Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2004 #1 Del Skrevet 12. oktober 2004 Jeg tåler ikke hormoner, jeg har prøvd masse forskjellige p-piller, og til og med p-ringen. Hvilke andre metoder finnes? Har noen erfaringer med spiral, pessar og sånn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2004 #2 Del Skrevet 12. oktober 2004 Hva med kobber-spiral? Jeg har lyst til å sette inn det av samme grunn som deg. Men jeg er ikke 100% sikker på om det er hormonfritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 12. oktober 2004 #3 Del Skrevet 12. oktober 2004 Hva med kobber-spiral? Jeg har lyst til å sette inn det av samme grunn som deg. Men jeg er ikke 100% sikker på om det er hormonfritt. Kobberspiral har ikke hormoner nei. Ta et søk på google, og du får teknisk info om det. Jeg er kjempefornøyd med kobberspiral. Har ikke merket noe til økte blødninger, og oppdaget at jeg fikk en del bivirkninger av p-piller. Humøret er bedre, og sexlysten også Det var helt forferdelig å sette den inn, men etter en dag så kjente jeg ikke spiralen i det hele tatt. Det samme gjaldt ikke for kjæresten min, så jeg måtte tilbake til legen for å klippe tråden. Men nå er alt perfekt Kan virkelig anbefale kobberspiral. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elze Skrevet 12. oktober 2004 #4 Del Skrevet 12. oktober 2004 Kan også anbefale kobberspiral. Har aldri hatt problemer med den. Hvis du har veldig kraftig og/eller smertefull menstruasjon i utgangspunktet, er kanskje ikke kobberspiral det ideelle, da den kan gjøre menstruasjonen kraftigere og mer smertefull for noen. Hvis du ikke har fast partner, må du selvsagt bruke kondom i tillegg for å unngå sykdommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2004 #5 Del Skrevet 12. oktober 2004 Jeg kunne også tenke meg å prøve spiral siden jeg reagerer veldig på p-piller. Har hørt noe om at spiral ikke anbefales til damer som ikke har fødet, hvor nøye er det egentlig? En fordel med p-piller er jo at en får mensen på bestemte tider og kan til en viss grad styre det litt selv (les: utsette mensen). Hvordan er det med spiral? Får en mensen i "tide og utide"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 12. oktober 2004 #6 Del Skrevet 12. oktober 2004 Du har jo også løsningen med "Persona" og andre målere for beregning av eggløsning. Dette kan jo fint kombineres med pessar eller kondom. Har hørt at det ikke er like sikkert som p-piller, så man bør vel være klar over at det er en ørliten sjanse for å bli gravid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 12. oktober 2004 #7 Del Skrevet 12. oktober 2004 Jeg kunne også tenke meg å prøve spiral siden jeg reagerer veldig på p-piller. Har hørt noe om at spiral ikke anbefales til damer som ikke har fødet, hvor nøye er det egentlig? En fordel med p-piller er jo at en får mensen på bestemte tider og kan til en viss grad styre det litt selv (les: utsette mensen). Hvordan er det med spiral? Får en mensen i "tide og utide"? Grunnen til at man ikke har anbefalt spiral til barnløse, er at hvis du får klamydia når du har spiral, så er det lettere steril av det. Nå har heldigvis de fleste leger innsett at barnløse ikke nødvendigvis får kjønnsykdommer oftere. Dessuten, kvinner som har barn kan jo ønske seg flere barn..men de blir ikke frarådet spiral. Men poenget mitt var altså at du ikke kan få klamydia hvis du har spiral. Derfor anbefales spiral til kvinner i stabile forhold. Hvorvidt du har barn eller ikke, har ikke noe å si. Med spiral kan du selvsagt ikke forskyve mensen. Jeg ville nok ikke valgt kobberspiral om jeg hadde kraftige blødninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moonchild Skrevet 13. oktober 2004 #8 Del Skrevet 13. oktober 2004 Så vidt jeg har forstått er en av grunnen til at spiral ikke anbefales for barnløse kvinner, er at spiralen øker sjansene for at eventuelle infeksjoner i underlivet kan spre seg til egglederene (noe som kan føre til sterilitet). Det er ikke bare klamydiainfeksjoner det er snakk om, også andre typer infeksjoner. Bare det å sette inn spiralen øker faren for å få infeksjon i livmoren. Dette gjelder begge former for spiral, ikke bare kobberspiralen. Når det er sagt kjenner jeg flere barnløse som er fornøyd med spiral. Men jeg vet også at en del med store mensplager syns disse er blitt forverret av kobberspiralen. Jeg tror jeg ville anbefale deg å ta en prat med legen din om det. H*n vil muligens kunne anbefale alternative løsninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå