AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #1 Skrevet 24. januar 2016 Jeg leier og har noen "problemer". Er usikker på hvilke rettigheter jeg har. Jeg leier hos et firma, ingen eier noen leiligheter i blokken. Vi har to problemer. Noen utløser brannalarmen støtt og stadig. 4 av 5 orker ikke å ringe brannvesenet og varsle om at det er falsk alarm, også ringe vaktmester eller husvert slik at den personen kan komme å manuelt slå av brannalarmen. Dette fører til at 1: Vi må evakuere og 2: Brannvesenet rykker ut. Det andre problemet er heisen. Jeg bor i 1. etasje og bruker da aldri heis. Vi har kamera i alle etasjer og inne i heisen. I en periode så stoppet heisen flere ganger om dagen. Noen barn hadde trykket på alle knappene slik at heisen gikk i lås. En teknikker måtte da komme og fikse problemet, flere ganger i uken. Heisen sto bom stille i flere dager på grunn av dette. Firmaet bestemte seg så om å sjekke kameraene og fant ut at det var barn som lekte i heisen. Vi fikk et brev om at foreldrene ville få regningen. Fordi tidligere så måtte alle i hele blokken ta regningen for heismontør på felleskostnadene. Nå har foreldrene til disse barna klikket vinkel og truer med å saksøke firmaet. Firmaet sa først at foreldrene tar regningen, så fikk vi beskjed at alle tar regningen og da klikket jo de som IKKE har barn som ødela heisen gang på gang. Heisen er nå byttet ut og er splitter ny, fortsatt så holder små drittunger på å leke i heisen slik at den låser seg. Senest forrige uke fersket jeg noen drittunger (sorry men jeg har fått nok og de er drittunger!) hoppe i heisen og trykte på alle knappene, løp opp og ned i trappene for å nå heisen også holdt de igjen dørene på pur faen. Da ble jeg forbannet og sa at hvis de ikke går hjem, eller går ut å leker seg så ringer jeg politiet. De ble skremt og dro ut. Jeg ringte så firmaet og varslet om hendelsen og de sa at de skulle ta kontakt med foresatte. Men nå vet vi ikke hva som skjer med regningen. Vi skal ha et møte neste uke og jeg vil si det som det er; Foreldrene får se til å passe på barna sine selv og ta regningen for det de har gjort. Verken jeg eller andre skal ta denne regningen. Oppi dette så skal det også taes opp det med brannvarsleren. For det koster penger når brannvesenet må rykke ut. Vi har fått 2 lapper inne i leiligheten. En på kjøkkenet og en i gangen. Som da viser hva du skal gjøre ved en falsk alarm og ekte. Det står det klart og tydelig hva du skal gjøre, men folk dropper å gjøre det. Jeg er lei og forbannet. For jeg har ikke penger til å betale for at andre er idioter! Og det er flere her som sikkert føler det samme. Det er forøvrig samme folkene som utløser brannalarmen også, gang på gang. Og de har fått besøk av vaktmester og har fått gjennomgang av rutinene, men de lærer aldri! Det er studenter btw og ei som er ganske gammel og hun får nå hjelp av sine to nærmeste naboer. De går inn til henne og får et overblikk over situasjonen og stopper alarmen hvis den er falsk. De ringer også brannvesnet på hennes vegne, og det synes jeg er en flott løsning. Noen som kan hjelpe meg litt her! Har jeg noen rettigheter, kan jeg nekte å ta regningen? For firmaet har klare bevis på hvem som ødelegger heisene med vilje. Også vet de hvem som utløser brannalarmen og ikke varsler brannvesenet slik at de må rykke ut på grunn av falsk alarm. Det står nede i 1. etasje hvor alarmen ble utløst. Det er full krangel for de som har skyld nekter å betale. De mener fellesskapet bør ta regningen. De som ikke har skyld mener at de som HAR skyld skal ta regningen. Jeg er enig med de siste. Husk at vanlig problemer med heisen går på felleskostnadene utenom oss i 1. etasje for vi bruker ikke heis (det synes jeg er rettferdig og det gjør de andre også). Falsk alarm med evakuering må ikke betales for, så fremt brannvesenet ikke må rykke ut. Anonymkode: 61a13...26a
stan Skrevet 24. januar 2016 #2 Skrevet 24. januar 2016 Det første du må sjekke er hva som står i leiekontrakten. Det bør være et avsnitt om utleiers og leietakers plikter. Normalt ville jeg tenkt at slike utgifter må utleier dekke, så får utleier eventuelt øke husleien for å selv dekke det inn. Dernest skiftet ut brann og heis til mer robuste systemer. Angående kamera overvåkingen av heisen er jeg nysgjerrig om det var skiltet og søkt om lov? 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #3 Skrevet 24. januar 2016 Dette blir bare synsing fra meg, men kanskje det er noe vettugt i det 1. Sjekk leiekontrakten din først. Står det noe at du har ansvar for noe utenfor leiligheten? (Det skal det strengt talt ikke gjøre). 2. Du har kun ansvar for hva husleieloven sier mtp vedlikehold og vanlig bruk av din leiligheten (vil jeg påstå). Dvs at du ikke har noen som helst plikt eller kan bli tvunget til å betale for at andre har misligholdt sine plikter som leietakere. 3. Du kan henvise til Husleieloven og din kontrakt og si at du nekter å betale for andres mislighold av sine leiekontrakter. Du er ikke part i konflikten, det er kun mellom de skyldige og firmaet. De vet jo hvem det er, så da må firmaet gå til krav mot de som faktisk har handlet uaktsomt eller med vilje (som de forbaska drittungene gjør). Hadde dette vært et sameie der alle eide hver sin leilighet hadde det stilt seg anderledes, for da har man en eierdel i felleskapet. Du LEIER et husrom, du leier ikke husrommet OG fellesområdet. Det er eier som er ansvarlig for fellesområdet. Kommer de ikke til enighet med de skyldige, javel, da får firmaet ta regningen på egen kappe og finne en løsning på problemet. Lykke til Anonymkode: 7fe8e...78a 9
ekkoet Skrevet 24. januar 2016 #4 Skrevet 24. januar 2016 Jeg kan ikke reglene her, men bare lurer på noe for å komme litt videre. Hvordan kommer regningen til beboerne? Jeg hadde sett for meg at det er huseier som mottar regningner for uttrykking av brann og heismontør. Er det slik at firmaet/huseier uten videre skyver disse regningene over på beboerne? Hva står det i kontrakten om dette? Hadde dette vært et borettslag hvor alle eide leilighetene sine, så hadde vel regningene for dette havnet hos styret som måtte tatt pengene fra felleskassa. Eier man i en slik ordning er man vel inneforstått med at diverse utgifter som angår bygget kan bli avkrevd beboerne i form av økt fellesgjeld og evt økte avgifter. Feks må ytterdøren på blokken byttes ut. Regningen fordeler seg da på alle som eier døren. Men jeg kan ikke se at det samme skal gjelde når dere leier. Står det noe i kontrakten din om at huseier kan fakturere leieboere for slike ting? Jeg har vanskelig for å se at du skal måtte være solidarisk ansvarlig for ting som skjer i huset som ikke du har noen del i. Det virker for meg som at dette er huseiers problem. Hadde jeg vært huseier ville jeg krevd erstatningen fra de som var skyldig, evt avsluttet leieforholdet om de ikke gikk med på å gjøre opp for seg. Dette er bare synsing, men noe annet synes jeg høres rart ut. 7
prt90 Skrevet 24. januar 2016 #5 Skrevet 24. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg leier og har noen "problemer". Er usikker på hvilke rettigheter jeg har. Jeg leier hos et firma, ingen eier noen leiligheter i blokken. Vi har to problemer. Noen utløser brannalarmen støtt og stadig. 4 av 5 orker ikke å ringe brannvesenet og varsle om at det er falsk alarm, også ringe vaktmester eller husvert slik at den personen kan komme å manuelt slå av brannalarmen. Dette fører til at 1: Vi må evakuere og 2: Brannvesenet rykker ut. Det andre problemet er heisen. Jeg bor i 1. etasje og bruker da aldri heis. Vi har kamera i alle etasjer og inne i heisen. I en periode så stoppet heisen flere ganger om dagen. Noen barn hadde trykket på alle knappene slik at heisen gikk i lås. En teknikker måtte da komme og fikse problemet, flere ganger i uken. Heisen sto bom stille i flere dager på grunn av dette. Firmaet bestemte seg så om å sjekke kameraene og fant ut at det var barn som lekte i heisen. Vi fikk et brev om at foreldrene ville få regningen. Fordi tidligere så måtte alle i hele blokken ta regningen for heismontør på felleskostnadene. Nå har foreldrene til disse barna klikket vinkel og truer med å saksøke firmaet. Firmaet sa først at foreldrene tar regningen, så fikk vi beskjed at alle tar regningen og da klikket jo de som IKKE har barn som ødela heisen gang på gang. Heisen er nå byttet ut og er splitter ny, fortsatt så holder små drittunger på å leke i heisen slik at den låser seg. Senest forrige uke fersket jeg noen drittunger (sorry men jeg har fått nok og de er drittunger!) hoppe i heisen og trykte på alle knappene, løp opp og ned i trappene for å nå heisen også holdt de igjen dørene på pur faen. Da ble jeg forbannet og sa at hvis de ikke går hjem, eller går ut å leker seg så ringer jeg politiet. De ble skremt og dro ut. Jeg ringte så firmaet og varslet om hendelsen og de sa at de skulle ta kontakt med foresatte. Men nå vet vi ikke hva som skjer med regningen. Vi skal ha et møte neste uke og jeg vil si det som det er; Foreldrene får se til å passe på barna sine selv og ta regningen for det de har gjort. Verken jeg eller andre skal ta denne regningen. Oppi dette så skal det også taes opp det med brannvarsleren. For det koster penger når brannvesenet må rykke ut. Vi har fått 2 lapper inne i leiligheten. En på kjøkkenet og en i gangen. Som da viser hva du skal gjøre ved en falsk alarm og ekte. Det står det klart og tydelig hva du skal gjøre, men folk dropper å gjøre det. Jeg er lei og forbannet. For jeg har ikke penger til å betale for at andre er idioter! Og det er flere her som sikkert føler det samme. Det er forøvrig samme folkene som utløser brannalarmen også, gang på gang. Og de har fått besøk av vaktmester og har fått gjennomgang av rutinene, men de lærer aldri! Det er studenter btw og ei som er ganske gammel og hun får nå hjelp av sine to nærmeste naboer. De går inn til henne og får et overblikk over situasjonen og stopper alarmen hvis den er falsk. De ringer også brannvesnet på hennes vegne, og det synes jeg er en flott løsning. Noen som kan hjelpe meg litt her! Har jeg noen rettigheter, kan jeg nekte å ta regningen? For firmaet har klare bevis på hvem som ødelegger heisene med vilje. Også vet de hvem som utløser brannalarmen og ikke varsler brannvesenet slik at de må rykke ut på grunn av falsk alarm. Det står nede i 1. etasje hvor alarmen ble utløst. Det er full krangel for de som har skyld nekter å betale. De mener fellesskapet bør ta regningen. De som ikke har skyld mener at de som HAR skyld skal ta regningen. Jeg er enig med de siste. Husk at vanlig problemer med heisen går på felleskostnadene utenom oss i 1. etasje for vi bruker ikke heis (det synes jeg er rettferdig og det gjør de andre også). Falsk alarm med evakuering må ikke betales for, så fremt brannvesenet ikke må rykke ut. Anonymkode: 61a13...26a Hvorfor bekymrer du deg for alt dette? Du leier jo bare og har ikke noe ansvar for dette. Det er huseieren sitt problem. Ettersom du bor i 1. etasje så trenger du ikke engang bekymre deg for at heisen står
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #6 Skrevet 24. januar 2016 Ufattelig mange å sitere. Men. Det står ingenting i kontrakten om fellesområdene. Kun en setning om at eiendeler som plasseres ute i gangene blir fjernet og kastet. Uten forvarsel. Kameraene er skiltet, og det står detaljert i kontrakten hvor kameraene er og hva de filmer. Og hvorfor så klart. Å hvis vi mistenker lovbrudd, så må vi kontakte firmaet slik at de får reddet bevismaterialet. Dersom brannalarmen går på grunn av ekte brann, da må vi ikke betale. Dersom brannalarmen går og vi må evakuere, men brannvesenet blir varslet om at det er falsk alarm og de ikke kommer hit, da må vi ikke betale. Vi hadde falske alarmer annen hver dag en periode. De har byttet system, og det er en knapp i vær etasje vi skal trykke på for å manuelt stoppe felles-alarmen. Før var det kun mulighet til å slå den av manuelt nede i 1. etasje, men man skulle fortsatt ringe brannvesenet og varsle om falsk alarm også ringe firmaet/husverten slik at de kunne kom å slå av brannalarmen. Hvilken knapp vi skal trykke på er enkelt, det er bare en knapp på boksen. Og boksen er ved heisen i alle etasjer. Vi har fått en skriftlig guide på hvordan vi skal gjøre det ved falsk alarm. 1: åpne vinduer og luft ut. 2: slå av alarmen manuelt. 3: Ring brannvesenet og varsle om at det var falsk alarm. Vi har et skjema hengende på kjøkkenet, og ett ved ytterdøren, vi har også fått til sendt kopi i posten. Ved boksen i gangene står det kort og enkelt "Ved falsk alarm - trykk på rød knapp for å nullstile og slå av alarmen!". Nå går alarmen en gang i uken, og det er 2 leiligheter som til stadighet utløser denne av ren idioti. De følger ikke det vi har fått beskjed om. De verken varsler husvert, firmaet eller brannvesenet. Slik at det da blir full utrykning som koster penger. Siden de gang på gang utløser alarmen og brannvesenet kommer så må de nå ta regningen. Fordi de til stadighet utløser brannalarmen av ren idioti (de åpner ytterdøren, ikke vinduene for å lufte ut!!! og alarmene i gangene er mer følsomme enn de inne, og dette står også forklart på guiden og i kontrakten!!!). Problemet er da at disse 2 kronidiotene nekter å betale for sin egen dumskap. de mener det er fellesskapets regning. Vi andre er enige i at hvis brannvesenet kommer hit fordi vi er for dum til å ringe og varsle, ja da må vi betale. Det må også jeg gjøre hvis jeg unnlater å varsle brannvesenet. Vårt system er koblet opp til stasjonen, slik at hvis den går i mer enn 3 minutter så blir det sendt varsel til brannvesenet og de kommer da hit i full beredskap. Det er også forslag om at 1. gang du utløser og ikke ringer så får du varsel, 2. gang må du betale - dette støtter jeg for feil kan alle gjøre, alle kan få panikk. Men en slik feil gjør du bare en gang. Heisene er nå byttet ut med splitter nye heiser. Så de tåler litt mer enn de gamle. Men barn har fortsatt lekt i heisen to ganger etter de ble byttet, de fikk heisen til å låse seg. Slik at en teknikker måtte hit for å fikse den, noe som tar flere timer. For å finne ut hvem som har ødelagt heisen så bruker de kameraene for å identifisere barna. Er det vanlig feil og ikke en ting noen kan noe for, da betaler firmaet så klart og de bruker ikke kamera. Får de beskjed fra teknikkeren at noen har fucket med heisen så sjekker de kamera, og dette har vi skrevet under på er greit. Hvis jeg pisser på dørmatten til naboen, raserer inngangspartiet, knuser døren og er helt idiot - så har de lov til å sjekke kameraene for å finne ut hvem som har ødelagt alt. Ergo; Ved lovbrudd så brukes kameraene. Ingen sitter å følger med daglig, kameraene blir sjeldent brukt, kun ved behov. Før så gikk slik idoti-feil av heisene på alle fra 2. etasje og oppover. Men siden det gang på gang er de samme folkene som gjør at heisen trenger å fikses, så har de nå bestemt seg for å sende deler av regningen til foresatte ved 2. gang. Første gang får de varsel, andre gang får regningen. Disse foreldrene mener barn er barn, og alle skal betale denne regningen. Vi andre mener at det er urettferdig. Denne gjengen med idioter (ja idioter vil jeg kalle dem) mener vi i 1. etasje skal hjelpe til med regningen, for da blir det mindre sum per person. Denne regningen går da inn i leien og blir delt opp 2 eller 4 deler. Dette skal vi da liksom få beskjed om på forhånd og hvorfor vi får denne regningen. Vi skal ha et møte neste uke hvor disse to problemene blir tatt opp. Jeg nekter å betale for andres barn. Jeg nekter å betale for de to som ikke klarer å ringe brannvesenet og varsle. Så jeg lurer på hva jeg kan legge frem som et godt motargument. Heisen er enkel; Jeg har ikke barn, jeg nekter å betale for andres små drittunger. Usikker på om det er noen lover som jeg kan bruke til å argumentere for mine meninger. ts Anonymkode: 61a13...26a 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #7 Skrevet 24. januar 2016 1 time siden, ekkoet skrev: Jeg kan ikke reglene her, men bare lurer på noe for å komme litt videre. Hvordan kommer regningen til beboerne? Jeg hadde sett for meg at det er huseier som mottar regningner for uttrykking av brann og heismontør. Er det slik at firmaet/huseier uten videre skyver disse regningene over på beboerne? Hva står det i kontrakten om dette? Hadde dette vært et borettslag hvor alle eide leilighetene sine, så hadde vel regningene for dette havnet hos styret som måtte tatt pengene fra felleskassa. Eier man i en slik ordning er man vel inneforstått med at diverse utgifter som angår bygget kan bli avkrevd beboerne i form av økt fellesgjeld og evt økte avgifter. Feks må ytterdøren på blokken byttes ut. Regningen fordeler seg da på alle som eier døren. Men jeg kan ikke se at det samme skal gjelde når dere leier. Står det noe i kontrakten din om at huseier kan fakturere leieboere for slike ting? Jeg har vanskelig for å se at du skal måtte være solidarisk ansvarlig for ting som skjer i huset som ikke du har noen del i. Det virker for meg som at dette er huseiers problem. Hadde jeg vært huseier ville jeg krevd erstatningen fra de som var skyldig, evt avsluttet leieforholdet om de ikke gikk med på å gjøre opp for seg. Dette er bare synsing, men noe annet synes jeg høres rart ut. Det står kun at ved lovbrudd og hærverk så er jeg økonomisk ansvarlig for det jeg har gjort. Vi er altså splittet ang heisen; En gruppe mener det er hærværk og de foresatte har et viss ansvar for sine barn, og den andre mener "barn er barn" og alle bør ta regningen hvis firmaet ikke ønsker det. Dette er ikke snakk om en gang. Heisen stoppet minst 10 ganger, som jeg fikk med meg. Og det var alltid en heis utav drift på grunn av at de ventet på teknikker. Dette var da barn som lekte i heisen. 50 minutter siden, prt90 skrev: Hvorfor bekymrer du deg for alt dette? Du leier jo bare og har ikke noe ansvar for dette. Det er huseieren sitt problem. Ettersom du bor i 1. etasje så trenger du ikke engang bekymre deg for at heisen står Jeg bekymrer meg fordi folk mener at jeg skal ta en del av regningen pga heisen. Og at vi skal ta regningen for falsk-utrykning av brannvesenet over en viss sum i året. Altså betaler firmaet f.eks over 10 000 kr i året på grunn av brannalarmen så skal vi ta det som er over den summen, felles. Vi skal ha et møte hvor vi skal få lov til å si våre meninger. Også skal vi stemme for det vi ønsker hvis det er nødvendig. Altså hvis det blir full krig i blokken. Jeg mener det er frekt av de som er skyldige å legge reningen på oss andre! Når de ene og alene er grunnen til at firmaet får unødvendige utgifter på grunn av ren dumskap. Det er ikke snakk om en gang i halvåret. Det er ikke snakk om at heisen stopper annen hvert år. Det er ofte, alt for ofte. ts Anonymkode: 61a13...26a
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #8 Skrevet 24. januar 2016 Av ren nysjerrighet: Hvor mye er det snakk om? Mitt beste tips: Meld deg inn i leieboerforeningen og få råd der. Anonymkode: 264a1...16b 1
Harmankaya Skrevet 24. januar 2016 #9 Skrevet 24. januar 2016 Hva i alle dager? Jeg sliter helt ærlig med å forstå problemet her, dette er jo masse bullshit som du ikke har noe ansvar for overhodet? Du leier, det er ikke din heis, ikke dine unger, ikke din brannalarm, jesus tapdancing christ. Her må du rett og slett gro et par baller og si klart ifra om at dette vil du ikke ha noe med og gjøre. Du leier en leilighet, og tar ansvar for kun din leiekontrakt. 'greit at det skjer en gang, så da blir vi alle med og betaler' - nei nei nei, det er ikke greit i det hele tatt. Dere vet i tillegg hvem det er! Og fakturering fra brannvesenet er huseiers ansvar, ikke ditt. Jeg blir helt matt. Dette er jo som å godta å bli voldtatt. Neste gang noen prøver å få deg til å spleise på dette så ler du bare mens du fortsetter med ditt, og lykke til til de som skal prøve å kreve penger av deg for dette. Og, ta kontakt med media - dette er jo svindel i stor skala. Hjelpe meg hva folk finner seg i. 20
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #10 Skrevet 25. januar 2016 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Av ren nysjerrighet: Hvor mye er det snakk om? Mitt beste tips: Meld deg inn i leieboerforeningen og få råd der. Anonymkode: 264a1...16b Vi har ikke fått noen sum enda. Jeg håper jeg slipper å må ta regningen, for saken er jo enkel! Vi vet hvem som har skyld i begge delene. Jeg kommer til å si dette på møtet, at jeg nekter å betale og hvis de prøver seg så flytter jeg, enkelt og greit. Alt er perfekt ellers, men kun disse "små" problemene som ande folk lager. Jeg ville bare ha råd og tips til hvordan jeg kan legge frem min mening på møtet. Noe som styrker min sak. Vet om en nabo som skal forhøre seg med advokat. Han er på "min" side, altså imot disse folkene som skal få regningen for det de selv har gjort. Dette er helt nytt for meg. Første plassen jeg bor, første møtet med leiekontrakt osv. Men det å betale for andres problemer det ekter jeg, for det har jeg ikke penger til! ts Anonymkode: 61a13...26a
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #11 Skrevet 25. januar 2016 Sånn er det å bo sammen med andre mennesker og ikke i enebolig. Når du leier så er du prisgitt utleier, enten det er et firma eller en enkelt person som er eier og utleier. Rettigheter? Les kontrakten din du, der står avtalen du har signert på og betingelsene for å bo der du bor. Avtalen dere har fått i stand med å ikke skulle betale for heisen siden dere bor i første etasje er faktisk ulovlig. Alle i hele huset ska betal for alt på fellessen, enten de bruker heisen til 10. Etasje eller går trappen til andre etasje. Dette er der en ganske fersk lagmannsrettsdom på. Brannalarmen utløses jo av noen? Enten de lager mat, dusjer eller røyker inne? Er det ikke mulig å lære folk opp i hva som utløøser den? Og ikke minst finne ut hvem den skyldige er? Når dette er irritasjonsmomenter så til de grader for deg, bør du finne deg et mer fredfullt sted å bo. Anonymkode: b4763...b0e 2
Gjest Blondie65 Skrevet 25. januar 2016 #12 Skrevet 25. januar 2016 Du leier. Husleieloven er helt klar på hva husleien skal dekke, og hva som er lov å ta ekstra for (varme, vann, strøm og Internett). Kontrakten kan i tillegg regulere slike forhold som tap av nøkler, og lignende. I tilegg er det slik at skade forvoldt av deg - f.eks brannalarm og heis - dekkes av deg etter fremsatt regning,
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #13 Skrevet 25. januar 2016 I alle dager her var det mye rare svar. Husleieloven og husleiekontrakter regulerer forholdet mellom utleier og leietaker og har ingeting med denne problemstillingen å gjøre. Dette er regulært hærverk på privat eiendom og reguleres i skadeserstatningsloven. Jeg fant en artikkel som forklarer lettfattelig: http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article489810.ece Anonymkode: 609f9...fff
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #14 Skrevet 25. januar 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har ikke fått noen sum enda. Jeg håper jeg slipper å må ta regningen, for saken er jo enkel! Vi vet hvem som har skyld i begge delene. Jeg kommer til å si dette på møtet, at jeg nekter å betale og hvis de prøver seg så flytter jeg, enkelt og greit. Alt er perfekt ellers, men kun disse "små" problemene som ande folk lager. Jeg ville bare ha råd og tips til hvordan jeg kan legge frem min mening på møtet. Noe som styrker min sak. Vet om en nabo som skal forhøre seg med advokat. Han er på "min" side, altså imot disse folkene som skal få regningen for det de selv har gjort. Dette er helt nytt for meg. Første plassen jeg bor, første møtet med leiekontrakt osv. Men det å betale for andres problemer det ekter jeg, for det har jeg ikke penger til! ts Anonymkode: 61a13...26a Det spiller ingen rolle, du er leietaker og skal uansett ikke betale for slike ting! Hvorfor i alle dager dere skal ha noe fellesmøte på dette skjønner jeg heller ikke, hver enkelt beboer er ansvarlig ovenfor utleier, det er alt. Om utleier velger å anmelde hærverk og kreve erstatning for ekstrautgifter der er mellom utleier og den enkelte leietaker, det har ingenting med deg eller de andre å gjøre. Dette er en ikke-sak. Og hvis det er gjennom et firma er det helt merkelig at de forsøker seg på dette. Anonymkode: 69481...53a 13
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #15 Skrevet 25. januar 2016 Hvis utleiefirmaet ikke ønsker å kreve erstatning fra foreldrene til disse ungene og heller øker husleien. Kan du med loven i hånd bestride husleieøkningen. Husleielovens bestemmlser om husleieøkning i kapittel 4, angir at det bare er indeksregulering og tilpasning til gjengs leie i tillegg til forholdsmessig del av vann, avløp, elektrisitet og brensel der dette er felles som kan endres. Lovens bestemmelser kan ikke på noen som helst måte fravikes, heller ikke ved avtale. Dette innebærer at utleier ikke har rett til å øke husleien i eksisterende leieforhold på grunn av økte utgifter i forbindelse med hærverk. Møtt med dette, vil de fleste utleier innse at ansvar for hærverk må rettes dit det hører hjemme. Altså hos foreldrene. Anonymkode: 609f9...fff 10
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #16 Skrevet 25. januar 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg leier og har noen "problemer". Er usikker på hvilke rettigheter jeg har. Jeg leier hos et firma, ingen eier noen leiligheter i blokken. Vi har to problemer. Noen utløser brannalarmen støtt og stadig. 4 av 5 orker ikke å ringe brannvesenet og varsle om at det er falsk alarm, også ringe vaktmester eller husvert slik at den personen kan komme å manuelt slå av brannalarmen. Dette fører til at 1: Vi må evakuere og 2: Brannvesenet rykker ut. Det andre problemet er heisen. Jeg bor i 1. etasje og bruker da aldri heis. Vi har kamera i alle etasjer og inne i heisen. I en periode så stoppet heisen flere ganger om dagen. Noen barn hadde trykket på alle knappene slik at heisen gikk i lås. En teknikker måtte da komme og fikse problemet, flere ganger i uken. Heisen sto bom stille i flere dager på grunn av dette. Firmaet bestemte seg så om å sjekke kameraene og fant ut at det var barn som lekte i heisen. Vi fikk et brev om at foreldrene ville få regningen. Fordi tidligere så måtte alle i hele blokken ta regningen for heismontør på felleskostnadene. Nå har foreldrene til disse barna klikket vinkel og truer med å saksøke firmaet. Firmaet sa først at foreldrene tar regningen, så fikk vi beskjed at alle tar regningen og da klikket jo de som IKKE har barn som ødela heisen gang på gang. Heisen er nå byttet ut og er splitter ny, fortsatt så holder små drittunger på å leke i heisen slik at den låser seg. Senest forrige uke fersket jeg noen drittunger (sorry men jeg har fått nok og de er drittunger!) hoppe i heisen og trykte på alle knappene, løp opp og ned i trappene for å nå heisen også holdt de igjen dørene på pur faen. Da ble jeg forbannet og sa at hvis de ikke går hjem, eller går ut å leker seg så ringer jeg politiet. De ble skremt og dro ut. Jeg ringte så firmaet og varslet om hendelsen og de sa at de skulle ta kontakt med foresatte. Men nå vet vi ikke hva som skjer med regningen. Vi skal ha et møte neste uke og jeg vil si det som det er; Foreldrene får se til å passe på barna sine selv og ta regningen for det de har gjort. Verken jeg eller andre skal ta denne regningen. Oppi dette så skal det også taes opp det med brannvarsleren. For det koster penger når brannvesenet må rykke ut. Vi har fått 2 lapper inne i leiligheten. En på kjøkkenet og en i gangen. Som da viser hva du skal gjøre ved en falsk alarm og ekte. Det står det klart og tydelig hva du skal gjøre, men folk dropper å gjøre det. Jeg er lei og forbannet. For jeg har ikke penger til å betale for at andre er idioter! Og det er flere her som sikkert føler det samme. Det er forøvrig samme folkene som utløser brannalarmen også, gang på gang. Og de har fått besøk av vaktmester og har fått gjennomgang av rutinene, men de lærer aldri! Det er studenter btw og ei som er ganske gammel og hun får nå hjelp av sine to nærmeste naboer. De går inn til henne og får et overblikk over situasjonen og stopper alarmen hvis den er falsk. De ringer også brannvesnet på hennes vegne, og det synes jeg er en flott løsning. Noen som kan hjelpe meg litt her! Har jeg noen rettigheter, kan jeg nekte å ta regningen? For firmaet har klare bevis på hvem som ødelegger heisene med vilje. Også vet de hvem som utløser brannalarmen og ikke varsler brannvesenet slik at de må rykke ut på grunn av falsk alarm. Det står nede i 1. etasje hvor alarmen ble utløst. Det er full krangel for de som har skyld nekter å betale. De mener fellesskapet bør ta regningen. De som ikke har skyld mener at de som HAR skyld skal ta regningen. Jeg er enig med de siste. Husk at vanlig problemer med heisen går på felleskostnadene utenom oss i 1. etasje for vi bruker ikke heis (det synes jeg er rettferdig og det gjør de andre også). Falsk alarm med evakuering må ikke betales for, så fremt brannvesenet ikke må rykke ut. Anonymkode: 61a13...26a Du har husleie å forholde deg til. Huseier kan ikke øke leie skyhøyt pga det som skjer. Foreldre er faktisk ikke pliktig til å betale hva som helst pga d barna gjør. Mange foreldre kan komme i økonomiske klemmer pga dette. Derfor har vi et bv. Det må anmeldes. Når det ikke nytter å snakke til barna og foreldrene..så sier det at det er flere problemer her.hvordan vet du at det er falsk alarm? Anonymkode: 71a65...014
Labyrint Skrevet 25. januar 2016 #17 Skrevet 25. januar 2016 Dette er ikke noe huseier kan kreve deg for. Gjør han det så tar du saken videre til konfliktrådet/Forbrukerrådet . har han sagt at dette er noe du evt må være med å betale for, eller er det bare noe du bekymrer deg for? 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #18 Skrevet 25. januar 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det spiller ingen rolle, du er leietaker og skal uansett ikke betale for slike ting! Hvorfor i alle dager dere skal ha noe fellesmøte på dette skjønner jeg heller ikke, hver enkelt beboer er ansvarlig ovenfor utleier, det er alt. Om utleier velger å anmelde hærverk og kreve erstatning for ekstrautgifter der er mellom utleier og den enkelte leietaker, det har ingenting med deg eller de andre å gjøre. Dette er en ikke-sak. Og hvis det er gjennom et firma er det helt merkelig at de forsøker seg på dette. Anonymkode: 69481...53a Problemet er jo det at det skjer gang på gang. Både heis og brannvarsler. De har endret brannsystemet (satt inn nye i vær leilighet) + hengt opp lapper to steder i leilighetene og ute i gangen. Men allikevel så er det to beboere som sliter med å følge reglene. Student-paret og ei gammel dame. Hun gamle damen får nå hjelp fra sine to nærmeste naboer, så hun er ikke et problem lengre. Men student-paret gir rett og slett faen. De truer med å saksøke firmaet fordi de nå får regningen på grunn av falsk utrykning. Problemet er at de nekter å ta opp telefonen, ringe brannvesenet og si "Sorry falsk alarm på adressen xxx". De mener at brannmennene må gjøre jobben sin. Falske alarmer er en del av jobben deres mener de. Heisene er også skiftet ut for å tåle mer. Men allikevel så er det de samme barna (her snakker vi barn som er 10-13 år!) som leker i heisen. Trykker på alle knappene på pur faen. Foreldrene gidder ikke å reagere når naboer står på døren og klager på barna. De mener "barn er barn" og de skal få lov til å leke seg. Problemet er at de bråker, de okkuperer heisene. De løper opp og ned, inn og ut, de trykker på alle knappene, de hopper og tuller i heisen. Til slutt så går den i vranglås også må en teknikker komme å fikse heisen, som er dyrt! Det koster penger. Foreldrene mener det er hårreisende at de skal ta en del av regningen fra teknikeren. De mener VI beboerne bør ta regningen sammen, når firmaet nekter. Dette er bare rykter, men har hørt at hvis alt går skeis på dette møte så kommer firmaet til å sette foten ned; Enten tar de regningen eller så blir de kastet ut. Men de er redde for å gå opp mot disse foreldrene, for de truer med søksmål og sladre til media. Så en del av oss er redd for at firmaet kommer til å bukke under og gi oss andre deler av regningen. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis utleiefirmaet ikke ønsker å kreve erstatning fra foreldrene til disse ungene og heller øker husleien. Kan du med loven i hånd bestride husleieøkningen. Husleielovens bestemmlser om husleieøkning i kapittel 4, angir at det bare er indeksregulering og tilpasning til gjengs leie i tillegg til forholdsmessig del av vann, avløp, elektrisitet og brensel der dette er felles som kan endres. Lovens bestemmelser kan ikke på noen som helst måte fravikes, heller ikke ved avtale. Dette innebærer at utleier ikke har rett til å øke husleien i eksisterende leieforhold på grunn av økte utgifter i forbindelse med hærverk. Møtt med dette, vil de fleste utleier innse at ansvar for hærverk må rettes dit det hører hjemme. Altså hos foreldrene. Anonymkode: 609f9...fff Tusen hjertelig takk! skal printe ut dette nå. Jeg mener saken er enkel; Foreldrene skal ta deler av regningen. Så klart 1. gang så skal de ikke de, men når det er 5. og 6. gang på ett år så må de betale. Firmaet skal jo i utgangspunktet betale for slikt, men når det er snakk om hærverk som skjer gang på gang så må de som har ansvaret ta regningen. Det blir jo dyrt hvis firmaet skal holde på å betale for hærverk, altså slik som situasjonen er nå. De tar ikke å prakke på oss regningen fordi de er vrange. Men fordi det skjer om å om igjen. Samme med brannvarsleren, det er jo slitsomt å må evakuere minst 3 ganger i uken. Håper vi kommer frem til at dette blir mellom de skyldige og firmaet. Også blir vi andre ignorert, ikke noe prat om at vi skal ta del i regningen eller få høyere husleie på grunn av dette. Også får firmaet og de skylde komme frem til en løsning uten oss andre. ts Anonymkode: 61a13...26a
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #19 Skrevet 25. januar 2016 Jeg vet at et slikt møte er helt på trynet, og veldig uvanlig. Men det er fordi det går så mange rykter. Folk sier så mye forskjellig, så vi skal få oppklaring i saken muntlig. Men det ordner seg sikkert. Nå vet jeg at jeg har loven bak meg, så da går det nok helt fint. Anonymkode: 61a13...26a
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #20 Skrevet 25. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er jo det at det skjer gang på gang. Både heis og brannvarsler. De har endret brannsystemet (satt inn nye i vær leilighet) + hengt opp lapper to steder i leilighetene og ute i gangen. Men allikevel så er det to beboere som sliter med å følge reglene. Student-paret og ei gammel dame. Hun gamle damen får nå hjelp fra sine to nærmeste naboer, så hun er ikke et problem lengre. Men student-paret gir rett og slett faen. De truer med å saksøke firmaet fordi de nå får regningen på grunn av falsk utrykning. Problemet er at de nekter å ta opp telefonen, ringe brannvesenet og si "Sorry falsk alarm på adressen xxx". De mener at brannmennene må gjøre jobben sin. Falske alarmer er en del av jobben deres mener de. Heisene er også skiftet ut for å tåle mer. Men allikevel så er det de samme barna (her snakker vi barn som er 10-13 år!) som leker i heisen. Trykker på alle knappene på pur faen. Foreldrene gidder ikke å reagere når naboer står på døren og klager på barna. De mener "barn er barn" og de skal få lov til å leke seg. Problemet er at de bråker, de okkuperer heisene. De løper opp og ned, inn og ut, de trykker på alle knappene, de hopper og tuller i heisen. Til slutt så går den i vranglås også må en teknikker komme å fikse heisen, som er dyrt! Det koster penger. Foreldrene mener det er hårreisende at de skal ta en del av regningen fra teknikeren. De mener VI beboerne bør ta regningen sammen, når firmaet nekter. Dette er bare rykter, men har hørt at hvis alt går skeis på dette møte så kommer firmaet til å sette foten ned; Enten tar de regningen eller så blir de kastet ut. Men de er redde for å gå opp mot disse foreldrene, for de truer med søksmål og sladre til media. Så en del av oss er redd for at firmaet kommer til å bukke under og gi oss andre deler av regningen. ts Anonymkode: 61a13...26a Hvorfor er dette en sak du bryr deg om? Det er ikke ditt ansvar. Spiller ingen rolle hva foreldrene mener, om det skjer flere ganger eller at firmaet ikke vil ta regningen. Dette har ikke du noenting med. Det er ikke din sak. Hold deg unna, si nei takk til å delta på møtet, dette angår ikke deg og ditt leieforhold. Anonymkode: 69481...53a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå