Gå til innhold

Når pinnestørrelse og strikkefasthet er lik, men lengden garn varierer - hvorfor er det slik?


illywhack

Anbefalte innlegg

Jeg skal strikke pute etter oppskrift fra Sandnesgarn, men siden den skal toves tenkte jeg å bruke ullteppegarn fra Spar Kjøp da dette er ca halv pris av Sandesgarn akkurat nå (har strikket mye med dette og synes det er et helt greit garn som tover godt)

Men da jeg kikket på pinnestørrelse og stikkefasthet for å sjekke at dette samsvarte, la jeg merke til en ting: 50 gram Fritidsgarn fra Sandesgarn er 70 meter, mens 50 gram Ullteppegarn fra Spar Kjøp er 200 meter. Hvordan er dette mulig, når anbefalt pinnestørrelse og strikkefasthet er så og si det samme?

Er det noen som har et lurt svar på dette? Synes det var en enorm forskjell, men det er gjerne noe som har gått over hodet på meg når det gjelder garn :fnise:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zeitgeist
20 minutter siden, illywhack skrev:

Jeg skal strikke pute etter oppskrift fra Sandnesgarn, men siden den skal toves tenkte jeg å bruke ullteppegarn fra Spar Kjøp da dette er ca halv pris av Sandesgarn akkurat nå (har strikket mye med dette og synes det er et helt greit garn som tover godt)

Men da jeg kikket på pinnestørrelse og stikkefasthet for å sjekke at dette samsvarte, la jeg merke til en ting: 50 gram Fritidsgarn fra Sandesgarn er 70 meter, mens 50 gram Ullteppegarn fra Spar Kjøp er 200 meter. Hvordan er dette mulig, når anbefalt pinnestørrelse og strikkefasthet er så og si det samme?

Er det noen som har et lurt svar på dette? Synes det var en enorm forskjell, men det er gjerne noe som har gått over hodet på meg når det gjelder garn :fnise:

 

 

Nå må jeg bare si at jeg ikke kjenner til de to garntypene du nevner, men erfaringsmessig kan det være ulike typer ull kvalitetsmessig - opphav, bearbeidelse, tvinning osv. I tillegg kan det være at man oppnår ulike effekter med ulikt garn, selv om strikkefasthet og pinnestørrelse samsvarer. Jeg har merino lace-garn fra Lana Grossa som har en løpemeter på 400 m og royal alpakka fra Lang Yarns, løpemeter ca. 280 m. Begge skal strikkes på pinnestørrelse 3-4, og strikkefastheten er lik. Men måten garnet oppfører seg på er ulikt. 

Hvis du er fornøyd med garnet fra Sparkjøp, så strikk en prøvelapp og se hvor mye det tover seg i vask. Sammenlign dette med de målene som er oppgitt for Sandnes-garnet, slik at du får riktig sluttstørrelse (etter toving) på puta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fibrene i ferdig spunnet garn som er ulike. Sparkjøp garnet har jeg aldri kjøpt eller brukt men kjent på ved flere anledninger. Det er veldig løst spunnet og dermed får de mange flere meter inn i 50 grams nøste enn i det andre garnet. (Sandnesgarnet har jeg aldri tatt i men sandnes er en helt annen kvalitet.) 

Ser du på Drops oppskrifter så kan samme oppskrift brukes til mange ulike garntyper. Da oppgir de ulikt anntall nøster fordi meter i hvert nøste varierer mye. 

Det samme gjelder f.eks. frotehånklær. Der oppgir de gram pr. Kvm for å markere om dette er en tynn eller en god frote. (Særlig Jysk oppgir dette i sine hånkle annonser.) 

Anonymkode: cc0a8...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...