er praksisen vi også kjører. Du har ansvaret for å levere egnemelding og hvis du ikke gjør det så er det ulegitimert fravær og trekk i lønn. Hver glad du ikke får en skrifltig advarsel. Anonymkode: 5b6f1...f3c 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #5 Skrevet 25. januar 2016 Det er riktig som de over her sier, men grunnlaget for skriftlig advarsel er overhode ikke til stede. I kommunen er det regnet som et enkeltvedtak, og som sådan til langt mer alvorlige overtredelser. Anonymkode: 54c57...acd
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #6 Skrevet 25. januar 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er riktig som de over her sier, men grunnlaget for skriftlig advarsel er overhode ikke til stede. I kommunen er det regnet som et enkeltvedtak, og som sådan til langt mer alvorlige overtredelser. Anonymkode: 54c57...acd Ikke rart man alltid er sikret en jobb i kommunen da. Hvis man kan ringe inn syk, droppe å gi dokumentasjon og bare møte på jobb igjen. Anonymkode: 5b6f1...f3c 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #7 Skrevet 25. januar 2016 Kravene til saklighet for oppsigelse er akkurat de samme i det offentlige som i det private. At mange ledere i kommunen er for feige og kunnskapsløse til å gjøre noe med ansatte som ikke fungerer er en annen sak, og har ikke noe med TS sitt spørsmål å gjøre. Anonymkode: 54c57...acd
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #8 Skrevet 25. januar 2016 Du verden... Ja, selvsagt skal fravær dokumenteres, jeg kjenner godt til folketrygdloven, å utstede et enkeltvedtak for å ikke etterlevere egenerklæring ved en feiltagelse når fraværet er meldt ifra om på fraværsdagen, har vi heldigvis ikke som praksis, det holder å som regel å etterlyse den. Hvorfor skulle noen ønske å ikke levere? (Skriftlig advarsel? Hva i all verden er det for en kommune du jobber i...?) ellers takk for svarene som har noe med tråden å gjøre, jeg tilbød meg selvsagt å sende inn den skriftlige dokumentasjonen straks jeg ble klar over at den ikke var mottatt, men svaret var at 14 dagersfristen var absolutt, og at ingen varsel blir gitt. Det var det jeg reagerte på. En annen ting hadde vært om det kom en påminning fra saksbehandler som sitter med avvikslisten, og en likevel ikke fikk tilbakemelding fra den ansatte innen lønnskjøring. Jeg synes også det er svært strengt med tanke på at vi nettopp har gått fra papirbasert til elektronisk system. Jeg skal ta det opp med rette instans, selvsagt - men syntes det var greit å etterspørre erfaringer her. Anonymkode: 2d0c7...8c7 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #9 Skrevet 25. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er kommunalt ansatt, og kommunen gikk over til elektronisk registrering av egenmeldinger for noen måneder siden. Jeg var hjemme med sykt barn, og meldte fra om fravær de dagene. Ordning er at det skal legges inn elektronisk egenmelding innen 14 dager i etterkant. Dette fikk jeg av ulike grunner ikke gjort, og det hele forsvant i glemmeboken. Det kom heller aldri noe spørsmål etter den. Når jeg nå fikk lønnslipp, så er jeg trukket i lønn for disse dagene, og får beskjed om at retten til å levere egenmelding bortfaller etter 14 dager, etter kommunens egne regler, og at disse pengene er tapt. Har andre vært borti en slik praksis? Anonymkode: 2d0c7...8c7 De pengene vil jeg tro kun kan se langt etter. Når du ikke er på jobb ognheller ikke passer på å få sendt inn nødvendig skjema i tide, så er dette selvforskyldt. Er du fagorganisert så forhør deg om dette kan vris til på noen måte hos fagforeningen. Sånn bare for å ha prøvd. Anonymkode: ef5c6...572 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #10 Skrevet 25. januar 2016 Har du lest i personalreglementet? Det er reglene for fremgangsmåten der som blir fulgt. Anonymkode: ef5c6...572 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #11 Skrevet 25. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du lest i personalreglementet? Det er reglene for fremgangsmåten der som blir fulgt. Anonymkode: ef5c6...572 Ja, det, arbeidsavtalen og alle andre dokumenter jeg har tilgang til, står ikke et eneste ord om dette. TS Anonymkode: 2d0c7...8c7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #12 Skrevet 25. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er riktig som de over her sier, men grunnlaget for skriftlig advarsel er overhode ikke til stede. I kommunen er det regnet som et enkeltvedtak, og som sådan til langt mer alvorlige overtredelser. Anonymkode: 54c57...acd Jo, det er det. TS har ikke dokumentert sitt fravær = skoft. Anonymkode: ee488...7cb 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #13 Skrevet 25. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er det. TS har ikke dokumentert sitt fravær = skoft. Anonymkode: ee488...7cb Fraværet er innraportert samme dag som det fant sted, og skriftlig erklæring stilt til disposisjon. Det lages ikke enkeltvedtak med mindre noen skulle bli borte uten grunn. Det er heller ingen som betviler gyldigheten av fraværet i dette tilfellet. Men det var vel for såvidt ikke det det var spørsmål om. TS Anonymkode: 2d0c7...8c7 1
Gjest Blondie65 Skrevet 25. januar 2016 #14 Skrevet 25. januar 2016 Hvis jeg melder meg syk i morgen, må jeg fylle ut en skriftlig egenmelding i tillegg når jeg kommer på jobb igjen. Hvis jeg ikke gjør det innen lønning risikerer jeg trekk i lønn. Dette er vel reglementet de fleste steder.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #15 Skrevet 25. januar 2016 Skriflig melding første dag tilbake på jobb, ellers ingen lønn her. Helt vanlig praksis. Anonymkode: 133f4...e44
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #16 Skrevet 26. januar 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du verden... Ja, selvsagt skal fravær dokumenteres, jeg kjenner godt til folketrygdloven, å utstede et enkeltvedtak for å ikke etterlevere egenerklæring ved en feiltagelse når fraværet er meldt ifra om på fraværsdagen, har vi heldigvis ikke som praksis, det holder å som regel å etterlyse den. Hvorfor skulle noen ønske å ikke levere? (Skriftlig advarsel? Hva i all verden er det for en kommune du jobber i...?) ellers takk for svarene som har noe med tråden å gjøre, jeg tilbød meg selvsagt å sende inn den skriftlige dokumentasjonen straks jeg ble klar over at den ikke var mottatt, men svaret var at 14 dagersfristen var absolutt, og at ingen varsel blir gitt. Det var det jeg reagerte på. En annen ting hadde vært om det kom en påminning fra saksbehandler som sitter med avvikslisten, og en likevel ikke fikk tilbakemelding fra den ansatte innen lønnskjøring. Jeg synes også det er svært strengt med tanke på at vi nettopp har gått fra papirbasert til elektronisk system. Jeg skal ta det opp med rette instans, selvsagt - men syntes det var greit å etterspørre erfaringer her. Anonymkode: 2d0c7...8c7 Jeg jobber ikke i kommune, jeg jobber i privat sektor. Vi opererer med skrilitg advarsel hvis man ikke leverer dokumentajson på sykefraværet sin innenfor fristen. Hvis det er slik at man jobber i kommunen og slipper unna slikt så forstår jeg hvorfor det blir så mange værende i kommunen. Når alt du får for å ikke dokumentere fravær er trekk i lønn. Vi har heller ikke for vane å minne folk på å levere egenmeldingen sin, det er hver enkelt persons ansvar. Saksbehandleren har nok bedre ting å gjøre enn å minne alle som glemmer å levere dokumentajsonen på det. Anonymkode: 5b6f1...f3c 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #17 Skrevet 27. januar 2016 Den 25.1.2016 at 20.37, AnonymBruker skrev: Ja, det, arbeidsavtalen og alle andre dokumenter jeg har tilgang til, står ikke et eneste ord om dette. TS Anonymkode: 2d0c7...8c7 Det må ikke stå i avtalen. Det er loven. Anonymkode: 5b6f1...f3c
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #18 Skrevet 27. januar 2016 Det er folketrygdloven § 8-26 som gir arbeidsgiver rett til å kreve at en muntlig egenmelding bekreftes ved en skriftlig egenerklæring. Arbeidsgiveren setter da en rimelig tidsfrist for når denne skriftlige erklæringen må være mottatt. Dette kan også være regulert i arbeidsavtalen. Dersom du som arbeidstaker allikevel ikke leverer slik skriftlig erklæring innen den fastsatte fristen kan retten til utbetalingen falle bort. Se siste setning Anonymkode: 64817...b3c 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #19 Skrevet 27. januar 2016 Dere har tydeligvis fått beskjed om 14 dagersfrist, TS, jfr første innlegg. Du kan for øvrig ikke vente at leder/lønningsdama/personalansvarlig er barnevakter. Ja, jeg vet at det har vært vanlig i det offentlige at de nevnte grupper måtte følge opp alt mulig rart tett, men etter at NPM begynte å overta i offentlig sektor, har mer ansvar blitt lagt over på den enkelte arbeidstaker. En av de få positive sidene ved NPM. Man vil kunne kvitte seg med en del "daukjøtt" i det offentlige når hver enkelt ansatt må ta mer ansvar selv. Anonymkode: ee488...7cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå