Gå til innhold

Salg av bolig til familie, uten megler - kjøpekontrakt nødvendig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og samboeren min har kjøpt en leilighet av foreldrene hans. Vi har ikke underskrevet noen kontrakt i forbindelse med salget, men tinglysing er i orden, med en halvpart på hver av oss. Foreldrene hans mener dette er tilstrekkelig, og jeg orker ikke å være påståelig med å måtte ha kjøpekontrakt dersom det ikke er tilfellet.

Vi fikk kjøpe leiligheten for verdien den hadde når foreldrene kjøpte den for fire år siden (vi har leid hos dem siden da) i tillegg til at min samboer fikk forskudd på arv, noe som gjorde at kjøpesummen ble enda lavere. Jeg og samboeren min har samboerkontrakt mellom oss som sier at han eier den summen han fikk i arv + inflasjon av dette, mens resten skal deles likt mellom oss (inkludert verdistigningen som har vært helt siden vi startet å leie leiligheten). 

Er det lurt å ha kjøpekontrakt mellom oss og foreldrene hans i dette tilfellet? Siden vi har kjøpt leiligheten for en god del lavere sum enn det de selv kjøpte den for for fire år siden, kunne jo det tilsi at ikke bare forskudd på arv var en gave til ham, men også hele verdistigningen i tiden før vi selv kjøpte den. Det virker kanskje unaturlig at jeg skal få halvparten av verdistigningen i den tiden vi leide leiligheten hos foreldrene hans, men det har vært avtalen helt siden de kjøpte leiligheten, og jeg/vi hadde kjøpt leilighet selv for lengst dersom det ikke var tilfellet! 

Anonymkode: 2b5a1...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da vi gjorde dette med svigerfar, så var vi hos advokat så all nødvendig papirarbeid var i orden. :)

Anonymkode: b4050...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...