Gå til innhold

Skjønner ingenting om skatt og skattetrekk osv :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner absolutt ingenting!!!

I 2015 ble jeg trukket 35 % i skatt på det jeg tjente per måned, det står på lønnsslippene mine at dette er trukket.

Fikk skattetrekksmelding om mitt nye (?) skattekort i slutten av desember, og der står det plutselig at de bruker trekktabell 7120 for hovedinntekten, og 33 % skattetrekk for eventuelle tilleggsinntekter? 

Hvorfor er ting plutselig blitt endret, og hvordan vet jeg om jeg trekkes ut fra tabellen eller skattetrekket på 33 %? 

Jeg hadde en arbeidsgiver som jeg jobbet for i desember 2015, og fikk utbetalt lønn nå i januar. Der ser jeg ut fra lønnsslippen at det ikke er trukket skatt i det hele tatt? :( Fikk en ny arbeidsgiver som jeg har jobbet for nå i januar, og skal få lønn 1. februar. Hvordan vet jeg om jeg blir trukket her i det hele tatt, og hvor mye de eventuelt trekker? Synes dette er så forvirrende, og får ikke svar når jeg prøver å kontakte skatteetaten. 

- Jente 20

Anonymkode: 6d80c...0d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsgiver skal trekke skatt så d r rart om de ikke har gjort det på desemberlønna di.

sannsynligvis bruker de tabellen din npr de trenner nå i januar. Få inn på tabellen på skatteetaten.no

bla til du ser lønnen som ligner på det du skal ha i venstre kolonne så ser du skattetrekket ved siden av.

du bør også logge deg inn på www.altinn.no og se hva de tror du vil tjene og hvilke fradrag de har satt deg på. Juster om noe er veldig galt. Slik unngpr du baksmell. Få noen til å hjelpe deg om dette er vanskelig. Og de skal hjelpe deg å forstå, ikke gjøre det dor deg. Dette er viktig basiskunnskap for alle voksne, og det er IKKE vanskelig om du ikke har bestemt deg for at d r d.

Skrevet
5 minutter siden, Sissan1 skrev:

Arbeidsgiver skal trekke skatt så d r rart om de ikke har gjort det på desemberlønna di.

sannsynligvis bruker de tabellen din npr de trenner nå i januar. Få inn på tabellen på skatteetaten.no

bla til du ser lønnen som ligner på det du skal ha i venstre kolonne så ser du skattetrekket ved siden av.

du bør også logge deg inn på www.altinn.no og se hva de tror du vil tjene og hvilke fradrag de har satt deg på. Juster om noe er veldig galt. Slik unngpr du baksmell. Få noen til å hjelpe deg om dette er vanskelig. Og de skal hjelpe deg å forstå, ikke gjøre det dor deg. Dette er viktig basiskunnskap for alle voksne, og det er IKKE vanskelig om du ikke har bestemt deg for at d r d.

Ser på skattetrekksmeldingen at de pliutselig beregner at jeg skal tjene 171 600 i 2016. Jeg kommer ikke til å tjene så mye. Får jeg baksmell da, hvis jeg ikke endrer noe, men lar det stå slik og de trekker meg av den tabellen? 

Jobben jeg har nå er veldig uforutsigbar når det gjelder hvor mye jeg kommer til å få jobbe i løpet av året. Nå jobber jeg 10 timer i uka, men senere blir det kanskje 5 timer i uka, andre perioder ingenting i det hele tatt. Så synes ting er veldig vanskelig å beregne :(

Skrevet

Du har ikke blitt trukket 35%, det er nesten helt sikkert. Du har tabelltrekk, ikke prosenttrekk. Se på en av lønnsslippene fra i fjor: Hvor mye (i kroner) har det blitt trukket, og hva har du tjent (før skatt?). Eksempel: Du har blitt trukket 2 000,- i skatt en måned. Du har tjent 10 000,-. Da deler du 2 000 på 10 000, og får 0,2. Det betyr at du har blitt trukket 20% dersom tallene var slik. 

Anonymkode: d6e65...e97

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke blitt trukket 35%, det er nesten helt sikkert. Du har tabelltrekk, ikke prosenttrekk. Se på en av lønnsslippene fra i fjor: Hvor mye (i kroner) har det blitt trukket, og hva har du tjent (før skatt?). Eksempel: Du har blitt trukket 2 000,- i skatt en måned. Du har tjent 10 000,-. Da deler du 2 000 på 10 000, og får 0,2. Det betyr at du har blitt trukket 20% dersom tallene var slik. 

Anonymkode: d6e65...e97

Men er det krise at det står at jeg "kommer til å tjene" mye mer enn jeg i virkeligheten kommer til å tjene? Hvis jeg tjener et visst beløp per måned, og blir trukket ut fra tabellen (og evt. ikke trukket hvis jeg ikke tjener nok til å bli trukket ut fra tabellen en spesifikk måned), vil jeg da kunne få baksmell på noen måte? 

Skrevet

Spurt på en litt annen måte: 

Dersom det er beregnet at jeg skal tjene 171 600 i løpet av 2016, hva skjer da om jeg tjener mindre enn dette beløpet? Og hva skjer om jeg feks. tjener mer enn dette beløpet? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spurt på en litt annen måte: 

Dersom det er beregnet at jeg skal tjene 171 600 i løpet av 2016, hva skjer da om jeg tjener mindre enn dette beløpet? Og hva skjer om jeg feks. tjener mer enn dette beløpet? 

Dersom du tjener mindre, så kan du risikere å betale for mye skatt. Altså får du tilbakebetalt penger. 

Anonymkode: e3dbb...372

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt sjokkert over hvor kunnskapsløse folk er i dag!

Anonymkode: 9a630...d6d

• Liker 13
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du tjener mindre, så kan du risikere å betale for mye skatt. Altså får du tilbakebetalt penger. 

Okei, men da er det jo egentlig ikke noe problem. Fordi jeg vet jeg ikke kommer til å tjene så mye som 171 600, så hvis jeg da lar dette beløpet stå (altså ikke endrer skattekortet), så vil jeg jo få tilbake penger senere. Greia er jo at jeg vil unngå baksmell :)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, men da er det jo egentlig ikke noe problem. Fordi jeg vet jeg ikke kommer til å tjene så mye som 171 600, så hvis jeg da lar dette beløpet stå (altså ikke endrer skattekortet), så vil jeg jo få tilbake penger senere. Greia er jo at jeg vil unngå baksmell :)

Jeg mener ikke å være ufin, men jeg skjønner ikke hvorfor du trodde at du skulle få baksmell av dette. 

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke å være ufin, men jeg skjønner ikke hvorfor du trodde at du skulle få baksmell av dette. 

Jeg vet/skjønner ingenting om hvordan de regner ut hvor mye skatt som skal betales osv. Jeg aner jo ikke om skattekortet mitt i det hele tatt passer meg. I tillegg er det visst plutselig blitt omgjort fra i fjor, så derfor er jeg enda mer forvirret. Og når jeg merket at jeg ikke ble trukket i skatt da jeg fikk lønn for det jeg jobbet i desember, så trodde jeg jo at jeg plutselig ikke trekkes i skatt selv om jeg egentlig skal det, slik at jeg får baksmell. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt sjokkert over hvor kunnskapsløse folk er i dag!

Anonymkode: 9a630...d6d

Og jeg blir stadig sjokkert over hvor frekke folk kan være, dømmer folk uten å vite noe om deres bakgrunn - spesielt når de er bak en skjerm!

Anonymkode: 708ac...393

• Liker 1
Skrevet

Med tabellkort trekkes det mer og mer i skatt jo høyere inntekt du har, slik sørger du for å unngå restskatt eller betale alt for høy skatt nå.

Det finnes ulike tabellkort, og ingen av dem bestemmes av hvor høy inntekt skatteetaten tror du får. Det er kapitalinntekter (f.eks. innskuddsrenter) og fradragene dine (rentefradrag, forsørgerfradrag om du har barn osv) som bestemmer hvilken tabell du skal ha for å betale riktig skatt.

Dersom du er redd for å betale feil skatt, må du altså se hva de tror du vil ha i fradrag i 2016, og sørge for at det er riktig.
Hvis du har store innskudd/aksjer eller lignende må du sørge for at det står på inntekten din. Grunnen til at rentene dine må tas høyde for i tabellen, er at du får dem utbetalt uten at det trekkes skatt fra banken. Derfor må du skatte av dem over lønnen din. Det betyr at man faktisk kan måte betale nesten all lønnen sin i skatt dersom man har veldig lav inntekt og veldig høye renteinntekter - men de færreste av oss er jo der da.

Og du - ikke bry deg om alle de "sjokkerte" her. Det er sikkert lenge siden de var ferske på skattekort, alle må lære dette en gang, og du lærer det nå :-).

Dette burde strengt tatt være basispensum på skolen, men slik er det dessverre ikke.

• Liker 4
Skrevet

Men den utbetalingen for desember bør du spørre firmaet om. De skal ikke betale ut lønn uten å trekke skatt, det har de ikke lov til. Lavere skatt er det enn til vanlig i desember, men noe skal det trekkes. Det eneste du skal få utbetalt uten skattetrekk er feriepenger, og bare dersom det betales ut året etter at det er opptjent.

Dvs. at dersom du avslutter et arbeidsforhold ved årsskiftet, kan de utbetale opptjente feriepenger i januar, og da uten å trekke skatt av det. Men lønn for arbeid i desember, SKAL det trekkes skatt av.

Skrevet
3 timer siden, Sissan1 skrev:

Dette burde strengt tatt være basispensum på skolen, men slik er det dessverre ikke.

Og det er det

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Sissan1 skrev:

Men den utbetalingen for desember bør du spørre firmaet om. De skal ikke betale ut lønn uten å trekke skatt, det har de ikke lov til. Lavere skatt er det enn til vanlig i desember, men noe skal det trekkes. Det eneste du skal få utbetalt uten skattetrekk er feriepenger, og bare dersom det betales ut året etter at det er opptjent.

Dvs. at dersom du avslutter et arbeidsforhold ved årsskiftet, kan de utbetale opptjente feriepenger i januar, og da uten å trekke skatt av det. Men lønn for arbeid i desember, SKAL det trekkes skatt av.

Jeg tror kanskje at grunnen til at det ikke ble trukket skatt, er at jeg tjente under 4000 kr på jobbingen i desember? Ser på tabellen at det trekkes kun når man tjener 4000 kr og mer. Jeg tjente litt over 3000. Så kan det være derfor? 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke når man har tabelltrekk- Man risikerer å betale for lite, faktisk. 

Jeg anbefaler TS å ordne seg nytt skattekort. 

Skrevet
29 minutter siden, smilo skrev:

Dette stemmer ikke når man har tabelltrekk- Man risikerer å betale for lite, faktisk. 

Jeg anbefaler TS å ordne seg nytt skattekort. 

Hvordan risikerer man det? Trekkes det ikke ut i fra hvor mye man tjener i den enkelte måneden, når man har tabelltrekk? 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan risikerer man det? Trekkes det ikke ut i fra hvor mye man tjener i den enkelte måneden, når man har tabelltrekk? 

Det trekkes ut fra hva du tjener, men det er også justert ut fra hva de forventer at du tjener. Så om du tjener mer enn forventet så vil du bli trukket mye hardere enn om du tjener mindre enn de forventer. 

Hvis du beregner prosent av høyeste og laveste trekksats på trekktabellen du har fått så vil du se at det er mye høyere prosent på den høyeste inntekten enn på den laveste. Hvos du da tjener lavere enn forventet så kan du ende opp med at du trekkes for lite. 

Skrevet
7 minutter siden, smilo skrev:

Det trekkes ut fra hva du tjener, men det er også justert ut fra hva de forventer at du tjener. Så om du tjener mer enn forventet så vil du bli trukket mye hardere enn om du tjener mindre enn de forventer. 

Hvis du beregner prosent av høyeste og laveste trekksats på trekktabellen du har fått så vil du se at det er mye høyere prosent på den høyeste inntekten enn på den laveste. Hvos du da tjener lavere enn forventet så kan du ende opp med at du trekkes for lite. 

Hæ? Men jo mindre man tjener, jo mindre skal man vel betale i skatt? Beklager, men jeg er helt grønn på dette. Ble enda mer forvirret etter at jeg ringte og snakket med en av de som jobber der :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...