AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #1 Skrevet 25. januar 2016 Min eks har 3 barn, som alle nå er unge voksne. Om ikke lenge vil de ha behov for å kjøpe egen bolig. De to eldste har han sammen med kone nr1, og ett med eks-samboer. Barna har kjempegodt forhold til hverandre. Nå påstår yngste at far har sagt at han skulle hjelpe det mellomste barnet med kapital, og så har far bestemt at mor og stefar til eldste skal stable kapital til henne. Og yngste da, som er sønn av enslig mor (meg) uten fast lønn, det er mitt ansvar å sørge for at han har kapital når tiden kommer. (Jeg har jo bare én liksom - han har tre, det er argumentet hans) Sånn har han løst denne kabalen, og syns dette er logisk og rettferdig for alle. Er det virkelig det? Anonymkode: ab122...e8c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #2 Skrevet 25. januar 2016 Selvfølgelig ikke! Han burde gitt likt til alle tre. Anonymkode: 84582...ca6 16
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #3 Skrevet 25. januar 2016 Det er uetisk og han kommer sannsynligvis til å ødelegge forholdet til det yngste barnet for all fremtid (en slik urettferdighet glemmer man ikke), men utover å prøve å appellere til fornuften hans kan han juridisk sett selvsagt gjøre hva han vil med sine egne penger. Anonymkode: 01e98...aa6 10
Beccy87 Skrevet 25. januar 2016 #4 Skrevet 25. januar 2016 Denne hjelpen burde gå under forskudd på arv, og alle tre barna hans har krav på like stor andel av farsarven, uavhengig av hvilke mødre de har. Dette høres veldig urettferdig ut... 10
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #5 Skrevet 25. januar 2016 Helt på trynet urettferdig og idiotisk ut! Anonymkode: 1afda...b2d 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #6 Skrevet 25. januar 2016 Definitivt urettferdig. Om de andre ikke er etablert fra før er det blodig urettferdig. MEN det er hans penger og han kan gjøre som han vil med dem. Anonymkode: 48b36...280 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #7 Skrevet 25. januar 2016 veldig urettferdig ja! Anonymkode: 58411...6fd 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #8 Skrevet 25. januar 2016 Du kan ikke bestemme hvordan han bruekr pengene. Du kan imidlertid skaffe deg jobb med fast lønn så du kan hjelpe den ungen du selv har satt til verden, fremfor å forvente at han tar den oppgaven. Anonymkode: 536fb...161 4
Hactar Skrevet 25. januar 2016 #9 Skrevet 25. januar 2016 Far bør passe sine egne saker. Han kan ikke pålegge verken deg eller kone nr. 1 og stefar å stille med egenkapital "for seg". Han bør holde sin sti ren ved å gi sine barn likt, og la det være opp til mødrene å bidra med det de selv kan og ønsker. Rart han ikke ser det selv. 10
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #10 Skrevet 25. januar 2016 Ville passet på at det ble oppfattet som rettferdig. Min tante ble forbigått i et arveoppgjør(ble gitt som forskudd) og har null kontakt med min mormor(morfar er død) selv om det er over 20 år siden pengeoverføringen fra mine besteforeldre til min onkel(som fikk alt). Er vel også begrenset med tid dere har til å hjelpe barna. Det hjelper ikke nødvendigvis å kompensere med å gi til yngste sønnen mange år etter han skulle inn på boligmarkedet. Da trenger han jo ikke ha samme behov for pengene. og kan føle at de kom for sent til at han føler for å skvære opp med faren sin. Ikke bare bør man som forelder likebehandle barna sine, men dumt å risikere forholdet til sine barn pga penger. Så ville bedt mannen din om å lese om stygge arveoppgjør. Anonymkode: b2257...690 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #11 Skrevet 25. januar 2016 Før i tiden fikk kun eldste gutt hovedarven. Resten fikk klare seg selv. Nå er alt blitt bedre og stadig flere søsken bruker store deler av liver på å krangle om arven. Men vent, i kongehuset er det fortsatt eldste sønn som arver mest. Anonymkode: ae9eb...0ec
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #12 Skrevet 25. januar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville passet på at det ble oppfattet som rettferdig. Min tante ble forbigått i et arveoppgjør(ble gitt som forskudd) og har null kontakt med min mormor(morfar er død) selv om det er over 20 år siden pengeoverføringen fra mine besteforeldre til min onkel(som fikk alt). Er vel også begrenset med tid dere har til å hjelpe barna. Det hjelper ikke nødvendigvis å kompensere med å gi til yngste sønnen mange år etter han skulle inn på boligmarkedet. Da trenger han jo ikke ha samme behov for pengene. og kan føle at de kom for sent til at han føler for å skvære opp med faren sin. Ikke bare bør man som forelder likebehandle barna sine, men dumt å risikere forholdet til sine barn pga penger. Så ville bedt mannen din om å lese om stygge arveoppgjør. Anonymkode: b2257...690 Hehe dette forteller alt om den såkalte forholdet mellom foreldre å barn.. Åhh ja vi elsker hverandre, helt til det dreier seg om penger...da bryter vi kontakten og gir f i hverandre Anonymkode: 2bffd...f5c 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #13 Skrevet 25. januar 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe dette forteller alt om den såkalte forholdet mellom foreldre å barn.. Åhh ja vi elsker hverandre, helt til det dreier seg om penger...da bryter vi kontakten og gir f i hverandre Anonymkode: 2bffd...f5c Eller så kan du se på det som at "Den eldste/midterste/yngste er verdt nok for oss til at hen skal få penger til bolig, de to andre får klare seg selv!" Anonymkode: 5027c...ce7 8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #14 Skrevet 25. januar 2016 Sitat Jeg har jo bare én liksom - han har tre, det er argumentet hans Idiotisk argument. Han valgte selv å ha 3 unger, da får han være seg sitt ansvar bevisst og behandle dem likt. Anonymkode: 2601c...aea 2
peppermyntete Skrevet 25. januar 2016 #15 Skrevet 25. januar 2016 Jeg skjønner godt at han her er en eks. For en idiot! 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #16 Skrevet 25. januar 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Min eks har 3 barn, som alle nå er unge voksne. Om ikke lenge vil de ha behov for å kjøpe egen bolig. De to eldste har han sammen med kone nr1, og ett med eks-samboer. Barna har kjempegodt forhold til hverandre. Nå påstår yngste at far har sagt at han skulle hjelpe det mellomste barnet med kapital, og så har far bestemt at mor og stefar til eldste skal stable kapital til henne. Og yngste da, som er sønn av enslig mor (meg) uten fast lønn, det er mitt ansvar å sørge for at han har kapital når tiden kommer. (Jeg har jo bare én liksom - han har tre, det er argumentet hans) Sånn har han løst denne kabalen, og syns dette er logisk og rettferdig for alle. Er det virkelig det? Anonymkode: ab122...e8c Er det mulig? Han er jo helt på jordet. Han må og bør gi likt til alle barna sine. Og han kan faktisk ikke bestemme hva andre skal gi og ikke gi. Jeg har hørt mange rare argumenter, men denne var ny. Anonymkode: 3def2...090
Rosalie Skrevet 25. januar 2016 #17 Skrevet 25. januar 2016 Du skal vel være forsiktig med å blande deg, siden du er eks, og du ikke har fått denne info direkte fra ditt barns far. Men du bør støtte barnet ditt i at du skjønner at dette føles fryktelig urettferdig, men at hen bør prøve å heve seg over sin fars oppførsel. Og sånn ellers - jeg skjønner at foreldre velger å støtte kun ett barn dersom dette barnet er såpass psykisk funksjonshemmet at det vil trenge spesialtilpasset bolig a la Tangerudbakken. Dette barnet vil jo aldri klare å spare opp egenkapital til boligen, da det kun vil ha minstesats uføretrygd for ung ufør. Men dersom mine foreldre hadde valgt å gi min friske bror starthjelp i form av egenkapital, og jeg hadde måttet klare meg selv, hadde det vært fryktelig sårt, og jeg skjønner at slikt ødelegger forholdet ikke bare til foreldrene som skjevfordelte slik, men også til søskenet som tok i mot pengene vel vitende om at søsknene ikke fikk samme hjelp.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #18 Skrevet 25. januar 2016 TS her. Altså, vi har hatt mange konflikter opp gjennom og mye av det har dreid seg om penger og bidrag. F.eks ville ikke faren betale ekstrabidrag i forbindelse med konfirmasjonen, og det endte med at han hadde to selskap. Men bunaden han fikk av mine foreldre - se den ville de gjerne se han i. (Nå ønsket gutten å bruke den selv, så det var greit) Etter hvert når gutten har blitt eldre, har konfliktene avtatt siden han kan ordne opp i ting selv. Og far har vært snill og raus overfor alle ungene sine, og far ringte sønnen forrige dagen for å fortelle at han hadde bestilt tur til L.A. for de to Men løsningen hans på boligproblemet er det lenge siden kom med, og dette har nok såret veldig. Anonymkode: ab122...e8c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #19 Skrevet 25. januar 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke bestemme hvordan han bruekr pengene. Du kan imidlertid skaffe deg jobb med fast lønn så du kan hjelpe den ungen du selv har satt til verden, fremfor å forvente at han tar den oppgaven. Anonymkode: 536fb...161 Men det er faktisk ikke en del av foreldreansvaret å gi det voksne barnet ens penger til å kjøpe sitt eget hus. Man har ansvar for å få ungen til å bli interessert i å komme inn i arbeidslivet, og å gi ungen god arbeidsmoral + lære barnet selv å spare, budsjett etc. MEN akkurat det med å gi ens voksne barn penger til slike formål er vitterlig ikke en del av foreldreansvaret. Til og med i det gamle Egypt ble faraoene gravlagt med mye gull inni gravkammeret sitt NETTOPP fordi deres barn skulle lære selv å komme seg opp og frem økonomisk sett i verden! Anonymkode: 1a76f...14d 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #20 Skrevet 25. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er faktisk ikke en del av foreldreansvaret å gi det voksne barnet ens penger til å kjøpe sitt eget hus. Man har ansvar for å få ungen til å bli interessert i å komme inn i arbeidslivet, og å gi ungen god arbeidsmoral + lære barnet selv å spare, budsjett etc. MEN akkurat det med å gi ens voksne barn penger til slike formål er vitterlig ikke en del av foreldreansvaret. Til og med i det gamle Egypt ble faraoene gravlagt med mye gull inni gravkammeret sitt NETTOPP fordi deres barn skulle lære selv å komme seg opp og frem økonomisk sett i verden! Anonymkode: 1a76f...14d Bare litt off topic - egypterne blir gravlagt med eiendelene sine fordi de trodde de fikk det med seg i etterlivet, ikke fordi barna ikke skulle få Anonymkode: 5027c...ce7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå