altblirbra Skrevet 25. januar 2016 #1 Skrevet 25. januar 2016 (endret) Heisann! Jeg var en sprudlende energirik jente som trente så og si hver dag. Jeg hadde bygget mye muskler, og var i toppform MEN så den 10 desember 2015 fikk jeg vite at jeg hadde kyssesyken. Føltes som om verden raste sammen.Jeg lå strak i sengen hele julen, med null energi og feber. Heldigvis har ting begynt å komme seg nå. Det er nå over 6 uker siden jeg ble syk, og har vært tilbake på skolen for 2 uker siden. Jeg har noen spørsmål angående kyssesyken og trening som jeg håper noen har erfaring med. Er foresten 19 år. - Hvor lenge hadde dere kyssesyken? - Hvor lang tid tok det før dere ble bedre, og hvor lang tid før dere ble HELT frisk? - Hvor lenge avsto dere fra trening? - Når dere begynte å trene, cirka hvor mye trente dere, og gikk det fint? - Hvor lenge følte dere trøtthet? Trente dere selvom dere var trøtt? - Hvor mange proteiner bør jeg få i meg hver dag? Er jo noe med at leveren allerede ofte får skade/ jobber mye pga kyssesyken, og for mye er vel ikke så bra? - Vil det ødelegge hvis jeg er for tidlig i aktivitet? noen som har opplevd lignende? - og sist: Er også glad i å feste og dra på byn iblant hehe . Hvor lenge må jeg vente med alkohol? Hva gjorde dere? Håper på at noen tar seg tid til å svare på alle enn om noen av spørsmålene mine! Endret 25. januar 2016 av altblirbra
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #2 Skrevet 25. januar 2016 Alle disse spørsmålene skal du ta med legen din fordi mye av det er avhengig av blodprøver og formen tin generelt. Begynner du å trene for tidlig risikerer du å få ME, og det er garantert noe du ikke ønsker å få. Anonymkode: 73e8a...708 2
altblirbra Skrevet 25. januar 2016 Forfatter #3 Skrevet 25. januar 2016 Jeg har snakket med legen, tro meg. MEN han sa rett ut at han for å være ærlig ikke viste noe. Siden han er nyutdannet lege nettopp, og hadde aldri hatt pasienter før med kyssesyken, så han viste ikke. Derfor spør jeg om råd her.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #4 Skrevet 25. januar 2016 Jeg hadde kyssesyken intenst i 3 mnd, + like lang tid for å bli skikkelig frisk (ble frisk litt før, men immunforsvaret på bunn så fikk svineinfluensa..hurra). Uansett, fikk ikke trene what so ever bortsett fra å gå rolige turer fordi milten va dritstor og kunne sprekke(!). Be om at legen din (eller en annen på kontoret) sjekker leververdiene dine, CRP, kjenner på milten ++. Bare be han sjekke alt som blir påvirket av kyssesyken og ikke tren hardt før du er helt frisk. Skal nevnes st jeg var utrolig syk også da, ikke alle som blir like dårlige. Anonymkode: d678b...a37
Gjest Ravna Skrevet 25. januar 2016 #5 Skrevet 25. januar 2016 (endret) . Endret 19. januar 2018 av Ravna
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #6 Skrevet 25. januar 2016 Vet ikke helt når jeg ble syk eller hvor lenge jeg var syk da jeg fikk diagnosen en stund etterpå. Hadde et avbrekk på 6 måneder før jeg i det hele tatt begynte å tenke på trening igjen. Deretter begynte jeg veldig rolig helt fra scratch. Anonymkode: 35b49...c02
lillsunshine Skrevet 26. januar 2016 #7 Skrevet 26. januar 2016 20 timer siden, altblirbra skrev: Jeg har snakket med legen, tro meg. MEN han sa rett ut at han for å være ærlig ikke viste noe. Siden han er nyutdannet lege nettopp, og hadde aldri hatt pasienter før med kyssesyken, så han viste ikke. Derfor spør jeg om råd her. For en tafatt lege. Greitt nok at han er ydmyk nok til å innrømme at han ikke har så mye peiling, men da burde han gjøre noe med det, han skal da fint kunne rådføre seg med andre leger når han er såpass usikker som han er. Hallo, du kan jo ikke være forsøktskaninen hans akkurat. Jeg hadde ikke følt meg trygg på han der som lege, så hadde jeg vært deg så hadde jeg vurdert å bytte eller iallfall fått en time med en annen som kan gi deg noen svar.
altblirbra Skrevet 26. januar 2016 Forfatter #8 Skrevet 26. januar 2016 6 timer siden, lillsunshine skrev: For en tafatt lege. Greitt nok at han er ydmyk nok til å innrømme at han ikke har så mye peiling, men da burde han gjøre noe med det, han skal da fint kunne rådføre seg med andre leger når han er såpass usikker som han er. Hallo, du kan jo ikke være forsøktskaninen hans akkurat. Jeg hadde ikke følt meg trygg på han der som lege, så hadde jeg vært deg så hadde jeg vurdert å bytte eller iallfall fått en time med en annen som kan gi deg noen svar. kan love deg jeg ikke føler meg trygg ja. Siden vet du hva? når jeg kommer der første gang og har kyssesyken, får jeg beskjed om at "JADA , JEG KAN BARE TRENE SÅ TIDLIG JEG VIL" .... I følge han kunne jeg starte trening med en gang hvis jeg ville, bare ikke kontaktsport som boksing... jeg sitter der og tenker "haha, bullshit. dette vet jeg så virkelig godt". og han skjente på magen min, lenge og vel, og sa at det skjentes bra ut.. men er ikke helt sikker.. Det eneste jeg stoler på er ihvertfall blodprøve verdiene, kan ikke ta feil da! :D men ja, het helt enig i hva du sier! klandrer han ikke, han kan sikkert kjempe masse såklart, men da bør han som du sier gjøre noe med det.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #9 Skrevet 26. januar 2016 2 minutter siden, altblirbra skrev: kan love deg jeg ikke føler meg trygg ja. Siden vet du hva? når jeg kommer der første gang og har kyssesyken, får jeg beskjed om at "JADA , JEG KAN BARE TRENE SÅ TIDLIG JEG VIL" .... I følge han kunne jeg starte trening med en gang hvis jeg ville, bare ikke kontaktsport som boksing... jeg sitter der og tenker "haha, bullshit. dette vet jeg så virkelig godt". og han skjente på magen min, lenge og vel, og sa at det skjentes bra ut.. men er ikke helt sikker.. Det eneste jeg stoler på er ihvertfall blodprøve verdiene, kan ikke ta feil da! :D men ja, het helt enig i hva du sier! klandrer han ikke, han kan sikkert kjempe masse såklart, men da bør han som du sier gjøre noe med det. Her er det noe som ikke stemmer. En hver lege i Norge skal kjenne til myssesyken. Om ikke han har hatt pasienter før med kyssesyke, så har han studert og lest teori, han har også fått legelisens. Stemmer denne fremstillingen din av legen, så bør det sendes rapport til Helsetilsynet på legen for uforstand i tjenesten. Jeg tror virkelig du skal gå en runde til og spørre legen din, og være sikker på at du bidrar til en god dialog og ikke gir deg før du har fått svar du forstår. Kommunikasjon er alfa og omega her. Anonymkode: 73e8a...708 2
Snadder Skrevet 26. januar 2016 #10 Skrevet 26. januar 2016 - Hvor lenge hadde dere kyssesyken? Jeg ble mest sansynlig smittet i russetiden og kyssesyken slo for fult ut i starten av Juni. Var sengeliggende i ca 1 mnd før jeg etterhvert ble bedre. - Hvor lang tid tok det før dere ble bedre, og hvor lang tid før dere ble HELT frisk? Jeg tok en dag av gangen. Første dag jeg var ute av huset klarte jeg ikke gå mer enn 200 meter før jeg ble dårlig og måtte hjem igjen. Men økte dette fra dag til dag og etter 4 dager klarte jeg å være blandt folk igjen og på jobb. Men ble veldig fort sliten. Helt frisk tok nesten ett år. Immunforsvaret ble såppas svekket at jeg fikk veldig mange ettersykdommer. - Hvor lenge avsto dere fra trening? Fikk beskjed av legen å avstå fra trening i ca 3-5 måneder men det viktigste var å lytte til kroppen. - Når dere begynte å trene, cirka hvor mye trente dere, og gikk det fint? Trente rolig i starten og bygget på etterhvert som jeg kjente kroppen var klar for det. Er viktig å lytte til kroppen - Hvor lenge følte dere trøtthet? Trente dere selvom dere var trøtt? Kjente ikke mye på trøtthet men mer generellt slitenhet. eneste når det gjelder det å være trett er at jeg sov lengere om natten. - Hvor mange proteiner bør jeg få i meg hver dag? Er jo noe med at leveren allerede ofte får skade/ jobber mye pga kyssesyken, og for mye er vel ikke så bra? Et normalt og sunt kosthold er viktig. Spis rolig og ikke overspis. Igjen kommer dette med å lytte til kroppen. - Vil det ødelegge hvis jeg er for tidlig i aktivitet? noen som har opplevd lignende? Kroppen bruker lenger tid på å bli frisk dersom du pusher deg selv for tidlig!! - og sist: Er også glad i å feste og dra på byn iblant hehe . Hvor lenge må jeg vente med alkohol? Hva gjorde dere? Jeg droppet alkoholen i 6 mnd til alle blodprøvene var tilbake til normalen. Det kan være enormt skadelig å innta for mye alkohol for tidlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå