Gå til innhold

Barnehagen har kuttet ut karneval i år...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Forstår at jenta di ble skuffa når det er noe hun har gledet seg til. I vår barnehage har vi kuttet ut karnval pga av kjøpepress, men har istede Temafest.  Der får barna kle seg ut men med noe de har hjemme, ,eks strandfest (ta på sommertøy på vinteren)  I fjor var barna med å planlegge, komme med forslag til tema, lage pynt, forslag til mat, aktivteter osv.  På den måten får barna en festdag og ingen foreldre trenger å kjøpe kostymer som blir brukt en gang.  Foreldre og barn  har vært fonøyd med denne løsningen hos oss. 

Kan du foreslå et alternativ til karneval i din barnhage?    

• Liker 3
Skrevet

Dere som er imot karneval pga. kjøpepress og mobberisiko, det er faktisk ikke slik at alle jenter vil være Elsa. Min jente gleder seg til karneval hvert år, og hun har aldri hatt kjøpekostyme og aldri villet vært verken Elsa, Anna eller noen prinsesse. Hun har vært dyr i mange fasonger, fordi det er det hun er mest opptatt av. Aldri har jeg opplevd kjøpepress pga. dette.

Skrevet
8 minutter siden, Harlekin skrev:

Dere som er imot karneval pga. kjøpepress og mobberisiko, det er faktisk ikke slik at alle jenter vil være Elsa. Min jente gleder seg til karneval hvert år, og hun har aldri hatt kjøpekostyme og aldri villet vært verken Elsa, Anna eller noen prinsesse. Hun har vært dyr i mange fasonger, fordi det er det hun er mest opptatt av. Aldri har jeg opplevd kjøpepress pga. dette.

Jeg lurer på om kjøpepress kun oppleves av de med dårlig råd?  For meg er det ikke noe problem å plukke med meg en nisselue fra Nille på veien til en nissefest, og et år kjøpte jeg tilfeldigvis en nissekjole, for den var så søt, uten at jeg følte at det var noe jeg måtte kjøpe.  En person med dårlig råd hadde kanskje opplevd dette annerledes?  Kan ikke noen som opplever kjøpepress i slike situasjoner fortelle om det er miljøet som skaper, eller om det egne forventninger?  Jeg mistenker nemlig at det er foreldrene selv som skaper dette kjøpepresset, for det er neppe barna.

• Liker 3
Skrevet
35 minutter siden, Kara W skrev:

Jeg lurer på om kjøpepress kun oppleves av de med dårlig råd?  For meg er det ikke noe problem å plukke med meg en nisselue fra Nille på veien til en nissefest, og et år kjøpte jeg tilfeldigvis en nissekjole, for den var så søt, uten at jeg følte at det var noe jeg måtte kjøpe.  En person med dårlig råd hadde kanskje opplevd dette annerledes?  Kan ikke noen som opplever kjøpepress i slike situasjoner fortelle om det er miljøet som skaper, eller om det egne forventninger?  Jeg mistenker nemlig at det er foreldrene selv som skaper dette kjøpepresset, for det er neppe barna.

Jeg har dårlig råd og har ikke opplevd noe kjøpepress. I vår bhg hadde de utkledning før halloween, da var to barn utkledd som spøkelser (dvs gamle laken med hull til øyne), og alle barna syntes det var kjempekult.

Sønnen min brukte da et kjøpekostyme vi kjøpte på billigsalg etter karnevalstiden i fjor, ettersom vår bhg hadde karneval ca en mnd etter alle andre, passet oss utmerket. Sønnen min elsket kostymet sitt og hadde null problemer med å bruke det samme to ganger eller at det ikke var noe skummelt, og han fikk heller ingen kommentarer på det.

Jeg vet ikke hva det kommer av at vår bhg tydeligvis har sluppet unna presset. Har ikke fått med meg at det har blitt jobbet noe aktivt med det heller. Flaks kanskje?

Anonymkode: de6f0...6b8

Skrevet
59 minutter siden, Harlekin skrev:

Men i denne saken har vi en barnehage som sier at de faktisk opplever kjøpepress - da må man nesten ta det på alvor. Og det er jo som noen i sted nevnte, det er stooore forskjeller fra sted til sted, barnehage til barnehage, og kull til kull. Så at noen ikke opplever det betyr ikke at det ikke kan være et problem for andre. 

Skrevet

Det kommer jo plutselige utgifter støtt og stadig når man har barn. Plutselig rakner vottene, skoene blir for små, lua blir borte, drikkeflaska ødelegges, sekken ryker, tannbørsten havner i toalettet og lignende. Da må man ut med uforutsette penger. Et enkelt kostyme koster mellom 100-200 kroner, av og til mer. Har man ikke råd til dette? Jeg har ikke spesielt god råd, faktisk under snittet, men jeg har da råd til dette 1 gang i året. For mitt barn sin del er ikke karneval særlig kjekt eller noe særlig stas, han har 2 år på rad ikke vært veldig gira på å kle seg i kostyme fordi han synes de er stygge alle sammen. Helt greit det. Likevel ikke fått en følelse av at han faller utenfor. Det er 1 fuckings dag. Jeg skjønner ikke hvorfor barnehagene skal ta vekk en slik dag. 

Gjest Coolaid
Skrevet
Den 24.1.2016 at 18.34, AnonymBruker skrev:

....Med den ene grunnen til at ungene kler seg ut som stereotyp når det gjelder fantasi og kjønn...

Vel... Det herjer en Frost-feber. Og så klart er det vanlig at jenter ønsker å kle seg ut som Elsa, Anna eller prinsesser. Guttene er gjerne ofte sjørøvere. Jeg ser virkelig ikke problemet i at ungene velger det. 

Problemet er, når jeg forteller datteren min, som fremfor alt ELSKER å kle seg ut og leke, hun elsker karneval, det er høydepunktet hvert år i barnehagen. I år blir de fratatt denne gleden. Jenta mi gråt og gråt da hun fikk vite det, jeg måtte fortelle henne det da hun sa: I år skal jeg kle meg ut som lege! Hun gråter og er trist og syns det er veldig synd at de ikke ordner karneval. 

Som forelder er også jeg skuffet, da dette fratar ungen min en veldig stor glede. Unger har godt av å kle seg ut, leke, leke roller, leke at de er noe annet for en dag. 

Jeg husker selv karnevalene jeg selv var på da jeg var lita. Min mor sydde prinsessekjole for hånd til meg, med perler på. En gang var jeg klovn. En annen gang punker med avklipte jeans og tights og sto opp grytidlig for å få kreppet håret og sprayet det grønt og rosa. Det var jo kjempegøy! Alle ungene elsket dette. 

Jeg syns barnehagen fratar ungene en glede og potensiale for lek på en annen måte som ikke er hverdagslig. 

Er det flere som har barn i barnehager som har kuttet ut karneval? Skal ikke de feire fastelavn heller? 

De feiret ikke halloween (noe som forsåvidt er greit, siden de sa at det blir jo karneval) og ikke juletrefest. Skal alt kuttes ut for barna? Er det virkelig så mye pes? 

Anonymkode: 435bb...628

Tror dette er et større problem for deg enn barnet ditt. 

Det er heller ingen som fratar barnet ditt noe som helst. Det er ikke mulig å ta fra noe fra noen som man ikke allerede har fått. Dersom du syns det er så viktig at barnet ditt skal få delta årlig på karneval så kan vel du arrangere karneval ?, slå deg gjerne sammen med de andre foreldrene. Eller er det ikke så viktig likevel ?

Barnehagen prioriterer ditt barn gjennom hele barnehageåret. Det er i hverdagen at de viktige tingene skjer. Det er her barnet ditt tilegner seg sosial kompetanse, utvikle språket, utvikle relasjoner osv.... alt dette gjennom leken. Leken inneholder også utkledning og "karneval hver eneste dag. 

Du velger selv hvordan du formidler ting til barnet ditt. Måten du uttrykker deg på gjør om hun opplever det negativt eller positivt. Barnet ditt klarer seg fint. Du gjør dette til noe større det absolutt ikke er.

Skrevet
1 time siden, Coolaid skrev:

Tror dette er et større problem for deg enn barnet ditt. 

Det er heller ingen som fratar barnet ditt noe som helst. Det er ikke mulig å ta fra noe fra noen som man ikke allerede har fått. Dersom du syns det er så viktig at barnet ditt skal få delta årlig på karneval så kan vel du arrangere karneval ?, slå deg gjerne sammen med de andre foreldrene. Eller er det ikke så viktig likevel ?

Barnehagen prioriterer ditt barn gjennom hele barnehageåret. Det er i hverdagen at de viktige tingene skjer. Det er her barnet ditt tilegner seg sosial kompetanse, utvikle språket, utvikle relasjoner osv.... alt dette gjennom leken. Leken inneholder også utkledning og "karneval hver eneste dag. 

Du velger selv hvordan du formidler ting til barnet ditt. Måten du uttrykker deg på gjør om hun opplever det negativt eller positivt. Barnet ditt klarer seg fint. Du gjør dette til noe større det absolutt ikke er.

Ja, det kan det faktisk hende at vi gjør, vi foreldrene! Lager eget karneval. Ser ikke vitsen i at de som styrer sine egne interesser skal gå foran barnas ønsker, siden det har vært en tradisjon med karneval. 

Anonymkode: 435bb...628

Skrevet

Og der var saken nådd riksmedia: http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Jenter-kler-seg-ut-som-prinsesser-og-gutter-som-superhelter--na-dropper-barnehagen-karnevalet-679631_1.snd

Sakset fra saken:

Sitat

Vi har sett at utkledningene til barna har vært kjønnsstereotypiske. Det er mange som er jenter som er utkledd som prinsesser og gutter som er utkledd som Spiderman. Vi ønsker ikke å forsterke kjønnsstereotypier i barnehagen og har derfor valgt å endre formen på arrangementet i år, sier leder Renate Kvivesen ved Presthus gård og Vikåsen barnehage til Adresseavisen.

(...)

- Mange barn kommer med kostymer, for eksempel prinsessekjoler, som man finner i kataloger eller som er kjøpt i lekebutikker. Hvis noen ikke har en slik type kostyme så blir det kommentert av andre barn. Det ønsker vi ikke. Det er heller ikke kreativitet rundt kostymevalget og vi ønsker at barnehagen skal være en del av de kreative prosessene til barnet. Kreativitet er en av verdiene vi vektlegger, sier hun.

Skrevet
13 timer siden, Version 2.0 skrev:

Det kommer jo plutselige utgifter støtt og stadig når man har barn. Plutselig rakner vottene, skoene blir for små, lua blir borte, drikkeflaska ødelegges, sekken ryker, tannbørsten havner i toalettet og lignende. Da må man ut med uforutsette penger. Et enkelt kostyme koster mellom 100-200 kroner, av og til mer. Har man ikke råd til dette? Jeg har ikke spesielt god råd, faktisk under snittet, men jeg har da råd til dette 1 gang i året. For mitt barn sin del er ikke karneval særlig kjekt eller noe særlig stas, han har 2 år på rad ikke vært veldig gira på å kle seg i kostyme fordi han synes de er stygge alle sammen. Helt greit det. Likevel ikke fått en følelse av at han faller utenfor. Det er 1 fuckings dag. Jeg skjønner ikke hvorfor barnehagene skal ta vekk en slik dag. 

Så fint at du har råd til det, men jeg håper du ikke faller for fristelsen til å si at "når jeg har råd til det, har alle andre råd til det også", for det blir i overkant arrogant.
En annen ting er at selv om de har råd til det, vil de kanskje ikke prioritere dette. 
Kanskje er det viktigere for dem å prioritere juice i helgene, eller en togtur for å besøke bestemor?

Når barnehagen sier at det blir kommentert hvis barna ikke ikler seg "riktige" kjøpekostymer, synes jeg det er på sin plass å markere at dette ikke blir godtatt i denne barnehagen.

Anonymkode: c43b3...068

• Liker 7
Gjest Badebuksa
Skrevet
Den 24.1.2016 at 18.43, AnonymBruker skrev:

Jøsses. Dersom ikke dere foreldre snakket frem karneval, hadde ikke jenta tenkt over st det ikke ble karneval i det hele tatt. 

Så lenge foreldrene lar karnevalet bli en konkurranse i fineste Disney-prinsessekjole, er det ikke vits med karneval. Disse Disney-kjolene det har gått inflasjon i kan da jentene gå i ellers (noe jeg observerer at de i høyeste grad gjør. På juletrefest, i parken, på skitur...)

Anonymkode: 987ba...2af

Hva er problemet med at småjenter vil kle seg ut som prinsesser? Forklar!

Skrevet
Sitat

Selv om det ikke blir arrangert karneval på barnehagen betyr det ikke at barna ikke får anledning til å kle seg ut. Barnehagen ønsker å ha utkledning som en aktivitet på andre premisser og på andre måter.

Dette er jo flott. På hvilke andre måter skal ungene få kle seg ut, TS?

Anonymkode: f9108...ba2

Skrevet

Herregud, så politisk korrekte folk skal være. Nå går det utover barna også. Bare fordi tante rødvin er überfeminist skal ikke lille Ole få kle seg ut som superhelten sin? OG folk støtter dette?? Dere er jo ike riktig på en flekk. Stakkars barn. Jeg elsket karneval da jeg var liten, tror så og si alle barn finner mye glede i denne dagen.

Skrevet
3 minutter siden, Cashbah skrev:

Herregud, så politisk korrekte folk skal være. Nå går det utover barna også. Bare fordi tante rødvin er überfeminist skal ikke lille Ole få kle seg ut som superhelten sin? OG folk støtter dette?? Dere er jo ike riktig på en flekk. Stakkars barn. Jeg elsket karneval da jeg var liten, tror så og si alle barn finner mye glede i denne dagen.

Jeg for min del ser på kjøpepresset som et større problem enn kjønnsrolleproblematikken. Jeg har ikke noe mot at lille Ole kler seg ut som superhelten sin, ei heller at lille Pernille ønsker å være prinsesse.

• Liker 2
Skrevet

f7ecc02805603f9d18967ce6c36385ba.gif

• Liker 5
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg for min del ser på kjøpepresset som et større problem enn kjønnsrolleproblematikken. Jeg har ikke noe mot at lille Ole kler seg ut som superhelten sin, ei heller at lille Pernille ønsker å være prinsesse.

Det er jo en ting. Jeg kan ikke huske at vi hadde det problemet da jeg var liten. Et par katteører og eyeliner i ansiktet var mer enn nok for oss. Å kjøpe dyre kostymer for bare en dag er helt tullete, dette er jo et problem som faktisk er reelt. 

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, Badebuksa skrev:

Hva er problemet med at småjenter vil kle seg ut som prinsesser? Forklar!

Poenget med karneval er jo fullstendig borte, når "prinsessene" går rundt i de samme prinsessekjolene de går rundt i omtrent hele døgnet dersom de får lov. Null kreativitet eller rollelek når prinsesse er prinsesse helt som vanlig.

• Liker 2
Skrevet

For 12 år siden,da min største gikk i bhg, feiret vi karneval,Haloween og hadde til og med hjembakt kake med i bhg når ungene hadde bursdag. Det var aldri noe snakk om kjøpepress og for mye sukker,tror ikke vi tenkte den tanken engang!

Nå går lillebror i bhg, og tidene har jammen meg forandret seg! Her er det lagt ned forbud mot karneval,haloween og sukker. Nå har ikke jeg tenkt så mye over det,men synes kanskje alt har blitt litt vel hysterisk- virker som alle er så reddd for kjøpepress,kommersialisering og sukker, at vi glemmer å slappe av og kose oss! 

Anonymkode: ae1f3...0a5

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet
1 time siden, Rosalie skrev:

Poenget med karneval er jo fullstendig borte, når "prinsessene" går rundt i de samme prinsessekjolene de går rundt i omtrent hele døgnet dersom de får lov. Null kreativitet eller rollelek når prinsesse er prinsesse helt som vanlig.

Poenget? Poenget med karneval er at en gjeng unger skal få velge seg ut et kostyme de skal ha på seg og at de skal få kle seg ut og ha det moro. Det er poenget med karneval. "Nei, du var frosk i fjor, du kan ikke være det i år og"-kommentarer hører ikke hjemme noe sted og det er utelukkende opp til barna hva de skal kle seg ut som med mindre det er vulgært eller perverst. 

Når det er sagt, kjenner jeg overhodet ingen jenter som går kledd som prinsesser til vanlig og jeg har sett svært, svært få tilfeller av det ute i offentligheten og, så i mine øyne er det helt oppdiktet.

Skrevet
17 timer siden, Sisti skrev:

Men i denne saken har vi en barnehage som sier at de faktisk opplever kjøpepress - da må man nesten ta det på alvor. Og det er jo som noen i sted nevnte, det er stooore forskjeller fra sted til sted, barnehage til barnehage, og kull til kull. Så at noen ikke opplever det betyr ikke at det ikke kan være et problem for andre. 

Men det finnes da mange andre måter å stoppe kjøpepress på enn rett og slett kutte ut karneval?

Det er kommet forslag i tråden om at barna ikke kommer i kostymer hjemmefra, og barnehagen selv har kostymer / materiale til å lage kostymer av. Det finnes sikkert mange foreldre som vil donere gamle kostymer og/eller materialer til barnehagen. Kostymer kan også ganske enkelt være vanlige klær som blir "spicet up". Jeg har for eksempel laget museører av en gammel hårbøyle, lim og filt og hale av en flettet skolisse, pingvin av svarte og hvite klær, dalmatiner av gamle hvite klær som jeg tegnet prikker på med tusj, osv. Det finnes mange måter å unngå kjøpepress på, og jeg synes at bare å kutte karnevalet ut, er den lateste og kjipeste måten å gjøre det på.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...