AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #1 Skrevet 23. januar 2016 I det siste har jeg fått helt dilla på chiapudding. Har tidligere lagd det med mandelmelk, noe som var veldig godt, men de siste gangene har jeg brukt kokosmelk isteden og synes det gir en enda bedre smak. Bruker denne oppskriften: - 2 ss chiafrø - Ca. 1,5 dl kokosmelk (den fra Go Tan, 100% natural) - Litt kokosblomstsukker Topper med diverse bær/frukt. Er dette et OK frokostalternativ? Og har noen tips til andre måter man kan lage chiapudding (andre ingredienser, annen topping etc.)? Anonymkode: 38db9...d55
Mann 42 Skrevet 24. januar 2016 #2 Skrevet 24. januar 2016 Chiafrø ser ut til å være en super matvare, siden den er full av vitaminer og mineraler og umettet fett. Det eneste som er litt negativt med det er at det er ekstremt dyrt. Er det en grei frokost? Ikke når det koster et par hundre kroner kiloet. Havregrøt og bananer er en grei frokost. Det koster 20 kroner kiloet. 3
Pinkee Skrevet 24. januar 2016 #3 Skrevet 24. januar 2016 Om dette er en bra frokost, kommer an på hva annet du spiser iløpet av en dag. Og hvor aktiv du er i løpet av dagen. Men, etter hva jeg har forstått, så er chia ganske så sunt, og bær er jo veldig sunt. Så kan ikke si at det er usunt i alle fall. Om det er nok, kommer som sagt an på aktivitet og resten av inntaket gjennom en dag. Har en pose chiafrø liggende, men jeg fikk aldri til pudding, ble mer grøt, og det syntes jeg ikke noe om, så da ligger den der :-/
Gjest Sisti Skrevet 24. januar 2016 #4 Skrevet 24. januar 2016 Ja det er en bra frokost. Jeg syns det er mer mettende enn havregrøt, og man trenger mindre. Betaler vel ca 350 for 1 kg, og den varer noen mnd, så prisen klager jeg ikke på (spiser kanskje 100g i uka, 25g per måltid). Blander med hva jeg enn har tilgjengelig. Vanlig melk, yoghurt, biola (naturell eller med smak), kulturmelk, kesam, kokosmelk... Også godt å legge til litt cottage cheese, og selvfølgelig bær eller nøtter. Hvis man opplever at det blir mer grøt enn pudding har man brukt for mye væske. Til 25 g frø bruker jeg ca 100-130 g væske. Yoghurt og kokosmelk gir mer pudding enn bare vanlig melk. Jeg blander ofte biola/yoghurt/kesam med vanlig melk for jeg liker at den ikke blir for tørr. Gjør forsåvidt nøyaktig det samme med havregryn, bare at da bruker jeg litt mer havregryn (40g) og litt mer væske, og så er jeg sulten en time etterpå. Men greit med variasjon.
vikfand Skrevet 24. januar 2016 #5 Skrevet 24. januar 2016 Med kokosmelk blir den vel lavkarbo også? Så lenge man bytter ut kokossukkeret, selfølgelig. Noen som har erfaring med å bestille chiafrø på internett? Ser man kan få noe til ca 150 per kilo (http://www.herbvu.com/category/chia-seeds), men tom. det er på grensa til mitt budsjett.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #6 Skrevet 24. januar 2016 Jeg har bestilt chiafrø fra iherb.com flere ganger. Anonymkode: e74da...fb1
Mann 42 Skrevet 24. januar 2016 #7 Skrevet 24. januar 2016 11 timer siden, Sisti skrev: Ja det er en bra frokost. Jeg syns det er mer mettende enn havregrøt, og man trenger mindre. Betaler vel ca 350 for 1 kg, og den varer noen mnd, så prisen klager jeg ikke på (spiser kanskje 100g i uka, 25g per måltid). Blander med hva jeg enn har tilgjengelig. Vanlig melk, yoghurt, biola (naturell eller med smak), kulturmelk, kesam, kokosmelk... Også godt å legge til litt cottage cheese, og selvfølgelig bær eller nøtter. Hvis man opplever at det blir mer grøt enn pudding har man brukt for mye væske. Til 25 g frø bruker jeg ca 100-130 g væske. Yoghurt og kokosmelk gir mer pudding enn bare vanlig melk. Jeg blander ofte biola/yoghurt/kesam med vanlig melk for jeg liker at den ikke blir for tørr. Gjør forsåvidt nøyaktig det samme med havregryn, bare at da bruker jeg litt mer havregryn (40g) og litt mer væske, og så er jeg sulten en time etterpå. Men greit med variasjon. Selvsagt er chia-frø mer mettende enn havre. De består tross alt av 30% fett. De har en anelse mer proteiner enn havre, men ikke særlig mye.
Mann 42 Skrevet 25. januar 2016 #8 Skrevet 25. januar 2016 13 timer siden, vikfand skrev: Med kokosmelk blir den vel lavkarbo også? Så lenge man bytter ut kokossukkeret, selfølgelig. Noen som har erfaring med å bestille chiafrø på internett? Ser man kan få noe til ca 150 per kilo (http://www.herbvu.com/category/chia-seeds), men tom. det er på grensa til mitt budsjett. Det er vel allerede lavkarbo så det holder, med sitt høye fettinnhold og proteininnhold. og 7% karbohydrater er omtrent så lavt som du kommer. En ting som alltid undrer meg når jeg leser om lavkarbo-menneskers dietter, er at "lavkarbo" ofte ser ut til å være synonymt med "mest mulig fett". Har dere glemt at det fins grønnsaker? Salat og sånt? Disse høy-energi-diettene med det hysterisk høye fettinnholdet mange går for og det nær totale fraværet av frutkt og grønt, er direkte skadelig.
metempsychosis Skrevet 25. januar 2016 #9 Skrevet 25. januar 2016 Selv spiser jeg gjerne chia-pudding/grøt til frokost, gjerne med et bløtkokt-egg, samt frukt og nøtter. Bruker ikke mer en 2ss, da man helst ikke burde spise mer en 15g/dag Dette tilbereder jeg gjerne med melk/raspet kokos, kald frukt-te (de som er uten te-blader), yoghurt naturell, eller noe så enkelt som vann med noen dråper vaniljeessens!
Pinkee Skrevet 26. januar 2016 #10 Skrevet 26. januar 2016 Den 25.1.2016 at 11.26, metempsychosis skrev: Selv spiser jeg gjerne chia-pudding/grøt til frokost, gjerne med et bløtkokt-egg, samt frukt og nøtter. Bruker ikke mer en 2ss, da man helst ikke burde spise mer en 15g/dag Dette tilbereder jeg gjerne med melk/raspet kokos, kald frukt-te (de som er uten te-blader), yoghurt naturell, eller noe så enkelt som vann med noen dråper vaniljeessens! Hvorfor bør man ikke spise mer enn 15g om dag?
Olive_North Skrevet 26. januar 2016 #11 Skrevet 26. januar 2016 Ja, det er en fin frokost Jeg har i noen skjeer med vaniljehavregryn for å få litt mer motstand. Spiste litt for mye chiapudding en periode og ble litt kvalm av konsistensen
metempsychosis Skrevet 26. januar 2016 #12 Skrevet 26. januar 2016 1 time siden, Pinkee skrev: Hvorfor bør man ikke spise mer enn 15g om dag? Dette er et vedtak som blant annet gjelder i Frankrike og Sveits. På Chia-pakkene står det dermed at maksimal-inntak/dag er 15g. Det faktumet at disse frøene inneholder en såpass stor andel av proteiner, mineraler, omega-3, fett osv, har nok vært avgjørende for dette vedtaket. Man spiser gjerne vanlig mat i tillegg til disse frøene, og da er det fort gjort å bikke over maksimal-grensen til anbefalt daglig inntak (noe som ikke er spesielt sunt). Da er det nok bedre å spise det med måte
Pinkee Skrevet 26. januar 2016 #13 Skrevet 26. januar 2016 1 time siden, metempsychosis skrev: Dette er et vedtak som blant annet gjelder i Frankrike og Sveits. På Chia-pakkene står det dermed at maksimal-inntak/dag er 15g. Det faktumet at disse frøene inneholder en såpass stor andel av proteiner, mineraler, omega-3, fett osv, har nok vært avgjørende for dette vedtaket. Man spiser gjerne vanlig mat i tillegg til disse frøene, og da er det fort gjort å bikke over maksimal-grensen til anbefalt daglig inntak (noe som ikke er spesielt sunt). Da er det nok bedre å spise det med måte Okei, takk for info, dette har ikke jeg funnet på min pakke, så godt å få vite det fra andre Ja, er noe med alt med måte, ellers blir det fort å bikke feil vei
Gjest Ennasus Skrevet 26. januar 2016 #14 Skrevet 26. januar 2016 Den 24. januar 2016 at 11.59, Sisti skrev: Ja det er en bra frokost. Jeg syns det er mer mettende enn havregrøt, og man trenger mindre. Betaler vel ca 350 for 1 kg, og den varer noen mnd, så prisen klager jeg ikke på (spiser kanskje 100g i uka, 25g per måltid). Blander med hva jeg enn har tilgjengelig. Vanlig melk, yoghurt, biola (naturell eller med smak), kulturmelk, kesam, kokosmelk... Også godt å legge til litt cottage cheese, og selvfølgelig bær eller nøtter. Hvis man opplever at det blir mer grøt enn pudding har man brukt for mye væske. Til 25 g frø bruker jeg ca 100-130 g væske. Yoghurt og kokosmelk gir mer pudding enn bare vanlig melk. Jeg blander ofte biola/yoghurt/kesam med vanlig melk for jeg liker at den ikke blir for tørr. Gjør forsåvidt nøyaktig det samme med havregryn, bare at da bruker jeg litt mer havregryn (40g) og litt mer væske, og så er jeg sulten en time etterpå. Men greit med variasjon. Den 24. januar 2016 at 21.36, vikfand skrev: Med kokosmelk blir den vel lavkarbo også? Så lenge man bytter ut kokossukkeret, selfølgelig. Noen som har erfaring med å bestille chiafrø på internett? Ser man kan få noe til ca 150 per kilo (http://www.herbvu.com/category/chia-seeds), men tom. det er på grensa til mitt budsjett. Den 24. januar 2016 at 8.46, Mann 42 skrev: Chiafrø ser ut til å være en super matvare, siden den er full av vitaminer og mineraler og umettet fett. Det eneste som er litt negativt med det er at det er ekstremt dyrt. Er det en grei frokost? Ikke når det koster et par hundre kroner kiloet. Havregrøt og bananer er en grei frokost. Det koster 20 kroner kiloet. På Spar her jeg bor selges det chiafrø i 200/250g bokser, hvor kilosprien er 150kr kinoen
Mann 42 Skrevet 26. januar 2016 #15 Skrevet 26. januar 2016 2 timer siden, Ennasus skrev: På Spar her jeg bor selges det chiafrø i 200/250g bokser, hvor kilosprien er 150kr kinoen Det er fortsatt nesten Blå Java-pris. Avsindig dyrt. Havregrøt og bananer vil nok fortsette å være frokosten min.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #16 Skrevet 27. januar 2016 Den 24.1.2016 at 8.46, Mann 42 skrev: Chiafrø ser ut til å være en super matvare, siden den er full av vitaminer og mineraler og umettet fett. Det eneste som er litt negativt med det er at det er ekstremt dyrt. Er det en grei frokost? Ikke når det koster et par hundre kroner kiloet. Havregrøt og bananer er en grei frokost. Det koster 20 kroner kiloet. Hehe, er også glad i havregrøt med banan. Men i det siste har det ikke vært økologiske bananer i butikken pga. kulden (bor rett ved Russland). Havregrøt uten banan blir bare ikke det samme. TS Anonymkode: 38db9...d55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå