Gå til innhold

Pukka-te som gravid,er det trygt?

Gjest ricecrispies

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Pukka er bare merket, de lager jo alskens te. Får bare lese i urtetråden her da, og kjøpe de variantene som ikke har det som er verst :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått med meg urtediskusjonen på KG, men det jeg mener om det er at man skal følge offentlige myndigheters råd om kosthold for gravide. Matportalen.no er det man bør følge, mener jeg, samt eventuelle råd fra fastlege og jordmor.

Hadde Pukka-te vært farlig for gravide hadde det stått på pakken, dessuten er det ingen produsent som gidder å produsere te som kvinner ikke kan drikke.

Jeg drikker en kopp grønn te nesten hver dag og har ingen betenkeligheter med det som gravid. Du må nesten føle på selv hva du synes er riktig, men jeg hadde overhodet ikke tenkt noe over å drikke en kopp Pukka-te.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Riskrem skrev:

Har fått med meg urtediskusjonen på KG, men det jeg mener om det er at man skal følge offentlige myndigheters råd om kosthold for gravide. Matportalen.no er det man bør følge, mener jeg, samt eventuelle råd fra fastlege og jordmor.

Hadde Pukka-te vært farlig for gravide hadde det stått på pakken, dessuten er det ingen produsent som gidder å produsere te som kvinner ikke kan drikke.

Jeg drikker en kopp grønn te nesten hver dag og har ingen betenkeligheter med det som gravid. Du må nesten føle på selv hva du synes er riktig, men jeg hadde overhodet ikke tenkt noe over å drikke en kopp Pukka-te.

Fullstendig enig med deg. Norge er ganske konservativt og defensivt (som man skal være) i forhold til kostholdsråd til gravide. Hvis det er stoffer/mat/annet som er bevist skadelig, er det inkludert i de offisielle kostholdsrådene (matportalen.no).  Jeg synes den urtediskusjonen er helt hysterisk, og den er heller ikke tuftet på offisielle råd ... Men det er klart, det handler jo ofte om mengder, og hvis du drikker 15-20 kopper om dagen ville jeg kanskje tatt det opp med jordmor, bare for å sjekke. I normale mengder hadde ikke jeg hatt noe problem med å drikke pukka-te (og jeg gjør det også), men det er selvsagt opp til deg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var litt forsiktig med de variantene som hadde lakris pga høyt blodtrykk mot slutten av svangerskapet. Man bør vel også være litt forsiktig med store mengder urter som har sammentrekkende virkning tidlig i svangerskapet. Når det er sagt tror jeg trygt du kan ta deg 1-2 kopper uten at det gjør noe. 

Under ammingen tror jeg man må være mer forsiktig med urter, og da spesielt de som virker sammentrekkende da disse hemmer melkeproduksjonen (feks peppermynte, salvie og timian)

Anonymkode: 8e324...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...