AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #1 Del Skrevet 25. januar 2016 Hei. Jeg har slitt psykisk (depresjon, angst, psykosesymptomer, selvmordstanker og ustabilt humør) i nærmest ett år nå, uten at jeg har blitt bedre. Er seksten år gammel og har ikke gått på skole siden April 2015, og har kuttet ut kontakten jeg hadde med BUP pga tillitsproblemer. Nå i de siste ukene har jeg kranglet en del med moren min, og funnet ut at det er best om jeg ikke bor her, i hvert fall ikke til jeg er blitt bedre. Jeg trenger å være i et hjem hvor jeg føler jeg blir tatt hensyn til, og det gjør jeg ikke hjemme. Jeg har dessuten et veldig dypt sinne for min mor, over at hun ikke skaffet meg hjelp tidligere. Jeg vet det høres fælt ut, men en del av meg føler hun kunne forhindret at jeg ble syk. Jeg tror ikke moren min klarer å gi meg den omsorgen jeg trenger, som en psykisk syk ungdom, og derfor skal hun kontakte barnevernet og sette opp et møte for meg. Mitt spørsmål er, (1) hvor vil de mest sannsynlig sende meg? (2) Og kan de nekte meg i å flytte, eller si jeg ikke har en 'god' nok grunn? Har lest en del om både fosterhjem og barnevernsinstitusjoner, og tror institusjon hadde vært noe som hadde fungert bedre for meg enn fosterhjem- (3) vil de ta hensyn til det? (4) Og det viktigste, venninnen min sa at det kunne hende de tenkte hun drev med vold ellerno, og dermed tok brødrene mine fra henne? (5) Eller at de nekter meg å flytte hjem igjen når jeg er klar? Vet ikke mye om dette, og vil nok få mer info når mamma har ringt dem, men vil bare være forberedt. Anonymkode: cf9e5...041 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #2 Del Skrevet 25. januar 2016 Planlegger forresten også å fortelle barnevernet om misbruket av alkohol og hasj, samt problemene jeg har med nasking - i et håp om at de tar meg mer på alvor og kan gi meg skikkelig og rett hjelp. Har aldri vært flink i å si hva som er best for meg selv, og er veldig selvdestruktiv, men jeg vet at jeg ikke kommer til å få noe utav livet om jeg ikke blir frisk, og det blir jeg ikke om jeg forblir hjemme. Hva skjer om de mener jeg ikke trenger å flyttes ut, eller om de prøver å finne andre metoder for å holde meg hjemme (noe jeg helt ærlig forventer)? Anonymkode: cf9e5...041 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #3 Del Skrevet 25. januar 2016 Jeg vil anbefale deg ny kontakt med Bup. Du trenger utredning og behandling. Anonymkode: 6b0eb...a3e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #4 Del Skrevet 25. januar 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil anbefale deg ny kontakt med Bup. Du trenger utredning og behandling. Anonymkode: 6b0eb...a3e Vurderer å dra tilbake, men fokuset mitt foreløpig er å få flyttet ut (midlertidig). Tenker å starte med samtalebehandling igjen etter jeg har fått en mer stabil hjemmesituasjon. TS Anonymkode: cf9e5...041 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 25. januar 2016 #5 Del Skrevet 25. januar 2016 Flott at du er ressurssterk og prøver å finne en løsning, både med barnevernet, og eventuelt bup! Du virker reflektert og smart, stå på og sloss for at du skal ha det bra Sånn rent tidsmessig så kan du få hjelp fra barnevernet til du blir atten. Min lille erfaring med institusjon (som ikke er allverdens, jeg var kjæreste med en gutt da jeg gikk på ungdomskolen i et halvt år som bodde på institusjon) er at du må flytte ut når du er atten. Nå snakker jeg kun av egen erfaring, uten noe som helst relevant utdanning til å backe meg opp, men to år går fort når man prøver å bli frisk fra de symptomene du snakker om, og det er ikke sikkert at du noen gang kommer til å flytte hjem igjen. Når det gjelder brødrene dine, så tviler jeg sterkt på at barnevernet tror det er vold inn i bildet bare fordi du sliter (og ikke møter forståelse for dette). Nei, dette var vanskelig å svare på, og jeg har redigert innlegget mitt mange ganger nå, og vurdert å bare gå videre. Men sel om dette ikke gir deg et særlig godt svar, så vit at jeg har sett deg. Jeg scroller ikke bare videre, men vil gjerne prøve å gi deg et godt svar. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lou Salome Skrevet 25. januar 2016 #6 Del Skrevet 25. januar 2016 Begynn med å gå til fastlegen din, og diskuter problemene inngående. Du trenger åpenbart utredning av BUP, og hvis det er helt umulig, må dere finne alternative løsninger, privat utredning, DPS eller noe. Det er meget rart at barnevernet ikke er inne i bildet for lenge siden, du har ikke gått på skolen på et år? Har du avgangsvitnemål fra ungdomsskolen? Siden du er 16 bestemmer du noe når det gjelder medisinsk og helsemessig oppfølging selv, men foreldrene dine er fortsatt ansvarlige for all annen omsorg. Du må vurdere nøye om å bo på en institusjon vil gi deg noe bedre oppfølging enn å bo hjemme, særlig det du sier om rus, nasking osv. Å kunne følge vanlig skoleundervisningen bør være målet (og bli frisk selvfølgelig), ikke å slippe unna foreldre. Kanskje vil det være best for deg å flytte, men det må flere instanser være med på å vurdere (barnevern, skolerådgiver, lege, psykolog. Begynn hos legen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå