Gå til innhold

Oso varmtvannsbereder.

JaVel

Anbefalte innlegg

hvor+varmt+skal+varmtvannet+v%E6re.jpg?oNoen som kan hjelpe meg? Jeg har en Oso varmtvannsbereder, men jeg får ikke skikkelig varmt vann fordi jeg ikke helt forstår det med blandeventilen ( Se bildet) . Det står at man skal skru den helt mot +, og så skal man skru den bakover mot minus igjen, et visst antall omdreinger for å få varmt vann. Men hva mener de med for eksempel 1 omdreining? Betyr det at 1 omdreining er 360 grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, en omdreining er 360 grader. 

Anonymkode: 3e1a0...37c

Takk skal du ha, da prøver jeg det nå :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står i bruksanvisningen. "Vanntemperaturen fra berederen til boligen stilles med rattet A.  NB: Start med å vri rattet A mot klokken (mot +) til stopp, følg så diagrammet under vedr. ca. antall omdreininger som behøves for å innstille ønsket tappevannstemperatur." Nå skjønner jeg ingenting! Jeg skrur blandeventilen mot +, og så skal jeg ta 5 omdreinger MED klokken for å få varmt vann, men når jeg skrur den mot + så skrur jeg med klokken og når jeg da skal skru den tilbake igjen står det at jeg skal ta ca 5 omdreinger MED klokken da og?? Spørsmålet blir da; skal jeg først skru den mot pluss og så skru den 5 omdreinger mot minus igjen?

Endret av JaVel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du ha varmt vann skrur du mot pluss. 

Med andre ord så skrur jeg helt mot minus først, og så tar jeg så 5 omdreininger mot pluss for å få varmt vann? Bruksanvisningen stemmer ikke helt overens med min blandeventil, derfor jeg blir så forvirret :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det står jo at du skal vri mot pluss. 

Problemet er at blandeventilen min ikke følger bruksanvisningen. Når jeg skrur mot + så skrur jeg MED klokken på min blandeventil, når jeg så skal ta 5 omdreininger så skrur jeg MOT klokken, igjen på min blandeventil, mens i bruksanvisningen står det at jeg skal ta 5 omdreinger MED klokken. Jeg kan ikke skrue lenger MED klokken( +) på min blandeventil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, JaVel skrev:

Dette står i bruksanvisningen. "Vanntemperaturen fra berederen til boligen stilles med rattet A.  NB: Start med å vri rattet A mot klokken (mot +) til stopp, følg så diagrammet under vedr. ca. antall omdreininger som behøves for å innstille ønsket tappevannstemperatur." Nå skjønner jeg ingenting! Jeg skrur blandeventilen mot +, og så skal jeg ta 5 omdreinger MED klokken for å få varmt vann, men når jeg skrur den mot + så skrur jeg med klokken og når jeg da skal skru den tilbake igjen står det at jeg skal ta ca 5 omdreinger MED klokken da og?? Spørsmålet blir da; skal jeg først skru den mot pluss og så skru den 5 omdreinger mot minus igjen?

Når du ser på "flaten" av blandeventilen vil mot + være mot klokken og mot - være med klokken. Etter det du har forklart blir det jeg har uthevet over riktig. Du skrur den mot + til den ikke lar seg skru lenger, og så skrur du 5 hele omdreininger mot - for å stille inn ønsket temperatur. 

Anonymkode: f3384...be1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, JaVel skrev:

Problemet er at blandeventilen min ikke følger bruksanvisningen. Når jeg skrur mot + så skrur jeg MED klokken på min blandeventil, når jeg så skal ta 5 omdreininger så skrur jeg MOT klokken, igjen på min blandeventil, mens i bruksanvisningen står det at jeg skal ta 5 omdreinger MED klokken. Jeg kan ikke skrue lenger MED klokken( +) på min blandeventil.

Da glemmer du alt om mot og med klokka, og holder deg til + og -. Skulle temperaturen på vannet bli helt feil gjør du deretter stikk motsatt. En av metodene bli riktig, og det skjer ingenting galt ved å prøve seg frem. 

Anonymkode: f3384...be1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at ikke varmeelementet/kolben har sluttet å virke? 

Ellers synes jeg du skal kontakte en rørlegger før du gjør noe som medfører vann på avveie, og forsikring som ikke dekker noe fordi du har mekket selv. 

Anonymkode: 8fbb3...acc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎24‎.‎01‎.‎2016 at 15.30, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at ikke varmeelementet/kolben har sluttet å virke? 

Ellers synes jeg du skal kontakte en rørlegger før du gjør noe som medfører vann på avveie, og forsikring som ikke dekker noe fordi du har mekket selv. 

Anonymkode: 8fbb3...acc

Må man ha rørlegger for å finne ut om kolben har sluttet å virke? Eller, hvordan sjekker man det? (beklager at jeg kupper tråden litt, men har et problem) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...