Gå til innhold

Nektet oppkalling - nå har vi hele familien "på nakken"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er dessverre ingen trolletråd, og navnet er helt reelt. Gir blaffen i om jeg blir gjenkjent, er bare så sint... 

Min svigerfamilie mistet i fjor et kjært familiemedlem.

Helt fra de fikk vite at vi fikk en gutt har det vært forventet at vi skulle kalle han opp etter vedkommende, som het Leif Kåre.    Men hvilke foreldre med normalt vett i hodet kaller en liten uskyldig baby for Leif Kåre???  

Vi sa klart i fra at dette dessverre ikke var aktuelt, og nå får vi tlf og meldinger fra flere kanter av svigerfamilien som blander seg inn i dette.    

Grrr.... Hvorfor kan ikke bare folk passe sine egne saker.... 

Anonymkode: 7f82c...136

• Liker 23
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kåre er jo kjempefint!

Men, oppkalling betyr jo ikke nødvendigvis at man må bruke nøyaktig det navnet. Har dere bestemt navn? Det går jo an å finne navn som er "inspirert" av navnet. 

Anonymkode: f2f6d...39a

• Liker 1
Skrevet

Forutsatt at dette faktisk ikke er en trolletråd: 

Dere som er de kommende foreldrene må bare stå på deres. Fortell de andre at de ikke har noe med navnevalget på det kommende barnet å gjøre. Jeg synes egentlig hele greia her høres veldig merkelig ut. I ytterste konsekvens får du og din bedre halvdel bare avslutte samtalen og dra fra de andre, med beskjed om at dere ikke ønsker å holde kontakt med dem hvis de ikke kan respektere deres meninger. Om nødvendig er det bare å repetere dette gjentatte ganger. 

Anonymkode: 4a2f4...99e

• Liker 11
Gjest Raindrops
Skrevet

Leif Kåre? Dette er en kamp jeg definitivt ville tatt. 

Skrevet

De får skaffe seg et kjæledyr da som kan hete Leif Kåre. 

• Liker 26
Skrevet

Kall opp etter nordnorsk tradisjon da, ved å bruke forbokstavene.

Anonymkode: ea5a3...588

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig i at familien ikke har noe de skulle sagt om barnets navn, det er foreldrene som tar den avgjørelsen.

Men samtidig ville jeg valgt å svelge denne kamelen, og funnet en middelvei. 
Jeg hadde ikke kalt barnet mitt Leif Kåre, men heller satset på bokstavoppkalling, som for eksempel Lars Kristian, eller Liam Krisander, eller jeg ville brukt ett av navnene som mellomnavn.

Anonymkode: c68f5...020

Skrevet

Kåre synes jeg er fint, men denne kombinasjonen er ikke bra.. 

• Liker 2
Skrevet

Vi har allerede bestemt oss for navn, og sånn blir det.

Nå hadde uansett ikke noe annet enn Leif Kåre vært bra nok for svigerfamilien, hadde vi tatt noe som lignet hadde de følt seg enda mer hånet enn det de allerede gjør.

Problemet er jo også at dette navnet er fra svigermors side, og svigerfar har et engelsk klingende etternavn som min mann også heter selvsagt. Dette skal sønnen vår også få.   Så kombinasjonen ville bare høres helt syk ut, antakelig ville de som ikke kjenner oss tro vi hadde bestemt oss for navn i en sen beruset natt eller noe.

Vi kommer ikke til å bøye oss for noen her, jeg tror mest jeg å få ut frustrasjonen over alle de som maser.

• Liker 16
Skrevet

:ph34r:forferdelig navn:ph34r:

Anonymkode: 795af...f3a

• Liker 8
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er dessverre ingen trolletråd, og navnet er helt reelt. Gir blaffen i om jeg blir gjenkjent, er bare så sint... 

Min svigerfamilie mistet i fjor et kjært familiemedlem.

Helt fra de fikk vite at vi fikk en gutt har det vært forventet at vi skulle kalle han opp etter vedkommende, som het Leif Kåre.    Men hvilke foreldre med normalt vett i hodet kaller en liten uskyldig baby for Leif Kåre???  

Vi sa klart i fra at dette dessverre ikke var aktuelt, og nå får vi tlf og meldinger fra flere kanter av svigerfamilien som blander seg inn i dette.    

Grrr.... Hvorfor kan ikke bare folk passe sine egne saker.... 

Du har min fulle støtte.

Hvorfor skal andre enn foreldrene bestemme navnet på barn? Hele opkallingstradisjonen er gammeldags og tullete.

Det er vel bare å overse klagingen.De vet at dere har bestemt dere,og før eller siden må de slå seg til ro med avgjørelsen.

• Liker 12
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at familien ikke har noe de skulle sagt om barnets navn, det er foreldrene som tar den avgjørelsen.

Men samtidig ville jeg valgt å svelge denne kamelen, og funnet en middelvei. 
Jeg hadde ikke kalt barnet mitt Leif Kåre, men heller satset på bokstavoppkalling, som for eksempel Lars Kristian, eller Liam Krisander, eller jeg ville brukt ett av navnene som mellomnavn.

Fra den ene ytterlighet til den andre? :fnise:

Anonymkode: 8fad0...0c2

• Liker 40
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har allerede bestemt oss for navn, og sånn blir det.

Nå hadde uansett ikke noe annet enn Leif Kåre vært bra nok for svigerfamilien, hadde vi tatt noe som lignet hadde de følt seg enda mer hånet enn det de allerede gjør.

Problemet er jo også at dette navnet er fra svigermors side, og svigerfar har et engelsk klingende etternavn som min mann også heter selvsagt. Dette skal sønnen vår også få.   Så kombinasjonen ville bare høres helt syk ut, antakelig ville de som ikke kjenner oss tro vi hadde bestemt oss for navn i en sen beruset natt eller noe.

Vi kommer ikke til å bøye oss for noen her, jeg tror mest jeg å få ut frustrasjonen over alle de som maser.

Det er bra!

Bare si "det kommer ikke på tale" om de spør igjen.  De har ingenting med hva dere kaller deres sønn

• Liker 11
Skrevet

Synes du har en super innstilling Ts! :danse:

Dere har bestemt dere, oppkalling er ikke aktuelt. Ikke ta noen diskusjon eller prøv å forklare, det blir bare verre. Jo klarere dere er, jo raskere vil det stilne. Snakker av erfaring, har lært at navnet presenteres etter at barnet er født, og uten spørsmål om hvilke meninger folk har.

Så trenger man å få det ut, mye lurere her på KG enn direkte til familien. ;)

Anonymkode: 4d5bb...fad

• Liker 3
Skrevet

Helt kurant å si at dere har bestemt dere for et annet navn. Dere bestemmer navnet, skulle virkelig bare mangle.

Når det er sagt, så er det unødvendig å presisere hvor mye dere haaater navnet til mannen som ønskes oppkalt. Litt hensyn kan man ta selv om den sørgende familien er urimelig i sitt krav.

• Liker 2
Skrevet

Nei, det navnet klinger bare ikke så bra. De får bare venne seg til et annet navn, ferdig arbeid!

Gjest cheshirecat
Skrevet

IKKE la dette suge energi fra deg. DERE som foreldre bestemmer navn, FERDIG!

Skrevet

Jammen, oldefarnavn som dette passer inn i navnetrendene nå...

" Noen av dem er navn som vi kjenner i Norge fra middelalderen, som Olav, Sigurd og Trygve. Dessuten har Arne og Asbjørn vært litt i bruk hele tiden. Vi ser også at Olaf begynner å røre seg igjen, og det bør være tid for å hente frem Kåre, Leif/Leiv, Birger og Bjarne, sier Utne."

http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Oldefarnavn-passer-inn-i-navnetrendene-na-674182_1.snd

Anonymkode: cbf41...d52

• Liker 1
Skrevet

Bokstavoppkalling er nok det greieste. Lepidus Kharybdis er et fint historisk navn.

Anonymkode: fc13b...768

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fra den ene ytterlighet til den andre? :fnise:

Anonymkode: 8fad0...0c2

Jepp, det var hensikten.  :ler:

Traust eller moderne, her er det muligheter for alle.

Men nå har trådstarter sagt at de har bestemt seg for navn, noe som ikke ble sagt i åpningsinnlegget og da bør det være greit for familien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...