AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #1 Del Skrevet 25. januar 2016 Hei. Jeg begynner å bli litt bekymret for tantebarnet mitt. Hun er fem år, veldig tynn, mye tynnere enn andre barn på hennes alder. Jeg bruker å ha hun noen helger av og til, og i løpet av en helg kan jeg få i henne i underkant av to brødskiver. Eneste jeg får proppet i henne er søtsaker, som is eller lignende. I går var hun på besøk, og da spiste hun et par pommes frites, et stykke sjokoladekake. Så var hun veldig aktiv, sprang og lekte seg, da ble hun fort sliten. Etterpå fikk hun en is, etterfulgt av jordbær. Etter en stund ble hun veldig vond i magen, krøpet seg sammen osv. Så skulle hun på do og bæsje, men hun fikk det ikke til, som vanlig.. Hun får ikke ut bæsjen sin, fordi det er vondt. Hun satt der i 20 minutter å prøvde. Liten stund etterpå begynte hun å rape, så spydde hun, mye.. Hele badegulvet var fullt! Men da ble hun bedre. Jeg ville ta ho med til legen, men ho nektet. Det var veldig sent på kvelden så ho skulle legge seg også. I tillegg til dette så er ho veldig mørk rundt øynene. Jeg begynner å bli bekymret og tenker på underernæring.. Det kan jo være farlig etterhvert?? Jeg har snakket med mor men hun sier hun spiser når godt når hun er hjemme. Noen som har opplevd lignende? Hilsen bekymret tante. Anonymkode: e9009...b93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juniper Skrevet 25. januar 2016 #2 Del Skrevet 25. januar 2016 Du er bekymret for at hun er underernært, og så gir du henne pommes frits, is, sjokoladekake og sånt? For det første så må du jo ikke gi henne sånne alternativer! For henne på sunn mat! Kjøtt, egg, grønnsaker! For det andre, hva sier foreldrene? Det er jo de som må ta henne med til legen om det ikke er helt akutt! Kan absolutt være at hun er underernært, men det er i første rekke foreldrene som må ta tak her. Snakk med ditt søsken, forklar bekymringene. Hvis du ikke når fram kan du sikkert diskutere det med legen din. Mulig legen kan gi noen gode råd. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annrak Skrevet 25. januar 2016 #3 Del Skrevet 25. januar 2016 3 minutter siden, Juniper skrev: Du er bekymret for at hun er underernært, og så gir du henne pommes frits, is, sjokoladekake og sånt? For det første så må du jo ikke gi henne sånne alternativer! For henne på sunn mat! Kjøtt, egg, grønnsaker! For det andre, hva sier foreldrene? Det er jo de som må ta henne med til legen om det ikke er helt akutt! Kan absolutt være at hun er underernært, men det er i første rekke foreldrene som må ta tak her. Snakk med ditt søsken, forklar bekymringene. Hvis du ikke når fram kan du sikkert diskutere det med legen din. Mulig legen kan gi noen gode råd. Jeg skriver jo i innelgget at mora sier hun spise mye når hun er hjemme. Pommes fritsen var en del av en middag, vi hadde biff. Er ikke sånn at jeg gir henne sånt hver dag, men i går bar en spesiell dag. Jeg informerte bare om hva hun hadde spist akkurat i går, siden hun spydde. Selvfølgelig får hun sunn mat, har et ganske godt kosthold selv, men hun spiser jo ikke. Jeg lurte på om noen hadde opplevd noe lignende... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #4 Del Skrevet 25. januar 2016 Hvis hun ikke får til og bæsje, og er forstoppet, så er det ikke plass til mat. Noe som vises ved at hun får vondt i magen, kaster opp, og blir bedre. Hun burde jo absolutt vært hos legen, både for og finne årsak til hyppig forstoppelse, og for dette med mat. Jeg ville forsøkt og snakket med foreldrene en gang til, og da ikke bare om maten, men avføringen også. Anonymkode: 6e278...536 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #5 Del Skrevet 25. januar 2016 Sønnen min var akkurat som du beskriver hvordan jenta er hos deg.. Han var forstoppet, kastet opp, var undervektig, og sluttet etterhver å vokse. Han har gluten- og laktoseintoleranse. Men siden jenta spiser bra, ikke kaster opp, og ikke er forstoppet, hjemme hos foreldrene tror jeg du må se på hva som er forskjellen mellom kostholdet hun har hjemme, og kostholdet hun har hos deg. Hva er forskjellen? Kan det være noe hun spiser hos deg som hun ikke spiser hjemme, og som hun reagerer på? Anonymkode: 0bd67...4bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annrak Skrevet 25. januar 2016 #6 Del Skrevet 25. januar 2016 Det var det jeg tenkte før, dette med forskjellig mat. Men jeg har snakket med moren, og fått høre hva hun spiser mest av når hun er hjemme, og som oftest lager det når hun er hos meg. Jeg tenkte på laktoseintolerant, for det er jeg. Men moren sier hun spiser og drikke melkeprodukter hjemme. Jeg har snakket med mor i nå nylig, og sagt at hun burde ta hun med til lege for en allergisjekk, og dette med avføring. Takk for svar folkens! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #7 Del Skrevet 25. januar 2016 Foreldrene bør ta henne til legen Anonymkode: 95c41...707 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lunamuna Skrevet 25. januar 2016 #8 Del Skrevet 25. januar 2016 Det du skriver her, tyder på forstoppelse. Forstoppelse kan vel i teorien også gjøre en underernært fordi en ikke klarer å spise. Jeg tenker det også kan være en idè å sjekke for gluten-intoleranse/Cøliaki. Når det kommer til laktose, har jeg helt andre erfaringer enn det som er skrevet her, så det vil jeg ikke uttale meg om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #9 Del Skrevet 25. januar 2016 En ting kan være at hos deg vet hun at hun får tilbud om diverse søtsaker om hun ikke vil spise det sunne først, kan godt tenkes at hun ikke får det alternativet gjemme og derfor spiser godt og sunt hjemme men nekter his deg. Heller ikke rart at en blir dårlig i magen av å bare spise usunt og søtt en helg heller. Anonymkode: 061f4...078 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magnifiq Skrevet 25. januar 2016 #10 Del Skrevet 25. januar 2016 Når hun spise godt til vanlig, så er det da ikke nødvendig å ta henne til legen fordi hun spiser dårlig når hun er på besøk hos deg en helg? Min datter er tynn som en strek, men hun spiser masse mat. Når de kommer til forstoppelse, så bør foreldrene ta henne med til legen, om dette er et problem hun har til vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå