Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har vært separert fra barnefar en stund og mottar overgangsstønad. Vi har begynt å finne tilbake til hverandre men vi vil ikke flytte sammen før vi er helt sikre på at det vil fungere.

Når burde jeg si ifra til nav? Vil ikke lure til meg noen penger, men å ringe nav og si "har spist middag, snakket mye og hatt sex med barnefar men vi vil ikke bo sammen på lenge hvis vi vil prøve igjen" føles litt rart. Noen som vet hva som er rett å gjøre her?

Anonymkode: 77f83...754

Videoannonse
Annonse
Skrevet

avogtil er det lurt å holde kjeft til du vet konkret hva som skjer.. iallefall ville jeg ikke informert noe til de nevrotiske kjerringene i NAV om det. 

Anonymkode: 35bd5...bf9

• Liker 1
Skrevet

Du skal ikke ha noe forhold til barnefar hvis du skal ha rett på OS. Så du svindler allerede her. Hvis noen tipser NAV så kan det hende du sliter. 

Uansett: Ville sagt i fra så fort dere begynte å oppføre dere som i et forhold. Om dere bor sammen eller ikke har ingenting å si. 

• Liker 2
Skrevet

Enig over. Er du kjæreste sammen med barnefar igjen så må du melde i fra til NAV. De finner alltid ut av det enten ved tips igjennom 3. person eller ved "snoking" på egenhånd. Du sparer deg selv for politianmeldelse, store bøter og evt fengsel. 

Skrevet

Har vært i samme situasjon. Eller, nesten. Det hadde vært slutt i en del mnd og sparepengene begynte å gå tom (jeg var student), så jeg søkte overgangsstønad etter en stund. I søknadsperioden fant vi ut av vi skulle prøve forsiktig, at vi kanskje skulle finne tilbake til hverandre. Jeg pratet ned NAV og jeg fikk beskjed om at når vi prøver å finne tilbake til hverandre, så anser de ikke meg som alene. Så jeg fikk stoppet hele søknadsprosessen og vi ble sammen igjen en stund etterpå :) 

Skrevet

Det vesentlige her er vel hvorvidt du fortsatt kan regnes som enslig forsørger eller ikke. Dersom dere deler husholdning på nåværende tidspunkt er det helt klart svindel å ikke informere NAV om dette. Hvorvidt du har sex med barnefar eller andre er vel egentlig irrelevant så lenge dette ikke har noen økonomiske konsekvenser for hverken deg/dere eller NAV. Se an til du er sikker på hva som skjer, men gi beskjed straks dere evt konkluderer med å flytte sammen igjen. Lykke til - hva enn dere ender opp med :-)

Anonymkode: a56c1...d6a

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vesentlige her er vel hvorvidt du fortsatt kan regnes som enslig forsørger eller ikke. Dersom dere deler husholdning på nåværende tidspunkt er det helt klart svindel å ikke informere NAV om dette. Hvorvidt du har sex med barnefar eller andre er vel egentlig irrelevant så lenge dette ikke har noen økonomiske konsekvenser for hverken deg/dere eller NAV. Se an til du er sikker på hva som skjer, men gi beskjed straks dere evt konkluderer med å flytte sammen igjen. Lykke til - hva enn dere ender opp med :-)

Feil. Dersom TS og barnefar begynner å gå ut som par igjen, uansett om de bor sammen eller ei, regnes ikke TS som enslig forsørger lenger, og har ikke krav på OS.

Anonymkode: 3e9fd...cab

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor alene og betaler 10k i husleie alene. Har ikke felles husholdning med mannen.

Leste om Navs oppdatere regler at hvis man flytter sammen igjen må det meldes ifra, og skjer det så ringer jeg de øyeblikkelig! Sto ingenting om at hvis man har snakket om å kanskje prøve på nytt så må man melde ifra. Det kan skjære seg i morgen for alt jeg vet.

Gjest Magnifiq
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor alene og betaler 10k i husleie alene. Har ikke felles husholdning med mannen.

Leste om Navs oppdatere regler at hvis man flytter sammen igjen må det meldes ifra, og skjer det så ringer jeg de øyeblikkelig! Sto ingenting om at hvis man har snakket om å kanskje prøve på nytt så må man melde ifra. Det kan skjære seg i morgen for alt jeg vet.

• Du må ikke ha et forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far.

du har jo et forhold til barnefar, selv om dere ikke bor sammen. Så jeg ville meldt i fra med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...