AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #1 Skrevet 24. januar 2016 Jeg vurderer å kjøpe leilighet. Jeg skal i såfall kjøpe alene. Jeg har da 2 valg (slik jeg tenker). 1. Kjøpe en 2roms billig leilighet med ok standard (er flere til salgs i byen min). En som ikke trengs så mye lån til og som jeg klarer å betale evt fellesutgifter selv på (med lønnen jeg tjener, ikke lån). Da kan jeg spare i mens og spare opp til mer egenkap til en større leil senere eller jeg kan leie den ut dersom jeg får kjæreste og vi flytter sammen om noen år. Jeg kan også se meg om etter "bedre" leiligheter og bruke tid på å finne den "rette" mens jeg bor der. 2. Jeg kan kjøpe en dyrere leil, feks en 2roms/3roms som jeg kan ha lengre (gjerne i et område jeg kan trives lenge i), som jeg evt kan la noen flytte inn i sammen med meg. Men da vil jeg kanskje måtte ta opp mer lån for å klare å betale ned på fellesutgifter om fellesutgiftene er litt høye. Evt kan jeg leie ut til feks en venninne, men jeg vil aller helst klare meg alene. Hva tror dere er lurt å gjøre? Jeg kommer kun til å ha 300 000kr i egenkapital. Og jeg vil gjerne kjøpe så raskt som mulig. Jeg kommer til å ha stabil økonomi og en fast jobb fremover. Anonymkode: f97ef...aab
prt90 Skrevet 24. januar 2016 #2 Skrevet 24. januar 2016 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vurderer å kjøpe leilighet. Jeg skal i såfall kjøpe alene. Jeg har da 2 valg (slik jeg tenker). 1. Kjøpe en 2roms billig leilighet med ok standard (er flere til salgs i byen min). En som ikke trengs så mye lån til og som jeg klarer å betale evt fellesutgifter selv på (med lønnen jeg tjener, ikke lån). Da kan jeg spare i mens og spare opp til mer egenkap til en større leil senere eller jeg kan leie den ut dersom jeg får kjæreste og vi flytter sammen om noen år. Jeg kan også se meg om etter "bedre" leiligheter og bruke tid på å finne den "rette" mens jeg bor der. 2. Jeg kan kjøpe en dyrere leil, feks en 2roms/3roms som jeg kan ha lengre (gjerne i et område jeg kan trives lenge i), som jeg evt kan la noen flytte inn i sammen med meg. Men da vil jeg kanskje måtte ta opp mer lån for å klare å betale ned på fellesutgifter om fellesutgiftene er litt høye. Evt kan jeg leie ut til feks en venninne, men jeg vil aller helst klare meg alene. Hva tror dere er lurt å gjøre? Jeg kommer kun til å ha 300 000kr i egenkapital. Og jeg vil gjerne kjøpe så raskt som mulig. Jeg kommer til å ha stabil økonomi og en fast jobb fremover. Anonymkode: f97ef...aab Ta opp lån for å betale ned fellesutgifter? 1
Lulilelu Skrevet 24. januar 2016 #3 Skrevet 24. januar 2016 Du kan ikke ta opp lån for å betale fellesutgifter. Du kan låne opp til 85% av kjøpesummen og må da ha 15% i egenkapital. Hvis du har 300.000 kr så får du låne 1.700.000 kr og kan da kjøpe en leilighet for 2.000.000 kr. Dette er HVIS banken vil gi deg den summen i lån. Dette regner de ut utifra inntekten din. Du vil trenge en inntekt på ca 500.000 kr i året for å låne den summen. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå