JaVel Skrevet 24. januar 2016 #1 Del Skrevet 24. januar 2016 Noen som kan hjelpe meg? Jeg har en Oso varmtvannsbereder, men jeg får ikke skikkelig varmt vann fordi jeg ikke helt forstår det med blandeventilen ( Se bildet) . Det står at man skal skru den helt mot +, og så skal man skru den bakover mot minus igjen, et visst antall omdreinger for å få varmt vann. Men hva mener de med for eksempel 1 omdreining? Betyr det at 1 omdreining er 360 grader? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #2 Del Skrevet 24. januar 2016 Ja, en omdreining er 360 grader. Anonymkode: 3e1a0...37c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 24. januar 2016 Forfatter #3 Del Skrevet 24. januar 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, en omdreining er 360 grader. Anonymkode: 3e1a0...37c Takk skal du ha, da prøver jeg det nå . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 24. januar 2016 Forfatter #4 Del Skrevet 24. januar 2016 (endret) Dette står i bruksanvisningen. "Vanntemperaturen fra berederen til boligen stilles med rattet A. NB: Start med å vri rattet A mot klokken (mot +) til stopp, følg så diagrammet under vedr. ca. antall omdreininger som behøves for å innstille ønsket tappevannstemperatur." Nå skjønner jeg ingenting! Jeg skrur blandeventilen mot +, og så skal jeg ta 5 omdreinger MED klokken for å få varmt vann, men når jeg skrur den mot + så skrur jeg med klokken og når jeg da skal skru den tilbake igjen står det at jeg skal ta ca 5 omdreinger MED klokken da og?? Spørsmålet blir da; skal jeg først skru den mot pluss og så skru den 5 omdreinger mot minus igjen? Endret 24. januar 2016 av JaVel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #5 Del Skrevet 24. januar 2016 Skal du ha varmt vann skrur du mot pluss. Anonymkode: 3e1a0...37c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 24. januar 2016 Forfatter #6 Del Skrevet 24. januar 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal du ha varmt vann skrur du mot pluss. Anonymkode: 3e1a0...37c Med andre ord så skrur jeg helt mot minus først, og så tar jeg så 5 omdreininger mot pluss for å få varmt vann? Bruksanvisningen stemmer ikke helt overens med min blandeventil, derfor jeg blir så forvirret . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #7 Del Skrevet 24. januar 2016 Nei, det står jo at du skal vri mot pluss. Anonymkode: 3e1a0...37c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 24. januar 2016 Forfatter #8 Del Skrevet 24. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det står jo at du skal vri mot pluss. Anonymkode: 3e1a0...37c Problemet er at blandeventilen min ikke følger bruksanvisningen. Når jeg skrur mot + så skrur jeg MED klokken på min blandeventil, når jeg så skal ta 5 omdreininger så skrur jeg MOT klokken, igjen på min blandeventil, mens i bruksanvisningen står det at jeg skal ta 5 omdreinger MED klokken. Jeg kan ikke skrue lenger MED klokken( +) på min blandeventil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #9 Del Skrevet 24. januar 2016 56 minutter siden, JaVel skrev: Dette står i bruksanvisningen. "Vanntemperaturen fra berederen til boligen stilles med rattet A. NB: Start med å vri rattet A mot klokken (mot +) til stopp, følg så diagrammet under vedr. ca. antall omdreininger som behøves for å innstille ønsket tappevannstemperatur." Nå skjønner jeg ingenting! Jeg skrur blandeventilen mot +, og så skal jeg ta 5 omdreinger MED klokken for å få varmt vann, men når jeg skrur den mot + så skrur jeg med klokken og når jeg da skal skru den tilbake igjen står det at jeg skal ta ca 5 omdreinger MED klokken da og?? Spørsmålet blir da; skal jeg først skru den mot pluss og så skru den 5 omdreinger mot minus igjen? Når du ser på "flaten" av blandeventilen vil mot + være mot klokken og mot - være med klokken. Etter det du har forklart blir det jeg har uthevet over riktig. Du skrur den mot + til den ikke lar seg skru lenger, og så skrur du 5 hele omdreininger mot - for å stille inn ønsket temperatur. Anonymkode: f3384...be1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #10 Del Skrevet 24. januar 2016 3 minutter siden, JaVel skrev: Problemet er at blandeventilen min ikke følger bruksanvisningen. Når jeg skrur mot + så skrur jeg MED klokken på min blandeventil, når jeg så skal ta 5 omdreininger så skrur jeg MOT klokken, igjen på min blandeventil, mens i bruksanvisningen står det at jeg skal ta 5 omdreinger MED klokken. Jeg kan ikke skrue lenger MED klokken( +) på min blandeventil. Da glemmer du alt om mot og med klokka, og holder deg til + og -. Skulle temperaturen på vannet bli helt feil gjør du deretter stikk motsatt. En av metodene må bli riktig, og det skjer ingenting galt ved å prøve seg frem. Anonymkode: f3384...be1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #11 Del Skrevet 24. januar 2016 Er du sikker på at ikke varmeelementet/kolben har sluttet å virke? Ellers synes jeg du skal kontakte en rørlegger før du gjør noe som medfører vann på avveie, og forsikring som ikke dekker noe fordi du har mekket selv. Anonymkode: 8fbb3...acc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 24. januar 2016 Forfatter #12 Del Skrevet 24. januar 2016 Takk for alle gode råd jeg har fått . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 26. januar 2016 #13 Del Skrevet 26. januar 2016 Den 24.01.2016 at 15.30, AnonymBruker skrev: Er du sikker på at ikke varmeelementet/kolben har sluttet å virke? Ellers synes jeg du skal kontakte en rørlegger før du gjør noe som medfører vann på avveie, og forsikring som ikke dekker noe fordi du har mekket selv. Anonymkode: 8fbb3...acc Må man ha rørlegger for å finne ut om kolben har sluttet å virke? Eller, hvordan sjekker man det? (beklager at jeg kupper tråden litt, men har et problem) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå