Gå til innhold

Borgerlig vielse - før vielsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal vies borgerlig, og i den anledning lurer jeg på en del ting!

Hvordan gjør man det før vielsen?

Når man gifter seg i kirken, er det jo en tradisjon at brudeparet ikke ser hverandre før i kirken - noen sover vel til og med hver for seg natta før den store dagen?

Er det vanlig å følge slike tradisjoner når man skal vies borgerlig? Hvordan gjorde dere det?

Jeg har jo egentlig ikke lyst til at samboer min skal se meg som brud før vielsen, men samtidig føler jeg at det blir litt rart å gjøre så mye ut av det så lenge det bare er en vielse på tinghuset.

Lurer på å arrangere det slik at vi ankommer i hver vår bil, og at sambo vil være på stedet når jeg kommer.

Spent på hvordan dere gjorde dette!

K

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg syns dere skal gjøre det dere ønsker. Det er jo deres dag, selv om den er i tinghuset. :wink:

Skrevet

Det blir nok helt sikkert etter våre egne ønsker, jeg er bare nysgjerrig på om det er vanlig med noen av de samme tradisjonene selvom man velger å gifte seg borgerlig.

Jeg vet heller ingenting om hvordan en slik vielse foregår - har jo lest om selve seremonien, men vet ingenting om det "rundt". Får sikkert svar på noen spørsmål når jeg kontakter tinghuset, men jeg er likevel nysgjerrig på hvordan andre har gjort det på dagen sin! :wink:

K

Gjest Anonymous
Skrevet

Nok en gang så kan jeg ikke skjønne at valget mellom kirke og tinghus som vielsessted skal påvirke noen av de andre valgene man tar omkring det å gifte seg..

Skrevet

Det bør jo selvfølgelig ikke gjøre det, men som sagt - jeg er nysgjerrig på hvordan andre har gjort dette!

K

Skrevet

det er vel ikke 'bare' selv om det er på tinghuset vel...?

Skrevet

Da en venninne av meg giftet seg borgelig hentet brudgommen og hans forlover oss hos frisøren - så reiste vi rett til Tinghuset. Han så henne altså ikke før hun var ferdig pyntet, men det var jo litt før vielsen, da.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det blir nok helt sikkert etter våre egne ønsker' date=' jeg er bare nysgjerrig på om det er vanlig med noen av de samme tradisjonene selvom man velger å gifte seg borgerlig.[/quote']

"selv om man gifter seg borgelig" ???

hva i hulesten mener du??

Jo, jeg tror det er vanlig med bryllups tradisjoner "selv om man gifter seg.." Er det et svar??

Skrevet

Jeg må bare si at vår vielse hos byfogden var kjemperomantisk og veldig intim. Minst like høytidelig for vår del som det er i kirken. Det viktigste er ikke rammen rundt, men at vi stod der og ga hverandre vårt "ja".

Vi var ikke så nøye på det med at brudgommen ikke skulle se meg i kjolen før selve vielsen, men han hadde ikke sett kjolen min før selve dagen. Men jeg tok på meg kjolen hjemme og vi reiste sammen til tinghuset.

Skrevet

:roll:

Jeg ordla meg kanskje litt feil siden flere ser ut til å ta spørmålet mitt ille opp.

Jeg har aldri vært tilstede under en vielse på tinghuset, og at jeg brukte ordet "bare" var fordi man stort sett snakker om kirkebryllup når man snakker om tradisjoner rundt bryllup, derav mitt ordvalg.

Jeg spurte om hvordan folk her inne gjorde det når de giftet seg borgerlig - og mente altså om de fulgte tradisjonene som ofte følger kirkelige bryllup.

Kan godt hende jeg er tåpelig som spør, men jeg lurer faktisk på dette.

Kverula skrev:

Det blir nok helt sikkert etter våre egne ønsker, jeg er bare nysgjerrig på om det er vanlig med noen av de samme tradisjonene selvom man velger å gifte seg borgerlig.

"selv om man gifter seg borgelig" ???

hva i hulesten mener du??

Jo, jeg tror det er vanlig med bryllups tradisjoner "selv om man gifter seg.." Er det et svar??

Hvis du ikke forstår hva jeg mener så les en gang til da, vel. Det er snakk om tradisjoner for hvordan brud og brudgom ter seg før vielsen - og jeg lurer på om det er vanlig å gjøre det på lik måte enten man gifter seg kirkelig eller borgerlig.

K

Skrevet
det er vel ikke 'bare' selv om det er på tinghuset vel...?

Nei, det er jo ikke "bare", mener ikke at det er noe dårligere alternativ enn i kirken. Likevel er jeg nysgjerrig på om folk tar med seg tradisjonene fra kirkebrylluper over til tinghuset, eller om ting gjøres på en annen måte der.

K

Skrevet

Vi kommer sammen.. - og han har allerede sett kjolen også.

Min og vår måte å gjøre det på!

Skrevet

Vi var ikke så nøye på det med at brudgommen ikke skulle se meg i kjolen før selve vielsen, men han hadde ikke sett kjolen min før selve dagen. Men jeg tok på meg kjolen hjemme og vi reiste sammen til tinghuset.

Samme her.

Skrevet

Skjønner ikke hva folk hisser seg sånn for? Betyr vel kanskje at noen føler seg truffet?

Er en generell oppfatning på at vielse i tinghus ikke kan sammenlignes med en vielse i kirken.

Jeg vet faktisk ikke, da jeg aldri har deltatt på noen vielse i tinghuset.

Hovedinnlegger er sikkert like nyskjerrig som meg; hvordan er dagen lagt opp?

Andre ting jeg også lurer på, og sikkert andre med meg:

Selvsagt er det selve "pakten" som er viktigst, men for meg betyr også hele vielsen noe. Tradisjoner også. Det er vel også viktig for noen av dere som velger å gifte dere i tinghuset?

Vi gifter oss i kirken, og har lagt vekt på en personlig sammensetning; salmer, skriftlesning, sanger, rosesermoni...

Kan man gjøre slikt også når man gifter seg i tinghuset? Diktlesning, sanger, solistinnslag? Eller er det rett og slett ikke tid for "det lille ekstra"?

Bare lurer.... :roll:

Kanskje dette "ødelegger" tråden litt :oops: , men hovedinnlegger lurer kanskje på sånne "småting" også?

Skrevet

:)

Jeg har lest at man kan spørre om å få lov til å ha musikk/sang, blomster, diktlesning m.m under vielsen, men at praksisen er ulik fra sted til sted.

Kan jo tenke meg at noen dager er mer hektiske enn andre, og hvis alle skal ha et "større" opplegg, så blir det kanskje vanskelig å få til? Ikke vet jeg?

Jeg kommer ikke til å vise min forlovede kjolen før den store dagen, og jeg tror jeg kommer til å prøve å få til å ikke se han før på tinghuset.

Ingen flere som er viet borgerlig som har lyst til å fortelle hvordan dere gjorde det?

K

Gjest evaelvira
Skrevet

Får prøve å gi et konstruktivt svar. Jeg tror det er vanlig å ta med de tradisjonene man liker til et borgelig bryllup. Jeg skal gifte meg i et annet lokale enn tinghuset, men med en dommer tilstede. Vi kommer til å følge mange av de gamle tradisjonene, bla at han ikke skal se meg før selve vielsen. I tinghuset har man ikke så mye man skulle ha sagt mht hva som blir sagt av den vigslede personen, men kan kanskje legge inn egne løfter.

Tror mange synes det er hyggelig og spennende å tilbringe den siste natten hver for seg, for å undre på hva den andre tenker å driver med kvelden før den store dagen.

Jeg synes du står helt fritt til å velge hvilke tradisjoner du trives med, og det ernok det de fleste gjør. Mange gifter seg i tinghuset` borgelig forå unngå et kristent budskap, men det betyr ikke at vi ikke har et forhold til de "kristne" tradisjonene for det. (mange tradisjoner har jo ingenting med Kristendom å gjøre.) Lykke til!

Gjest evaelvira
Skrevet

Får prøve å gi et konstruktivt svar. Jeg tror det er vanlig å ta med de tradisjonene man liker til et borgelig bryllup. Jeg skal gifte meg i et annet lokale enn tinghuset, men med en dommer tilstede. Vi kommer til å følge mange av de gamle tradisjonene, bla at han ikke skal se meg før selve vielsen. I tinghuset har man ikke så mye man skulle ha sagt mht hva som blir sagt av den vigslede personen, men kan kanskje legge inn egne løfter.

Tror mange synes det er hyggelig og spennende å tilbringe den siste natten hver for seg, for å undre på hva den andre tenker å driver med kvelden før den store dagen.

Jeg synes du står helt fritt til å velge hvilke tradisjoner du trives med, og det ernok det de fleste gjør. Mange gifter seg i tinghuset` borgelig forå unngå et kristent budskap, men det betyr ikke at vi ikke har et forhold til de "kristne" tradisjonene for det. (mange tradisjoner har jo ingenting med Kristendom å gjøre.) Lykke til!

Skrevet

Hei, håper du får noen ideer av dette:

Vi giftet oss i Oslo Tinghus, men var veldig opptatt av at vi skulle ha mye seremoni og høytidelighet rundt vielsen. Derfor sov vi hver for oss dagen før, og han dro ned til tinghuset sammen med sin forlover på forhånd. En halvtime før vielsestidspunktet hadde vi bedt familie og venner møte opp utenfor.

Ti minutter senere ankom jeg, pappa + forlover og brudgommens bror (han kjørte) i en sølvgrå BMW. Pappa førte meg stolt opp til brudgommen (øh, opp de få meterne, hihi) samtidig som en innleid trompetist spilte "Here comes the bride". Det ble veldig høytidelig og romantisk... Under selve vielsen inne på tinghuset spilte også trompetisten idet vi var "ferdiggift".

Da vi kom ut hadde enda flere venner dukket opp, og de kastet både roseblader og ris. Så tok vi noen bilder og drakk champagne på trappa, før vi nygifte ble kjørt videre til festlokalet.

Anbefales! :)

Skrevet

Det var en flott måte å gjøre det på, Kalas - så moro å høre at noen velger å gjøre litt ut av det både før og etter vielsen, også på på tinghuset!

:D

K

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...