Gå til innhold

Kan man låne andres (f.eks naboens) tilgang til artikler i nettaviser som er forbeholdt abbonenter, dersom man selv ikke er abbonent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det ikke lov?

Anonymkode: 8f2c9...b30

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis naboen gir ut brukernavn og passord, så finner da ingen ut av det

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, EvaLena skrev:

Hvis naboen gir ut brukernavn og passord, så finner da ingen ut av det

Takk for svar!

Vet du om det er lov til å gjøre det slik?

Skrevet

Aner ikke. Mest sannsynlig ikke 😊

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, EvaLena skrev:

Aner ikke. Mest sannsynlig ikke 😊

Ok., Takk for svar!

Skrevet

Det er ikke forbudt ved lov nei. Men det kan stå i avtalen man "signerer" på at dette abonnementet er personlig og ikke kan overdras av andre, for eksempel.

Anonymkode: 2cfa2...d56

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke forbudt ved lov nei. Men det kan stå i avtalen man "signerer" på at dette abonnementet er personlig og ikke kan overdras av andre, for eksempel.

Anonymkode: 2cfa2...d56

Ok. Takk for svar!

Jeg tenker på å kjøpe tilgang hos en eller flere nettaviser, men det hadde jo vært greit å fått tilgang gratis via nabo dersom det var lov

Skrevet

Med Aftenposten kan man i hvert fall dele ens digitale abonnement med ett medlem av husstanden. Vil tro å låne brukere bort ikke er lov nei. De er jo avhengig av inntekter.

• Liker 1
Skrevet

Eller hva med å betale selv, slik at avisene får inntekter og dermed kan opprettholde et tilbud....

Hvis mange nok er gratispassasjerer blir det dårlig med aviser etterhvert. Eller mye mer å betale for de som ønsker full tilgang.

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, Sofia123 skrev:

Med Aftenposten kan man i hvert fall dele ens digitale abonnement med ett medlem av husstanden. Vil tro å låne brukere bort ikke er lov nei. De er jo avhengig av inntekter.

14 minutter siden, rockybalboa skrev:

Eller hva med å betale selv, slik at avisene får inntekter og dermed kan opprettholde et tilbud....

Hvis mange nok er gratispassasjerer blir det dårlig med aviser etterhvert. Eller mye mer å betale for de som ønsker full tilgang.

Takk for svar!

Jeg er enig i at jeg bør kjøpe tilgang.

Skrevet

Har de bibliotekene som har pc-er med internett stående for bruk for publikum, kjøpt tilgang til disse artiklene som har tilgang kun for betalende lesere hos de største avisene?

• Liker 1
Skrevet

Så hvis naboen abonnerer på VG+, så skal du ha rett i å bruke deres brukernavn og passord for å lese sakene gratis? Er det fair synes du? Uansett om du hadde betalt de noen hundrelapper, er det likevel riktig å gjøre?

Hvis du synes avisene skriver så gode artikler at du vurderer å betale for å lese de, så synes jeg du skal gjøre det. God journalistikk koster penger, og uten penger blir det dårlig journalistikk. 

Jeg synes du skal kjøpe.

Anonymkode: 97489...0d7

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis naboen abonnerer på VG+, så skal du ha rett i å bruke deres brukernavn og passord for å lese sakene gratis? Er det fair synes du? Uansett om du hadde betalt de noen hundrelapper, er det likevel riktig å gjøre?

Hvis du synes avisene skriver så gode artikler at du vurderer å betale for å lese de, så synes jeg du skal gjøre det. God journalistikk koster penger, og uten penger blir det dårlig journalistikk. 

Jeg synes du skal kjøpe.

Anonymkode: 97489...0d7

Nei, jeg synes ikke det.

Noen aviser har det slik at ved abbonement på papirutgaven, så får man gratis tilgang på de artiklene i nettavisen som krever innlogging og/ eller betaling. Mange abbonenter av avisenes papirutgaver bruker heller ikke internett. Jeg tenkte ikke på å betale nabo for å få lese.

Jeg skaffer meg tilgang til +-artiklene ved å betale til nettavisene, når jeg får råd til det.

Takk for ditt svar! :)

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er det egentlig noe anderledes enn å låne bort papiravisen sin til naboen? 

Anonymkode: 982ff...7e8

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det egentlig noe anderledes enn å låne bort papiravisen sin til naboen? 

Anonymkode: 982ff...7e8

Takk for innspill! :)

Det hadde vært interessant med svar på dette, om noen kan svare

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...