AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #1 Skrevet 24. januar 2016 Hei jeg er en 23 år gammel jente som er kristen, så jeg drikker ikke alkohol. Jeg var ute på byen får en ukes tid siden sammen med mannen min, familie og venner. Dette var første gangen jeg var ute på byen siden jeg ble kristen, og jeg var den eneste som ikke drakk. Mannen min og de andre i familien min tror på Gud og Jesus men de er ikke praktiserende kristne som meg. Så de prøver ikke å friste meg akkurat. Jeg synes det var veldig vanskelig å ikke drikke i begynnelsen, men etter hvert så gikk det greit. Så jeg hadde det faktisk veldig moro uten alkohol, noen jeg trodde jeg ikke skulle ha. Så det jeg lurte på var; noen unge her inne som er kristne og som er med på byen og fester, synes dere det er vanskelig å ikke drikke ? er dere med eller føler dere dere utenfor ? Anonymkode: 06d8c...001
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #2 Skrevet 24. januar 2016 Jeg er kristen, avholds og syns det er vanskelig å være ute på byen med ikke-kristne venner, føler absolutt drikkpress og de tar ikke nei for et nei. Jeg er ikke ofte ute på byen, så og si aldri, og de gangene jeg er ute på byen føler jeg meg ikke vel - hvorfor skal jeg som kristen oppsøke slike plasser? Det føles feil. Det er også å friste seg selv. Å oppholde en plass hvor folk banner, drikker seg dritings, herjer, klår, roper og oppfører seg dårlig, er ikke en plass jeg som kristen føler meg vel. Anonymkode: 94073...3c7 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #3 Skrevet 24. januar 2016 Jeg var forresten ute på byen i kveld, folk prøvde å få meg til å drikke og skålte og ropte, og jeg satt bare der, men jeg en prinsippfast og når jeg har tatt et valg, er det umulig å få meg til å gjøre unntak. Anonymkode: 94073...3c7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #4 Skrevet 24. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er kristen, avholds og syns det er vanskelig å være ute på byen med ikke-kristne venner, føler absolutt drikkpress og de tar ikke nei for et nei. Jeg er ikke ofte ute på byen, så og si aldri, og de gangene jeg er ute på byen føler jeg meg ikke vel - hvorfor skal jeg som kristen oppsøke slike plasser? Det føles feil. Det er også å friste seg selv. Å oppholde en plass hvor folk banner, drikker seg dritings, herjer, klår, roper og oppfører seg dårlig, er ikke en plass jeg som kristen føler meg vel. Anonymkode: 94073...3c7 Takk for svar helighvis for meg så tror jo hele min familie og mannen min på Gud og Jesus, men praktiserer ikke. Så det hjelper jo veldig det. Hvis mannen min ser jeg blir fristet så snakker han det ifra meg. Har ikke lyst å legge vekk alt det sosiale selv om jeg er kristen, jeg klarte jo å danse å ha det kjempe gøy edru. Det trodde jeg aldri i verden men det gikk Synes du det er galt å dra på byen hvis man er kristen, selv om man klarer å holde seg unna alkohol ? Anonymkode: 06d8c...001
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #5 Skrevet 24. januar 2016 Ja jeg går ut og fester og danser som jeg vil, men holder meg bare til vann eller virgin cocktails Er eneste igjengen som ikke drikker, men gjør aldri en sak ut av det så har ikke opplevd press eller ubehag! Har venner som ikke viste jeg var avholdt før langt ut i vennskapet, jeg er ikke akuratt beskjeden når jeg fester, selv uten alkohol Anonymkode: 27f85...87c 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #6 Skrevet 24. januar 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar helighvis for meg så tror jo hele min familie og mannen min på Gud og Jesus, men praktiserer ikke. Så det hjelper jo veldig det. Hvis mannen min ser jeg blir fristet så snakker han det ifra meg. Har ikke lyst å legge vekk alt det sosiale selv om jeg er kristen, jeg klarte jo å danse å ha det kjempe gøy edru. Det trodde jeg aldri i verden men det gikk Synes du det er galt å dra på byen hvis man er kristen, selv om man klarer å holde seg unna alkohol ? Anonymkode: 06d8c...001 Jeg legger ikke vekk alt det sosiale bare pga. at jeg ikke deltar på fester og drikker alkohol. Jeg er sosial med de kristne vennene mine, og når jeg er sosial med de ikke-kristne vennene mine, drar vi på kafe, trener sammen, etc. Jeg er med på fester nå og da, men da føles det veldig feil, hvorfor skal jeg som kristen være på slike plasser? Er det bra for meg å henge på slike plasser? Jeg tror ikke det, og derfor velger jeg å begrense det. Å oppsøke uteplasser og plasser hvor folk drikker, føler jeg ikke er forenlig med det å være kristen. Anonymkode: 94073...3c7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #7 Skrevet 24. januar 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg går ut og fester og danser som jeg vil, men holder meg bare til vann eller virgin cocktails Er eneste igjengen som ikke drikker, men gjør aldri en sak ut av det så har ikke opplevd press eller ubehag! Har venner som ikke viste jeg var avholdt før langt ut i vennskapet, jeg er ikke akuratt beskjeden når jeg fester, selv uten alkohol Anonymkode: 27f85...87c Er du ofte på fester da? Jeg får ikke til å dra på fester, noen ganger kan jeg ikke unngå det, men det tærer på samvittigheten. En del av det å være kristen, er jo å ta avstand fra slike ting, en kristen skal skille seg litt ut, tenker jeg. Når jeg skal ha det gøy, drar jeg på sosiale sammenkomster med flere kristne, synger lovsanger, osv. Anonymkode: 94073...3c7
Pterinochilus Skrevet 25. januar 2016 #8 Skrevet 25. januar 2016 Den 24.1.2016 at 13.37, AnonymBruker skrev: Å oppsøke uteplasser og plasser hvor folk drikker, føler jeg ikke er forenlig med det å være kristen. Anonymkode: 94073...3c7 Hvorfor det? De aller, aller fleste kristne drikker da alkohol og alkohol inngår som en naturlig del av "kostholdet" i alle kristne land. Jeg kritiserer deg ikke, jeg er bare nysgjerrig
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #9 Skrevet 25. januar 2016 3 timer siden, Pterinochilus skrev: Hvorfor det? De aller, aller fleste kristne drikker da alkohol og alkohol inngår som en naturlig del av "kostholdet" i alle kristne land. Jeg kritiserer deg ikke, jeg er bare nysgjerrig Nå mente jeg folk som drikker alkohol for å bli full.... Det blir feil. Det blir også feil å oppsøke uteplasser. Jeg har ingen problemer med å drikke et halvt glass vin til maten, f.eks. Det blir så feil å skulle være kristen, men ikke leve som en kristen, da er troen ganske så innholdsløs. Anonymkode: 94073...3c7
Pterinochilus Skrevet 25. januar 2016 #10 Skrevet 25. januar 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå mente jeg folk som drikker alkohol for å bli full.... Det blir feil. Det blir også feil å oppsøke uteplasser. Jeg har ingen problemer med å drikke et halvt glass vin til maten, f.eks. Det blir så feil å skulle være kristen, men ikke leve som en kristen, da er troen ganske så innholdsløs. Anonymkode: 94073...3c7 Slik jeg ser det er det å skulle drikke alkohol ene og alene for å bli sørpe full en dårlig idé uavhengig av religiøst ståsted. Jeg har imidlertid aldri følt at det å drikke alkohol eller å dra på byen er noe som har gått på kompromiss med det å leve som kristen. Så lenge man oppfører seg i tråd med sin tro så er det vel ingenting galt i det? Jeg ser, for å være helt ærlig, like mye rart som neppe er forenlig med kristen tro enten jeg drar på byen en lørdags kveld eller drar på arbeid en mandags morgen. Det å skulle leve et avsondret liv passer for enkelte og vi har klostre for slik. Men, selv munkene og nonnene drikker alkohol (om enn mer kontrollert enn resten av oss) og den beste spriten jeg noensinne har smakt har vært produsert på klostre i sørøst-Europa. For min del drikker jeg gjerne et par glass vin eller et par øl til maten de fleste dagene i uka med mindre vi befinner oss i fasteperioden forut for de store høytidene. Det er store forskjeller oss kristne i mellom når det kommer til hvordan man ser på alkohol. Jeg er ortodoks kristen og vi har et ganske uanstrengt forhold til det. Jeg antar at du tilhører en pinsemenighet eller en annen protestantisk retning med et enda strengere syn på alkohol enn lutheranismen? Som sagt, jeg ønsker ikke å kritisere deg og jeg synes det er kjempebra at du enten ikke drikker eller drikker veldig, veldig lite . Jeg synes bare det er vanskelig å forstå at det skal knyttes sammen med det å være kristen... 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #11 Skrevet 26. januar 2016 11 timer siden, Pterinochilus skrev: Slik jeg ser det er det å skulle drikke alkohol ene og alene for å bli sørpe full en dårlig idé uavhengig av religiøst ståsted. Jeg har imidlertid aldri følt at det å drikke alkohol eller å dra på byen er noe som har gått på kompromiss med det å leve som kristen. Så lenge man oppfører seg i tråd med sin tro så er det vel ingenting galt i det? Jeg ser, for å være helt ærlig, like mye rart som neppe er forenlig med kristen tro enten jeg drar på byen en lørdags kveld eller drar på arbeid en mandags morgen. Det å skulle leve et avsondret liv passer for enkelte og vi har klostre for slik. Men, selv munkene og nonnene drikker alkohol (om enn mer kontrollert enn resten av oss) og den beste spriten jeg noensinne har smakt har vært produsert på klostre i sørøst-Europa. For min del drikker jeg gjerne et par glass vin eller et par øl til maten de fleste dagene i uka med mindre vi befinner oss i fasteperioden forut for de store høytidene. Det er store forskjeller oss kristne i mellom når det kommer til hvordan man ser på alkohol. Jeg er ortodoks kristen og vi har et ganske uanstrengt forhold til det. Jeg antar at du tilhører en pinsemenighet eller en annen protestantisk retning med et enda strengere syn på alkohol enn lutheranismen? Som sagt, jeg ønsker ikke å kritisere deg og jeg synes det er kjempebra at du enten ikke drikker eller drikker veldig, veldig lite . Jeg synes bare det er vanskelig å forstå at det skal knyttes sammen med det å være kristen... Men det er nettopp det folk gjør når de drikker; de drikker seg sørpefull og oppfører seg usmakelig. Det er ikke problematisk å drikke alkohol som kristen, nei, så lenge det er med måte - det har jeg jo skrevet. Men som kristen person, føles det helt feil å skulle oppsøke nattklubber for å drikke og for å feste. Føles det riktig for deg, som kristen, å skulle dra på byen, drikke og være sammen med fulle folk som gjerne oppfører seg ufordragelig? Jeg har jo flere ikke-kristne venner, jeg har vært på byen sammen med de flere ganger, men det er ikke en plass jeg ønsker å tilbringe helgene mine. Jeg er for øvrig en lutheraner Anonymkode: 94073...3c7
Pterinochilus Skrevet 26. januar 2016 #12 Skrevet 26. januar 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er nettopp det folk gjør når de drikker; de drikker seg sørpefull og oppfører seg usmakelig. Det er ikke problematisk å drikke alkohol som kristen, nei, så lenge det er med måte - det har jeg jo skrevet. Men som kristen person, føles det helt feil å skulle oppsøke nattklubber for å drikke og for å feste. Føles det riktig for deg, som kristen, å skulle dra på byen, drikke og være sammen med fulle folk som gjerne oppfører seg ufordragelig? Jeg har jo flere ikke-kristne venner, jeg har vært på byen sammen med de flere ganger, men det er ikke en plass jeg ønsker å tilbringe helgene mine. Jeg er for øvrig en lutheraner Anonymkode: 94073...3c7 Vet du hva, jeg tror ikke vi er så uenige når alt kommer til alt . Jeg er i 30-årene og vennene mine oppfører seg fint også i full tilstand. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men her i Oslo er det i alle fall så mange utesteder at man lett kan finne en plass med et klientell som vet å oppføre seg.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #13 Skrevet 26. januar 2016 4 timer siden, Pterinochilus skrev: Vet du hva, jeg tror ikke vi er så uenige når alt kommer til alt . Jeg er i 30-årene og vennene mine oppfører seg fint også i full tilstand. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men her i Oslo er det i alle fall så mange utesteder at man lett kan finne en plass med et klientell som vet å oppføre seg. Jeg vet ikke helt hva det er som gjør at jeg har et anstrengt forhold til uteplasser... Det føles så feil, men nå er jeg i tyveårene og de gangene jeg blir med ut sammen med venner, drar vi på uteplasser med høy "partyfaktor", og det virker bare så feil for meg å bli med, og jeg får dårlig samvittighet - får en følelse av at jeg som kristen ikke burde være på slike plasser. Å bli full/brisen syns jeg ikke er passende, og de gangene jeg har drukket (har ikke drukket på et par år nå), så oppdager jeg plutselig at jeg er brisen... Og det syns ikke jeg er OK. Anonymkode: 94073...3c7
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #14 Skrevet 26. januar 2016 Ingen problemer å være ute på byen, og det er fullt mulig å drikke for eksempel brus eller andre ting uten alkohol. 0g det er ikke nødvendig å være religiøs for å la være med drikkingen... Anonymkode: ed83c...549 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #15 Skrevet 26. januar 2016 Hvorfor i all verden er alkohol galt? Jesus forvandlet vel vann til vin? Anonymkode: db01e...e73
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #16 Skrevet 26. januar 2016 Er hverken kristen eller avholds men trives ikke rundt alkohol så veldig og drikker det ikke selv pga en medisin jeg går på så jeg er heller ikke med ut på byen. Anonymkode: d6843...167
Gjest Egiett Skrevet 27. januar 2016 #17 Skrevet 27. januar 2016 Utfordringen med alkohol og festing som kristne, er jo mye den alkoholkulturen som er i Norge - mange drikker for å bli fulle, og spesielt på fest. Jeg ønsker ikke å støtte opp under dette, eller oppfattes som en del av det. En annen sak er for så vidt at jeg foretrekker å være sammen med vennene mine når de er edru. Nettopp derfor synes jeg det er lettere å ikke dra på fest, fordi det handler om hva jeg kommuniserer til andre. Samtidig tror jeg det kan utgjøre en forskjell for andre på festen om man er til stede, men edru - så får det være opp til den enkelte hva man velger. Med det sagt: det er ikke problematisk å drikke alkohol som kristen, men man skal ikke drikke seg full. Jeg er selv ikke avholds, men om jeg drikker er jeg obs på settingen og inntaket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå