Gå til innhold

Hvorfor viser BÅDE NRK1 og NRK2 skisport Søndag kl 10:50

Anbefalte innlegg

Skrevet

NRK 1 og NRK 2 viser begge skisport i dag søndag. 

Er det ikke tilstrekkelig at en av NRK kanalene vider slikt?!

Anonymkode: 9dcd7...911

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo mange typer skisport, vi trenger vel begge kanalene for at de skal få ut alt. 

Norge er en skinasjon, så enten går du se på eller velge en annen kanal 😊

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Juniper skrev:

Det er jo mange typer skisport, vi trenger vel begge kanalene for at de skal få ut alt. 

Norge er en skinasjon, så enten går du se på eller velge en annen kanal 😊

Jeg spurte ikke om råd på hva jeg kunne gjøre. 

NRK er betalt av folket. Derfor er det på sin plass å diskutere dette valget. 

Norge er også en kulturnasjon. NRK2 ivaretar spesielt kulturbiten. 

Sportsfolket bør få seg egne sportskanaler slik at de kan sitte i sofaen sin og se sport (mens vi andre er ute og trener).

Jeg ønsker ikke at "min" NRK2 skal sende sport når det samtidig ER sport på NRK1 (og TV2). 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte ikke om råd på hva jeg kunne gjøre. 

NRK er betalt av folket. Derfor er det på sin plass å diskutere dette valget. 

Norge er også en kulturnasjon. NRK2 ivaretar spesielt kulturbiten. 

Sportsfolket bør få seg egne sportskanaler slik at de kan sitte i sofaen sin og se sport (mens vi andre er ute og trener).

Jeg ønsker ikke at "min" NRK2 skal sende sport når det samtidig ER sport på NRK1 (og TV2). 

Vel, jeg er derimot godt fornøyd med det. 

Tipper mange andre også er det siden NRK gjør det på denne måten. 

"Din" andel av NRK2 blir jo ikke en veldig stor promille, men du kan sikker prøve å sende inn et brev til redaksjonen og be de om å kutte ut ski på søndagene. 

Forøvrig er ski et viktig kulturfenomen i Norge. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ønsker også at det skal være slik, skisport på både NRK1 og NRK2 på formiddagen i helgene.

Så hvis du er for at det bør være en demokratisk prosess, der flertallet av de som har betalt for kanalene (folket) bestemmer, så ser det foreløpig ut som at dette er i tråd med folkets ønsker, og noe du må avfinne deg med.

Er dette noe du kan godta? Eller mener du, som så mange andre, at folkets ønsker og valg kun er rett når det er i tråd med dine egne ønsker?

Anonymkode: fce50...48e

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig, sport har alltid fått for mye plass på NRK. Forøvrig synes jeg de gjerne kunne hatt færre vintersportarrangement, det trenger ikke å være en tour eller cup eller mesterskap i alle grener hver eneste helg fra desember til mars.

Jeg er fremdeles bitter for alle gangene BarneTV ble flyttet til NRK2 på grunn av en eller annen tåpelig sportsgreie. Vi hadde ikke NRK2.

• Liker 1
Skrevet

Helt enig. Selv om jeg er ihuga nrkfan så stusser jeg av og til på dette.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser aldri på noen av NRK-kanalene, og jeg betaler heller ikke for NRK-lisensen.

Problem Solved! Enkelt og greit....

Anonymkode: f83fc...36c

Skrevet

Det er så mye vintersport som går fortida at kanalene ikke får med seg alt. I går f.eks. sendte de ikke skiskyting kvinner på noen av kanelene, som de skulle, fordi alpint ble utsatt. Det måtte en dermed se på nett-tv, men det er faktisk ikke gitt at alle har tilgang til nett-tv. Det synest jeg var kjipt, da det selv er skiskyting jeg er interessert i. 

Dersom det bare skulle blitt visst skisport på en av kanelene, sånn som denne helgen, så måtte kanalen favoritisert og valgt hva de skulle sende, f.eks. langrenn fremfor skiskyting. Det hadde neppe gjort seg populært, da det finnes en stor andel tilhengere av både langrenn og skiskyting. Jeg tror nok de også velger programmene utifra seertall og jeg tror nok at NRK2 får flere seertall av sportsendinger enn at de sender en eller anna dokumentar eller repise på noe. 

Så for å si det sånn, det er nok seertallene som bestemmer og jeg ser ikke noe galt i det. Du må bare innfinne deg i at det er sånn det er i vintersesongen. Dette er uansett renn som går på dagtid, så det sender da massevis av andre ting på kveldene. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Juniper skrev:

Vel, jeg er derimot godt fornøyd med det. 

Tipper mange andre også er det siden NRK gjør det på denne måten. 

"Din" andel av NRK2 blir jo ikke en veldig stor promille, men du kan sikker prøve å sende inn et brev til redaksjonen og be de om å kutte ut ski på søndagene. 

Forøvrig er ski et viktig kulturfenomen i Norge. 

I en slik diskusjon har det liten verdi å tippe.

Har du tallene? Hvor mange TV-seere har NRK 1 og NRK 2 når de begge samtidig sender sport? 

Skrevet
20 minutter siden, lillsunshine skrev:

Det er så mye vintersport som går fortida at kanalene ikke får med seg alt. I går f.eks. sendte de ikke skiskyting kvinner på noen av kanelene, som de skulle, fordi alpint ble utsatt. Det måtte en dermed se på nett-tv, men det er faktisk ikke gitt at alle har tilgang til nett-tv. Det synest jeg var kjipt, da det selv er skiskyting jeg er interessert i. 

Dersom det bare skulle blitt visst skisport på en av kanelene, sånn som denne helgen, så måtte kanalen favoritisert og valgt hva de skulle sende, f.eks. langrenn fremfor skiskyting. Det hadde neppe gjort seg populært, da det finnes en stor andel tilhengere av både langrenn og skiskyting. Jeg tror nok de også velger programmene utifra seertall og jeg tror nok at NRK2 får flere seertall av sportsendinger enn at de sender en eller anna dokumentar eller repise på noe. 

Så for å si det sånn, det er nok seertallene som bestemmer og jeg ser ikke noe galt i det. Du må bare innfinne deg i at det er sånn det er i vintersesongen. Dette er uansett renn som går på dagtid, så det sender da massevis av andre ting på kveldene. 

Jeg og andre innfinner oss gjerne i solide og vektige argumenter.

Hvis NRK kan vise seertallene for sport på både NRK1 og NRK2 hjelper jo det på saken. 

Har du disse tallene? 

Skrevet

Du betaler uansett så hva bryr det de hva du synes om hva de sender.

Anonymkode: 6c5fc...754

Skrevet

Jeg ser aldri på NRK på dagtid i helger, da jeg vet at det kun er ski og atter ski. NRK er dessverre besatt av skisport, i tillegg er det vel av de få idrettene der de har råd til rettighetene :P Jeg syns også vi kunne få NOE annet enn ski, når vi er tvunget til å betale lisens for å kunne se på andre kanaler.

Anonymkode: 56cc6...1b2

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I en slik diskusjon har det liten verdi å tippe.

Har du tallene? Hvor mange TV-seere har NRK 1 og NRK 2 når de begge samtidig sender sport? 

Her er litt fakta fra årsrapporten i 2014. Legg merke til at det er samme året som OL i Sotsji, der NRK ikke hadde rettighetene (Det var TV2). Hadde NRK hatt OL-sendingene hadde seertallet vært høyere. Men så er det jo ikke OL hvert år heller. Skulle likt å sett årsrapport fra 2015, men jeg kunne ikke finne det enda. Uansett, her ser du at sportsendingene faktisk utgjør en veldig liten del av det NRK sender, men at det er nemlig her NRK har en stor andel seere. Siden NRK ikke visste OL dette året og har hatt vintersportssendingene ved normale år, så vil jeg tro at prosenten er litt høyere for 2015, men det er uansett snakk om at det utgjør en liten del. Og igjen, seertallene viser at det er det er mange som ser på sport. 

"Sport utgjør 6 prosent av sendetiden, men hele 16 prosent av seingen

Det ble i 2014 sendt 1265 timer sport på NRK TV. Dette utgjør seks prosent av sendetiden på NRK TV i 2014. Av de 368 timene som befolkningen så på NRK i 2014, var 16 prosent sportssendinger."

Kilde: 

http://www.nrk.no/aarsrapport/2014/all-statistikk-arsrapport-1.12187564

• Liker 1
Skrevet

Fordi norske tullinger betaler inn millioner på millioner i lisens, og NRK kan gjøre akkurat som de vil. Hadde de vært avhengig av annen inntekt, ville de vært tvunget til å prøve å lage TV seerne vil ha.

Anonymkode: 56623...d6f

Skrevet

Dersom du ser på diagrammene, så ser du også at det bare er nyheter som har større andel seere (21%), noe som ikke er overraskende. De har også 10% dekning. Den brede kategorien underholdning har like mange seere som sport, altså 16%, men har derimot 10% i sendetid, altså 4% mer en sport. Med det må man konkludere med at sport er en de av sendingene som gir best seertall. I Sport går også all mulig sport under kategorien, og dersom man ser egne kategorier for sport så ser man at langrenn, skiskyting, alpint og hopp er de sportsgrene som utgjør de fleste seerne.

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og andre innfinner oss gjerne i solide og vektige argumenter.

Hvis NRK kan vise seertallene for sport på både NRK1 og NRK2 hjelper jo det på saken. 

Har du disse tallene? 

Ja, som servert på sølvfat i innleggene over. Blir enda mer interessant å se årsrapporten for 2015 når den kommer, da NRK hadde rettighetene på alle sendingene og særlig da VM, som jeg vil tro gir ekstra seertall summert sett. Om jeg ikke tar feil så var det vel ikke VM samme år som OL? 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du betaler uansett så hva bryr det de hva du synes om hva de sender.

Anonymkode: 6c5fc...754

NRK som institusjon og statskanal er pålagt å bry seg om hva hele befolkningen mener. Det er en oppgave kanalen tar alvorlig. Faktisk.

Skrevet

Takk for tallene. NRK tar også hensyn til at de ikke er en kommersiell kanal. 

Jeg synes derfor at de får vise all sporten på NRK1 så kan vi andre se noe mer meningsfullt på NRK2.

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tallene. NRK tar også hensyn til at de ikke er en kommersiell kanal. 

Jeg synes derfor at de får vise all sporten på NRK1 så kan vi andre se noe mer meningsfullt på NRK2.

Poenget er at de ikke kan vise all sporten på NRK1. Det er for mange populære sendinger som går samtidig, som langrenn, skiskyting, alpint og hopp. Det er ikke sånn at alle som ser sport ser på alle type sport og som sagt utgjøre de fire nevnte vintergrenene de største seertallene av sportsandelen. Og igjen, tall fra 2014 viser at samlet sett så utgjør bare sport 6% av sendetiden til NRK-kanelene. Jeg synest det ikke er grunn til å klage. For å snu på det, 94% av det NRK-kanelene sender er ikke sport, og ettersom alle typer sendinger inngår i sport, så utgjør vintergrenene en enda mindre andel av den totale sendetiden!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...