Gå til innhold

Unnskyldning for å ikke være med på jobbtur

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Neste helg skal jobben dra på tur sammen, det er sånn årlig arrangement de har. Jeg trives ikke noe i jobben min, pluss at jeg er ganske sjenert og sliter sosialt. Har ikke noe lyst til å være med, men har ingen god unnskyldning jeg kan finne på. 

Hva kan jeg si?

Anonymkode: 76bc6...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå kjenner vi jo ikke deg, så det er vanskelig å finne på noe utenom en blank løgn. 

Anonymkode: 77e72...fe8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du skal delta i utdrikningslag/babyshower/en venns runde bursdag? 

Har du et kjæledyr du kanskje ikke finner pass til? 

Hvis ikke kan du jo bli syk, men det er litt kjipt siden turen da alt vil være betalt når du gir beskjed. 

Selv hater jeg slike sosiale sammenkomster ifb. med jobb. Jeg tilbringer 40 timer i uka med kollegaene mine, noe som er mye mer enn jeg ser både min mann og mine barn i våken tilstand, ergo har jeg forsvinnende liten interesse av å bruke fritiden min sammen med kollegaene mine. Når min arbeidsplass har sin årlige utflukt med overnatting er det overraskende mange som plutselig blir syke, så jeg tror ikke jeg er alene om å tenke dette. 

Anonymkode: 8020c...e43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke blitt med om det var i helgen og de ikke betaler ekstra. Dårlig ide å si man er syk også, hvis det er en årlig begivenhet.

Anonymkode: 3ab5e...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal det bare være sosiale ting der, eller skal de ha faglige møter også?

For min del skylder jeg gjerne på alkoholen. Jeg er ikke noe begeistret for arrangement som er tydelig preget av alkohol. Jeg kan fint være med på lønningspilser der de andre kan ta seg et glass med alkohol, men om det er fyllefest-tendenser så melder jeg meg bare ut av slike ting. 

Eller har du kanskje en nær, eldre slektning som plutselig ble innlagt på sykehus som du heller vil se til?

Anonymkode: b2a51...9b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Neste helg skal jobben dra på tur sammen, det er sånn årlig arrangement de har. Jeg trives ikke noe i jobben min, pluss at jeg er ganske sjenert og sliter sosialt. Har ikke noe lyst til å være med, men har ingen god unnskyldning jeg kan finne på. 

Hva kan jeg si?

Jeg synes dere har en veldig negativ innstilling i denne tråden. Som med det meste annet handler det mye om å trene seg opp, dette tilfellet mot/med andre mennesker. Hvis du blir med på arrangementet vil du bli bedre kjent med mennesker og du vil sikkert bli bedre likt av kolleger. Du vil bli mindre sjenert, slite mindre sosialt og trives mer i jobben. Istedenfor å lete etter en dårlig unnskyldning synes jeg du burde gripe tak i det som en god sjanse til økt trivsel.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det som det er. Det er lov å være hjemme fra slike arrangementer, og man skal slippe å måtte forklare seg. Å lyve på seg sykdom høres for meg rart ut. Ærlighet varer lengst, si at du skal kose deg hjemme i helga. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si: "Jeg kan ikke bli med"

(og du trenger ikke å fortelle grunnen)

Anonymkode: a5019...33e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk lov å si nei uten å ha noe som helst begrunnelse for det! Greit nok at jeg mistet et par venner da jeg begynte å si nei, men det overlever jeg. Jeg følte meg som en dørmatte til slutt. Om du ikke synes det er noe kjekt å være med på dette så si at du ikke har lyst. Ferdig med det. 

Men er også enig med den som over her skrev at det kanskje kan være lurt å være med, med tanke på trivsel i jobben etc. Men dette er det bare du som bestemmer!

Anonymkode: 6f1ea...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det obligatorisk må du jo bare være med, siden det er jobb. Er det frivillig holder det å si "jeg kan ikke bli med", om noen graver om hvordor kan du vel ha noe slikt som manglende dyrepass eller noe i bakhånd (event. teaterbilletter, middagsinvitasjon etc). Jeg vil like vel anbefale å dra,  for slike jobbturer er ypperlige anledninger til å trene seg sosialt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Sier nok at det ikke passer. Om de spør hvorfor, sier jeg bare at jeg får besøk.

De skjønner vel uansett at jeg tar en hvit løgn da jeg har gjort dette en gang før og at jeg ikke trives spesialt i jobben. Jaja. Da slipper jeg i hvert fall å være med på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du sier at du ikke har lyst, og det er lov. Ville bare sagt at det ikke passer, de kan vel ikke tvinge deg? Alternativt dra syk-kortet. MEN .. er det mulig at du kunne utfordret deg litt, og blitt med på turen, blitt kjent med folka, og kanskje fått det bedre på jobb? (Selv har jeg meldt meg på en jobbtur frivillig om noen uker, kjenner ingen, selv om jeg har jobbet der en stund, men håper å bli kjent med noen der.. og at det kan gjøre arbeidshverdagen min lettere etterpå..)

Anonymkode: da449...9e5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...