AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #1 Skrevet 24. januar 2016 Omtrent hver gang far har samvær med barnet, kommer barnet med slitte og/eller eldre klær. Spesielt for små truser, som burde vært lagt bort. Vi har aldri vært nøye på hvilke klær barnet har på seg når hun drar, men uansett hva det måtte være av fine klær, kommer det helt annen kvalitet tilbake. Til mødre/fedre som bevisst gjør dette. Hva er grunnen til at dere gjør det? Ønsker ikke å stigmatisere eller kritisere for at mor gjør dette, så håper det finnes logiske 'tenker ikke over det' forklaringer. Anonymkode: 8dcc6...a95
Calleia Skrevet 24. januar 2016 #2 Skrevet 24. januar 2016 Kanskje ikke alle er så nøye på det? Jeg har noen i nær bekjentskap som er veldig opptatt av klær og at barna skal "pyntes " til enhver tid, og gjerne kler på barna selv.. Mens da den andre parten er mer opptatt av at barna kan bestemme selv, gå i komfortable klær som passer til lek.. Tror ikke det er bevisst egentlig , men man er opptatt av forskjellige ting kanskje?
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #3 Skrevet 24. januar 2016 Vi har dårligere råd enn far, og her brukes de klærne som er i skapet. Jeg legger da aldri merke til hvilke klær som er med opp til far eller ned igjen til meg. Og kommer det fine klær tilbake så går de i vasken som alle de andre, det er jo uansett barnet sine klær, ikke mine og ikke far sine. At barnet heller vil bruke de fine klærne på skolen en torsdag, for så å ta på slitte klær når det skal opp til far fredag er ingenting jeg legger meg borti. Men generelt sett er alle klær hos meg i dårligere kvalitet, mye arvet og kjøpt brukt, da jeg rett og slett har ektremt mye dårligere råd. Anonymkode: 42b99...794 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #4 Skrevet 24. januar 2016 Det kan hende at mor gjør det for å spare penger. Klær er dyrt, men syns ikke det blir rett om far skal sponse mor med klær. Selv om det er barnet sine klær så skal også mor kjøpe klær til eget barn. Her er vi ganske nazi på at klærne skal komme tilbake, eller så sitter vi igjen med for små og slitte klær. Jeg vasker alt tøy som barnet kom med og det har barnet på seg når barnet skal til mor. Blir for dyrt å forsørge begge hjem med klær. Ihvertfall om far betaler bidrag i tillegg. Det skal vel dekke klær i mor sitt hjem. Uansett hva grunnen er så syns jeg det er dårlig! Anonymkode: c5d49...8d8 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #5 Skrevet 24. januar 2016 Du må jo bare spørre den det gjelder, ellers blir det jo spekulering. Det innlysende er vel at hun ikke bryr seg om klær/lar barnet bestemme, og barnet har en forkjærlighet for brukt tøy, eller at hun har dårlig råd, eller at hun ønsker å demonstrere/late som om hun har dårlig råd. Men akkurat truser, der kan dere bare spandere på barnet 4sixpacker i stor størrelse fra HM, så bytter dere ut fortløpende, ikke akkurat noe å bruke bidragskalkulator på. Har dere spurt barnet? Mitt barn bruker bare én type, altså ikke bokser, low cut, hipster eller hva det nå heter, kun 'vanlige', (selvom de er litt vanskelige å finne). Det er uansett om hun liker bildet/fargen og kan bli begeistret akkurat når hun får dem. Hun bruker dem én gang, og tilbake til de gode gamle. Spør moren om barnet foretrekker, små, gamle truser (det kan faktisk være). Anonymkode: c5fd8...ec0
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #6 Skrevet 24. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kan hende at mor gjør det for å spare penger. Klær er dyrt, men syns ikke det blir rett om far skal sponse mor med klær. Selv om det er barnet sine klær så skal også mor kjøpe klær til eget barn. Her er vi ganske nazi på at klærne skal komme tilbake, eller så sitter vi igjen med for små og slitte klær. Jeg vasker alt tøy som barnet kom med og det har barnet på seg når barnet skal til mor. Blir for dyrt å forsørge begge hjem med klær. Ihvertfall om far betaler bidrag i tillegg. Det skal vel dekke klær i mor sitt hjem. Uansett hva grunnen er så syns jeg det er dårlig! Anonymkode: c5d49...8d8 Men er det ikke barnet som bestemmer når det vil bruke hvilke klær? Min tiåring har jeg ikke sjans til å bestemme over hvilke klær som skal på når ihvertfall. Og klær hun får hos far burde hun da virkelig kunne bruke her hvor hun er 90% av tiden. Blir tåpelig om det skal ligge fine klær der som barnet ikke får brukt! Det er jo barnet sine ting og klær, ikke far og mor. Anonymkode: 42b99...794 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #7 Skrevet 24. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er det ikke barnet som bestemmer når det vil bruke hvilke klær? Min tiåring har jeg ikke sjans til å bestemme over hvilke klær som skal på når ihvertfall. Og klær hun får hos far burde hun da virkelig kunne bruke her hvor hun er 90% av tiden. Blir tåpelig om det skal ligge fine klær der som barnet ikke får brukt! Det er jo barnet sine ting og klær, ikke far og mor. Anonymkode: 42b99...794 Her er barnet i barnehagealder, barnet bryr seg ikke. Klart barnet skal få lov til å bestemme selv i den alderen du snakker om, men så lenge barnet ikke bryr seg så gjør vi det sånn. Syns faktisk at det er litt trist at noen foreldre velger å ikke gi barna ordentlige klær, nå tenker jeg ikke på foreldre med dårlig råd, jeg vet jo at ikke alle har muligheten, men foreldre med god råd og som har alt på stell burde kunne proritere ordentlig klær til barna sine.. Her er barnet 50 % av tiden og far betaler fortsatt bidrag. Så det med å passe på at ikke alle klærne forsvinner er det mest rette å gjøre føler vi. Vi har ikke så god råd selv. Anonymkode: c5d49...8d8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #8 Skrevet 24. januar 2016 Problemet er litt det at vi ender opp med å kjøpe dobbelt opp, fordi vi kan ta på barnet klær som gjerne varer ett år til når det drar til mor. Om vi da ikke kler barnet opp i det samme hun kom med (etter en helg), så 'mister vi' klær til barnet og må fort ut å kjøpe nytt igjen, nettopp fordi det fort blir for smått når hun kommer med allerede for små klær. Ja, hun kler seg selv, så at hun ønsker de slitte klærne stemmer ikke, for hun er rask til å ta på de nye klærne når hun er her, og går gjerne med dem til mor. Om mor faktisk ikke tenker over dette, så tenker jeg det kan være greit å si ifra. Ønsker jo ikke å være smålig på det, men det blir fort noen kroner når vi har valgt å kjøpe inn selv, så barnet har klær her også, og ikke bare koffert. TS Anonymkode: 8dcc6...a95
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #9 Skrevet 24. januar 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er barnet i barnehagealder, barnet bryr seg ikke. Klart barnet skal få lov til å bestemme selv i den alderen du snakker om, men så lenge barnet ikke bryr seg så gjør vi det sånn. Syns faktisk at det er litt trist at noen foreldre velger å ikke gi barna ordentlige klær, nå tenker jeg ikke på foreldre med dårlig råd, jeg vet jo at ikke alle har muligheten, men foreldre med god råd og som har alt på stell burde kunne proritere ordentlig klær til barna sine.. Her er barnet 50 % av tiden og far betaler fortsatt bidrag. Så det med å passe på at ikke alle klærne forsvinner er det mest rette å gjøre føler vi. Vi har ikke så god råd selv. Anonymkode: c5d49...8d8 På så små barn skjønner jeg det bedre, og også når dere har barnet halve tiden. I barnehagen pleier jo ikke barna bry seg særlig om hva de har på seg. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er litt det at vi ender opp med å kjøpe dobbelt opp, fordi vi kan ta på barnet klær som gjerne varer ett år til når det drar til mor. Om vi da ikke kler barnet opp i det samme hun kom med (etter en helg), så 'mister vi' klær til barnet og må fort ut å kjøpe nytt igjen, nettopp fordi det fort blir for smått når hun kommer med allerede for små klær. Ja, hun kler seg selv, så at hun ønsker de slitte klærne stemmer ikke, for hun er rask til å ta på de nye klærne når hun er her, og går gjerne med dem til mor. Om mor faktisk ikke tenker over dette, så tenker jeg det kan være greit å si ifra. Ønsker jo ikke å være smålig på det, men det blir fort noen kroner når vi har valgt å kjøpe inn selv, så barnet har klær her også, og ikke bare koffert. TS Anonymkode: 8dcc6...a95 Men der er jo forklaringen. Og hvis mor har en salig blanding av gaveklær, klær fra far, arva klær og bruktkjøp samt billige kjedeklær slik jeg har, så har jeg jo virkelig ikke oversikt over hvilke klær barnet hadde på seg fra far sist. Jeg må ofte spørre barnet hvem hun har fått den genseren av, for hvordan skal jeg vite om det er fra far, en gave fra farmor eller julegave? Der har jeg null oversikt, eneste jeg klarer å følge med på er hva hun får av meg, og knapt nok det. Og siden dere også har kun helger, så må dere vel være enige i at det er bedre at klærne blir brukt, enn at de ligger ubrukte 90% av tiden? Er det ikke for barnet dere kjøper nye klær, slik at barnet har klær det trives i? Er det ikke bare bra at klærne blir brukt den tiden barnet er hos mor da, istedet for fire dager i måneden hos dere? Når barnet er så stort at det bestemmer klær selv slik som hos både dere og hos oss, så får man ikke gjort mye med det. Klær vil snart bli med frem og tilbake, fordi barnet får favorittklær. Jeg synes jo det er litt merkelig å reagere negativt på at barnet vil bruke klærne hun får av far, istedet for at de ligger ubrukte 12 dager i strekk hele tiden. Anonymkode: 42b99...794 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #10 Skrevet 24. januar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: På så små barn skjønner jeg det bedre, og også når dere har barnet halve tiden. I barnehagen pleier jo ikke barna bry seg særlig om hva de har på seg. Men der er jo forklaringen. Og hvis mor har en salig blanding av gaveklær, klær fra far, arva klær og bruktkjøp samt billige kjedeklær slik jeg har, så har jeg jo virkelig ikke oversikt over hvilke klær barnet hadde på seg fra far sist. Jeg må ofte spørre barnet hvem hun har fått den genseren av, for hvordan skal jeg vite om det er fra far, en gave fra farmor eller julegave? Der har jeg null oversikt, eneste jeg klarer å følge med på er hva hun får av meg, og knapt nok det. Og siden dere også har kun helger, så må dere vel være enige i at det er bedre at klærne blir brukt, enn at de ligger ubrukte 90% av tiden? Er det ikke for barnet dere kjøper nye klær, slik at barnet har klær det trives i? Er det ikke bare bra at klærne blir brukt den tiden barnet er hos mor da, istedet for fire dager i måneden hos dere? Når barnet er så stort at det bestemmer klær selv slik som hos både dere og hos oss, så får man ikke gjort mye med det. Klær vil snart bli med frem og tilbake, fordi barnet får favorittklær. Jeg synes jo det er litt merkelig å reagere negativt på at barnet vil bruke klærne hun får av far, istedet for at de ligger ubrukte 12 dager i strekk hele tiden. Anonymkode: 42b99...794 Jeg forstår tankegangen din altså, men dette blir dyrt om du tenker på at far sikkert betaler bidrag pluss at han må forsørge mor med klær til barnet. Det hadde vært noe annet om klærne kom tilbake. Så klart skal barnet få bestemme hva hun skal ha på seg, men når det går utover økonomien så ville jeg heller forklart jenta at den dagen hun skal til mor så må hun ta på det hun kom med. Det beste alternatviet er vel egentlig at mor og far har en dialog angående klær, at de avtaler at klær kommer tilbake til begge hjemmene. Anonymkode: c5d49...8d8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #11 Skrevet 24. januar 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er litt det at vi ender opp med å kjøpe dobbelt opp, fordi vi kan ta på barnet klær som gjerne varer ett år til når det drar til mor. Om vi da ikke kler barnet opp i det samme hun kom med (etter en helg), så 'mister vi' klær til barnet og må fort ut å kjøpe nytt igjen, nettopp fordi det fort blir for smått når hun kommer med allerede for små klær. Ja, hun kler seg selv, så at hun ønsker de slitte klærne stemmer ikke, for hun er rask til å ta på de nye klærne når hun er her, og går gjerne med dem til mor. Om mor faktisk ikke tenker over dette, så tenker jeg det kan være greit å si ifra. Ønsker jo ikke å være smålig på det, men det blir fort noen kroner når vi har valgt å kjøpe inn selv, så barnet har klær her også, og ikke bare koffert. TS Anonymkode: 8dcc6...a95 Tenker at det er lurt å si i fra som du sier. Kan hende at hun ikke tenker noe over det. Hvis hun blir irritert så er det hun som er smålig. Hvordan er dialogen ellers mellom deg og mor og samboeren din og mor om jeg får spørre? Anonymkode: c5d49...8d8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #12 Skrevet 24. januar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår tankegangen din altså, men dette blir dyrt om du tenker på at far sikkert betaler bidrag pluss at han må forsørge mor med klær til barnet. Det hadde vært noe annet om klærne kom tilbake. Så klart skal barnet få bestemme hva hun skal ha på seg, men når det går utover økonomien så ville jeg heller forklart jenta at den dagen hun skal til mor så må hun ta på det hun kom med. Det beste alternatviet er vel egentlig at mor og far har en dialog angående klær, at de avtaler at klær kommer tilbake til begge hjemmene. Anonymkode: c5d49...8d8 Sikkert kjempedyrt for barnefar å ha klær liggende til 4 dager i uken.... Regner med at barnet ikke har på seg alt av klær som er liggende hos far hver gang barnet reiser hjem. Anonymkode: c27ad...7f6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #13 Skrevet 24. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sikkert kjempedyrt for barnefar å ha klær liggende til 4 dager i uken.... Regner med at barnet ikke har på seg alt av klær som er liggende hos far hver gang barnet reiser hjem. Anonymkode: c27ad...7f6 Nå vet jo ikke vi hvordan dette barnet er heller da! En som søler mye eller tisser på seg ofte kanskje? Da er det vel greit å ha noen skift? Anonymkode: c5d49...8d8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #14 Skrevet 24. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå vet jo ikke vi hvordan dette barnet er heller da! En som søler mye eller tisser på seg ofte kanskje? Da er det vel greit å ha noen skift? Anonymkode: c5d49...8d8 Nei, men jeg regner med at barnet ikke har behov for å ha på seg alle skiftene på en gang uansett hvor mye det søler. Det er faktisk ikke verre enn å vaske klart og ha klærne barnet kom i når det reiser hvis det er så nøye. Barneklær er jo dessuten kjempebillig, handler man på salg kan man få et helt skift for hundre kroner. Anonymkode: c27ad...7f6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #15 Skrevet 24. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå vet jo ikke vi hvordan dette barnet er heller da! En som søler mye eller tisser på seg ofte kanskje? Da er det vel greit å ha noen skift? Anonymkode: c5d49...8d8 Snakker av egen erfaring her. Her går det 2-3 gensere, bukser og truser om dagen. Man kan ikke drive å vaske klær hver bidige dag heller. Uansett så er det noe som heter bidrag som skal dekke utgifter til klær og slike ting. Hadde klær blitt igjen hos mor i ny og ned ville ikke jeg brydd meg, men når det skjedde hver gang så må man si i fra. Snakker av egen erfaring og kjenner meg veldig igjen i det Ts skriver. Anonymkode: c5d49...8d8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #16 Skrevet 24. januar 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår tankegangen din altså, men dette blir dyrt om du tenker på at far sikkert betaler bidrag pluss at han må forsørge mor med klær til barnet. Det hadde vært noe annet om klærne kom tilbake. Så klart skal barnet få bestemme hva hun skal ha på seg, men når det går utover økonomien så ville jeg heller forklart jenta at den dagen hun skal til mor så må hun ta på det hun kom med. Det beste alternatviet er vel egentlig at mor og far har en dialog angående klær, at de avtaler at klær kommer tilbake til begge hjemmene. Anonymkode: c5d49...8d8 Far må jo ikke forsørge mor med klær. For det første er det barnet som får klær, for det andre så er det jo ikke slik at mor kjøper mindre klær til barnet fordi det kommer tilbake i slitte. Det er bare det at klærne bytter plass. Og det er vel ikke rart, at de fineste klærne bør være der barnet tilbringer mest tid? Om mor kjøper en billig rød genser, og dere en dyr blå, så er jo det deres valg. At den blå genseren havner hos mor og den røde hos far bør jo virkelig ikke spille noen rolle, all den tid ungen har nok klær. For å vise et eksempel fra vårt samliv, som jeg synes var helt forkastelig gjort ovenfor barnet: Ble kjøpt en dyr sykkel (langt dyrere enn nødvendig!) i gave til barnet. Men gaven kom med betingelser, sykkelen skulle kun være hos far. Der barnet altså tilbringer fire dager måneden... Barnet trengte ny sykkel (som jeg tidligere har kjøpt inn, og sendt med til far), men denne nye, fine, dyre sykkelen fikk altså ikke barnet ha hos meg, hvor barnet bor. Jeg hadde ikke råd til en sånn, og kjøpte inn en brukt sykkel til noen hundrelapper. Det kan ihvertfall ikke sies at dette handlet om at barnet skulle ha en fin og god sykkel, for da burde far latt barnet ha den dyre sykkelen der hun er mest, dvs hos meg, og heller sette den brukte der hun er bare noen få dager i måneden. Barnet selv skjønner jo ikke hvorfor hun ikke kan bestemme hvor SINE ting skal være. Det hadde faktisk vært bedre om far ikke gav noen sykkel, slik at barnet kunne gledet seg over sin brukte, uten å tenke på den nye, blanke som stod flere mil unna som hun ikke fikk lov å bruke til vanlig. Sett inn et dyrt klesplagg istedet for sykkelen her, det er samme sak. Hvorfor skal ikke de beste tingene brukes der barnet tilbringer mest tid? Far er jo uansett ikke pliktig til å betale klær etc, så hvis han først velger å gjøre det, bør det ikke da gjøres med tanke på at barnet skal ha det best mulig? Er det virkelig barnets beste å gå i slitte klær 26 dager i måneden, mens de dyre, fine, nye klærne kan brukes 4 dager? Anonymkode: 42b99...794 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #17 Skrevet 24. januar 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakker av egen erfaring her. Her går det 2-3 gensere, bukser og truser om dagen. Man kan ikke drive å vaske klær hver bidige dag heller. Uansett så er det noe som heter bidrag som skal dekke utgifter til klær og slike ting. Hadde klær blitt igjen hos mor i ny og ned ville ikke jeg brydd meg, men når det skjedde hver gang så må man si i fra. Snakker av egen erfaring og kjenner meg veldig igjen i det Ts skriver. Anonymkode: c5d49...8d8 Man trenger jo like mange klesplagg liggende uavhengig av om klær blir liggende hos mor eller ikke.... Hvis det er et så stort problem, er det jo bare å sende barnet hjem med de klærne det kom i. Skifte rett før det blir hentet eller noe, mer komplisert enn det er det faktisk ikke. Anonymkode: c27ad...7f6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #18 Skrevet 24. januar 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sikkert kjempedyrt for barnefar å ha klær liggende til 4 dager i uken.... Regner med at barnet ikke har på seg alt av klær som er liggende hos far hver gang barnet reiser hjem. Anonymkode: c27ad...7f6 Mente selvfølgelig 4 dager i måneden. Anonymkode: c27ad...7f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå