Gå til innhold

Tror kollegaen min begikk et "overgrep" mot en beboer i går. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første, når kollegaen din er ufaglært/ikke ferdig utdannet, og dere var to på jobb, så må du nødvendigvis være ferdig utdannet sykepleier. En annen sammensetning av to på jobb på en avdeling på et sykehjem, (pleiehjem har vinikke i Norge, lengre) er uforsvarlig. 

For det andre, det er vanlig at den med sykepleiefaglig bakgrunn tar seg av stell av pasienten ikke å re senga, så arbeidsfordelingen her er merkelig uvanlig. 

For det tredje, når du rer senga, og kolega og beboer er på badet, er det høyst merkverdig at du klarer å se hva som skjer på badet. Vanlig praksis er nemlig å lukke døra minst nesten igjen ved stell av beboer på sykehjem. Man skal respektere beboerens privatliv, og hvem vil stelle seg på badet med døra på vid vegg? 

For det fjerde, når du er sykepleier så skal du ha lært både i din utdannelse og i din opplæring på sykehjemmet hvordan du skal håndtere denne typen hendelser dersom de skulle oppstå, også hvem du henvender det til, og det er neimen ikke kg og nettet. 

Min konklusjon er at dette er vill fantasi. Om hendelsen med intimvask også har andre innslag (i ditt hodet), vil jeg ikke konkludere med. 

Anonymkode: 5c181...9e9

Skjønner ikke hvordan dette kan ha fått fem plusser, for dette stemmer jo ikke en gang! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns de over meg her har svart deg greit! 

Er du i tvil, så ta det opp med avdelingsleder! Du trenger ikke anklage ho, men fortell hva du mener og si at du er usikker i denne situasjonen! 

Og til slutt: vær så snill å slett dette innlegget! Du har (forhåpentligvis) skrevet under på at du har taushetsplikt! Slike saker skal ikke publiseres på nett, eller andre steder! 

• Liker 2
Gjest cheshirecat
Skrevet
14 minutter siden, ssk skrev:

Som vernepleier har du et overordnet ansvar i den situasjonen. Du bör ta det opp med kollegaen din direkte. Det burde du har gjort samme kvelden. Ellers er jeg enig med cheshirecat

Jeg synes det blir feil å gå direkte til sjefen når du ikke har gjort det du burde har gjort i den situasjonen, 

Ellers synes jeg det er viktig at man har arbeidsplass möter der man tar opp ting som er viktig som f.eks brukermedvirkning, tvang, dokumentasjon, etikk, hygiene, smitterutiner, medisinuteling osv, osv. Å ta seg av andre mennesker kan aldri bli en rutine av den typen "sånn gjör vi her for det har vi alltid gjort". Man må jevnlig ha möter der man går igjen viktige prinsipper i helsepersonells behandling av sine pasienter/beboere. 

Jeg er i teori enig med deg. Samtidig vet jeg at i praksis er mange litt engstelige for å ta opp noe med en kollega som kan oppleves som kritikk. Tenker at det derfor var riktig av T.S å kanskje heller ha litt is i magen og reflektere selv over dette, så kan hun ordlegge seg på en saklig og nøytral måte til kollegaen sin. Det går jo an å si idag at hun har tenkt litt på den episoden og at det kanskje ble litt uheldig for alle parter og litt i stil av "vi kunne kanskje gjort det på en annen måte"-ish og skape litt refleksjon hos kollegaen sin også. Ellers enig i alt du skriver også :) 

Skrevet

For noen eviglange avhandlinger om ingenting...

Gjest cheshirecat
Skrevet
3 minutter siden, Jerry Lee skrev:

For noen eviglange avhandlinger om ingenting...

Dette er et diskusjonsforum, viss du ikke liker "eviglange avhandlinger om ingenting" kan du jo forsøke Twitter..?  

Skrevet
1 minutt siden, cheshirecat skrev:

Dette er et diskusjonsforum, viss du ikke liker "eviglange avhandlinger om ingenting" kan du jo forsøke Twitter..?  

Neeh. ..! 😉

*hvis.

Skrevet

Ta det opp med kollegaen. Ikke glem at kanskje kollegaen har gått drittlei vanskelig oppførsel og dårlige kommentarer fra pasienten. Jeg mener man må tåle noe for mange eldre er ikke helt 100%med,men noen ganger kan grensa bli nådd og da orker man ikke mer dritt.

kanskje hu skal få slippe å omgås en vanskelig pasient som er spesielt vanskelig mot henne?

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første, når kollegaen din er ufaglært/ikke ferdig utdannet, og dere var to på jobb, så må du nødvendigvis være ferdig utdannet sykepleier. En annen sammensetning av to på jobb på en avdeling på et sykehjem, (pleiehjem har vinikke i Norge, lengre) er uforsvarlig. 

For det andre, det er vanlig at den med sykepleiefaglig bakgrunn tar seg av stell av pasienten ikke å re senga, så arbeidsfordelingen her er merkelig uvanlig. 

For det tredje, når du rer senga, og kolega og beboer er på badet, er det høyst merkverdig at du klarer å se hva som skjer på badet. Vanlig praksis er nemlig å lukke døra minst nesten igjen ved stell av beboer på sykehjem. Man skal respektere beboerens privatliv, og hvem vil stelle seg på badet med døra på vid vegg? 

For det fjerde, når du er sykepleier så skal du ha lært både i din utdannelse og i din opplæring på sykehjemmet hvordan du skal håndtere denne typen hendelser dersom de skulle oppstå, også hvem du henvender det til, og det er neimen ikke kg og nettet. 

Min konklusjon er at dette er vill fantasi. Om hendelsen med intimvask også har andre innslag (i ditt hodet), vil jeg ikke konkludere med. 

Anonymkode: 5c181...9e9

Godt mulig det er uforsvarlig, men veldig normalt. Jeg er ufaglært og har jobbet mange vakter med andre ufaglørte. Det er alltid en sykepleier på huset, men ikke en per avdeling.

• Liker 2
Skrevet

Bedre å konfrontere slike ting før de får utvikle seg og bli verre. De fleste begynner et sted å trå over grensen. 

Anonymkode: 3ab54...ee9

Gjest Klaveret
Skrevet

Dersom du TS er student, så synes jeg du skal ta det opp med veilederen din. Denne kan sette seg bedre inn i situasjonen og avgjøre om det er noe du bør gå videre med.

Men - jeg synes på generelt grunnlag at situasjonen du beskriver høres ut som et overgrep. Et overgrep som dessverre skjer hver eneste dag med altfor mange pasienter/brukere. Skylden synes jeg må deles mellom de som bevilger penger, de som vedtar altfor lite tid per pasient og de pleiere som samvittighetsløst bryter sine faglige og etiske retningslinjer for å holde tiden - og som etter hvert tror det er en ok måte å jobbe på.

Det er godt at du TS er observant og at du stiller spørsmålstegn med det du opplever. Jeg håper du fortsetter med det. Ta det opp på møter, veiledninger, snakk om det i pauser etc. 

Skrevet
6 timer siden, Sisti skrev:

Skjønner ikke hvordan dette kan ha fått fem plusser, for dette stemmer jo ikke en gang! 

Hun skrev det mange ønsket å høre, og da går man automatisk ut fra at det er sant. Vips så kan vi legge denne ekle saken bak oss og gå tilbake til å se på kattebilder.

Anonymkode: 752b7...2b5

• Liker 1
Skrevet

Kan det være kulturforskjeller også? Jeg har møtt en del både ufaglærte og sykepleiere som har kommet til Norge for å jobbe. De har vært flinke til å jobbe, men mange har faktisk hatt en tendens til å overkjøre brukerne. Som for eksempel i en slik situasjon som ts skisserer. 

Ut over det har de vært hyggelige og omsorgsfulle, men jeg har fundert noen ganger på hvordan dynamikken er der de kom fra siden dette er noe jeg har sett flere ganger, selv om det ikke gjelder alle så klart. Uansett, jeg synes ikke dette skal krisemaksimeres. 

Slik jeg ser det er dette en kollega som trenger veiledning. Å skrive avvik eller gå til ledelsen for en slik isolert hendelse blir ikke riktig i mine øyne. Jeg er sikker på at hun vil ta det til seg hvis du tar det opp med henne. :) 

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke TS sin oppgave å avgjøre om dette er alvorlig eller ikke. Jeg vet ikke hva reglene sier, men hvis de sier at alt slikt skal rapporteres så er det selvsagt det hun bør gjøre. Det er gode grunner til at det finnes regler for slikt.

Anonymkode: 752b7...2b5

Gjest Haaploes
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber selv på sykehjem.Dette burde du ta opp med kollegaen din før du går videre til lederen din,går du videre med det blir det nok en personalsak og kan få konsekvenser for kollegaen din,sånn du skriver virker hun ellers som en snill og omsorgsfull pleier så ville gitt henne sjangsen til å få beskjed av deg at dette ikke var greit.Når pasientene er klare skal ikke personalet finne seg i hvilken som helst behandling av pasientene heller.

Anonymkode: 09022...5f3

Jeg håper aldri jeg eller noen jeg er glad i havner på et hjem der personalet har samme holdninger som deg.

Når du er i tvil, så snakk med overordnet. Samme hva slags baktanker den gamle hadde, så skal hennes kropp og hennes intimgrenser respekteres såfremt hun har helse til det. Det at du så situasjonen og nå går og lurer på om du skal ta det opp med din overordnede er grunn nok til å gjøre det. Snakk med sjefen din om dette, legg det frem så nøytralt du klarer. Noen bør ta en prat med den gamle, men noen bør også ta en prat med kollegaen din. Ingen av dem oppførte seg greit i denne situasjonen, minst av alle kollegaen din.

Skrevet
7 timer siden, Jerry Lee skrev:

Neeh. ..! 😉

*hvis.

På bokmål kan man velge mellom hvis og viss. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+Viss&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

TS: Du må rapportere dette videre. Dette har du sikkert lært om på vernepleien også, ikke sant? På de institusjonene jeg har erfaring med hadde man skrevet avviksmelding, men mange opplever det som skummelt når det gjelder en kollega.

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, lipgloss skrev:

Helt ærlig så hadde jeg ikke gjort noe mer med denne saken,hadde lagret den i hode og visst det skjer noe mer så vil situasjonen endre seg,visst hun var sliten og beboeren var frekk så er det en naturlig sak å ville få ting gjort litt kjapt,hun er bare et menneske ikke en robot.

Ærlig talt. Personen brukte tvang uten at det var nødvendig. 

TS: Du skal skrive avvik på pleiers tvangsbruk og språkbruk, og i tillegg ta dette opp med nærmeste leder. Og dersom du opplever noe liknende senere, bryter du inn og tar over stellet. Slik behandling skal ikke pasienter måtte oppleve. At pasient muligens tenderer mot rasisme spiller ingen rolle. 

Anonymkode: c1574...0cb

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, SunnivaOslo skrev:

Ta det opp med kollegaen. Ikke glem at kanskje kollegaen har gått drittlei vanskelig oppførsel og dårlige kommentarer fra pasienten. Jeg mener man må tåle noe for mange eldre er ikke helt 100%med,men noen ganger kan grensa bli nådd og da orker man ikke mer dritt.

kanskje hu skal få slippe å omgås en vanskelig pasient som er spesielt vanskelig mot henne?

Dersom man ikke takler vanskelige brukere, får man finne seg et annet yrke. Det er ikke greit med maktbruk overfor brukere man ikke liker/ikke kommer overens med/som oppfører seg ufyselig. Det skal også adskillig mer til for å slippe bruker enn det TS skisserer. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man ikke takler vanskelige brukere, får man finne seg et annet yrke. Det er ikke greit med maktbruk overfor brukere man ikke liker/ikke kommer overens med/som oppfører seg ufyselig. Det skal også adskillig mer til for å slippe bruker enn det TS skisserer. 

Det er ikke det jeg skriver. Man må takle vanskelige eldre ja men man skal ikke finne seg i alt,eventuelt få andre arbeidsoppgaver. Du er heldig du som ikke har jobbet med "brukere" som eldre,rusmisbruker, på NAV osv men jeg kan fortelle deg at man må tåle mye skit. Om du tror eldre bare er koselige mennesker så tar du grundig feil.

Skrevet

Selvsagt er ikke eldre"bare koselige", det er heller ingen andre. Og mennesker som behøver stell er ofte i en sårbar situasjon ved at de er syke, skadet, ensomme osv. Da får man se skyggesidene av folk. Og det må man tåle. Det snakkes da masse om dette både på syke- og vernepleien?

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, SunnivaOslo skrev:

Det er ikke det jeg skriver. Man må takle vanskelige eldre ja men man skal ikke finne seg i alt,eventuelt få andre arbeidsoppgaver. Du er heldig du som ikke har jobbet med "brukere" som eldre,rusmisbruker, på NAV osv men jeg kan fortelle deg at man må tåle mye skit. Om du tror eldre bare er koselige mennesker så tar du grundig feil.

For jeg snakker ikke ut fra erfaring... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...