AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #1 Skrevet 23. januar 2016 Jeg var i en litt ubehagelig situasjon på jobben i går. Jeg har nå i ettertid tenkt en del på det som skjedde. Jeg jobber på pleiehjem for eldre. Jeg og en annen hadde ansvaret for en avdeling. Vi har en beboer som er ganske så frekk mot utlendinger, og kollegaen min er utlending. Hun snakker forståelig (for meg), men jeg kan forstå at det kan være vanskelig for eldre med dårlig hørsel å høre hva hun sier. Hun virker ellers oppegående og holder på å gjøre seg ferdig med utdannelsen som helsefagarbeider. Men så til situasjonen. Hun skulle stelle denne beboeren som nevnt over. Jeg var med henne, da det var sent og vi ville prøve å bli ferdig raskt. Kollegaen min tok med beboeren på badet mens jeg ordnet klar sengen osv. Jeg merket at beboeren var frekk mot henne og "latet" som hun ikke forstod henne. Men jeg merket også at kollegaen min virket litt hensynsløs og ikke tenkte noe særlig på brukermedvirkning: hun lot feks ikke beboeren selv kle av seg osv. Beboeren strittet ikke i mot, men hun virket ganske sur på henne. Også kom det til et punkt der beboeren ønsket å vaske seg nedentil før hun fikk på seg bleie. Kollegaen min ble litt irritert over dette, men hun fant frem vaskeduk. Så begynte kollegaen min å vri opp kluten og beboeren sa "jeg kan da klare å vaske meg selv" (noe jeg vet hun klarer). Men likevel tok kollegaen min kluten og begynte å vaske nedentil. Da ble beboeren sint og slo vekk hånden hennes. Jeg synes jo det er ganske så forståelig. Så jeg føler at både jeg og kollegaen min har gjort noe gale. 1. Kollegaen min begikk jo nesten et "overgrep" om en kan si det slik. Hun brukte hvertfall litt tvang, noe som ikke er lov. 2. Jeg så jo dette. Og jeg tenkte på at jeg kunne ta over stellet, men samtidig synes jeg dette var litt feil i og med at beboeren faktisk må tolerere å få hjelp av en utlending. Så jeg føler jo litt på ansvaret mitt og at jeg kanskje var medskyldig i det som skjedde? Ellers oppfatter jeg kollegaen min som hyggelig og grei mot beboerne, hun er flink til å jobbe, bryr seg om beboerne osv. Jeg har aldri opplevd henne slik før. Jeg tror hun var veldig sliten, og det er forståelig i og med at denne beboeren var frekk og hun kan være ganske så krevende til tider. Hva synes dere jeg skal gjøre? Skal jeg ta dette opp med leder? Skal jeg føre avvik? Skal jeg la det bli med denne gangen og heller ta det videre dersom jeg merker at lignende skjer igjen (være litt obs senere når jeg jobber med henne)? Skal jeg ta det personlig opp med henne og fortelle hva jeg synes og kanskje fortelle hva jeg ville gjort annerledes? Anonymkode: 8f9b7...78a
merett2 Skrevet 23. januar 2016 #2 Skrevet 23. januar 2016 Hvis du var pårørende i denne situasjonen (tenk om det var bestemoren din), hva ville du at den observerende part skulle gjort? 9
minister-mio Skrevet 23. januar 2016 #3 Skrevet 23. januar 2016 Dette er noe du burde ta med lederen din, ikke legge ut på internett. 20
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #4 Skrevet 23. januar 2016 2 minutter siden, mini-mio skrev: Dette er noe du burde ta med lederen din, ikke legge ut på internett. Vil nevne at jeg har anonymisert det jeg har skrevet så situasjonen er ikke helt slik, men samtidig "lik". Anonymkode: 8f9b7...78a 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #5 Skrevet 23. januar 2016 Hvis du føler du kan ta det opp med henne, ville jeg gjort det. Vektlegg at du ser begge sider av saken, men på en fin måte få frem at regelbrudd ikke er løsning men at dere kan finne en annen løsning, feks at du tar over. Dere kan evt ta det oppmerksom leder også som kan ta det med den eldre? De må jo få beskjed de også om at de må behandle pleierne med en viss respekt og at ingen skal måtte tåle diskriminering el trakassering. Hvis vanskelig å ta det med kollega, så ville jeg tatt hele problematikken opp med ledet. Og bra du har øynene med deg. Kjempeviktig at man tar ansvar. Anonymkode: 3712f...23a
minister-mio Skrevet 23. januar 2016 #6 Skrevet 23. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vil nevne at jeg har anonymisert det jeg har skrevet så situasjonen er ikke helt slik, men samtidig "lik". Anonymkode: 8f9b7...78a Ok, det er bra. Men be om en samtale med lederen din. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #7 Skrevet 23. januar 2016 Det var da ikke så ille. Dersom det aldri har skjedd noe annet lignende eller i andre sammenhenger ser jeg ikke noen grunn til å tenke mer på det. Anonymkode: 03522...acb 7
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #8 Skrevet 23. januar 2016 Nå går du i fella som altfor mange går i, du beskytter kollegaen din i stedet for pasienten. Ta det opp med lederen din. Anonymkode: 752b7...2b5 12
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #9 Skrevet 23. januar 2016 Snakk med vedkommende om det. Følg med. ( Ingen her som kjenner denne damen godt nok til og utale oss, det må være helhet her. ) Anonymkode: 35289...88d
Outlander Skrevet 23. januar 2016 #10 Skrevet 23. januar 2016 Dette kan du ikke akseptere. Hva ville hun har gjørt hvis du IKKE var der - det er det som er skummelt. Ta det opp med henne ellers gå direkt til sjefen deres. 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #11 Skrevet 23. januar 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var i en litt ubehagelig situasjon på jobben i går. Jeg har nå i ettertid tenkt en del på det som skjedde. Jeg jobber på pleiehjem for eldre. Jeg og en annen hadde ansvaret for en avdeling. Vi har en beboer som er ganske så frekk mot utlendinger, og kollegaen min er utlending. Hun snakker forståelig (for meg), men jeg kan forstå at det kan være vanskelig for eldre med dårlig hørsel å høre hva hun sier. Hun virker ellers oppegående og holder på å gjøre seg ferdig med utdannelsen som helsefagarbeider. Men så til situasjonen. Hun skulle stelle denne beboeren som nevnt over. Jeg var med henne, da det var sent og vi ville prøve å bli ferdig raskt. Kollegaen min tok med beboeren på badet mens jeg ordnet klar sengen osv. Jeg merket at beboeren var frekk mot henne og "latet" som hun ikke forstod henne. Men jeg merket også at kollegaen min virket litt hensynsløs og ikke tenkte noe særlig på brukermedvirkning: hun lot feks ikke beboeren selv kle av seg osv. Beboeren strittet ikke i mot, men hun virket ganske sur på henne. Også kom det til et punkt der beboeren ønsket å vaske seg nedentil før hun fikk på seg bleie. Kollegaen min ble litt irritert over dette, men hun fant frem vaskeduk. Så begynte kollegaen min å vri opp kluten og beboeren sa "jeg kan da klare å vaske meg selv" (noe jeg vet hun klarer). Men likevel tok kollegaen min kluten og begynte å vaske nedentil. Da ble beboeren sint og slo vekk hånden hennes. Jeg synes jo det er ganske så forståelig. Så jeg føler at både jeg og kollegaen min har gjort noe gale. 1. Kollegaen min begikk jo nesten et "overgrep" om en kan si det slik. Hun brukte hvertfall litt tvang, noe som ikke er lov. 2. Jeg så jo dette. Og jeg tenkte på at jeg kunne ta over stellet, men samtidig synes jeg dette var litt feil i og med at beboeren faktisk må tolerere å få hjelp av en utlending. Så jeg føler jo litt på ansvaret mitt og at jeg kanskje var medskyldig i det som skjedde? Ellers oppfatter jeg kollegaen min som hyggelig og grei mot beboerne, hun er flink til å jobbe, bryr seg om beboerne osv. Jeg har aldri opplevd henne slik før. Jeg tror hun var veldig sliten, og det er forståelig i og med at denne beboeren var frekk og hun kan være ganske så krevende til tider. Hva synes dere jeg skal gjøre? Skal jeg ta dette opp med leder? Skal jeg føre avvik? Skal jeg la det bli med denne gangen og heller ta det videre dersom jeg merker at lignende skjer igjen (være litt obs senere når jeg jobber med henne)? Skal jeg ta det personlig opp med henne og fortelle hva jeg synes og kanskje fortelle hva jeg ville gjort annerledes? Anonymkode: 8f9b7...78a For det første, når kollegaen din er ufaglært/ikke ferdig utdannet, og dere var to på jobb, så må du nødvendigvis være ferdig utdannet sykepleier. En annen sammensetning av to på jobb på en avdeling på et sykehjem, (pleiehjem har vinikke i Norge, lengre) er uforsvarlig. For det andre, det er vanlig at den med sykepleiefaglig bakgrunn tar seg av stell av pasienten ikke å re senga, så arbeidsfordelingen her er merkelig uvanlig. For det tredje, når du rer senga, og kolega og beboer er på badet, er det høyst merkverdig at du klarer å se hva som skjer på badet. Vanlig praksis er nemlig å lukke døra minst nesten igjen ved stell av beboer på sykehjem. Man skal respektere beboerens privatliv, og hvem vil stelle seg på badet med døra på vid vegg? For det fjerde, når du er sykepleier så skal du ha lært både i din utdannelse og i din opplæring på sykehjemmet hvordan du skal håndtere denne typen hendelser dersom de skulle oppstå, også hvem du henvender det til, og det er neimen ikke kg og nettet. Min konklusjon er at dette er vill fantasi. Om hendelsen med intimvask også har andre innslag (i ditt hodet), vil jeg ikke konkludere med. Anonymkode: 5c181...9e9 11
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #12 Skrevet 24. januar 2016 Jobber selv på sykehjem.Dette burde du ta opp med kollegaen din før du går videre til lederen din,går du videre med det blir det nok en personalsak og kan få konsekvenser for kollegaen din,sånn du skriver virker hun ellers som en snill og omsorgsfull pleier så ville gitt henne sjangsen til å få beskjed av deg at dette ikke var greit.Når pasientene er klare skal ikke personalet finne seg i hvilken som helst behandling av pasientene heller. Anonymkode: 09022...5f3 2
Gjest supernova_87 Skrevet 24. januar 2016 #13 Skrevet 24. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: For det første, når kollegaen din er ufaglært/ikke ferdig utdannet, og dere var to på jobb, så må du nødvendigvis være ferdig utdannet sykepleier. En annen sammensetning av to på jobb på en avdeling på et sykehjem, (pleiehjem har vinikke i Norge, lengre) er uforsvarlig. For det andre, det er vanlig at den med sykepleiefaglig bakgrunn tar seg av stell av pasienten ikke å re senga, så arbeidsfordelingen her er merkelig uvanlig. For det tredje, når du rer senga, og kolega og beboer er på badet, er det høyst merkverdig at du klarer å se hva som skjer på badet. Vanlig praksis er nemlig å lukke døra minst nesten igjen ved stell av beboer på sykehjem. Man skal respektere beboerens privatliv, og hvem vil stelle seg på badet med døra på vid vegg? For det fjerde, når du er sykepleier så skal du ha lært både i din utdannelse og i din opplæring på sykehjemmet hvordan du skal håndtere denne typen hendelser dersom de skulle oppstå, også hvem du henvender det til, og det er neimen ikke kg og nettet. Min konklusjon er at dette er vill fantasi. Om hendelsen med intimvask også har andre innslag (i ditt hodet), vil jeg ikke konkludere med. Anonymkode: 5c181...9e9 Er nok ikke så uvanlig at to ufaglærte har ansvaret for en avdeling, og at det så er en sykepleier på jobb, fordelt på 4 avdelinger, som kun passer på medisin og lignende. At ufaglærte også tar seg av stell er fullstendig normalt. (Kan hende du mente i en situasjon der det var en sykepleier og en ufaglært. Da blir det noe annet, selv om jeg har opplevd også i en slik situasjon at den ufaglærte tar stellet likevel.) TS: Ta dette opp med lederen din. Kan det være en mulighet at kollegaen din ikke kjente til denne pasienten og tok "jeg kan gjøre det selv" som "du får ikke røre meg siden du er utlending", og derfor gjorde det likevel? Ikke fordi hun prøvde å gå over en grense, men fordi hun trodde nektingen kom fra rasisme og ikke at hun faktisk pleide å gjøre det selv? Jeg synes ikke det unnskylder oppførselen, men er det en mulig årsak til at det ble sånn? I en slik situasjon hva er mer nedverdigende: å gå en dag uten vask av underlivet, eller at noen tvinger seg frem til å få vasket underlivet? Med mindre det ligger noe til grunn for det har eldre rett til å bestemme over seg selv og sin egen kropp. Det hender at demente motsetter seg stell, men det blir noe annet enn brukere som er fullstendig oppegående.
Gjest lipgloss Skrevet 24. januar 2016 #14 Skrevet 24. januar 2016 Helt ærlig så hadde jeg ikke gjort noe mer med denne saken,hadde lagret den i hode og visst det skjer noe mer så vil situasjonen endre seg,visst hun var sliten og beboeren var frekk så er det en naturlig sak å ville få ting gjort litt kjapt,hun er bare et menneske ikke en robot.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #15 Skrevet 24. januar 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: For det første, når kollegaen din er ufaglært/ikke ferdig utdannet, og dere var to på jobb, så må du nødvendigvis være ferdig utdannet sykepleier. En annen sammensetning av to på jobb på en avdeling på et sykehjem, (pleiehjem har vinikke i Norge, lengre) er uforsvarlig. For det andre, det er vanlig at den med sykepleiefaglig bakgrunn tar seg av stell av pasienten ikke å re senga, så arbeidsfordelingen her er merkelig uvanlig. For det tredje, når du rer senga, og kolega og beboer er på badet, er det høyst merkverdig at du klarer å se hva som skjer på badet. Vanlig praksis er nemlig å lukke døra minst nesten igjen ved stell av beboer på sykehjem. Man skal respektere beboerens privatliv, og hvem vil stelle seg på badet med døra på vid vegg? For det fjerde, når du er sykepleier så skal du ha lært både i din utdannelse og i din opplæring på sykehjemmet hvordan du skal håndtere denne typen hendelser dersom de skulle oppstå, også hvem du henvender det til, og det er neimen ikke kg og nettet. Min konklusjon er at dette er vill fantasi. Om hendelsen med intimvask også har andre innslag (i ditt hodet), vil jeg ikke konkludere med. Anonymkode: 5c181...9e9 Du har feil i en del punkter. Jeg er IKKE sykepleier. Jeg studerer vernepleier. Det er heller ikke slik at en sykepleier/en som er utdannet tar seg av stell. Dette deles på. De ufaglærte er ikke "slaver" som settes i gang til å ta oppvasken, re senger, tømme søppel osv. Jeg synes det er merkelig at du tror at jeg ikke så ting og bare "antar". Det er små bad på rommene, og det ble brukt ulike hjelpemidler som ikke det hadde vært plass til dersom døren var lukket (det er viktig med god plass også for å få en god arbeidsstilling). Denne beboeren liker også å ha døren åpen, det er jo tross alt hennes rom. Det sitter ikke 10 andre beboere utenfor å stirrer inn. Ellers takker jeg for svar fra dere andre Anonymkode: 8f9b7...78a 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #16 Skrevet 24. januar 2016 Er kollegaen klar over at beboeren kan vaske seg selv nedentil? Hender det at beboeren trenger hjelp til nedentilvask, selv om hun kan vaske seg selv? Anonymkode: 82010...13d
Gjest cheshirecat Skrevet 24. januar 2016 #17 Skrevet 24. januar 2016 Det at hun ikke bruker beboerens egne ressurser er vel dessverre blitt mer normen på endel sykehjem. Mye grunnet tidspress, nedbemanning, nedskjæring. Så den delen ser jeg (desverre) ikke på som så unormal. Skal du ta opp dette med lederen din er det rundtomkring 250 andre sykehjem og sikkert tusenvis av andre pleiere som skulle hatt samme tilbakemelding. Det at hun later som at hun ikke forstår er forsåvidt ikke greit, dog kan det være en måte å bare unngå konflikt på; viss beboeren basicly er rasist, er ufin og nedlatende - så har også pleieren rett til å finne en form for kommunikasjonsstrategi som gjør hennes/hans dag enklere også.. Pleiere skal ikke tåle å bli behandla som "dritt". Det jeg reagerer på er at beboeren ble vasket nedentil uten samtykke, når vedkommende egentlig klarer dette selv og bruker å gjøre det selv. Og det kan være en maktdemonstrasjon av pleieren ovenfor beboeren. Samtidlig viss denne pleieren har "stresset" fra en beboer til den andre og vasker dem, kler på osv for å bli fort ferdig, og også gjorde det i dette tilfellet, virker det naturlig at vedkommende bare "stresser" videre med å vaske beboeren nedentil uten å egentlig mene noe vondt annet enn å "bli ferdig" sånn at pleieren kan stresse videre til neste oppdrag. Du må nesten tolke dette selv og evnt ta opp med både kollega og leder at dere som team må bli flinkere til å bruke ressursene til beboerne. Personlig synes jeg nesten for PLEIERNE sin del at de som blir utsatt for rasistiske kommentarer og bemerkninger skal få SLIPPE å stelle disse brukerne, men det er vel en annen sak.
Gjest cheshirecat Skrevet 24. januar 2016 #18 Skrevet 24. januar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: For det første, når kollegaen din er ufaglært/ikke ferdig utdannet, og dere var to på jobb, så må du nødvendigvis være ferdig utdannet sykepleier. En annen sammensetning av to på jobb på en avdeling på et sykehjem, (pleiehjem har vinikke i Norge, lengre) er uforsvarlig. For det andre, det er vanlig at den med sykepleiefaglig bakgrunn tar seg av stell av pasienten ikke å re senga, så arbeidsfordelingen her er merkelig uvanlig. For det tredje, når du rer senga, og kolega og beboer er på badet, er det høyst merkverdig at du klarer å se hva som skjer på badet. Vanlig praksis er nemlig å lukke døra minst nesten igjen ved stell av beboer på sykehjem. Man skal respektere beboerens privatliv, og hvem vil stelle seg på badet med døra på vid vegg? For det fjerde, når du er sykepleier så skal du ha lært både i din utdannelse og i din opplæring på sykehjemmet hvordan du skal håndtere denne typen hendelser dersom de skulle oppstå, også hvem du henvender det til, og det er neimen ikke kg og nettet. Min konklusjon er at dette er vill fantasi. Om hendelsen med intimvask også har andre innslag (i ditt hodet), vil jeg ikke konkludere med. Anonymkode: 5c181...9e9 Du bommer på ekstremt mye her.. Eldreomsorgen er smekkfull av sykehjem hvor store deler av staben er ufaglærte/assistenter. Det er INGEN selvfølge at sykepleier skal stelle beboer/bruker. Det kan være fysisk tungt å stelle, så denne type oppgaver fordeles mellom alle i teamet med at man får ansvar for x- antall brukere hver. Noen av dem hjelper man alene, andre er såpass "tung" brukergruppe at man må være to. Sykepleieren skal også dele ut og legge opp medisin, og har oppgaver den ufaglærte ikke kan eller skal utføre. Til sist; det er masse etiske og moralske problemstillinger, ingen, uansett hvor høy eller lav utdanning i dette feltet, vil vite til enhver tid hva som er riktige handlingsmønster. Tar T.S dette til leder/kollega uten å helt ha reflektert gjennom saken, kan hun ende opp med å kanskje føle i ettertid at hun kunne håndtert saken på en mye mer produktiv og bedre måte.. Så ditt forsøk på å kritisere T.S her sier mer om deg enn han/hun.. - til T.S: å arbeide i eldreomsorg er en tung og ofte utakknemlig jobb. Det er knappe ressurser, dårlig tid, fysisk og psykisk tungt. Pleiere er mennesker vi også og gjør feil.. Det betyr selvfølgelig ikke at beboere skal utsettes for overgrep eller dårlig behandling, samtidig som man må ha takhøyde for at man ikke hver dag alltid klarer å prestere sitt aller beste og gjør innimellom feil. Vi trenger gode, engasjerte pleiere, men må også være modige nok til å gripe inn og "luke" ut de dårlige. Kun du kjenner kollegaen din og vet hvor han/hun passer inn her. Lykke til
ssk Skrevet 24. januar 2016 #19 Skrevet 24. januar 2016 Som vernepleier har du et overordnet ansvar i den situasjonen. Du bör ta det opp med kollegaen din direkte. Det burde du har gjort samme kvelden. Ellers er jeg enig med cheshirecat. Jeg synes det blir feil å gå direkte til sjefen når du ikke har gjort det du burde har gjort i den situasjonen, Ellers synes jeg det er viktig at man har arbeidsplass möter der man tar opp ting som er viktig som f.eks brukermedvirkning, tvang, dokumentasjon, etikk, hygiene, smitterutiner, medisinuteling osv, osv. Å ta seg av andre mennesker kan aldri bli en rutine av den typen "sånn gjör vi her for det har vi alltid gjort". Man må jevnlig ha möter der man går igjen viktige prinsipper i helsepersonells behandling av sine pasienter/beboere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå