AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #1 Skrevet 24. januar 2016 Har delvis ansvar i et seksjonssameie bestående av 115 eiere og nå er det lagt på bordet et forslag om balkong - og at hver og en finansierer sin egen balkong. Firmaer har vært på befaring og har gitt tilbud. Rammetillatelse er i orden. Når eierne i seksjonseiermøte skal stemme over balkong-saken så kreves et 2/3 flertall av de oppmøtte (også de med fullmakt). Spørsmål: Når man eventuelt stemmer "ja" til balkong - blir det da slik at hvis det blir 2/3 flertall så MÅ alle, hver og en, forplikte seg til å bygge balkong? Takknemlig for svar! Anonymkode: 20ff6...45d
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #2 Skrevet 24. januar 2016 Tenker: om jeg ikke ønsker å bygge balkong i denne omgang - men muligens om 2 år- kan jeg likevel stemme "ja" i sameiermøtet uten å forplikte meg selv til å bygge? Anonymkode: 20ff6...45d
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #3 Skrevet 24. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har delvis ansvar i et seksjonssameie bestående av 115 eiere og nå er det lagt på bordet et forslag om balkong - og at hver og en finansierer sin egen balkong. Firmaer har vært på befaring og har gitt tilbud. Rammetillatelse er i orden. Når eierne i seksjonseiermøte skal stemme over balkong-saken så kreves et 2/3 flertall av de oppmøtte (også de med fullmakt). Spørsmål: Når man eventuelt stemmer "ja" til balkong - blir det da slik at hvis det blir 2/3 flertall så MÅ alle, hver og en, forplikte seg til å bygge balkong? Takknemlig for svar! Anonymkode: 20ff6...45d Ja, dersom det blir 2/3 flertall på sameiemøte, forplikter det alle til å bygge veranda. Nå, ikke om to år. Anonymkode: 75862...90b 8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #4 Skrevet 24. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, dersom det blir 2/3 flertall på sameiemøte, forplikter det alle til å bygge veranda. Nå, ikke om to år. Anonymkode: 75862...90b Hvis man heter OBOS eller er et borettslag, ja muligens. Men jeg har hørt at seksjonssameier ikke har dette pålegget. Er derfor interessert i link til noe skriftlige regler som gjelder Sameier (og ikke borettslag)? Har også hørt om andre Sameier der folk etterhvert etter vedtaket melder at de vil ha balkong. Men jeg finner ikke noe skriftlig om dette for Sameier.. Anonymkode: 20ff6...45d
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #6 Skrevet 24. januar 2016 Hvis 2/3 stemmer ja er du forpliktet og bygge balkong det er sånn reglene er, du kan ikke vente. Her i mitt lag skulle vinduene byttes da mange var i dårlig forfatning. Noen vinduer var ok og beboerne ville ikke ha nye. Men det ble bestemt av flertallet av nye vinduer blir det. I en blokk bytter man ikke bare noen men alle når man renoverer. Men ikke alle skjønner dette. Alle gamle vinduer var like gamle man kan ikke bytte i hytt og vær. Reglene der er nok likt enten det er borettslag eller selveierleilighet. Anonymkode: 2bcd3...e28 1
prt90 Skrevet 24. januar 2016 #7 Skrevet 24. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis 2/3 stemmer ja er du forpliktet og bygge balkong det er sånn reglene er, du kan ikke vente. Her i mitt lag skulle vinduene byttes da mange var i dårlig forfatning. Noen vinduer var ok og beboerne ville ikke ha nye. Men det ble bestemt av flertallet av nye vinduer blir det. I en blokk bytter man ikke bare noen men alle når man renoverer. Men ikke alle skjønner dette. Alle gamle vinduer var like gamle man kan ikke bytte i hytt og vær. Reglene der er nok likt enten det er borettslag eller selveierleilighet. Anonymkode: 2bcd3...e28 Det kan jo hende det er mulig å la være å bygge balkong, men det vil vanligvis være veldig dumt økonomisk da det i de fleste tilfeller øker verdien på leiligheten med endel mer enn balkongen koster (kommer selvfølgelig an på hva balkongen koster, hvor leiligheten ligger, osv)
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #8 Skrevet 25. januar 2016 Hver og en må jo bekoste sin egen balkong. Hva om det blir 2/3 flertall også er det muligens enkelte som ikke har råd? Anonymkode: 20ff6...45d
Gjest Blondie65 Skrevet 25. januar 2016 #9 Skrevet 25. januar 2016 Du må slå opp i eierseksjonsloven. Et så stort sameie har vel en forretningsfører der styret kan få juridisk bistand? Søk hjelp der. Jeg er imidlertid ganske sikker på at har generalforsamlingen først vedtatt med 2/3 flertall at det skal bygges balkonger så må den enkelte bygge den balkongen. Dette kan jo også sameiet sette i gang og bekoste og sende regning for til den enkelte, noe jeg villegjort dersom det var fare for "mytteri" blant enkelte som er uenig om avgjørelsen.
reiseglad Skrevet 25. januar 2016 #10 Skrevet 25. januar 2016 Jeg har bodd i et lite sameie, og da vi skulle bygge carporter, var det to av åtte som ikke ville bygge, da de ikke hadde eller kjørte bil. Det ble da satt opp seks carporter og satt av plass på tomten til de to siste, slik at de som evt kommer etter, kan bygge carport senere. I dette lille sameiet ble dette løsningen, hvordan det er i et større et, vet jeg ikke.
reiseglad Skrevet 25. januar 2016 #11 Skrevet 25. januar 2016 Jeg fant litt her, artikkel om sameieloven: http://www.hegnar.no/juss/artikkel489244.ece Men hva dersom flertallsvedtaket oppleves som urimelig? Den andre begrensningen i flertallsvedtak som følger av sameielovens § 4, er at et flertallsvedtak ikke kan gå ut på noe som påfører mindretallet en "urimeleg kostnad", jf. § 4, annet ledd, annet alternativ. Hva som er en "urimelig kostnad" kan være vanskelig å fastslå. En urimelighetsvurdering kan fortone seg svært forskjellig i forskjellige sameier. Dårlig økonomi hos en sameier skal ikke hindre alminnelig og rasjonell drift av sameiet. Hva som er urimelig må avgjøres konkret i hvert enkelt tilfelle i hvert enkelt sameie. Dersom et flertall ønsker å gjennomføre tiltak som objektivt sett påfører mindretallet en "urimelig kostnad", kan vedtaket også gjøres gyldig ved at flertallet påtar seg en større andel av kostnadene (slik at kostnaden for mindretallet ikke lenger er "urimelig").
smilo Skrevet 25. januar 2016 #12 Skrevet 25. januar 2016 Bare husk at den prisen dere har fått er hvis alle bygger balkong nå. Om du ønsker å utsette dette i to år så vil det nok bli dobbelt så dyrt, kanskje enda mer, da et firma må dit med alt av utstyr en ny runde, i stedet for at de får tatt din balkong mens der tar de andre. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #13 Skrevet 26. januar 2016 Hos oss i selveier sameie ble det stemt over og kle inn balkong med glass. Det ble flertall og da er tillatelse i orden å det er da opp til den enkelte om en vil ha der eller ikke. Kjenner ikke til borettslag men i sameie, selveier kan du ikke tvinge noen til noe som helst... Anonymkode: d3aec...b7d 1
Gjest SykkelJenny Skrevet 26. januar 2016 #14 Skrevet 26. januar 2016 Hvis du allikevel ønsker balkong i fremtiden så ville jeg absolutt slått til om man har mulighet til å få gjort arbeidet samlet. Det vil bli langt mer kostbart å betale dette selv senere. I tillegg vil prisen på boligen øke betraktelig og for endel kjøpere vil balkong/ikke balkong være noe som avgjør om et objekt er aktuelt eller uaktuelt. Jeg for min del ville aldri kjøpt en leilighet uten balkong og det er jeg ganske sikker på gjelder mange flere.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #15 Skrevet 26. januar 2016 Får det 2/3 flertall er det et gyldig vedtak og alle MÅ. Husker en sak som var i retten der noen i et sameie bestående av flere blokker gikk til sak mot at de måtte være med på å betale for at den ene blokka med heis skulle få ny heis. Skjønner godt at det var kjipt for noen i en blokk uten heis å måtte betale for en annen blokk sin heis! Men de fikk altså ikke medhold, og måtte være med å betale... Anonymkode: dbc3d...4f5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #16 Skrevet 26. januar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får det 2/3 flertall er det et gyldig vedtak og alle MÅ. Husker en sak som var i retten der noen i et sameie bestående av flere blokker gikk til sak mot at de måtte være med på å betale for at den ene blokka med heis skulle få ny heis. Skjønner godt at det var kjipt for noen i en blokk uten heis å måtte betale for en annen blokk sin heis! Men de fikk altså ikke medhold, og måtte være med å betale... Anonymkode: dbc3d...4f5 Den dommen husker jeg! Tror nok mange vil synes slike løsninger er urimelig - uansett om reglene kanskje nå er slik... Anonymkode: d62e1...80a
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #17 Skrevet 27. januar 2016 Den 25. januar 2016 at 7.33, Blondie65 skrev: Du må slå opp i eierseksjonsloven. Et så stort sameie har vel en forretningsfører der styret kan få juridisk bistand? Søk hjelp der. Jeg er imidlertid ganske sikker på at har generalforsamlingen først vedtatt med 2/3 flertall at det skal bygges balkonger så må den enkelte bygge den balkongen. Dette kan jo også sameiet sette i gang og bekoste og sende regning for til den enkelte, noe jeg villegjort dersom det var fare for "mytteri" blant enkelte som er uenig om avgjørelsen. Forretningsførere kan ikke nødvendigvis juss. Anonymkode: 20ff6...45d
Gjest Blondie65 Skrevet 28. januar 2016 #18 Skrevet 28. januar 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Forretningsførere kan ikke nødvendigvis juss. Anonymkode: 20ff6...45d Jeg har hatt kontakt med tre forskjellige forretningsførere i tre forskjellige sameier. Alle disse tilbyr juridisk bistand eller veiledning i juridiske spørsmål. Forretningsfører her tilbyr til og med kurs i juridiske emner for sameier. Jeg kan ikke helt se vitsen med en forretningsfører som ikke kan juss, og visste ikke at de fantes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå