Gå til innhold

Min kjære datter

Monka

Anbefalte innlegg

Min kjære datter på snart 28 mnd, har vært plaget med forstoppelse og hard avføring. Det hele begynte før hun var 2 år, da avføringen stoppet helt opp, og hun hadde avføring en gang da og en gang da. Og som regel var det bare små pærler som kom ut. Helt til at det hopet seg helt opp, og vi måtte på sykehuset med henne, og sette inn klyster. Hun hadde da vært urolig, irritert, sinna og grått i et døgn. Ungen ble helt annerledes etter at hun fikk ut all avføringen sin. Fikk beskjed at vi måtte begynne å gi henne duphalac, noe som skulle smøre tarmene hennes og gjøre det lettere for henne å få avføringen ut. Dette har hun nå fått i 5 mnd snart, med litt stopp av og til. Etter at vi kom hjem fra sykehuset måtte vi sette klyster en to tre ganger for å få tømt tarmene helt. Så begynte vi med å gi henne duphalac, og det gikk noen dager før avføringen kom, og fremdeles var den gangske hard. Men etter at hun hadde gått på medisinen en stund, så ble avføringen normal og til slutt bløt. Da måtte vi kutte ned på medisinen, det gjorde vi, og avføringen ble hard igjen med en gang! Sånn har det gått frem og tilbake nå i flere måneder. Jeg ser på den vesle jenta mi som strever og strever med å få ut avføringen, men det er ikke så lett. Hun blir helt lilla i ansiktet og presser og presser og slik kan hun stå i over en halv time og jobbe, og når vi kommer ut på badet og skal sjekke bleien, så er det ikke noe der!!.....Jeg tror at hun har fått totalt angst for å gjøre i bleien, hun kniper igjen beina og står i "givakt-stilling", noe som ikke akkurat hjelper så mye! VI har rost henne og sagt hvor flink hun er, og gjort hva vi kan for henne, men det ser altså ikke ut som det hjelper!...Synest at dette er forferdelig vanskelig. Om dagene er hun hos dagmamma og hun vet om problemet, men jeg kvir meg til høsten når hun skal begynne i barnehagen med de andre ungnene der, og de evige problemene med hard avføring!!!....

Jeg har tenkt å bestille en time hos en lege til henne, så vi i alle fall kan sjekke ut om det kan være cølliaki eller kumelkallergi. Har hørt litt om dette, og pratet litt med legen om det, men han mener at det ikke er noe slikt. Men en kan jo aldri vite! Nå har hun hatt dette i så mange måneder at jeg er begynt å bli redd for hele tarmsystemet hennes! Hvordan skal dette ende!

Jeg las i det siste "Foreldre og barn", og der stod det om en gutt på 5 år som hadde hatt det på samme måten som min datter! Og det som til slutt løste problemet, var at han gikk til en psykolog. Men han var jo 5 år og min datter er bare vel 2 år. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre!..

Er det noen her ute som har det på samme måten eller kjenner til andre som har opplevd det samme, og som kanskje kan komme med noen gode råd til meg! Føler meg snart helt hjelpesløs, og jeg får vondt i hjertet mitt hver gang jeg ser på den vesla jenta som jobber og strever, og som nesten aldri får ut noe. Og hvis det da skulle komme noe så er det så hardt at det kommer blod også.

Så jeg ser frem til å høre fra dere, om dere har noen råd til meg!!

På forhånd takk grine.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier ikke å omfavne "alternativ" medisin akkurat, men her tror jeg faktisk dere kunne hatt nytte av å snakke med en homeøpat! Kosthold og tarmfunksjon er jo tett knyttet sammen, så det finnes kanskje noe dere kan gjøre der. Alternativt kan dere prøve å kutte ut matrett etter matrett. Klassiske er jo melk, mel eller kjøtt. Selv hadde jeg store mageproblemer før jeg kuttet ut alt rødt kjøtt i en lang periode.

Jeg regner med at dere lar henne spise bare veldig grovt brød og masse frukt og grønt. Rosiner og svisker kan kanskje også hjelpe?

Lykke til!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei,

jeg foreslår at du sjekker om det er noe cøliaki inn i bildet, høres veldig slik ut uten at jeg er noe lege. jeg har hørt om to barn som har fått det stadfestet og som hadde det samme problemet som deg/dere (ingen av familien har hatt det, så det er ikke nødvendigvis arvelig). det finnes masse produkter på markedet som er tilpasset cøliaki, jeg foreslår at du begynner å prøve å gi henne slik mat. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har dere prøvd malt?? Malt i all mat og drikke (f.eks grøt og melk)

Kanskje har dere prøvd det, men hvis ikke er det verdt og forsøke.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tanten min hadde samme problem med sin datter.

Skal ta kontakt med henne og komme tilbake til deg med info om hva de gjorde.

Vet at de fikk kjempegod hjelp på Haukeland.

Det er IKKE bra å bruke avføringsmykende midler over tid, for det ødelegger tarmfunksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette var trist å lese om. icon_frown.gif

Merkelig at ingen leger har reagert på "tilstanden" hennes ?! Dette bør sjekkes fort, så kan man håpe at hun ikke får varige mèn siden.....

Selv hadde jeg problemer med hard avføring da jeg var liten, men hos meg gikk det mere på at jeg ikke hadde TID til å besøke toalettet... Det endte med at jeg tilslutt ikke klarte å få det ut, og da måtte jeg få hjelp på et sykehus i full fart. I ettertid har jeg måttet lære meg å gå jevnlig på do, og nå er det forholdsvis normalt...

Syns fryktelig synd på den lille jenta di, og håper dere finner ut av det så fort som mulig. icon_frown.gif

Lykke til icon_smile.gificon_smile.gif 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei!!

Vet ikke om jeg kan være til så stor hjelp, men vi strevde en stund med samme problem med vår sønn. Vi brukte også Duphalac. Den hjalp på han. Tok lang tid... Han fikk også tilbakefall når vi reduserte på medesinen. Dere må bare fortsette å bruke den og finne en passende dosering. Den er ikke farlig å bruke over lang tid, så bruk tiden til hjelp!!

Håper det ordner seg icon_smile.gif

Klem fra meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Monka

Du har jo allerede fått mange gode svar. Min erfaring er at mat har mye å si for avføringen. Eplejuice er feks en drikk som ville gjøre vondt verre for din datter. Også banan. Dette er vanligvis mat som barn liker og gjerne får av sine foreldre.

Har god erfaring med "syltetøy" av fiken, gjerne med svisker i. Viktigst av alt er nok væske. Hvis jenta di er aktiv vil hun trenge ganske mye væske, og vann er det beste. Det kan være lurt å ha vannet på en artig flaske, feks en bamseflaske, for å få henne til å drikke mye. Uansett er det ikke en holdbar situasjon, så jeg håper virkelig at dere får hjelp for dette!1212[ Dette Innlegg er endret av: kelpi den 2002-03-04 22:53 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

min sønn har også sliti med det samme problemet over lang tid.

Vi prøvde alt fra rosiner,frukt,sviskegrøt,duphalax,grovt brød,

maltekstrakt. Det hjalp i begynnelsen men, han ble rett og slett immun mot det.Han slet så fælt at jeg trodde han skulle sprekke.Blødde gjorde han også.

Vi kuttet ut melk i en periode,men det hjalp bare en liten stund.

Han turde ikke gå på do,når han måtte.Hna var så redd at jeg ble helt fortvila.Nå har han heldigvis blitt kvitt dette problemet,er ikke redd for doen lenger.

Vi prøvde kiropraktor, og det hjalp.

Og når han måtte på do, fylte jeg opp badekaret med varmt vann. Det lindrer og blir lettere å få avføringen ut.+ at jeg strøk han på ryggen.

Da kunne han bare bæsje i vannet.

Er sjeleglad for at det problemet er borte.Og håper holder seg sånn også.

Jeg ønsker dere lykke til.

Håper dere finner ut av det.

Vennlig hilsen Susan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk helt vondt av henne jeg. Stakkars liten!

Har en jente på 2 år som var plaget med hard mage fra 5 mnd. alderen. Vi brukte både malt og duphalac og det hjalp oss.

Jag anbefaler deg på det sterkeste å ta kontakt med en fotsone terapaut-det funker på det meste, så det funker sikkert på dette også. Forhåpentligvis.

Lykke til og håper du finner noe som hjelper snart.

Klem fra Sony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Perser*

masse oliven olje i maten

og spise mat på faste tider, det hjelper!

klem

fra ei som sliter med det samme!

1212[ Dette Innlegg er endret av: *Perser* den 2002-03-09 19:30 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Støtter meg til dem som har nevnt fotsoneterapi og homeopati. Begge to er veldig virkningsfulle mht dårlig fordøyelse. misforstå meg rett; det er idioti å ikke prøve det, de er helt uten bivirkninger, de styrker hele organismen, og kan bedre immunforsvaret mot andre plager. Både jeg og sønnen min har stor hjelp av homeopati, anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HJERTELIG TAKK FOR ALLE GODE RÅD OG TIPS JEG HAR FÅTT FRA DERE!! DETTE SATTE JEG VIRKELIG PRIS PÅ!!!

Ja, her går det i samme tralten enda. Nå har hun gått på duphalac i en god periode, og de to siste dagene har hun hatt avføringer hele 3 ganger. Men da er det som oftest veldig rennende! Men jeg vet at når jeg begynner å redusere på medisinen, så er det på igjen

med det samme problemet igjen!

På mandag som kommer skal jeg selv til homøopaten, og da skal jeg snakke med han om det. Kanskje han har noen råd og komme til meg med. Det er ikke sikkert han kan hjelpe meg så mye før han har fått sett på min datter. Men jeg kan i alle fall snakke med han, og evt. bestille en time til henne!

Jeg har tidligere bakt brød min linfrø i, men det ville hun ikke spise. Hun spiser ikke grove brød i det hele tatt, da sier hun bare " mamma sitt brød"....Jeg har forsøkt så mange ting nå, men skal ta en utskrift av det dere har skrevet og sette meg ned og lese gjennom det en gang til hjemme, og vise det til min samboer!!

Et av problemet er at hun ikke vil sitte på potte heller, det hadde jeg tenkt kunne ha hjulpet henne, for da hadde tyngdekraften i alle fall blitt riktig! Men hun står rett opp og ned og kniper igjen beina, så det gjør jo ikke akkurat saken bedre heller!!

Men desse dagenen når hun har hatt avføring, så har vi roset henne mye, og sagt hvor flink hun er, og da blir hun stolt. Men det virker som hun glemmer det fort igjen!

For noen dager siden fikk hun gå uten bleie i noen timer, og da var hun veldig stolt av seg selv, for da hadde hun bare truse på seg, som hun sa selv! Jeg sa at hun måtte være flink og si når hun skulle "tisse" og "esse", og ja det skulle hun selvsagt gjøre:-) Jeg satte henne på do noen ganger og hun presset på, men det kom bare luft ut! Etter at hun hadde drukke veldig mye satte jeg henne opp igjen, i tilfelle hun måtte tisse. Men hun gjorde ikke noe, men ett minutt ettar at hun kom ned fra do igjen, tisset hun i buksen! Da ville hun ha bleie på igjen, men slik er det, en må feile litt før det går riktig. Hadde virkelig håpet på at hun ville begynne å gå på do, for da er det enklere for henne å presse, vet ikke helt, men det virker mere riktig i alle fall.

Så vi får bare tro at det ordner seg snart, så hun ikke blir helt ødelagt av det her. Vil ikke at hun skal få problemer senere, og ha angst for alt som heter å "bæsje"!

Jeg var bare 19 år (fylte 20 litt senere) når jeg fikk henne, og har ikke vært borti dette før. Så det er litt uvant for meg også. Men jeg står på! Hun er alt for meg!!!

Så vi skal nok klare å ordne/hjelpe henne med dette hjerte.gif

Håper å høre fra dere igjen!! Dere er til stor hjelp!!

STOR KLEM TIL DERE ALLE!!!!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Måtte bare hente denne opp igjen.

Monka hvordan går det med lille jenta di????

Håper iallefall at det går bedre.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen alle dere!

En liten oppdatering skal dere få!

Her er det med det samme, problemet er like stort enda. Har nå gått over til å gi henne medisin to ganger om dagen, og det ser ikke ut som det hjelper stort!

Det går flere dager mellom hver gang hun har avføring og når hun da prøver kan hun stå i 45 minutter og ikke få til noe i det hele tatt, så dette er ganske fortvilende både for henne og for oss!....

Hun har lyst å prøve å sitte på potte og på do, og det oppfordrer vi henne til også, trodde at det skulle bli lettere for henne da, for da får hun presset på riktig måte, men hun har ikke fått til noe enda, bare sitter der og promper. Men vi sier til henne at hun er veldig flink, og prøver å få henne til å gå på potte/do ofte!

Har nå byttet fastlege også, og har kommet til en "skikkelig" lege, og skal ta saken opp med han tenkte jeg! Får håpe at han har noen gode råd og gi oss, og kanskje vi kan få en løsning på dette snart!

Synest det er for gale at hun skal bli nødt å bruke dufhalac i 5 måneder, uten at den har den helt store funksjonen.

Vi gir henne fremdeles mat og drikke som skal hjelpe på magen, men det virker ikke det heller. Men jeg prøver å ikke bruke klyster, vil at hun skal få det til av seg selv, og det gjør hun jo også, selv om det tar lang tid og det er hardt når det kommer ut. For når vi brukte klyster på henne, så ble hun bare enda mere redd og ville ikke bæsje da!..

Så det er ikke de helt store forandringene som dere ser!...Håper at det er noen her som kanskje kan gi oss noen flere tips/råd om hva vi skal gjøre icon_smile.gif

Vi blir i alle fall veldig glad for det dere kommer med!! enig.gif

Håper på å høre fra dere igjen!!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

linfrø hjelper.bruk det i brød eller frokostblanding,gi det med yougert eller syltetøy.sammen med mye drikke,gjerne vann.ellers er jo fiber i kosten lurt,samt at en kan redusere inntaket av melk - men syrnet melk er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Monka!

Har selv ei jente på 3 1/2 år som bruker duphalac (i 2 år nå). Vi sliter med samme problem. Helt fra hun begynte med fast føde har hun hatt problemer med hard mage. Hjalp da med sviskesaft, men da hun ble eldre var det ikke lenger mulig å få "lurt" i henne sviskesaft. Det fungerte sånn nogelunde helt til hun begynt i barnehagen. Hun fikk fullstendig stopp da hun var 1 1/2 år. Etter det torte hun ikke å gå på do - knep igjen til hun ble helt blå og bare sto og ristet. Det hendte til og med at hun bare sto og hyla. Etter det så begynte vi med duphalac og bruker det fremdeles. Det har ingen innvirkning på tarmfuksjonen så dette er noe hun kan gå på i flere år (ifølge legens utsagn). Det hjelper, hun går på do uten frykt men selv med 40ml om dagen så er hun hard. Veldig viktig med drikke....

Ellers så ønker jeg det og lykke til og vi skal nok få "orden" på jentene våre igjen.

Ruske-Sara:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja, det er så vondt for de små når de kommer i en vond sirkel icon_frown.gif

Min datter plagdes skikkelig med dette fra hun slutta med bleie helt til hun var ca 4år. Å gå på do var et mareritt for henne, og hun holdt igjen tisset også pga denne redselen. Hun ble tilslutt fysisk syk pga dette. og vi prøvde *alt* men ingenting hjalp. Var til spesialist med henne, og fikk vite at det var viktig å at hun tømte seg skikkelig (alt sammen, ikke bare det som stenger for) for å få en ende på det hele.

Følte meg som en overgriper ta vi brukte klyx på henne, hun var livredd stakkar...jeg grein sammen med henne. Tilslutt tok jeg med henne på helsestasjonen slik at de fikk gjøre det, jeg hadde ikke hjerte til å fortsette dette selv. Vi brukte også Duphalac, følte at det ikke hjalp noe...men så plutselig en dag løsnet det seg! I tillegg har jeg brukt å gi henne babygrøt m/frukt (hun ville selvsagt ikke ha noe av de andre matsortene som skal hjelpe...typisk nok).

Vi slutta med Duphalac for ei lita stund sida, men har fortsatt med babygrøten til kveldsmat. Hun er helt fin i magen og trives godt på do icon_smile.gif (synger og leser bøker i *timesvis*)

Min erfaring er at det er lurest å få ut ALL bæsjen for å begynne fra starten igjen, hvis du skjønner.

Er så glad for at denne perioden er over, det hemmer jo barnet ganske så mye når man blir helt stinn. Hun klarte ikke å springe,hoppe, klatre og alt det som er så viktig for å utvikle de motoriske sansene. Per i dag henger hun litt etter ennå, men vi ser en betydelig utvikling siden magen ble iorden igjen.

Håper at dere får bukt med problemet slik at det ikke varer i årevis. Få legen/helsesøster til å hjelpe deg med klyster hvis du syns det er vanskelig.

Lykke til icon_wink.gif

Klem fra12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for svar Ruske-Sara og Zafir!

På en måte var det godt å høre at min datter ikke er alene med dette problemet, men samtidig var det ille at dere sliter også med dette!!

Så etter hva dere sier, så må jeg regne med at hun vil ha bruk for duphalac i lang tid fremover og det er jo på en måte helt greitt. Overlegen på sykehuset her også sa, at det var ikke farlig om hun gikk på dette over lang tid, for det gjorde ingen skade! Så det er jo greitt å vite det i alle fall!!

Og som dere sier, så er det veldig vanskelig å få i henne de andre tingen som skal hjelpe på mot hard mage, for det er selvsagt noe som hun ikke like smaken av!! Men heldigvis går det helt greitt når hun skal få duphalac!!

Det jeg lurte på, er det noen av dere som prøvde å gå til homøopat med barna deres? Jeg har vurdert det, men har ikke helt bestemt meg enda, men er redd for å skremme henne enda mere! For pr dags dato, har hun fullestendig legeskrekk, og spesielt etter at hun måtte på sykehuset da hun hadde full forstoppelse, og fekk satt inn ganske mye klyster!!.....

Det går greitt for meg å sette klyster på henne, selv om både jeg og min samboer må holde henne! Synes at det er fælt å skremme henne og gjøre henne vondt på denne måten, men det er bare til hennes eget beste!

Kjekt å høre at det går bra med ditt barn Zafir, og håper at det også snart går bra med ditt barn Ruske-Sara!!!

Jeg synes egentlig ikke at hun er så veldig flink å drikke om dagene, men jeg spør henne hele tiden om hun har lyst på noe å drikke, men det er ikke alltid hun har det! Jeg vet at det er veldig viktig at de drikker mye. Men selv om hun er over 2 år nå, så må hun enda ha en flaske melk om morgenen og en om kvelden da hun skal legge seg. Jeg vet at melk ikke er så bra for magen, men jeg har ikke så lyst å ta fra henne denne kosen og gleden også!!

Men det jeg kvir meg mest til er når hun skal begynne i barnehagen til høsten! Selv om det er en stund til, så jeg redd for at det gjør bare saken verre! Så jeg hadde i grunn håpet at det skulle begynne å gå over snart, men det kan jeg vel kanskje bare se bort i fra!!...

Var det du Ruske-Sara som ga ditt barn 40 ml om dagen, jeg gir bare min datter ca 5 ml om dagen, kanskje jeg burde gi henne mere?? Jeg vet ikke?!!?....

I går var det en fin dag hjemme, først gjorde hun i bleie en gang, og da var det veldig hardt og det var ikke så veldig mye som kom. Men noen timer senere så gjorde hun det en gang til, og da var det mye bløtere det som kom!! Og da var hun veldig fornøyd selv også, hvor flink hun hadde vært!!

Men merket dere noen gang når dere hadde gitt dem duphalac en periode at avføringen ble veldig rennende??? Og da må en jo kutte ned litt på duphalac, og da ble det nesten over natta helt hardt igjen!!! Jeg synes at det er så fortvilende!!

Ja det ble litt for denne gangen, håper å høre mere fra dere igjen! Håper det går bra med din datter Ruske-Sara!!! Også din Zafir!!

Tusen takk for alle svar, dette har jeg blitt veldig glad for hoppe.gif

Kjempeklem fra meg!!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Vet at detter sikert hørest helt sløkket ut,men jeg skriver det alikavel....

Jeg har jobbet en del på sykehjem og det er veldig mange elre som har problemmer med avføring....

Da har vi brukt svisker og rosiner i fløte og det har vert til god hjelp.....

Har du prøvd det??

Gir min dater på 16 månder rosiner når hun ikke har hatt avføring på noen dager,det har fungert....

håper du finner ut av det med din datter,er ikke let å se sine barn ha det vondt...

Lykketil...icon_smile.gif

klem fra 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...