Gå til innhold

Svimmelhet av nye brilleglass

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! :) 

Jeg bruker månedslinser til daglig, og har hatt stabilt syn det siste året. (astigmatisme) 

Brillene mine er gamle og har vært lite brukt, men nå tenkte jeg det var greit å få byttet glass, slik at jeg kan ha et substitutt for linser. 

De nye brilleglassene og linsene jeg bruker har akkurat samme styrke. Men når jeg tar på meg brillene blir jeg skikkelig kvalm og svimmel. 

Har lest litt på nettet om at folk blir svimmel av nye briller, men da er det som regel endring i styrken. Derfor lurer jeg på om det er vanlig å bli svimmel i "tilvendingsfasen" eller om noe kan være feil med glassene? 

Videoannonse
Annonse
Gjest canacas
Skrevet

Jeg har ikke lik styrke i briller og linser, aldri hatt det. Fikk du oppdatert synstest for briller før du byttet glass? 

Skrevet

Har hørt at briller og linser ikke skal ha samme styrke, pga avstanden fra øyet. Det kan nok være at det er uvant å bruke briller, men hvis det ikke går over de første par ukene ville jeg tatt en ny sjekk. 

Anonymkode: f910a...459

• Liker 1
Skrevet

Opplevd akkurat det samme som deg og til slutt ga jeg opp hele prosjektet. De forsøkte å endre styrken, men det ga akkurat samme følelsen. I og med at jeg ønsker å bruke linser mest, ble dette med tilvenning vanskelig. Jeg ble uggen av det og jeg orket ikke bruke dem over tid. Og i og med at jeg ønsker å bruke linser, blir det tilvenning på nytt og på nytt. Jeg endte derfor opp med å kjøpe et par briller til kr. 300,- hos optikeren som jeg har som reserve om det skulle blir helt krise og jeg ikke kan bruke linser for ei tid og fikk tilgodelapp jeg kunne handle linser for. 

Anonymkode: ef694...b96

Skrevet

Hei igjen, og takk for svar!  :) 

Ja, jeg tok synstest for en uke siden. Og det var etter synstesten jeg bestilte nye glass til brillene. 

Veldig trasig å måtte gå rundt svimmel og kvalm på ubestemt tid,  for at brillene skal tilpasse seg. Virker litt ulogisk men :P

Jeg får ta meg en tur innom optikeren i morgen :) 

Skrevet

Jeg ble ikke akkurat svimmel, men en gang jeg fikk nye briller og endret brillestyrke så var jeg "på skråplanet" i flere uker, dvs. det virket som om gulvet skrådde vekk fra meg. Fryktelig irriterende, men det gikk over etterhvert som jeg ble vant til brillene. Mener å huske det tok 2-3 uker, men så bruker jeg også briller ganske lite. Jeg tar dem kun på på kveldstid når jeg er ferdig med dagens gjøremål. 

Synes også det er merkelig om du har helt lik styrke på briller og linser. I allfall for nærsynte så er brillene gjerne sterkere enn linsene siden brillene har en annen avstand fra netthinnen. 

Skrevet

Jeg bruker døgnlinser til vanlig, men jeg har briller som avveksling. Jeg blir ofte svimmel når jeg bytter til briller, men det går som regel over i løpet av et par timer. Hjernen trenger nok litt tid til å tilpasse seg de endrede synsimpulsene.

Gjest MadameDeRosa
Skrevet
31 minutter siden, Holille skrev:

Hei igjen, og takk for svar!  :) 

Ja, jeg tok synstest for en uke siden. Og det var etter synstesten jeg bestilte nye glass til brillene. 

Veldig trasig å måtte gå rundt svimmel og kvalm på ubestemt tid,  for at brillene skal tilpasse seg. Virker litt ulogisk men :P

Jeg får ta meg en tur innom optikeren i morgen :) 

Specsavers?

Skrevet

Det er vanlig å bli svimmel de første 2-3 ukene.

Anonymkode: 0e27e...114

Skrevet

Da jeg begynte med briller etter å ha brukt linser i mange år slet jeg lenge med tilvenninga. Blir spesielt merkbart med høye styrker da brillene forminsker (ved minus). Men er linsene dine fortsatt riktig i styrke? 

Anonymkode: 7d4db...2de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...