AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #1 Skrevet 24. januar 2016 Noen som vet hvor nøyaktig bidragskalkulatoren på NAV er? Barnefar (min eks altså) har i løpet av de siste 6 årene betalt ingenting og/eller svææært lite i barnebidrag. Noen hundrelapper her og der. Han har vært arbeidsledig, student men er nå ferdig utdannet med fast jobb. Og det har han hatt i 1 år nå og jeg vet han nå tjener mer enn meg. Han betaler forsatt lite i bidrag og vil helst at vi har privat avtale. Han betaler aldri for klær, frisør, utstyr osv selv om jeg bruker å spørre av og til om han kan bidra på den måten i alle fall. Han har samvær ca 1-2 helger i mnd. I følge bidragskalkulatoren på nav skal han betale en del1000-lapper til meg per mnd. Om den stemmer da. I dag kom ungen min hjem og forteller at pappaen har spart masse penger i det siste (og forteller eksakt sum faren har fortalt at han har på en sparekonto). Jeg har i det siste betalt for skiutstyr, en fritidsaktivitet, bursdagsfest, nye klær osv osv. Han kunne ikke (orket ikke). Er litt redd for at det lille samarbeidet vi nå får til, blir ødelagt om jeg bringer dette opp. Hva synes dere? Anonymkode: fd49a...71a
MapleSirup Skrevet 24. januar 2016 #2 Skrevet 24. januar 2016 Et samarbeid skal absolutt tåle snakk om bidrag. Voksne menneske bør tåle å høre at forsørgeransvar innebærer enighet om økonomi.Kalkulatoren er ganske presis. Du kan evt ta en samtale om dette med en tredjepart tilstede dersom du er red han vil reagere kraftig. (fvk) Som sagt; be om hjelp av FVK 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #3 Skrevet 24. januar 2016 Hadde far spart penger på en konto til barnet / ferie m barnet ? Eller bare på sin egen konto? om det er til boligkjøp så er det jo i barnets interesse.. Dersom han nettopp har vært student og begynt i jobb så er det veldig greit for han at dere har privat avtale slik at han får kommet seg litt oppå økonomisk.. Husk : du fikk trolig overgangsstønad for å tilpasse deg ditt liv alene m barnet og du får barnetrygd x2.. Anonymkode: 52261...06d 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #4 Skrevet 24. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde far spart penger på en konto til barnet / ferie m barnet ? Eller bare på sin egen konto? om det er til boligkjøp så er det jo i barnets interesse.. Dersom han nettopp har vært student og begynt i jobb så er det veldig greit for han at dere har privat avtale slik at han får kommet seg litt oppå økonomisk.. Husk : du fikk trolig overgangsstønad for å tilpasse deg ditt liv alene m barnet og du får barnetrygd x2.. Anonymkode: 52261...06d Jeg er så lei av uvitende nolduser som tror at alle alenemødre mottar overgangstønad! Newsflash: man mottar ikke automatisk overgangstønad som alenemor. De fleste JOBBER faktisk og tjener egne penger. Dessuten: hvorfor skal ikke begge foreldrene bidra økonomisk til barna sine? Bare pga man er far og har noe som dingler mellom beina så skal man slippe?? Hvorfor skal bare mor alene forsørge FELLES avkom?? Ts: Kontakt Nav og send inn søknad om barnebidrag. Få de til å fastsette bidrag og kreve inn, koster deg ca 1000kr. Før opp dato for bruddet. Hvis far ikke har betalt noe som helst i bidrag så vil han få krav om etterbetaling. Anonymkode: 634a9...4e5 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #5 Skrevet 24. januar 2016 Ts her. Jeg jobber, får 0 kr i overgangsstønad og kun vanlig barnetrygd (970 kr). Han hadde spart dette til seg selv, ingenting til barnet. Er jeg som står for alt av innkjøp til barnet, barneforsikring osv. Jeg skal snakke med han om å øke summen per mnd, om det ikke hjelper må jeg vel kontakte nav. Anonymkode: fd49a...71a 1
Peter007 Skrevet 24. januar 2016 #6 Skrevet 24. januar 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som vet hvor nøyaktig bidragskalkulatoren på NAV er? Barnefar (min eks altså) har i løpet av de siste 6 årene betalt ingenting og/eller svææært lite i barnebidrag. Noen hundrelapper her og der. Han har vært arbeidsledig, student men er nå ferdig utdannet med fast jobb. Og det har han hatt i 1 år nå og jeg vet han nå tjener mer enn meg. Han betaler forsatt lite i bidrag og vil helst at vi har privat avtale. Han betaler aldri for klær, frisør, utstyr osv selv om jeg bruker å spørre av og til om han kan bidra på den måten i alle fall. Han har samvær ca 1-2 helger i mnd. I følge bidragskalkulatoren på nav skal han betale en del1000-lapper til meg per mnd. Om den stemmer da. I dag kom ungen min hjem og forteller at pappaen har spart masse penger i det siste (og forteller eksakt sum faren har fortalt at han har på en sparekonto). Jeg har i det siste betalt for skiutstyr, en fritidsaktivitet, bursdagsfest, nye klær osv osv. Han kunne ikke (orket ikke). Er litt redd for at det lille samarbeidet vi nå får til, blir ødelagt om jeg bringer dette opp. Hva synes dere? Anonymkode: fd49a...71a Hei TS. Kalkulatoren er ganske bra. Du må bare bruke den riktig. Helst intervaller over to år. Du må legge inn variabelt samvær og ferier. For øvrig får alle "normale menn" samværsklasse tre om de vil. Ca. 40% samvær i mnd. Dette er 9 overnattinger i snitt over 28 døgn inkl. ferer og variabel samvær. Når dette er sagt er det krav at mottaker jobber minst 80%. Unntak er studier og andre nødvendige permisjoner. Om mottaker ignorer dette kan inntekt settes til 80% av tenkt inntekt . Dette som grunnlag for inntekt ved bidragsberegninger. Når det gjelde skiutstyr kan det tenkes dette skulle vært delt på etter inntektsbrøk. Men fødselsdagsselskap som du holder,samt klær du kjøper har far ikke noen med å betale. Klær er iberegnet barnebidrag. Normalt kan du gjøre krav på barnebidrag 12 mnd. tilbake i tid. lenger spesielle omstendigheter. NAV og NAV innkreving kan hjelpe deg med dette. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #7 Skrevet 24. januar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så lei av uvitende nolduser som tror at alle alenemødre mottar overgangstønad! Newsflash: man mottar ikke automatisk overgangstønad som alenemor. De fleste JOBBER faktisk og tjener egne penger. Dessuten: hvorfor skal ikke begge foreldrene bidra økonomisk til barna sine? Bare pga man er far og har noe som dingler mellom beina så skal man slippe?? Hvorfor skal bare mor alene forsørge FELLES avkom?? Ts: Kontakt Nav og send inn søknad om barnebidrag. Få de til å fastsette bidrag og kreve inn, koster deg ca 1000kr. Før opp dato for bruddet. Hvis far ikke har betalt noe som helst i bidrag så vil han få krav om etterbetaling. Anonymkode: 634a9...4e5 bidraget vil bare bli beregnet fra den dagen kravet blir sendt.. Hvis ikke hadde man sett uendelig mange urimelige krav der det før var privat avtale.. Å betale mor penger er ikke det samme som å bidra til barnet- ofte forsørger fedre barna langt bedre med å skaffe seg et skikkelig hjem slik at barnet slipper å sove på stua under samværet . Å redusere bidraget til mor vil gjøre det lettere for far å ha barnet mer/ kunne bidra der far mener det er viktig å sette inn ressursene.. Så faktisk er redusert barnebidrag med på å sikre barnets interesser .. latterig å tro at single mødre uten jobb eller utdannelse skal kunne forvalte pengene bedre enn den andre foreldren.. Anonymkode: 52261...06d 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #8 Skrevet 24. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: bidraget vil bare bli beregnet fra den dagen kravet blir sendt.. Hvis ikke hadde man sett uendelig mange urimelige krav der det før var privat avtale.. Å betale mor penger er ikke det samme som å bidra til barnet- ofte forsørger fedre barna langt bedre med å skaffe seg et skikkelig hjem slik at barnet slipper å sove på stua under samværet . Å redusere bidraget til mor vil gjøre det lettere for far å ha barnet mer/ kunne bidra der far mener det er viktig å sette inn ressursene.. Så faktisk er redusert barnebidrag med på å sikre barnets interesser .. latterig å tro at single mødre uten jobb eller utdannelse skal kunne forvalte pengene bedre enn den andre foreldren.. Anonymkode: 52261...06d Tror du virkelig alle alenemødre er uten jobb eller utdannelse?? Da bør du tro om igjen. Heldigvis er Nav sin bidragskalkulator ganske så rettferdig enn hva dere unnasluntre-fedre er. Nav tar stilling til hva begge foreldrene tjener, hvor mange netter samværsforeldrene har barnet på overnatting, og hva det reelt koster å ha et barn i den aldersklassen barnet er i. Utifra det gjør de en utregning og fastsetter bidrag. En ting til: det er ikke mor som forsørges av bidraget, men barnet. Vil du ikke betale for ditt eget avkom så la være å pule. Den som er med på leken må tåle steken. Anonymkode: 634a9...4e5 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #9 Skrevet 25. januar 2016 1 time siden, Peter007 skrev: Hei TS. Kalkulatoren er ganske bra. Du må bare bruke den riktig. Helst intervaller over to år. Du må legge inn variabelt samvær og ferier. For øvrig får alle "normale menn" samværsklasse tre om de vil. Ca. 40% samvær i mnd. Dette er 9 overnattinger i snitt over 28 døgn inkl. ferer og variabel samvær. Når dette er sagt er det krav at mottaker jobber minst 80%. Unntak er studier og andre nødvendige permisjoner. Om mottaker ignorer dette kan inntekt settes til 80% av tenkt inntekt . Dette som grunnlag for inntekt ved bidragsberegninger. Når det gjelde skiutstyr kan det tenkes dette skulle vært delt på etter inntektsbrøk. Men fødselsdagsselskap som du holder,samt klær du kjøper har far ikke noen med å betale. Klær er iberegnet barnebidrag. Normalt kan du gjøre krav på barnebidrag 12 mnd. tilbake i tid. lenger spesielle omstendigheter. NAV og NAV innkreving kan hjelpe deg med dette. Hei, takk for svar. Kan du forklare litt nærmere ang krav om at mottaker må jobbe 80 %? Om f.eks jobber 60 %, har hun da ikke krav på bidrag fra den andre forelder? Anonymkode: fd49a...71a
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #10 Skrevet 25. januar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, takk for svar. Kan du forklare litt nærmere ang krav om at mottaker må jobbe 80 %? Om f.eks jobber 60 %, har hun da ikke krav på bidrag fra den andre forelder? Anonymkode: fd49a...71a Jo, hun har krav på bidrag om hun jobber 60%, men far/den som betaler bidrag kan fremme krav om at det stipuleres 80%. Uansett så vil ikke bidraget da gå i 0 siden det er så stor forskjell i inntekt og det ikke er 50/50. Hadde det vært 50/50 så kan det og være aktuelt med bidrag hvis spranget mellom inntekter er stort. Anonymkode: 634a9...4e5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #11 Skrevet 25. januar 2016 Hvor kan jeg lese mer om det? Stipuleres 80 %, hva vil det si? Anonymkode: fd49a...71a
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #12 Skrevet 25. januar 2016 Hei! Bidragskalkulatoren er ganske nøyaktig dersom den benyttes riktig.men det er viktig at det legges inn riktige opplysninger for at det skal bli rett resultat. Det er også endel forhold ved regelverket som kan gjøre at det er vanskelig å legge inn riktig informasjon. Blant annet det som noen nevner over, at det i utganspunktet er krav om at begge foreldre jobbe 80 prosent stilling, dersom det ikke er rimelig grunn for å jobbe redusert. Jobber man 60 prosent, vil NAV regne om inntekten til en 80 prosent stilling, dersom det ikke er dokumentert at det er en rimelig grunn til å jobbe mindre.. Anonymkode: b884e...3ce
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #13 Skrevet 25. januar 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor kan jeg lese mer om det? Stipuleres 80 %, hva vil det si? Anonymkode: fd49a...71a Det vil si at de regner ut din inntekt når de beregner barnebidrag som om du skulle ha jobbet 80% selv om du bare jobber f.eks 60%. Anonymkode: 634a9...4e5
Peter007 Skrevet 25. januar 2016 #14 Skrevet 25. januar 2016 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, takk for svar. Kan du forklare litt nærmere ang krav om at mottaker må jobbe 80 %? Om f.eks jobber 60 %, har hun da ikke krav på bidrag fra den andre forelder? Anonymkode: fd49a...71a 80% regelen er både for mottakeren og betaler. Hver enkelt må gjøre krav på den. NAV er ikke så flink til å følge dette uten at en sier fra spesielt når det går I favør mottaker . Det er spesielt betaler som ikke automatisk får denne oppfølgingen der NAV passer dette. Dette vil for betaler sin del gjøre at bidraget blir redusert om en mottaker som jobber 60% blir beregnet 80% inntekt. Dette når mottaker kunne jobbet 100 eller minst 80%. Velger alikevel mottaker å jobbe f eks. 60% skal grunnlaget for bidraget, hos mottaker likevel settes til 80% av en tenkt lønn. NAV er flinkere til å påse at betaler jobber minst 80%. Som sagt en betaler ikke vil jobbe minst 80% skal få satt 80 % inntekt uansett × jobber mindre. Det er unntak for studenter og andre som ikke evner jobbe f.eks.pga. helsen. Men en betaler eller mottaker som går hjemme uten å bidra etter evne som det heter. Dette minst 80% av evnet inntekt skal beregnes med 80% regelen. Spesielt betaler må påse at NAV får med seg dette. Har en forutsetning til å jobbe som høytlønt ikke bare ta jobb som lavtlønt. Endret 25. januar 2016 av Peter007 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #15 Skrevet 25. januar 2016 Ville definitivt bare overlatt det til NAV. Da er det utenfor din kontroll. Jeg tok for morroskyld å prøvde kalkulatoren med meg og mannen sin inntekt lagt til grunn. Det var ikke mange lappene han evt skulle ha betalt selv om han tjener svært godt og over dobbelt så mye som meg, så jeg vet ikke hvor mye man kan stole på den. Anonymkode: d2019...9c5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #16 Skrevet 25. januar 2016 Om du ikke har VELDIG bruk for pengene ville jeg prøvd å få igang i en privat avtale. Hør om han kan betale f,eks 1500 kr og evt spleise når ungene trenger nytt vintertøy. Du får kanskje litt mindre penger, men slipper en kjempekrangel som kanskje vil gå utover ungene. Om ikke han vil lage noen avtale i det hele tatt får du heller si at da må dere ta det via NAV og se om han endrer mening. Anonymkode: 4a93f...a2c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #17 Skrevet 25. januar 2016 det var en grunn til at jeg tok bidrag gjennom NAV siden jeg visste i mitt tilfelle at i disse diskusjonene ville bli hett og sannsynligvis ville jeg ende opp med ingenting. Anonymkode: a1c1f...9c8 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #18 Skrevet 25. januar 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du ikke har VELDIG bruk for pengene ville jeg prøvd å få igang i en privat avtale. Hør om han kan betale f,eks 1500 kr og evt spleise når ungene trenger nytt vintertøy. Du får kanskje litt mindre penger, men slipper en kjempekrangel som kanskje vil gå utover ungene. Om ikke han vil lage noen avtale i det hele tatt får du heller si at da må dere ta det via NAV og se om han endrer mening. Anonymkode: 4a93f...a2c Og jeg igjen vil fraråde en privat avtale med mindre man har et veldig godt samarbeid og en god tone. Det kan fort bli mye tull og rot, og en mere anspent situasjon. Har en bidrag igjennom nav så er det nav som styrer og ingen av foreldrene kan krangle om pengene og skylde på hverandre. Anonymkode: 634a9...4e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå