Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal søke på en jobb som har tiltredelse 1.juni. Kan jeg tilby meg å jobbe gratis fram til dette? Slik at jeg lærer meg datasystemet og slikt + å virke mer tiltrekkende til stillingen enn de andre som søker? Er dette lov? 

Anonymkode: 3154c...e0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det, heller sagt at jeg kan begynne tidligere med tanke på opplæring. 

Anonymkode: 005c4...1d7

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke gjort det, heller sagt at jeg kan begynne tidligere med tanke på opplæring. 

Anonymkode: 005c4...1d7

Okei, men vet du om det er lovlig å tilby seg å jobbe gratis? 

Gjest Bossa Nova
Skrevet

Kanskje du må igjennom Nav få en praksisplass. Utenom det, så vil jeg fraråde deg å tilby å jobbe gratis for å virke mer tiltrekkende til stillingen. Det virker litt desperat og som om du ikke er god nok fra før til jobben. Du må fokusere på å skrive en god søknad og gjøre et godt inntrykk på intervju..

Skrevet
4 minutter siden, Bossa Nova skrev:

Kanskje du må igjennom Nav få en praksisplass. Utenom det, så vil jeg fraråde deg å tilby å jobbe gratis for å virke mer tiltrekkende til stillingen. Det virker litt desperat og som om du ikke er god nok fra før til jobben. Du må fokusere på å skrive en god søknad og gjøre et godt inntrykk på intervju..

Det er en sekretærstilling (jeg har ingen utdanning), så er snakk om å begynne noen måneder før for å lære seg datasystemet, bli kjent, rutinene osv.  Slik at man er "ferdig utlært" når stillingen begynner. Og ja, jeg er ganske desperat etter jobb nå... 

Skrevet

Du får da opplæring i jobben, og det har nok arbeidsgiver satt av tid til, så ser ingen grunn til å begynne med opplæringen tidligere enn det de ønsker.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Julebrus skrev:

Du får da opplæring i jobben, og det har nok arbeidsgiver satt av tid til, så ser ingen grunn til å begynne med opplæringen tidligere enn det de ønsker.

Det står i stillingsannonsen at de helst søker folk med utdanning/erfaring. Jeg har ingen av de to, og dette er et svangerskapsvikariat. 

Skrevet

du vil få opplæring når du begynner så jeg ser ikke poenget

Anonymkode: 72010...b1c

Skrevet

Ikke gjør det. Du har lov til å tilby deg, men det er tvilsomt om de har lov til å akseptere.

arbeidsgivere søker etter folk når de trenger dem og har lagt inn opplæring i planleggingen. De har kanskje ikke noen som kan lære deg opp før, ikke arbeidsstasjon til deg før vedkommende du vikarierer for ikke lenger trenger sin, og det følger forpliktelser med ansatte utover selve lønnen.

jeg vil nesten gå så langt som å si at å tilby noe slikt vitner om en manglende forståelse for arbeidslivet generelt og arbeidssituasjonen i denne stillingen spesielt. Pluss at du virker veldig desperat, noe som sjelden er bra i en søkeposisjon.

ta det med ro og lever ditt beste. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har lest flere artikler om at det blir mer og mer vanlig at folk jobber gratis for å få en fot innenfor og på sikt øke mulighetene for å kunne få fast jobb. Det handlet om at det har begynt å bli så "vanlig" at mange frykter for hvordan det skal ende om det skal bli slik at man må jobbe gratis for å kanskje kunne få en jobb. 

Jeg hadde ikke tilbudt meg å jobbe gratis med mindre det var snakk om internship. 

Anonymkode: cf733...9b1

Skrevet

Opplæring er en del av det å begynne i ny jobb.

Du kan spørre om de har muligheter for å ta deg inn som prak4ikant eller at du får en traineravtale. Men begynner du først å jobbe gratis, hvorfor skal arbeidsgiver da begynne å betale deg fra 1. Juni?

Anonymkode: b95e0...019

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...