AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #81 Skrevet 25. januar 2016 3 timer siden, Sisti skrev: Altså, wow. Jeg har virkelig ikke fått med meg at karneval nå er tradisjon i barnehager, og at foreldre til og med mener det er barnehagens PLIKT å arrangere...? Ble litt satt ut nå. Da jeg var liten på 90-tallet deltok jeg på to karneval, begge på barneskolen. Ingen i barnehagen. I det ene karnevalet hadde jeg hjemmelaget kostyme, som selvfølgelig ble latterliggjort av en del andre barn. Tviler ikke på at den problemstillingen er enda større i dag. Og barnehagen har faktisk ikke kapasitet til å endre i alle "gale" holdninger hos barn, noen ganger må de kapitulere og sette over oppgaven til foreldrene (som tydeligvis bare reagerer med sinne og ikke aner en dritt om hva de skal gjøre???). Jeg syns det er en litt skremmende utvikling i foreldres holdninger i dag, hvor de skyver mer og mer av ansvaret for barnas opplevelser og læring over på barnehage og skoler. Hvorfor skal barnehagen være ansvarlig for å arrangere karneval? Hvorfor kan ikke foreldrene ta i et tak selv, innimellom, hvis de ser at her er det noe ungene liker? Kan ikke barnehagen få lov til å bruke sine ressurser på noe de mener er mer givende, og som ikke utestenger andre barn? De har vel tross alt litt større innsikt i situasjonen enn egoistiske foreldre som blir sjokkerte fordi barna plutselig møter realiteten - koselige ting kan avlyses, de også! Barn tar ikke skade av å lære slikt. Benytt heller muligheten til å forklare barna hvorfor, at det er negativt når kjøpepress oppstår, få kanskje barnet til å selv reflektere litt over om det har bidratt til kjøpepress (ved å le av noen med hjemmelaget kostyme)? Og så kan du forklare barnet at barnehagen ikke er hele verden, men at både du og barnet selv er i stand til å arrangere fest. Det er ikke slik at det barnehagen ikke arrangerer, det kan ikke skje. Foreldre klarer seg helt fint uten at barnehagen arrangerer bursdagsfest og julaften, de burde greie et karneval også... Noe foreldre er gale og tenker bare pås eg og sitt uten å se helheten... Anonymkode: 6c338...0fb 3
Dr. A. Kula Skrevet 25. januar 2016 #82 Skrevet 25. januar 2016 3 timer siden, Sisti skrev: Altså, wow. Jeg har virkelig ikke fått med meg at karneval nå er tradisjon i barnehager, og at foreldre til og med mener det er barnehagens PLIKT å arrangere...? Ble litt satt ut nå. Da jeg var liten på 90-tallet deltok jeg på to karneval, begge på barneskolen. Ingen i barnehagen. I det ene karnevalet hadde jeg hjemmelaget kostyme, som selvfølgelig ble latterliggjort av en del andre barn. Tviler ikke på at den problemstillingen er enda større i dag. Og barnehagen har faktisk ikke kapasitet til å endre i alle "gale" holdninger hos barn, noen ganger må de kapitulere og sette over oppgaven til foreldrene (som tydeligvis bare reagerer med sinne og ikke aner en dritt om hva de skal gjøre???). Jeg syns det er en litt skremmende utvikling i foreldres holdninger i dag, hvor de skyver mer og mer av ansvaret for barnas opplevelser og læring over på barnehage og skoler. Hvorfor skal barnehagen være ansvarlig for å arrangere karneval? Hvorfor kan ikke foreldrene ta i et tak selv, innimellom, hvis de ser at her er det noe ungene liker? Kan ikke barnehagen få lov til å bruke sine ressurser på noe de mener er mer givende, og som ikke utestenger andre barn? De har vel tross alt litt større innsikt i situasjonen enn egoistiske foreldre som blir sjokkerte fordi barna plutselig møter realiteten - koselige ting kan avlyses, de også! Barn tar ikke skade av å lære slikt. Benytt heller muligheten til å forklare barna hvorfor, at det er negativt når kjøpepress oppstår, få kanskje barnet til å selv reflektere litt over om det har bidratt til kjøpepress (ved å le av noen med hjemmelaget kostyme)? Og så kan du forklare barnet at barnehagen ikke er hele verden, men at både du og barnet selv er i stand til å arrangere fest. Det er ikke slik at det barnehagen ikke arrangerer, det kan ikke skje. Foreldre klarer seg helt fint uten at barnehagen arrangerer bursdagsfest og julaften, de burde greie et karneval også... Det er ikke snakk om en plikt, men en tradisjon som tas bort. Stor forskjell. At hjemmelagde kostymer blir uglesett og mobbegrunnlag kan ses i årsakssammenheng med hvilke verdier som vektlegges i barnehagen. Dersom man prissetter egenprodusert materiale, vil man også i større utstrekning se det flotte i hjemmelaget. Altså må man la være å rose opp i skyene når noen kommer med noe nyinnkjøpt, og ihvertfall ikke lage mer vesen enn at man skryter like mye til den som har fått påsydd en lapp over hullet på kneet i buksa. Det er hverdagen som former barna, ikke den ene festdagen med karneval. Er det skremmende at foreldrene "skyver holdninger og oppdragelse" over på barnehagen, hvor barn oppholder seg størsteparten av tiden? Man betaler nettopp for at personalet er pedagogisk utdannet og kan barnelæring. Det betyr ikke at foreldre ikke har et selvstendig ansvar, men slik samfunnet er blitt, er det liten tid igjen i en travel hverdag til å arrangere egne festet (hvor man må passe på å invitere alle, slik at ingen står utenfor). Og er det foreldrene selv som skal arrangere karneval, kan du være ganske sikker på at det er de samme barna med "dårlig" kostyme som fort blir satt utenfor. Derfor er det bedre at det arrangeres i regi av barnehagen, slik at mobbing kan bedre slås ned på. Kjøpepress er ikke noe som oppstår ved karneval, det bygges det opp om hele året, men det kan gi utslag ved en slik anledning om barna ikke er opplært resten av året. 2
Rosalie Skrevet 25. januar 2016 #83 Skrevet 25. januar 2016 4 timer siden, Sisti skrev: Altså, wow. Jeg har virkelig ikke fått med meg at karneval nå er tradisjon i barnehager, og at foreldre til og med mener det er barnehagens PLIKT å arrangere...? Ble litt satt ut nå. Da jeg var liten på 90-tallet deltok jeg på to karneval, begge på barneskolen. Ingen i barnehagen. I det ene karnevalet hadde jeg hjemmelaget kostyme, som selvfølgelig ble latterliggjort av en del andre barn. Tviler ikke på at den problemstillingen er enda større i dag. Og barnehagen har faktisk ikke kapasitet til å endre i alle "gale" holdninger hos barn, noen ganger må de kapitulere og sette over oppgaven til foreldrene (som tydeligvis bare reagerer med sinne og ikke aner en dritt om hva de skal gjøre???). Jeg syns det er en litt skremmende utvikling i foreldres holdninger i dag, hvor de skyver mer og mer av ansvaret for barnas opplevelser og læring over på barnehage og skoler. Hvorfor skal barnehagen være ansvarlig for å arrangere karneval? Hvorfor kan ikke foreldrene ta i et tak selv, innimellom, hvis de ser at her er det noe ungene liker? Kan ikke barnehagen få lov til å bruke sine ressurser på noe de mener er mer givende, og som ikke utestenger andre barn? De har vel tross alt litt større innsikt i situasjonen enn egoistiske foreldre som blir sjokkerte fordi barna plutselig møter realiteten - koselige ting kan avlyses, de også! Barn tar ikke skade av å lære slikt. Benytt heller muligheten til å forklare barna hvorfor, at det er negativt når kjøpepress oppstår, få kanskje barnet til å selv reflektere litt over om det har bidratt til kjøpepress (ved å le av noen med hjemmelaget kostyme)? Og så kan du forklare barnet at barnehagen ikke er hele verden, men at både du og barnet selv er i stand til å arrangere fest. Det er ikke slik at det barnehagen ikke arrangerer, det kan ikke skje. Foreldre klarer seg helt fint uten at barnehagen arrangerer bursdagsfest og julaften, de burde greie et karneval også... 1
Havmus Skrevet 25. januar 2016 #84 Skrevet 25. januar 2016 Skulle nesten ønske at dette var tilfelle for barnehagen der min datter går.. der har de karneval ei hel uka og de hauser opp eventen for ungene med en måneds forberedelse. Jentene pyntes opp i disse fæle Disney prinsessekjolene man får kjøpt på lekeutikken. Og min datter på snart 3 prater ikke om annet enn at hun skal være prinsesse - Elsaprinsesse. Jeg er for at barna skal få ha karneval, men hele opplegget er så gjennomsyret av stereotyper, kjøpepress og manglende kreativitet at jeg blir uvell. 8
absinthia Skrevet 25. januar 2016 #85 Skrevet 25. januar 2016 (endret) 30 minutter siden, Havmus skrev: Skulle nesten ønske at dette var tilfelle for barnehagen der min datter går.. der har de karneval ei hel uka og de hauser opp eventen for ungene med en måneds forberedelse. Jentene pyntes opp i disse fæle Disney prinsessekjolene man får kjøpt på lekeutikken. Og min datter på snart 3 prater ikke om annet enn at hun skal være prinsesse - Elsaprinsesse. Jeg er for at barna skal få ha karneval, men hele opplegget er så gjennomsyret av stereotyper, kjøpepress og manglende kreativitet at jeg blir uvell. Svært enig med deg. Synes de barnehagene som tar utkledning og sminking i barnehagen, tar en god avgjørelse. For noen år siden hadde vi flyttet til et nytt sted og sønnen min hadde begynt i ny barnehage, der jeg også jobbet, men på en annen base. I barnehagen der han bodde før, var det mindre vanlig med kjøpekostyme på karneval og mange barn dukket opp i ting de hadde vært med på å sette sammen selv. Jeg regnet med at dette var relativt vanlig, - spesielt i denne nye barnehagen, for det var tross alt en kulturbarnehage og jeg trodde virkelig at barnas kreativitet var noe som skulle tas i bruk. Dette året hadde min sønn bestemt seg for å være en robot og vi fant ut at vi kunne lage kostyme med papp og aluminiumsfolie som vi limte og tapet sammen etter beste skjønn. Et par kvelder koste vi oss med dette og gutten på snart fem år, var kjempestolt, da det var ferdig. Han gledet seg skikkelig til å ha karnevalsfest. Gleden var dessverre ganske kortvarig. Da han hadde vært i barnehagen et par timer og oppdaget at alle de andre 50--60 ungene, hadde kjøpekostymer med prinsesser, supermann, alver og kaptein Sabeltann, samt at han fikk kommentarer på at hans kostyme var rar, fra noen av barna, så var gleden over det han hadde vært med å laget til selv definitivt over. Det var en trist gutt jeg kjørte hjem fra barnehagen. Neste år ville han ha kjøpekostyme, fordi de andre syntes at han var rar. Robotkostymetm som han hadde vært så stolt av, var bare stygt og dumt. Heldigvis koste han seg med det hjemme, etter noen dager, da den største skuffelsen hadde lagt seg. Jeg tenkte for meg selv: Til helvete med å bruke fantasien, neste år blir det kjøpekostyme! Jeg tvinger ikke ungen min ut på barrikadene for å kjempe for denne saken, det kan heller jeg gjøre. Det var ikke slik at foreldrene i den første barnehagen, hadde dårligere inntekter enn de i den med bare kjøpekostymer. Det var faktisk tvert om, med en stor del akademikerforeldre i den første barnehagen. Endret 25. januar 2016 av absinthia 8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #86 Skrevet 25. januar 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Barn vet ikke hva karneval er om ikke de voksne lager det til en stor greie. Så nei, det er ikke virkelig for barn. Men det virker som det er utrolig viktig for deg... Anonymkode: 6c338...0fb En femåring vet GODT hva et karneval er... Det er viktig for barna. Har jo vært med på det hvert år. Nå gjentar jeg meg selv her. Les hele tråden istedenfor. Anonymkode: 435bb...628 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #87 Skrevet 25. januar 2016 8 timer siden, Sisti skrev: Altså, wow. Jeg har virkelig ikke fått med meg at karneval nå er tradisjon i barnehager, og at foreldre til og med mener det er barnehagens PLIKT å arrangere...? Ble litt satt ut nå. Da jeg var liten på 90-tallet deltok jeg på to karneval, begge på barneskolen. Ingen i barnehagen. I det ene karnevalet hadde jeg hjemmelaget kostyme, som selvfølgelig ble latterliggjort av en del andre barn. Tviler ikke på at den problemstillingen er enda større i dag. Og barnehagen har faktisk ikke kapasitet til å endre i alle "gale" holdninger hos barn, noen ganger må de kapitulere og sette over oppgaven til foreldrene (som tydeligvis bare reagerer med sinne og ikke aner en dritt om hva de skal gjøre???). Jeg syns det er en litt skremmende utvikling i foreldres holdninger i dag, hvor de skyver mer og mer av ansvaret for barnas opplevelser og læring over på barnehage og skoler. Hvorfor skal barnehagen være ansvarlig for å arrangere karneval? Hvorfor kan ikke foreldrene ta i et tak selv, innimellom, hvis de ser at her er det noe ungene liker? Kan ikke barnehagen få lov til å bruke sine ressurser på noe de mener er mer givende, og som ikke utestenger andre barn? De har vel tross alt litt større innsikt i situasjonen enn egoistiske foreldre som blir sjokkerte fordi barna plutselig møter realiteten - koselige ting kan avlyses, de også! Barn tar ikke skade av å lære slikt. Benytt heller muligheten til å forklare barna hvorfor, at det er negativt når kjøpepress oppstår, få kanskje barnet til å selv reflektere litt over om det har bidratt til kjøpepress (ved å le av noen med hjemmelaget kostyme)? Og så kan du forklare barnet at barnehagen ikke er hele verden, men at både du og barnet selv er i stand til å arrangere fest. Det er ikke slik at det barnehagen ikke arrangerer, det kan ikke skje. Foreldre klarer seg helt fint uten at barnehagen arrangerer bursdagsfest og julaften, de burde greie et karneval også... Skyver ikke barnet mitt sine opplevelser over på barnehagen. Ser heller ikke på at de har det som plikt. Men når de plutselig skal kutte ut en tradisjon som er gøy for ungene, så er det kjedelig for de ungene som forventet dette og blir skuffet. Ser at det er elementære ting du ikke forstår om småbarn. Man kan ikke forvente at et barn i barnehagealder Bidrar til kjøpepress som du mener det. forstyrrende innlegg du skriver. Anonymkode: 435bb...628 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #88 Skrevet 26. januar 2016 4 timer siden, Dr. A. Kula skrev: Det er ikke snakk om en plikt, men en tradisjon som tas bort. Stor forskjell. At hjemmelagde kostymer blir uglesett og mobbegrunnlag kan ses i årsakssammenheng med hvilke verdier som vektlegges i barnehagen. Dersom man prissetter egenprodusert materiale, vil man også i større utstrekning se det flotte i hjemmelaget. Altså må man la være å rose opp i skyene når noen kommer med noe nyinnkjøpt, og ihvertfall ikke lage mer vesen enn at man skryter like mye til den som har fått påsydd en lapp over hullet på kneet i buksa. Det er hverdagen som former barna, ikke den ene festdagen med karneval. Er det skremmende at foreldrene "skyver holdninger og oppdragelse" over på barnehagen, hvor barn oppholder seg størsteparten av tiden? Man betaler nettopp for at personalet er pedagogisk utdannet og kan barnelæring. Det betyr ikke at foreldre ikke har et selvstendig ansvar, men slik samfunnet er blitt, er det liten tid igjen i en travel hverdag til å arrangere egne festet (hvor man må passe på å invitere alle, slik at ingen står utenfor). Og er det foreldrene selv som skal arrangere karneval, kan du være ganske sikker på at det er de samme barna med "dårlig" kostyme som fort blir satt utenfor. Derfor er det bedre at det arrangeres i regi av barnehagen, slik at mobbing kan bedre slås ned på. Kjøpepress er ikke noe som oppstår ved karneval, det bygges det opp om hele året, men det kan gi utslag ved en slik anledning om barna ikke er opplært resten av året. Signerer denne! Anonymkode: 435bb...628
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #89 Skrevet 26. januar 2016 4 timer siden, Havmus skrev: Skulle nesten ønske at dette var tilfelle for barnehagen der min datter går.. der har de karneval ei hel uka og de hauser opp eventen for ungene med en måneds forberedelse. Jentene pyntes opp i disse fæle Disney prinsessekjolene man får kjøpt på lekeutikken. Og min datter på snart 3 prater ikke om annet enn at hun skal være prinsesse - Elsaprinsesse. Jeg er for at barna skal få ha karneval, men hele opplegget er så gjennomsyret av stereotyper, kjøpepress og manglende kreativitet at jeg blir uvell. Skulle tro det ikke var sant det du skrev der, for jeg kan ikke forstå at du syns det er tragisk at din egen datter har så stor glede av å kle seg ut og leke prinsesse.... Anonymkode: 435bb...628
Gjest Sisti Skrevet 26. januar 2016 #90 Skrevet 26. januar 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Skyver ikke barnet mitt sine opplevelser over på barnehagen. Ser heller ikke på at de har det som plikt. Men når de plutselig skal kutte ut en tradisjon som er gøy for ungene, så er det kjedelig for de ungene som forventet dette og blir skuffet. Ser at det er elementære ting du ikke forstår om småbarn. Man kan ikke forvente at et barn i barnehagealder Bidrar til kjøpepress som du mener det. forstyrrende innlegg du skriver. Anonymkode: 435bb...628 Selvfølgelig er det kjedelig for ungene, men sånn er det jo som regel når foreldrene (kollektivt) feiler på oppdragelsen - det går utover ungene til syvende og sist. Jeg har stor forståelse for at barnehagen i dette tilfellet ikke orker eller har ressurser til å ta over hele foreldreoppgaven, og oppdra ungene til bedre holdninger. De viktigste holdningene kommer hjemmefra, og barnehager i dag har ikke ressurser til å stadig motarbeide foreldre som har "gitt opp" og lagt hele ansvaret på barnehagen. Det er kanskje kjipt for ungen din her og nå, men på sikt har barna det godt av å bli lettet fra kjøpepresset dere foreldre ikke har greid å lette de fra. Husk at barnehager er ganske fattige på ressurser. Dere kan ikke forvente mirakler uten å betale en høyere pris (blant annet for flere pedagogisk ansatte), og vi vet MEGET godt at nordmenn flest ikke ønsker å betale mer for barnehagen. Jeg syns innleggene dine oser av ansvarsfraskrivelse og egoistisk tankegang. Det går i "stakkars barnet mitt" og "deres ansvar".
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #91 Skrevet 26. januar 2016 3 minutter siden, Sisti skrev: Selvfølgelig er det kjedelig for ungene, men sånn er det jo som regel når foreldrene (kollektivt) feiler på oppdragelsen - det går utover ungene til syvende og sist. Jeg har stor forståelse for at barnehagen i dette tilfellet ikke orker eller har ressurser til å ta over hele foreldreoppgaven, og oppdra ungene til bedre holdninger. De viktigste holdningene kommer hjemmefra, og barnehager i dag har ikke ressurser til å stadig motarbeide foreldre som har "gitt opp" og lagt hele ansvaret på barnehagen. Det er kanskje kjipt for ungen din her og nå, men på sikt har barna det godt av å bli lettet fra kjøpepresset dere foreldre ikke har greid å lette de fra. Husk at barnehager er ganske fattige på ressurser. Dere kan ikke forvente mirakler uten å betale en høyere pris (blant annet for flere pedagogisk ansatte), og vi vet MEGET godt at nordmenn flest ikke ønsker å betale mer for barnehagen. Jeg syns innleggene dine oser av ansvarsfraskrivelse og egoistisk tankegang. Det går i "stakkars barnet mitt" og "deres ansvar". Du går langt over streken ved å antyde at vi som foreldre feiler fordi vi syns det er synd at ungene går glipp av karneval som de har gledet seg til i et halvt år. Anonymkode: 435bb...628
Gjest Sisti Skrevet 26. januar 2016 #92 Skrevet 26. januar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du går langt over streken ved å antyde at vi som foreldre feiler fordi vi syns det er synd at ungene går glipp av karneval som de har gledet seg til i et halvt år. Anonymkode: 435bb...628 Nei jeg antyder at dere har feilet fordi dere har opprettet (ikke med vilje nei) et kjøpepress blant ungene og nå fraskriver dere alt ansvar og mener det er barnehagen som må rette opp i det dere selv ikke får til.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #93 Skrevet 26. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du går langt over streken ved å antyde at vi som foreldre feiler fordi vi syns det er synd at ungene går glipp av karneval som de har gledet seg til i et halvt år. Anonymkode: 435bb...628 Selvfølgelig har dere feilet som foreldre når dere forventer at barnehagen arrangerer all moro! Lag karneval selv og lær ungene først som sist at skuffelser er en obligatorisk del av livet. Anonymkode: 29729...40d 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #94 Skrevet 26. januar 2016 Kan dere som har kostymer dere ikke lenger bruker kanskje donere dem til barnehagen? I barnehagen til mitt barn har det ikke vært tradisjonelle dugnader, men foreldre har blitt oppfordret til å sy/strikke dukkeklær, og de har også liggende noen kostymer der som jeg antar er hjemmesydd. Når ungen har vokst ut av kostymet og det uansett ligger og samler støv, ville sikkert en barnehage satt stor pris på det. Anonymkode: f9108...ba2 4
Rosalie Skrevet 26. januar 2016 #95 Skrevet 26. januar 2016 14 timer siden, Havmus skrev: Skulle nesten ønske at dette var tilfelle for barnehagen der min datter går.. der har de karneval ei hel uka og de hauser opp eventen for ungene med en måneds forberedelse. Jentene pyntes opp i disse fæle Disney prinsessekjolene man får kjøpt på lekeutikken. Og min datter på snart 3 prater ikke om annet enn at hun skal være prinsesse - Elsaprinsesse. Jeg er for at barna skal få ha karneval, men hele opplegget er så gjennomsyret av stereotyper, kjøpepress og manglende kreativitet at jeg blir uvell. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Skulle tro det ikke var sant det du skrev der, for jeg kan ikke forstå at du syns det er tragisk at din egen datter har så stor glede av å kle seg ut og leke prinsesse.... Anonymkode: 435bb...628 Du ser vel hva det at 3-åringen gleder seg til å være Elsa-prinsesse innebærer? Jo, at 3-åringen skal ha kjøpekostyme. Og det er trist når det er det første som et så lite barn tenker på. Mye av læringen ved karneval er jo forberedelsene i heimen. I hva man skal kle seg ut som, hvordan et slikt kostyme skal lages, og deretter selve lagingen av kostymet. Alt dette er tydeligvis helt glemt mange steder, da kun stereotype kjøpekostymer står i hodet på ungene. En debattant lenger opp i tråden skrev at hennes sønn ble kjempeskuffet over STYGGE hjemmelagede robotkostymet etter å ha fått gjennomgå i barnehagen av alle kjøpepiratene og -spidermanene, og at det ikke i det hele tatt var slik i forrige barnehage, der det var mange akademikerforeldre. Jeg har veldig mange akademikervenner med små barn, og fellesnevneren er 90% hjemmelagde kostymer. Kaniner, Minecraftfigurer, bjørner, indianere, Super-Mario, klovner etc. De få som har måttet ty til kjøpekostyme, har gjort det som en nødløsning og av tidsmangel, enten ved at karnevalet rett og slett var glemt eller ved mye sykdom i heimen tett opptil karnevalet, og Elsa-kjolen eller kaptein Sabeltann-kostymet hang i skapet. 4
Kara W Skrevet 26. januar 2016 #96 Skrevet 26. januar 2016 Den første grunnen som TS skrev var jo helt tåpelig begrunnelse for å avlyse karnevalet, men etterhvert har det jo kommet litt flere grunner som er noe mer forståelige. Jeg synes uansett at barnehagen kunne ha tatt det opp med barna om hvorfor de velger å ikke ha karneval, og kanskje spurt barna selv hva de ønsker som alternativ. Trolig hadde man fått en del kreative forslag, og det hadde virkelig blitt barnas fest, og ikke bare for de få som passet inn i hva enn som var dagens boks. Barna mine gleder seg til karnevalet hvert år, og begynner gjerne planleggingen i god tid i forveien. Noen år er det kjøpekostymer og noen år er det hjemmelaget, men jeg har heldigvis ikke hørt noe negativt fra barnehagen om noen av kostymene, selv om minst 90% stiller i kjøpekostymer.
makkapakka Skrevet 26. januar 2016 #97 Skrevet 26. januar 2016 jeg hadde holdt kjeft om at det var karnevaltid overfor et barnehage barn. 4
Kara W Skrevet 26. januar 2016 #98 Skrevet 26. januar 2016 2 minutter siden, makkapakka skrev: jeg hadde holdt kjeft om at det var karnevaltid overfor et barnehage barn. Dersom vet at barnehagen ikke arrangerer så gjør man selvfølgelig det, men hva svarer du når barnet selv begynner å prate om karnevalet som du vet at ikke kommer?
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #99 Skrevet 26. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig har dere feilet som foreldre når dere forventer at barnehagen arrangerer all moro! Lag karneval selv og lær ungene først som sist at skuffelser er en obligatorisk del av livet. Anonymkode: 29729...40d Nå virker det veldig som at du tror at vi som foreldre gjør INGENTING for ungene våre. Hver helg drar vi på ting og gjør ting, det varirerer hva vi gjør etter årstid etc. Griller, går i skogen, drar på fjellet, besøker andre unger, drar på skøytebanen, går på ski, drar på fjellet, lekeland, svømmehallen, flere bursdagsfester per bursdag/barn, bibliotektur, musemstur, leketreff, går ut og spiser, bowling, kino, fjæra, åpen bondegård, hesteridning, nylig var vi på disney on ice osv osv. Dette bruker vi å gjøre i helgene. På fritiden har ungen en fast fritidsaktivitet den er med på en ukedag i uka. Ellers sosiale med andre unger, naboer etc. Dere som skriver at jeg burde holde kjeft om karneval: Ungen er fem år og har skjønt at etter jul en gang, blir det snart karneval, fordi det har vært sånn hvert eneste år. Da er det for sent å kunne holde kjeft. Igjen, ikke undervurder ungenes evne til å registrere og oppfatte ting. Anonymkode: 435bb...628 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #100 Skrevet 26. januar 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor tror du mobberne har lært oppførselen sin, da? Jo, når de er så unge, har de lært det fra foreldrene sine. Og jeg syns virkelig ikke at enkelte barn skal måtte ha vondt i magen på det som skal være en trivelig dag, bare fordi man absolutt holder på en tradisjon som er blitt gjennomkommersialisert. Det hjelper lite at ens egne foreldre og barnehagens ansatte trøster når "de kule" har satt deg i "stygg/fattig"-båsen, og benytter en hver anledning til å håne deg. "«I dag kom han i barnehagen på sjørøverfest, kry som få, klar for å jakte skatter. Ivrig og med et fast grep om meg rev han meg med seg fra porten og inn når han så de andre sjørøverne løpe rundt så piratballongene spratt.Grepet hans om hånden min ble imidlertid merkbart hardere og mer søkende når en av de mange «flere hundre kroners»-oppkledde Kaptein Sabeltann stoppet foran ham, sperret opp øynene, pekte og utbrøt «du er en rar og stygg pirat». Nestemann heiv seg umiddelbart på: «Du er rar, du har ikke sverd engang!» skriver pappaen." http://www.dagbladet.no/2015/09/01/nyheter/innenriks/kostyme/40906578/ Anonymkode: 987ba...2af I barnehagen som min gutt gikk i, var det aldri lov for noen å ha med lekevåpen. Det hendte noen få prøvde seg, men de ble lagt øverst på den ungen sin plass i garderoben. Nå var denne barnehagen en barnehage med barn fra mange ulike land, og både barna og dets foreldre hadde dermed svært ulik ballast med i "bagasjen" sin. Slik burde det vært i alle barnehager. Anonymkode: 07b16...b19 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå