Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare få ut litt frustrasjon over noen trangsynte regler angående foreldrepenger og permisjon. 

Nå jobber jeg oppimot100%, av og til over i mnd. Men til sommeren reduseres min prosent til 25% fast. Jeg jobber hele tiden, og vil jo gjøre alt for å klarer å jobbe frem til permisjon.  Men er f... Meg lite motiverende å jobbe ræva av seg, for så å kun få foreldrepenger utifra de 25%,  og i tillegg mister min samboer rett på full foreldrepenger da han vil kun få for 25% han også. Og dette skal man leve på?? Jo takk for de flotte reglene...  Velger jeg derimot engangsstønad, mister jeg retten på permisjon etter 7 uker,  og far må ut i permisjon med 25% utbetaling,  med mindre jeg plutselig får full jobb eller blir 75% student. 

Og, jeg søker på fulltidsjobb hele tiden. 

Dette innlegget passer nok inn flere steder. Men har mest med   det økonomiske.  

Anonymkode: 79849...2de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes jo løsninger som kan fungere. For fem år siden var jeg i samme situasjon, og jeg valgte å gå ut i permisjon tolv uker før termin. Det var i hvert fall lov da, men jeg vet ikke om det hjelper noe på din situasjon?

Ellers går det an å argumentere for å få regnet ut gjennomsnitt av de siste seks mnd. Det gjorde jeg, og slik ble det også. Det er altså mulig å finne en god løsning, litt avhengig av når du har termin. Lykke til  :) 

Anonymkode: 4c042...1fc

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må bare få ut litt frustrasjon over noen trangsynte regler angående foreldrepenger og permisjon. 

Nå jobber jeg oppimot100%, av og til over i mnd. Men til sommeren reduseres min prosent til 25% fast. Jeg jobber hele tiden, og vil jo gjøre alt for å klarer å jobbe frem til permisjon.  Men er f... Meg lite motiverende å jobbe ræva av seg, for så å kun få foreldrepenger utifra de 25%,  og i tillegg mister min samboer rett på full foreldrepenger da han vil kun få for 25% han også. Og dette skal man leve på?? Jo takk for de flotte reglene...  Velger jeg derimot engangsstønad, mister jeg retten på permisjon etter 7 uker,  og far må ut i permisjon med 25% utbetaling,  med mindre jeg plutselig får full jobb eller blir 75% student. 

Dette er nok ikke helt etter boka, men hvis jeg hadde vært deg ville jeg bedt legen om en sykmelding en stund før stillingen din blir redusert. Da vil du får sykepenger og foreldrepenger etter 100 % stilling. Skal jo ikke se bort i fra at du får noen gravid plager på slutten heller, så en sykmelding kommer nok ikke helt ut av det blå. 

Anonymkode: 5a9a8...e85

Skrevet

Har du sjekket om du kan ha krav på dagpenger siden stillingen din blir redusert med mer enn 50%?

Anonymkode: 0671f...67b

Skrevet

Problemet er at jeg kun har fast stilling 40/45%, men jobber såpass mye ekstra pga sykdom (jobber som førskolelærer,  statsjonsmedarbeider hos en bensinstasjon og ekstra ringevikar i kommunen + en annen butikk) derfor blir det fort over 100% på en god mnd. Og slik har det vært siden oktober.  

Men har snakket med nav, og er en mulighet for dagpenger, så må ta turen dit på det lokale å se. Aller helst har jeg ett håp å få fast stilling før jeg går ut, slik at blir greit 

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du satt deg inn i reglene, så hadde du visst at ved stor endring i inntektsgrunnlag, vil permisjonspengene regnes ut av de 6 månedene med best inntektsgrunnlag av 10 siste månedene før permisjon starter. Du hadde også visst at du du har krav på dagpenger for de 75% stilling du mister.

Anonymkode: 325e0...18f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...