Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I hovedsak tenker jeg på malerier og bilder.

Hvilken kunstner liker du best og hvorfor? Legg gjerne ved eksempler :)

Selv har jeg en forkjærlighet for Claude Monet, fordi fargevalg og utførelse vekker noe i meg. Det skaper en stemning rett og slett. Dessuten lar jeg meg fascinere at bildene hans gjør seg best på avstand, og fargevalget stort sett var nyanser av hvit, gul, grønn, blå, rød og sort.

Claude_Monet_%200008.jpg

Selv er jeg ikke spesielt glad i alt som må være fullstendig naturtro, jeg heller mer mot kunst som er abstrakt/heller mot naturtro/stemning/følelse/valg av farger. Ikke det at jeg plasserer Monet i denne kategorien, men samtidig synes jeg det passer. Nettopp på grunn av fargevalg og teknikk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må bli vår egen Munch. Jeg liker veldig godt kunst som uttrykker følelser, gjerne de litt mer triste og vonde følelsene i vårt følelsesregister - og dette er noe Munch klarte veldig godt.

Vampyren.jpg

• Liker 1
Skrevet

@Daniel123 Det er jeg veldig enig med deg i. Hans verker er rett og slett betagende! Vampyr, Madonna og Galopperende Hest er blant mine favoritter. For det ligger så mye bak hvert eneste bilde, det blir så intenst. Jeg har vært mange ganger på Munch-museet, men hver gang oppdager jeg noe nytt ved maleriene hans. De vekker rett og slett en følelse i meg.

Skrevet
Den ‎24‎.‎01‎.‎2016 at 17.32, Jolene skrev:

I hovedsak tenker jeg på malerier og bilder.

Hvilken kunstner liker du best og hvorfor? Legg gjerne ved eksempler :)

Selv har jeg en forkjærlighet for Claude Monet, fordi fargevalg og utførelse vekker noe i meg. Det skaper en stemning rett og slett. Dessuten lar jeg meg fascinere at bildene hans gjør seg best på avstand, og fargevalget stort sett var nyanser av hvit, gul, grønn, blå, rød og sort.

Claude_Monet_%200008.jpg

Selv er jeg ikke spesielt glad i alt som må være fullstendig naturtro, jeg heller mer mot kunst som er abstrakt/heller mot naturtro/stemning/følelse/valg av farger. Ikke det at jeg plasserer Monet i denne kategorien, men samtidig synes jeg det passer. Nettopp på grunn av fargevalg og teknikk.

Hvis du ikke allerede har vært der, anbefaler jeg museet L'Orangerie i Paris: http://www.musee-orangerie.fr/en. Der er det to runde rom spesielt utforma til Monets store vannliljemalerier, veldig flott å kunne se dem litt på avstand for deretter å gå helt inntil for detaljene. I tillegg er det en del andre impresjonister utstilt der.

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

John William Waterhouse er nok min favoritt kunstner.

echo-narcissus.jpg

Skrevet
31 minutter siden, Tiriltunge skrev:

Hvis du ikke allerede har vært der, anbefaler jeg museet L'Orangerie i Paris: http://www.musee-orangerie.fr/en. Der er det to runde rom spesielt utforma til Monets store vannliljemalerier, veldig flott å kunne se dem litt på avstand for deretter å gå helt inntil for detaljene. I tillegg er det en del andre impresjonister utstilt der.

Har ikke vært der, men det er notert! Tusen takk! :blomst:

30 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

John William Waterhouse er nok min favoritt kunstner.

echo-narcissus.jpg

Kom gjerne med en begrunnelse :) Spennende å høre om :)

Skrevet
22 minutter siden, Jolene skrev:

Har ikke vært der, men det er notert! Tusen takk! :blomst:

Jeg kan jo i samme slengen anbefale Musée d'Orsay: http://www.musee-orsay.fr/en/home.html, hvis du har tenkt deg til Paris. Fantastisk museum i en gammel jernbanehall, fylt med impresjonister. I og med at Monet er en av de store impresjonistene, vil du nok like en del av de andre også.

Skrevet
37 minutter siden, Tiriltunge skrev:

Jeg kan jo i samme slengen anbefale Musée d'Orsay: http://www.musee-orsay.fr/en/home.html, hvis du har tenkt deg til Paris. Fantastisk museum i en gammel jernbanehall, fylt med impresjonister. I og med at Monet er en av de store impresjonistene, vil du nok like en del av de andre også.

Spennende! Sist jeg var i Paris, besøkte jeg Louvre, veldig spennende. Samtidig så ble det litt for mye for min del, for jeg har aldri hatt en sterk fascinasjon for realistiske bilder - naturtro sådan. Jeg har alltid hatt en dragning mot det litt mer abstrakte og fargevalg deretter.

• Liker 1
Skrevet

Odd Nerdrum.

56a77e823a6f5_2_oddnerdrum.jpg.2e8193f09

• Liker 1
Skrevet

Er veldig glad i Leonid Afremov. Bildene er så fulle i farger, men det er likevel ikke overveldende. Og det er så mye stemning i dem.

il_fullxfull.516030951_ax6d.jpg

Anonymkode: 7d8f5...b1e

• Liker 5
Skrevet

Helt siden jeg var liten har jeg alltid hatt en dragning mot Gustav Klimt. Jeg klarer ikke å beskrive hvorfor, men det er noe med motivene, mønstrene og særlig fargene jeg liker. Og karakterene der er mer delikate enn f.eks. Egon Schieles portretter, som er en annen kunstner jeg liker godt. Der er positurene litt mer forvridde, og stilen er nesten litt "slørvete", der jeg føler jeg bevitner en sinnssykdom. Jeg har aldri vært glad i abstrakt kunst, men det er noen abstrakte elementer ved Schiele og Klimt som jeg faktisk setter pris på. Mitt yndlingsmotiv må vel være John Everett Millais' Ophelia, der man ser Ophilia liggende i elven, omgitt av blomster. Hun ser vakker og fredfull ut - motivet er skjønt og trist på en gang.

Anonymkode: ffb14...ad7

Gjest førstedamen
Skrevet

Salvador Dali, og Jason Pollock er mine favoritter.

013-salvador-dali-theredlist.jpg

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
3 timer siden, Jolene skrev:

Kom gjerne med en begrunnelse :) Spennende å høre om :)

Jeg liker stilen.  Jeg er ikke særlig god til å gi gode forklaringer på hvorfor jeg liker ting.

Skrevet
13 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Jeg liker stilen.  Jeg er ikke særlig god til å gi gode forklaringer på hvorfor jeg liker ting.

Det er et svar godt nok det altså :) Forventer ingen lengre analyser, her er alt av svar lov. Derimot så liker jeg en begrunnelse, uavhengig hvor lang eller kort!

Skrevet

Har stor sans for kattebildene til Ola Steen. Jeg liker hvordan han bruker katter som et bilde på følelser og relasjoner, og ikke bare som noe søtt og nusselig.

Ola_Steen_Pssssst.jpg

Mulig jeg ikke har lov til å legge ut bildet direkte i innlegget?

• Liker 1
Skrevet

Spennende å se de ulike retningene folk har innenfor kunst! :)

• Liker 1
Gjest morhjertegod
Skrevet (endret)

http://www.allposters.no/-sp/Skapelsen-detalj-plakater_i9356924_.htm

Min absolutte favoritt må være Michelangelo, har sett hans verk flere ganger i sixtinske kapell. Første gangen rant bare tårene, noe av det mektigste jeg har opplevd. Har studert kunsthistorie, så tror det er derfor Michelangelo, Leonardo Da Vinci og Rafael  ligger mitt hjerte nærmest, også den renessansen jeg har lest mest om. Michelangelo var også en fantastisk billedhugger The Pietà ( Maria og den døde Jesus ) laget av marmor,  er bare så vakker!

Endret av morhjertegod
Skrevet

Jeg har også en liten svakhet for Ola Steen, og dette har jeg definitivt lov til å legge ut.

Ellers er bildene til Espolin Johnson noe jeg alltid har vært svak for. Hans særegne måte å legge dybde til alle aspekter ved livet. Personlig velger jeg eventyrillustrasjonen fremfor de mer berømte bildene med lofotfiskere.

Iselin Bast er også en av mine favoritter.

Ola Steen (2).jpg

Skrevet

Er veldig glad i mye Salvador Dali har laget, men er ganske tiltrukket av kunstverk fra renessansen.
Liker det surrealistiske og finner det beroliggende, men blir også selv inspirert. Malerier fra renessansen er ren kunst med en ganske perfekt teknikk og mye regler, men det gir også et resultat få kunstnere klarer å oppnå i dag av perfeksjonisme.

Kan også nevne greske kulturer - en tapt kunstform :) 

Skrevet (endret)

Claude Monet - Veldig glad i fargene og sammensetningen av disse.

Johannes Vermeer - Synes han har så nydelige, vakre og litt sarte bilder, veldig tiltalende på en måte jeg ikke helt klarer å beskrive. 

Pierre-Auguste Renoir - Det er noe uskyldig og uskyldsrent med en del av hans malerier som rett og slett gir meg en gode følelse. Flotte farger, akkurat slik jeg liker. 

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...