Gå til innhold

Hund i studietiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst på hund! :)

Men jeg er litt usikker på om det er den rett tiden. Jeg skal studere i to og et halvt år til og har et stabilt sted å bo. Jeg bor alene, men har besøk av hunden til mine foreldre av og til. 

Jeg har en grei økonomi hvor jeg har tjent opp en del penger. Jeg har ikke jobb (og trenger det heller ikke akkurat nå) + at jeg har mulighet til å få stipend fra Lånekassen hvis jeg trenger det.

Studiet er middels hardt med halve dager 3 dager i uka, en full dag (ca. 8 timer) i uka og som oftest en "studiedag" i uka. (Hvertfall sånn det er lagt opp akkurat nå). 

Har foreldre som har mulighet til å passe/stille opp ved stressende tider (F.eks. Eksamensperiodene). 

Er det noen som har skaffet seg valp som student? Har dere noen positive og negative erfaringer å komme med? :)

Anonymkode: 5c554...a67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og det er forresten ikke snakk om en sånn "veskehund". Heller en Berner Sennen, st. Bernhard, Irsk ulvehund, Leonberger eller lignende :)

TS

Skrevet

Leier du eller eier du stedet du bor? 

Veldig mange leier ikke ut til folk med dyr, så da kan du risikere å slite med å finne et sted å bo om du har dyr. 

Har du satt deg inn i vetrenær utgifter? Har hørt skrek eksempler før der slike kostnader første året ble på over 20 000 kr på grunn av diverse sykdommer, orm i magen o.l. Har du disse pengene? 

Om du har sted å bo, pengene til det, tiden, lyst på et dyr og kan betale det for det og du er sikker på at du har noen til å passe det, så er det vel ikke noe som tilsier at du ikke skal kunne ha et :P

Skrevet

Vet om et par som har ei Schæfer. Er du i et forhold? Det kan være lettere da.

Anonymkode: 9da01...5bf

Skrevet

Hadde hunder som student, men om jeg ikke hadde vært godt over gjennomsnittet interessert i hund hadde jeg ventet. Med hund går man glipp av mye. Som student skjer det jo mye sosialt, og det er lett å falle litt utenfor om man heller velger å lese mye hjemme og å droppe aktiviteter. Hunden kan ikke være så mye alene, så det blir mye hjemmesitting.

Så er det jo en økonomiske biten, og jeg tror du undervurderer hvor mye en så stor hund som en berner eller irsk ulvehund faktisk koster bare i fôrutgifter i måneden. En hund på 60kg spiser gjerne 1kg eller mer pr. dag, you do the math. ;) Blir de syke, så blir ting svært dyrt fordi de trenger større doser medisiner og det koster mer å operere større hunder enn små.

Ellers er jo studietiden en fin tid å skaffe hund på da man disponerer dagene sine selv. At du har et stabilt bosted nå er jo flott. Du burde nok gjøre deg en tanke eller to hva som skjer etter 2,5 år da. Å finne plass å leie med dyr er ikke alltid lett, spesielt ikke med giganter.

Skrevet

Er ikke i et forhold, men jeg eier et hus. Så bosituasjonen vil ikke bli noe problem :)

og det blir vel ikke så dyrt med veterinærutgifter hvis man har forsikring? For det har jeg tenkt til å ha. Jeg har en del penger satt av til "nødstilfeller" + at jeg i verste fall kan låne av foreldrene mine, så jeg tror ikke økonomien vil bli et problem.

vet dere forresten hvor lenge man må være hjemme fra valpen før den kan klare å være litt alene? Vet at man må tilvenne den gradvis til dette og håper isåfall på å få kjøpt den i sommerferien :) 

Gjest Aucaman
Skrevet (endret)

Hvis du sender meg en PM kan jeg sende deg et innlegg jeg har skrevet angående de økonomiske kostnadene som er relatert til hundehold. Det kan være dyrere enn mange forestiller seg.

Du kommer til å gå glipp av mye sosialt, det er veldig stressende i eksamenstiden og du blir til en viss grad immobilisert. På en annen side får du ufattelig mye glede, du blir automatisk veldig aktiv og du kommer i kontakt med mange nye folk. Du må bare bedømme hva som er viktigst for deg og om konsekvensene er overkommelige.

Endret av Aucaman
Skrevet

Vel, nå har jeg mer eller mindre bestemt meg for at det er hund jeg skal ha! :) 

Føler at situasjonen min med bolig og økonomi passer bra nå, og jeg har mye tid til en hund, men begynner heller å tvile litt på rasevalgene mine. 

Hadde i utgangspunktet tenkt meg en stor hund, men lurer på om det kanskje blir billigere og lettere med en mellomstor. Så det skal jeg vurdere.

Noen som har forslag på en mellomstor hunderase med få helseproblemer? :)

TS

Skrevet

Jeg fikk hund i studietiden, og det passet meg helt perfekt. Men jeg styrte dagene selv, hadde kun to timer i uken hvor jeg var nøtt til å være på skolen. Det funket upperlig med tanke på hjemme alene trening. Vær bevisst på at du ikke kan få en hund, for så å være borte 8 timer hver dag rett etterpå. Hunder kan være alene hjemme, men det krever trening og tid. Det sosiale må du så klart også tenke på. Du kan ikke være ute til langt på natt uten hundevakt.

Anonymkode: e158e...37d

Skrevet

Skal prøve å få lagt hundekjøpet i sommerferien, og da kan vi ha alene-hjemme-trening i 7-8 uker isåfall :) 

Men hvor mange uker vil du si at man må være hjemme nesten 24/7 med valpen? For valper er jo levende vesen og ikke akkurat noe du bare kan "bestille i begynnelsen av sommerferien", selv om det selvfølgelig er det som hadde vært best :)

TS

Skrevet

Det er mye som spiller inn ved valg av hunderaser. 

Har vokst opp med 2 border collier. De krever MYE! Men er fantastiske og herlige hunder om man orker å ha ansvar for disse. Så du må huske å tenke deg litt om her om hva slags størrelse på bikkje du kunne tenkt deg, hvilken sykdommer de ulike rasene har som er vanlige, hva du orker selv av mosjon og om det skal være en barnevennlig, familievennlig, kosen og kjærlig hund etc. Hvor mye stell krever den og den rasen? Hva har du selv ork og tid til?

Tenk på når du skal ut i arbeidslivet. Har du planer om å lage hundegård eller lignende i hagen? Der den kan være mens du er på jobb? Husk at du har ansvar for bikkja frem til dens død. Det er ikke bruk og kast. Men det vet du nok :) 

Anbefaler deg om å google "hunderaser" så finner du frem til en side med oversikt over de fleste hunderaser i Norge. Det står mye informasjon om hver rase og hvem de egner seg til, hvor mye mosjon de krever og ikke minst stell og hvilken sykdommer som er vanlige og mye mer. 

Gjest Haaploes
Skrevet

Ha i bakhodet at veldig mye kan skje i studietiden, på mange måter er det en unntakstilstand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...