Crembrule Skrevet 25. januar 2016 #1 Skrevet 25. januar 2016 Hei. Jeg og mannen min vurderer å skaffe oss en GD valp. Vi har erfaring og er godt vant med hunder, men det jeg tenker litt på, er når jeg skal gå tur med hunden. Jeg er ca 160 cm og hunden vil nok veie mye mer enn meg. Er jo såklart redd for at jeg ikke skal greie å holde den igjen dersom det skulle oppstå en situasjon. Man må selvsagt lære hunden å gå pent på tur, men likevel..? Til deg som har eller har hatt GD, hvordan er det med turgåing? Har dere brukt noe utstyr i form av f.eks sele? Lurer også på plass i bil. Jeg har en liten stasjonsvogn. Ville den som voksen fått plass i bagasjerommet, eller burde jeg kjøpt større stasjonsvogn? Og for ca hvor mange kroner spiser den for i måneden? På forhånd takk for innspill :-)
Skywise Skrevet 25. januar 2016 #2 Skrevet 25. januar 2016 Har ikke grande men har vært borti dem en del. Mitt inntrykk er at de er som de fleste andre giganter, ganske rolige og godmodige i gemytt. Om de får en fornuftig oppdragelse er de ganske greie å håndtere i de fleste situasjoner, men er greit å ha en grime. Tenker du på spesialutstyr? Har verken sett eller hørt om det. En god del bruker halsbånd for å ha bedre kontroll på hunden, men man kan fint bruke sele så lenge man har kontroll om noe skulle skje. Vet ikke, alle jeg kjenner med GD har hatt SUV eller varebil. Om du har en liten stasjonsvogn, tror jeg du kanskje kan få litt problemer. Fôrkostnader kan du enkelt regne på selv. En GD veier alt fra 50 - 90 kg. En hund på 60 kg spiser gjerne over 1kg hver dag. Pr. mnd blir det godt over 30kg fôr, dermed kan du regne ut selv hva det vil koste. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #3 Skrevet 25. januar 2016 Det jeg har vært borti de virker de som fantastiske hunder, er bare litt trist at de ikke lever så lenge :-( kjenner ei som har to, og hun fortalte meg at de sjelden blir mer enn syv. Vet ikke om det stemmer da. Hadde ikke orket å ha en rase som dør så tidlig :-( Anonymkode: bd76f...412 1
Crembrule Skrevet 25. januar 2016 Forfatter #4 Skrevet 25. januar 2016 Takk for innspill! Bilen blir nok kanskje litt liten ja, men det er jo sånn man kan vurdere etterhvert som hunden vokser:-) ja det stemmer at de ikke blir så gamle, det er selvsagt dumt. Men har man en fantastisk hund den tiden man har dem, vil man ihvertfall sitte igjen med gode minner :-)
Monky6 Skrevet 26. januar 2016 #5 Skrevet 26. januar 2016 Måtte regne på det med fòr, da jeg alltid har hatt lyst på GD selv. Skaffet meg Shar pei i stedet, da GD lever for kort, og er for stor til å ha med bort på besøk og jobb. Er du uheldig og får en allergiker (som jeg har fått), ville en voksen GD spist for 3200kr i mnd av det foret vi bruker. Akkurat nå er jeg uendelig lykkelig for at skrukken min kun er 23 kg, for det er dyrt nok som det er, med alt som kommer i tillegg av vetrinær og utstyr etc. Er du heldig og får en som tåler LABB fra felleskjøpet, så er du nærmere 1000lappen i mnd.
Gjest O.G. Skrevet 26. januar 2016 #6 Skrevet 26. januar 2016 De er tandre, så jeg ville valgt en annen rase.
Ulven Skrevet 26. januar 2016 #7 Skrevet 26. januar 2016 Jeg har ikke erfaring med GD, men derimot mye med Irsk Ulvehund. Du trenger en bil hvor hunden kan ligge komfortabelt, men også sikkert. De fleste med gigantrasene velger en større kassebil, siden man kan sette inne et sikkerhetsgitter som trygger passasjerene. Mat for en gigant koster mye. For vår siste IU ble det minst 1500 pr måned. Forsikring er veldig dyrt da disse rasene ligger i høyeste forsikringsgruppe. Men man bør ha forsikring for det er en sykdomsutsatt rase. Medisiner koster mye da disse rasene trenger en velvoksen mengde medisin når uhell/sykdom oppstår. Kjøp medisintilegg på forsikringen. Det hjelper litt. Jeg vil hverken anbefale eller frabefale en GD, men sett deg godt inn i rasen, sykdommer og levetid og se om dette er noe du kan akseptere før du setter deg på valpeliste. For vår del har vi nå byttet fra IU til en liten rase, da vi ikke lenger orker å miste hundene våre etter så kort tid. Våre tre ble 9, 6, og 8 år, og det er alt for tidlig med tanke på at disse rasene sjelden er voksne mentalt før de er nær tre år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå