AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #1 Del Skrevet 23. januar 2016 Er det noen her som er medlem i Mensa? Erfaringer? Hva gjør dere/hvilke arrangementer er du med på? "Visste" du på forhånd at du kom til å klare IQ-testen godt nok til å få tilbud om medlemskap, eller ble du overrasket over å klare det? Mensa arrangerer tester i studiebyen min denne helgen, og jeg har fått et innfall om jeg kanskje skal slenge meg på og gi det et forsøk... Har tatt internett-testene på mensa.no, mensa.se og raventest.net og ut fra disse kan det godt hende jeg klarer IQ-kravet. Har ingen erfaring med IQ-tester fra før, men skjønte for hva man ser etter i oppgavene. Jeg kjenner meg så godt igjen i alle beskrivelser av både begavede barn (fra da jeg selv var barn) og høyt intelligente voksne, og kunne tenke meg å sjekke om det føles annerledes å tilbringe tid sammen med folk som har 131+ i IQ, sammenlignet med de jeg ellers har gått i klasse med, studert med og på andre arenaer møtt i løpet av livet. Et Mensa-medlemskap er vel ikke noe man går rundt og skryter av, og kanskje er det ikke verdt å være medlem heller, men som sagt: jeg tror det kunne vært interessant å prøve det ut. Og så må jeg innrømme at det må jo være en selvtillitsboost å vite at man faktisk er blant de 2 % i befolkningen med høyest IQ (eller i alle fall 2 % flinkeste til å løse logikkoppgaver) og tilsvarende kjedelig å få bekreftet at man ikke er det? Anonymkode: 627f4...8ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #2 Del Skrevet 24. januar 2016 Jeg er medlem. Har vært det i mange år, men er sjelden med på tilstelninger, selv om det er ganske mange av dem i Oslo hvor jeg bor. Jeg hadde trodd jeg skulle bestå da jeg tok testen, selv om jeg ikke var helt sikker. Stor var derfor skuffelsen da jeg strøk (manglet en eller to rette, var vel innenfor 5 % eller noe, men var jo like fullt en "stryk"). Tok den igjen et par måneder senere, og bestod. Dengang (ca 1999) var jeg fersk student og ung jente, de få andre medlemmene bestod av 95 % menn, og langt eldre enn meg i snitt. Medlemsmassen nå er helt annerledes. Mange unge, mange jenter (om enn fremdeles i mindretall). Jeg har aldri hatt det på CVen, aldri nevnt det til noen utenom nærmeste familie og et par venner, er vel redd for janteloven. Kunne godt droppet å være medlem også, siden jeg sjelden deltar på noe, men gir en viss selvtilfredsstillelse. Lykke til! Anonymkode: 2448e...1e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 24. januar 2016 #3 Del Skrevet 24. januar 2016 Jeg tok en slik opptakstest på et innfall, de hadde testing på universitetet jeg gikk på i eksamensperioden, så jeg stakk innom der og prøvde. Det er over 10 år siden nå, mener det kostet rundt 200+ kr. Jeg fortalte ingen at jeg skulle dit og har fortalt veldig få at jeg var der. Testen gikk fint og jeg fikk et papir som stadfestet det dersom jeg ville melde meg inn, men det har jeg aldri gjort. Jeg gjorde egentlig bare hele greiene for gøy, for å se hvordan det ville gå. Tror jeg kun har fortalt 3-4 personer at jeg var der og tok testen, papiret har jeg liggende i en arkivmappe. Jeg oppfatter at mange folk har veldig sterke meninger når det kommer til IQ og mensa. Noen synes det er imponerende at noen er mensamedlem, andre virker det som blir provosert over hele greiene, enten det er testene som er dårlige, IQ ikke har noe å bety eller at de mener mensamedlemmer tror de er bedre enn resten av folket. Jeg har ikke særlig sterke meninger om det noen vei, folk bør få lov til å gjøre som de vil uten at de må forsvare det. Gjør det om du vil, det kommer ikke til å endre livet ditt uansett om du greier det eller ikke. Og greier du det ikke, så trenger du ikke ta stilling til de andre tingene du spør om. Du får si hvordan det gikk om du gjør det :-) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #4 Del Skrevet 24. januar 2016 Å være medlem av Mensa er vel egentlig ikke noe særlig spesielt? Det er nok en god del mennesker som kunne ha bestått disse oppgavene og blitt medlem av Mensa hvis de hadde vært interessert i det. Men at de ikke gidder å gjøre dette, simpelthen fordi de ikke har noen interesse av å være medlem av dette. Mensa er bare for det lille mindretallet som liker å skryte av at de er medlem av en slik organisasjon... Anonymkode: 2c38b...f14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #5 Del Skrevet 25. januar 2016 Takk for svarene! Jeg feiget ut og meldte meg ikke på testen. Det skulle være tester på universitetet på lørdag (dit har jeg gåavstand og er hver dag) og på et helt annet sted på søndag. Rakk ikke å melde meg på til test på universitetet - det hadde jeg nok gjort hvis påmeldingen hadde vært åpen. For å komme til det andre stedet måtte jeg tatt buss, og jeg tror fort jeg ville brukt minst 3 timer på testen inkludert transporttiden, i tillegg til at jeg ikke har busskort. Da ble det litt mye om og men, og jeg følte det kom litt brått på, så da ble det ikke noen test på meg denne helgen. Angrer litt Det har likevel blitt sådd en liten spire i meg om at dette er noe jeg har lyst til å prøve! Derfor har jeg meldt meg på slik at jeg får epostvarsling når det skal arrangeres tester i de aktuelle byene for meg. Spennende å lese svar fra både en som har meldt seg inn og en som har klart kravet, men uten å melde seg inn! Om jeg klarer kravet og blir medlem, så tror jeg aldri at jeg kommer til å skrive det på CV'en (i alle fall så lenge jeg kun er medlem) og det er heller ikke det første man sier til folk rundt seg. Ab f14 er jo et eksempel på hvilke holdninger man møter som Mensa-medlem; selv vil jeg heller si at Mensa er en klubb for de som liker å tenke, og for å bli medlem må man være ganske god til nettopp det. Det er jo akkurat det samme som at for å bli medlem i en skiklubb, så må man stort sett være langt over gjennomsnittet god til å gå på ski, ellers har man ingenting der å gjøre. Anonymkode: 627f4...8ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #6 Del Skrevet 25. januar 2016 Jeg er medlem, og er aldri på noe av tilstelninger. Jeg forsto at jeg kom til å klare den med glans da mitt resultat ble bemerket i forsvaret, men har nesten hele mitt liv trodd at jeg har vært svært dum. Det beste med medlemskapet er at jeg har fått en del forklaring på hvorfor jeg er som jeg er, og hvorfor skolegang og det sosiale ble som det ble. Anonymkode: 5c70e...98d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #7 Del Skrevet 25. januar 2016 Den 24. januar 2016 at 22.41, AnonymBruker skrev: Å være medlem av Mensa er vel egentlig ikke noe særlig spesielt? Det er nok en god del mennesker som kunne ha bestått disse oppgavene og blitt medlem av Mensa hvis de hadde vært interessert i det. Men at de ikke gidder å gjøre dette, simpelthen fordi de ikke har noen interesse av å være medlem av dette. Mensa er bare for det lille mindretallet som liker å skryte av at de er medlem av en slik organisasjon... Anonymkode: 2c38b...f14 Dette er feil. Men det vet du nok selv også. Anonymkode: 5c70e...98d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spiderman Skrevet 25. januar 2016 #8 Del Skrevet 25. januar 2016 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo akkurat det samme som at for å bli medlem i en skiklubb, så må man stort sett være langt over gjennomsnittet god til å gå på ski, ellers har man ingenting der å gjøre. Anonymkode: 627f4...8ae Tja. Vet ikke om noen skiklubber som filtrerer ut personer gjennom tester for å se om de er gode nok. Skiklubber generelt tror jeg har et mer avslappet forhold til mennesker enn dette og fokuset er skiglede for alle. Hvorfor i all verden skulle Mensa-medlemmer være bedre tenkere enn folk generelt. Det at de er gode problemløsere innenfor enkelte områder er forståelig, men det blir litt for naivt å tro at høy IQ automatisk gjør deg til en god tenker. Endret 25. januar 2016 av Plaskebrus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chisandra Skrevet 25. januar 2016 #9 Del Skrevet 25. januar 2016 Jeg tok en gang den øvingstesten de har på nett, og jeg synes jeg hørte en ørliten tørr latter da de skulle gi meg poengsummen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #10 Del Skrevet 26. januar 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er feil. Men det vet du nok selv også. Anonymkode: 5c70e...98d http://www.cracked.com/article_23542_6-honorable-titles-nearly-anyone-can-earn.html Anonymkode: 2c38b...f14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #11 Del Skrevet 26. januar 2016 22 timer siden, Plaskebrus skrev: Tja. Vet ikke om noen skiklubber som filtrerer ut personer gjennom tester for å se om de er gode nok. Skiklubber generelt tror jeg har et mer avslappet forhold til mennesker enn dette og fokuset er skiglede for alle. Hvorfor i all verden skulle Mensa-medlemmer være bedre tenkere enn folk generelt. Det at de er gode problemløsere innenfor enkelte områder er forståelig, men det blir litt for naivt å tro at høy IQ automatisk gjør deg til en god tenker. I de to byene hvor jeg har bodd og kjenner til skiklubbene i, så har man ingen plass i en skigruppe med mindre man er godt trent og klarer å gå ganske fort på ski, antageligvis raskere enn de aller fleste andre i befolkningen. Tilsvarende finnes det blant annet svært mange kor som har inntakskrav, hvor jeg som ikke eier sangstemme aldri kunne klart å få bli medlem. Jeg ser ikke hvorfor Mensa ikke skal kunne stille krav til hvem som blir medlem, når så mange andre gjør det. Og: det finnes både kor og skiklubber som er på skikkelig amatørnivå og som gir innpass til alle - men hvis målet er en "IQ-forening" for folk med middels IQ er det vel fritt frem for å starte en "Triple Four Society" for de som ønsker det... Anonymkode: 627f4...8ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #12 Del Skrevet 28. januar 2016 De som ønsker å være medlem i Mensa er det ikke for å skryte av det, men for å få et felles nettverk med andre som er glad i å løse litt mer kompliserte problemer enn den gjengse nordmann. La oss si det er elitelaget i skiklubben, altså de som vil bli aller, aller best, og som vil mer enn å gå søndagstur. Det er mye gøyere å gå på ski mot harde konkurrenter enn mot svigermor som aldri har hatt ski på beina! Anonymkode: fc90b...2a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uranus Skrevet 28. januar 2016 #13 Del Skrevet 28. januar 2016 Den 25. januar 2016 at 23.25, AnonymBruker skrev: Jeg er medlem, og er aldri på noe av tilstelninger. Jeg forsto at jeg kom til å klare den med glans da mitt resultat ble bemerket i forsvaret, men har nesten hele mitt liv trodd at jeg har vært svært dum. Det beste med medlemskapet er at jeg har fått en del forklaring på hvorfor jeg er som jeg er, og hvorfor skolegang og det sosiale ble som det ble. Anonymkode: 5c70e...98d Kan du sende meg PM? Føler det er mange ting jeg vil spørre deg om. Kjente meg veldig igjen i det du skrev. Jeg var blant annet til sesjon hvor også mitt resultat på IQ-testen og teorioppgavene ble bemerket (regner med du hadde viderekommende tester men uansett en likhet). Offiseren mente jeg hadde gjort det for bra til å kunne synes Forsvaret virket utfordrende nok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå