Gå til innhold

Astronomiske kvinnenavn

Salka

Anbefalte innlegg

Poster denne tråden her siden jeg tror det er større sjans for å få svar her enn i kjæledyrforumet. 

Jeg fikk for ikke så lenge siden en ny kattunge som jeg vil skal få et astronomisk navn, gjerne etter en stjerne. Er bare det at det er en hunnkatt og de fleste himmellegemer har mannsnavn, så jeg står litt fast. Vet selvsagt om Venus, Luna og Stella og at noen av månene til planetene i vårt solsystem har kvinnenavn, men kunne tenke meg noe mer "unikt" enn Venus, Luna og Stella og finner liksom ingen månenavn jeg syns passer. Luna er jo vår egen måne, men litt kjedelig siden så mange dyr heter det. Hun er hvit og svart (med mest hvitt på) og veldig søt. :) Akkurat nå kalles hun bare Pøbelsara. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bellatrix.

Anonymkode: 0df33...043

Takk for svar, skal tas med i vurderingen. :) 

Noen flere? Prøvd å google kvinnelige astronomiske navn, men ble ikke så mye klokere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Lydia D skrev:

Io, Nix, Rhea, Charon, Mimas, Amalthea

Er Charon et kvinnelig navn?

Hva med Gaia, Selene (grekernes ord for maånen) BTW?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Mann 42 skrev:

Er Charon et kvinnelig navn?

Hva med Gaia, Selene (grekernes ord for maånen) BTW?

Hehe, neppe. Men en kan være litt friere fra kjønnsrollemønstrene i valg av kattenavn tenker jeg.

Gaia likte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nova, Arista, Artemis (gresk gudinne for månen og jakt), Callisto (kan eventuelt endre til Callista), Lyra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode svar. :) jammen ikke lett å bestemme seg. Har jo studert månenavnene opp og ned i mente før jeg lagde tråden uten å finne noe som passet. Andromeda har jeg faktisk tenkt på, kult å gi henne navn etter vår nabogalakse. Sikkert ikke så mange som heter det. Syns Luna også er veldig fint, men litt kjedelig siden så mange katter og andre dyr heter det. 

Endret av Salka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virgo etter stjernebildet jomfruen, eller Vela? Forøvrig var Andromeda navnet jeg tenkte på.

Lykket til med pusejenta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Perelandra skrev:

Virgo etter stjernebildet jomfruen, eller Vela? Forøvrig var Andromeda navnet jeg tenkte på.

Lykket til med pusejenta!

Tusen takk. :) ja, hun er så søt og er blitt godt mottatt av de andre kattene. Har astronomiske navn på de andre pusene, så da må hun få det og. Andromeda er veldig kult, litt langt kanskje, men fint også. 

Tusen takk til alle som har kommet med linker og forslag, skal nok finne det perfekte navn til den lille pøbelen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...