Gå til innhold

Krav på bilder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg et kamera for noen år siden, og har brukt å det med meg i sosiale tilstelninger både med venner og gjennom jobben. Jeg har likt å ta bilder hele tiden, men legger de ikke ut på sosiale medier eller noe annet sted - jeg har de fordi jeg synes det er hyggelig å se tilbake på ting jeg har vært med på. Folk får selvsagt bilder hvis de har lyst på det og de spør på en fin måte. Problemet er kollegaene mine. Det er et evig mas om at jeg enten må laste de opp på Facebook ("Jeg må ha nytt profilbilde NÅ!"), laste de opp på Flickr e.l. eller ta med dataen min på jobb og laste over på deres eksterne harddisker og så videre. Det er egentlig ikke noe problem i utgangspunktet, men heller en kombinasjon av måten det spørres på, og hyppigheten. La oss si at jeg tar bilder på sosiale tilstelninger èn til to ganger i måneden, og har 20 kollegaer som alle vil ha sin del av bildene. Det blir en del overføringer siden alle MÅ ha bildene umiddelbart, fordi de må ha nytt bilde til Tinder/Face/LinkedIn og så videre i det uendelige. Hele greia har ført til at jeg har mistet helt lysten til å ha med kameraet, og har droppet det flere ganger i det siste (til om mulig enda større misnøye fra de andre...). 

Er det jeg som er sær som ikke gidder å ha masse etterarbeid med bildene jeg tar for min egen del, eller burde jeg bruke masse tid på å sende/overføre/laste opp bilder fordi folk har krav på det? 

Anonymkode: d2c93...299

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes kollegaene dine er storforlangende. Hadde begynt å svare noe sånt som "dessverre kan jeg ikke ta den med, men sleng hit telefonen din så kan vi ta noen fine bilder av deg nå"

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du er sær. De burde i det minste betale deg om du skal ha masse styr med bilder de vil ha, du bruker jo tid på det. Det er en uting at folk krever at andre stiller opp med ting fordi det ikke "koster" noe, hva med tiden det tar? Tid du heller ville brukt til noe du har lyst til. Ville de f.eks. brukt tid til å stadig kjøre deg omkring om du betalte de faktiske utgiftene og de brukte bare tiden sin? Tvilder på det gitt...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg å si nei!

Jeg har ofte blitt spurt om det samme da jeg er kjent som fotografen blant venner. Det jeg gjør er å ta med meg kameraet når jeg ønsker det (herlig måte å gjemme seg bak hvis man ikke føler seg helt tilpass på en fest) men lar være å ta det med ofte fordi, som jeg sier, jeg vil "være tilstede og ha det gøy jeg også". Er man "fotografen" blir man låst med det på eventer. 

Har takket ja en del ganger med å ta bilder, noen svært få er superhyggelige, takker tusenvis av ganger og overrasker til og med med en flaske vin. Men når jeg nå har sett en god del av bildene mine på facebook uten kreditering så blir jeg så sint, og dette er de som har mast i flere dager på om jeg ikke kan redigere bildene ferdig (jeg gir aldri fra meg uredigerte bilder) og sutrer masse. Ikke får jeg et takk heller.  Så nå sier jeg bestemt nei, unnskylder meg med at jeg ikke har tid eller sier det som det er: at jeg er lei av at å ikke få et takk engang. 

Når det gjelder betaling så kan du kreve det, men det er vanskelig. Du kan hinte om at det tar "x antall timer" å redigere pluss å ta bildene, og at du gjerne vil ha en vennetjeneste tilbake eller rett og slett timesbetaling. Husk at de som jobber som fotografer krever mye penger (tror det kan være sånn 1000 kroner for bare utrykning, deretter noen tusen til for redigering av et visst antall bilder). 

Anonymkode: 1e020...700

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar! Godt å få bekreftelse på at det ikke er "egoistisk og dårlig gjort" å ikke dele bildene umiddelbart. Jeg er helt enig i at jeg må bli flinkere til å si nei! Føler meg bare så dum når jeg prøver å forklare at det tar en del tid, og det er null forståelse å få for det (for det er jo bare bilder, sant?). :( Bah. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25 January 2016 at 11.17, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte meg et kamera for noen år siden, og har brukt å det med meg i sosiale tilstelninger både med venner og gjennom jobben. Jeg har likt å ta bilder hele tiden, men legger de ikke ut på sosiale medier eller noe annet sted - jeg har de fordi jeg synes det er hyggelig å se tilbake på ting jeg har vært med på. Folk får selvsagt bilder hvis de har lyst på det og de spør på en fin måte. Problemet er kollegaene mine. Det er et evig mas om at jeg enten må laste de opp på Facebook ("Jeg må ha nytt profilbilde NÅ!"), laste de opp på Flickr e.l. eller ta med dataen min på jobb og laste over på deres eksterne harddisker og så videre. Det er egentlig ikke noe problem i utgangspunktet, men heller en kombinasjon av måten det spørres på, og hyppigheten. La oss si at jeg tar bilder på sosiale tilstelninger èn til to ganger i måneden, og har 20 kollegaer som alle vil ha sin del av bildene. Det blir en del overføringer siden alle MÅ ha bildene umiddelbart, fordi de må ha nytt bilde til Tinder/Face/LinkedIn og så videre i det uendelige. Hele greia har ført til at jeg har mistet helt lysten til å ha med kameraet, og har droppet det flere ganger i det siste (til om mulig enda større misnøye fra de andre...). 

Er det jeg som er sær som ikke gidder å ha masse etterarbeid med bildene jeg tar for min egen del, eller burde jeg bruke masse tid på å sende/overføre/laste opp bilder fordi folk har krav på det? 

Heter du noe på S?^^

Anonymkode: 295df...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke bare sende bildene til dem på e-post?

Anonymkode: eb676...d94

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.1.2016 at 14.54, AnonymBruker skrev:

Takk for fine svar! Godt å få bekreftelse på at det ikke er "egoistisk og dårlig gjort" å ikke dele bildene umiddelbart. Jeg er helt enig i at jeg må bli flinkere til å si nei! Føler meg bare så dum når jeg prøver å forklare at det tar en del tid, og det er null forståelse å få for det (for det er jo bare bilder, sant?). :( Bah. 

Så lenge du faktisk gir de kopi av bildene som du tar av kollegaene dine innen en viss tid så er det jo greit. Forstår godt at de vil ha kopi av bildene du tar av dem. Men de kan ikke forvente at de får de dagen etterpå. hvis det blir for stress å gi de en kopi av bildene så kan du jo bare la vær å ta bilde av de.

Anonymkode: 096fb...270

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du faktisk gir de kopi av bildene som du tar av kollegaene dine innen en viss tid så er det jo greit. Forstår godt at de vil ha kopi av bildene du tar av dem. Men de kan ikke forvente at de får de dagen etterpå. hvis det blir for stress å gi de en kopi av bildene så kan du jo bare la vær å ta bilde av de.

Forstår du hvor mye jobb det er med fremkalling? Dersom man tar 100 bilder en dag, så kanskje man har lyst å jobbe med 10 av de. Jeg sletter da de 90 andre etter en liten stund. Hvorfor skal ts bruke masse tid på å fremkalle alle "100" når det bare blir slitsomt? Fotografering når man ikke får noe igjen for det er en hobby. En hobby skal gi glede og overskudd.

Ts, kanskje du bør forklare de som maser hvor mye tid det tar, og si rett ut at du må gjøre ting i ditt eget tempo og bare deler det du er fornøyd med når det er ferdig?

Anonymkode: 503b5...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår du hvor mye jobb det er med fremkalling? Dersom man tar 100 bilder en dag, så kanskje man har lyst å jobbe med 10 av de. Jeg sletter da de 90 andre etter en liten stund. Hvorfor skal ts bruke masse tid på å fremkalle alle "100" når det bare blir slitsomt? Fotografering når man ikke får noe igjen for det er en hobby. En hobby skal gi glede og overskudd.

Ts, kanskje du bør forklare de som maser hvor mye tid det tar, og si rett ut at du må gjøre ting i ditt eget tempo og bare deler det du er fornøyd med når det er ferdig?

Skal man ta bilder av folk så får man finne seg i å gi de en kopi om de vil ha. Hvis ikke kan hun jo la vær å ta bilder av de som vil ha kopi. Hun må da ikke fremkalle de. Hun kan gi de en digital kopi, sende de på mail. Det gjør jeg, er en selvfølge når jeg tar bilder av folk at de får kopier. Noe annet ville være merkelig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal man ta bilder av folk så får man finne seg i å gi de en kopi om de vil ha. Hvis ikke kan hun jo la vær å ta bilder av de som vil ha kopi. Hun må da ikke fremkalle de. Hun kan gi de en digital kopi, sende de på mail. Det gjør jeg, er en selvfølge når jeg tar bilder av folk at de får kopier. Noe annet ville være merkelig. 

Jeg synes ikke det er en selvfølge. Det kommer an på hvordan man tar bilder. Dersom man i utgangspunktet tar bilder av en begivenhet eller forsøker å fange stemningen. Si f.eks. at firmaet er ute på en konsert og kollegaer er en del av bildet, men ikke egentlig motivet. Da er det ikke noen selvfølge å passe på at alle som er med i hvert bilde skal ha en kopi. Dersom ts er mest opptatt å fange en stemning, lys eller et samspill mellom artister og publikum - så er det helt greit å ikke dele alle bildene.

Det er lov å gå ut i offentlig miljø også og ta bilder, uten å spørre alle som blir statister om det er ok.

Dersom det er snakk om at en kollega har jubileum eller noe som skal feires og det er bare kollegaer tilstede, så synes jeg fortsatt at fotografen har rett til å velge ut hvilke bilder som skal deles, men da hadde jeg syntes det var rart om ingen bilder ble delt. Jeg ville syntes det var greit å sende en utvalgt bildeserie til alle som var med. Ikke plukke ut et og et bilde til hver.

Jeg synes det er stor forskjell på å ta f.eks 20 bilder med et kompaktkamera eller mobilkamera en kveld og dele, og å ta kanskje over 100 bilder med et speilreflekskamera. Da må du sannsynligvis inn å redigere utsnitt, farger, ... og endre størrelse på bildet også. For at det ikke skal bli for stor mail eller ende med store filoverføringer. I tillegg så forstår ofte ikke mange hvor mye jobb det er med det og sier knapt takk, og de krediterer sjelden fotografen når de legger ut bilde heller. Det synes jeg er respektløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del i Dropbox-mappe. Si at de har 48 timer på å kopiere selv før bildene fjernes. 

Anonymkode: e05f2...3fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hater at andre har bilder av meg som jeg ikke har/har sett sjøl. Så jeg skjønner dem godt. Da får su heller slutte å ta bilder av dem, eller informere om at du ikke har mulighet til å dele eventuelle bilder som tas av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...