Gå til innhold

Barnehagen har kuttet ut karneval i år...

Anbefalte innlegg

Skrevet

....Med den ene grunnen til at ungene kler seg ut som stereotyp når det gjelder fantasi og kjønn...

Vel... Det herjer en Frost-feber. Og så klart er det vanlig at jenter ønsker å kle seg ut som Elsa, Anna eller prinsesser. Guttene er gjerne ofte sjørøvere. Jeg ser virkelig ikke problemet i at ungene velger det. 

Problemet er, når jeg forteller datteren min, som fremfor alt ELSKER å kle seg ut og leke, hun elsker karneval, det er høydepunktet hvert år i barnehagen. I år blir de fratatt denne gleden. Jenta mi gråt og gråt da hun fikk vite det, jeg måtte fortelle henne det da hun sa: I år skal jeg kle meg ut som lege! Hun gråter og er trist og syns det er veldig synd at de ikke ordner karneval. 

Som forelder er også jeg skuffet, da dette fratar ungen min en veldig stor glede. Unger har godt av å kle seg ut, leke, leke roller, leke at de er noe annet for en dag. 

Jeg husker selv karnevalene jeg selv var på da jeg var lita. Min mor sydde prinsessekjole for hånd til meg, med perler på. En gang var jeg klovn. En annen gang punker med avklipte jeans og tights og sto opp grytidlig for å få kreppet håret og sprayet det grønt og rosa. Det var jo kjempegøy! Alle ungene elsket dette. 

Jeg syns barnehagen fratar ungene en glede og potensiale for lek på en annen måte som ikke er hverdagslig. 

Er det flere som har barn i barnehager som har kuttet ut karneval? Skal ikke de feire fastelavn heller? 

De feiret ikke halloween (noe som forsåvidt er greit, siden de sa at det blir jo karneval) og ikke juletrefest. Skal alt kuttes ut for barna? Er det virkelig så mye pes? 

Anonymkode: 435bb...628

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kanskje dere foreldre kan lage egen karnival utenfor barnehagen for ALLE i barnehagen?  Synes det er helt idiotisk grunn for å ikke ha, men da kan dere stiller dere opp å lage en selv?  

Endret av IamGroot
  • Liker 21
Skrevet

Så dårlig!! Hva er grunnen til at de gjør det? Når jeg jobbet i barnehage syns jeg sånne arrangementer var veldig hyggelig! 

• Liker 2
Skrevet

Jøsses. Dersom ikke dere foreldre snakket frem karneval, hadde ikke jenta tenkt over st det ikke ble karneval i det hele tatt. 

Så lenge foreldrene lar karnevalet bli en konkurranse i fineste Disney-prinsessekjole, er det ikke vits med karneval. Disse Disney-kjolene det har gått inflasjon i kan da jentene gå i ellers (noe jeg observerer at de i høyeste grad gjør. På juletrefest, i parken, på skitur...)

Anonymkode: 987ba...2af

• Liker 36
Gjest The Lost Dreamer
Skrevet (endret)

Herregud det er da grenser! Barn må da få lov til å ha den gleden en gang eller to i året hvor de kler seg ut alle sammen? Jeg er enig med IamGroot. Det er helt på trynet at barnehagen ikke skal ha karneval i år. De er barn, de tenker ikke på samme måte som voksne gjør!

Lykke til!

Endret av The Lost Dreamer
Skrevet (endret)

Vi har ikke karneval i barnehagen vår pga kjøpepress. Hvis vi skal ha noe karnevallignende opplegg, så lager vi kostymer selv i barnehagen. Slik at foreldre ikke skal være presset til å kjøpe kostyme. Det er kjøpepress alle veier allerede. Og alle har ikke like god råd.

Kanskje det også er en av grunnene til at barnehagen ikke vil ha karneval? 

Endret av Adelia
  • Liker 45
Skrevet

barna kan vel kle seg ut likevel? Trenger det å arrangeres en dag for at de skal komme utkledd i barnehagen?  Barna i min barnehage kler seg ut alt de vil. For øvrig må man bare respektere barnehagens avgjørelser vedr. dette. De kan ha sine gode tungtveiende grunner. Det kan ha med tidligere erfaringer å gjøre.  Men...som noen her nevnte, foreldrene kan arrangere karneval  for barna.  

• Liker 6
Skrevet

Fordi de har sett en endring i de siste årene i hvordan barna opplever karnevalet(!) og at ikke alle barna opplever dagen som positiv og at noen faller utenfor fordi de ikke kler seg ut som akkurat det samme som "alle andre"... 

Kommersialisering er også en av nevnte grunner. Men det er jo litt hva man selv gjør det til. For eksempel ville mitt barn kle seg ut som lege. Hun har lekestetoskop fra før av til å ha rundt nakken. Og en hvit jumper og bukse, vips så er hun lege. Mer skal det ikke til! 

Det har vært tradisjon i alle år. Karneval er en del av barndommen og barndommens gleder... Noen ganger kan man tenke: Er det barnehagen som er der for barna, eller er det ungene som er der for barnehagen? 

• Liker 3
Skrevet

I vår barnehage er det tema karnevall med hjemmelgede kostymer i barnehagen. Vi må stille med feks hvit genser og strømpebukse som de kan ordne og male osv. 

Anonymkode: dd962...3cc

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I vår barnehage er det tema karnevall med hjemmelgede kostymer i barnehagen. Vi må stille med feks hvit genser og strømpebukse som de kan ordne og male osv. 

Anonymkode: dd962...3cc

Jeg syns faktisk at det blir mer feil at de skal male på kær og dermed ødelegge klær enn å kle seg ut i noe de allerede har av kostymer eller klær. Jeg kommer aldri til å ødelegge noen av klærne til ungen min fordi barnehagen finner det på. Det har jeg faktisk ikke råd til.

• Liker 9
Skrevet
9 minutter siden, Xanadus skrev:

barna kan vel kle seg ut likevel? Trenger det å arrangeres en dag for at de skal komme utkledd i barnehagen?  Barna i min barnehage kler seg ut alt de vil. For øvrig må man bare respektere barnehagens avgjørelser vedr. dette. De kan ha sine gode tungtveiende grunner. Det kan ha med tidligere erfaringer å gjøre.  Men...som noen her nevnte, foreldrene kan arrangere karneval  for barna.  

I denne barnehagen er det faktisk ikke lov til å komme utkledd.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøsses. Dersom ikke dere foreldre snakket frem karneval, hadde ikke jenta tenkt over st det ikke ble karneval i det hele tatt. 

Så lenge foreldrene lar karnevalet bli en konkurranse i fineste Disney-prinsessekjole, er det ikke vits med karneval. Disse Disney-kjolene det har gått inflasjon i kan da jentene gå i ellers (noe jeg observerer at de i høyeste grad gjør. På juletrefest, i parken, på skitur...)

Anonymkode: 987ba...2af

Vi er vante med karneval fra før av. Ungen har alltid vært opptatt av og bevisst på at det er karneval, på samme måte som det er vanlig med juletrefest, og luciadag. Hun snakker om det selv, så jeg måtte svare henne at vet du hva, barnehagen har kuttet ut karneval i år, men kanskje vi finner et annet karneval noe sted. 

Ja, på skitur skal ungene ha på disneykjole? Eh...

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I denne barnehagen er det faktisk ikke lov til å komme utkledd.

Det var rart, hvorfor ikke?

Skrevet

Kan dere ikke bare lage i stand et karneval selv?

Anonymkode: 60df2...425

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, Xanadus skrev:

Det var rart, hvorfor ikke?

Det kan man lure på. For å ikke skape forskjeller, kanskje. For å ikke lage misunnelse. På samme måte som at de ikke får lov til å ta med seg egen leke eller personlige ting utover drikkeflaska si.

• Liker 2
Skrevet

Sånn som du skriver, høres det ut som barna går glipp av noe vesentlig i barnehagen. Sist jeg sjekket så står det ingenting i "Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver" om at man må ha karneval. Hvis det virkelig er så viktig for deg (eventuelt barnet ditt), så kan du kanskje låne barnehagen og arrangere karneval selv. 

Anonymkode: 0e514...09e

• Liker 14
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sånn som du skriver, høres det ut som barna går glipp av noe vesentlig i barnehagen. Sist jeg sjekket så står det ingenting i "Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver" om at man må ha karneval. Hvis det virkelig er så viktig for deg (eventuelt barnet ditt), så kan du kanskje låne barnehagen og arrangere karneval selv. 

Anonymkode: 0e514...09e

Den spydige undertonen kunne du ha spart deg for. Mennesker som jobber med barn burde forstå hvorfor sånt er viktig for barn.

• Liker 4
Skrevet

Vi løste dette i vår barnehage med et tema-karneval. Hundremeterskogen er årets tema og det blir ingen prinsesser eller actionhelter...

Anonymkode: 30504...3c2

• Liker 8
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de har sett en endring i de siste årene i hvordan barna opplever karnevalet(!) og at ikke alle barna opplever dagen som positiv og at noen faller utenfor fordi de ikke kler seg ut som akkurat det samme som "alle andre"... 

Kommersialisering er også en av nevnte grunner. Men det er jo litt hva man selv gjør det til. For eksempel ville mitt barn kle seg ut som lege. Hun har lekestetoskop fra før av til å ha rundt nakken. Og en hvit jumper og bukse, vips så er hun lege. Mer skal det ikke til! 

Det har vært tradisjon i alle år. Karneval er en del av barndommen og barndommens gleder... Noen ganger kan man tenke: Er det barnehagen som er der for barna, eller er det ungene som er der for barnehagen? 

Det uthevede synes jeg er en veldig god begrunnelse for hvorfor de ikke arrangerer karneval. For øvrig synes jeg du kunne latt være å gjøre en stor sak ut av dette overfor datteren din. Hvis du ikke hadde nevnt noe om det, og til og med ordlegger deg i negative ordelag om hvordan de voksne i barnehagen begrunner det, så hadde hun neppe grått og grått så fælt. Det er ikke sikkert hun hadde tenkt over det manglende karnevalet en gang.

Jeg synes du lager storm i et vannglass over noe så trivielt som et karneval. Er dette en god barnehage? Gir de god omsorg, har gode pedagogiske opplegg, blir barna sett og tatt på alvor, får de utfordringer og gode muligheter for lek og utvikling?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi løste dette i vår barnehage med et tema-karneval. Hundremeterskogen er årets tema og det blir ingen prinsesser eller actionhelter...

Anonymkode: 30504...3c2

Ok, så de kledte ut ungene som dyr. Men blir ikke det også kommersielt når man må kjøpe klær for å kle ut ungen som et dyr, når man har ingenting av sånt fra før av? For meg ville dette ha blitt en ekstra utgift jeg egentlig ikke kan ut med for bare en dag...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...